Kyseessä Ford C-Max Grand vm. 2013, 1.6 diesel koneella.
Ongelma seuraava: kytkinpoljin ei palaudu painamisen jälkeen kuin noin puoleenväliin ja välillä jää miltei pohjaan.
Mitä on tehty, vaihe vaiheelta:
* Polkimen alla oleva palautusjousi vaihdettu
* Kytkin ilmattu
* Koko kytkin (sis.työsylinterin, painelaakerit ym.) eli täydellinen kytkinremontti tehty
* Kytkinpolkimen palautussylinteri vaihdettu + kytkin ilmattu samassa yhteydessä
Ja mikään näistä ei ole korjannut vikaa. Ilmauksen jälkeen kytkin toimi noin 3 päivä normaalisti, jonka jälkeen vika jatkui kuten ennenkin. Nyt on kaikki palikat vaihdettu ja pajallakin on sormi suussa, että mitäs sitten. Onko jollain jotain vinkkiä asiaan mikä mättää?
Ford C-Max Grand, kytkinpoljin ei palaudu
Re: Ford C-Max Grand, kytkinpoljin ei palaudu
Eikö maalaisjärjellä ajatellen seuraavaksi olisi sitten vaihdettava se varsinainen vian kohde eli kytkinpoljin?
Luistiko kytkin vai vaihtoivatko vaan suoraan koko kytkin sarjan ilman muita oireita? Nouseeko poljin kumminkin ylös jos sitä avittaa jalalla/kädellä?
Luistiko kytkin vai vaihtoivatko vaan suoraan koko kytkin sarjan ilman muita oireita? Nouseeko poljin kumminkin ylös jos sitä avittaa jalalla/kädellä?
Re: Ford C-Max Grand, kytkinpoljin ei palaudu
Onko matkalla pääsylinteristä työsylinterille yhtään pätkää kumiletkua? Sieltä vois löytyä ehkä vikaa jos letku on ratkennut sisäpuolelta ja sinne tulee niinkuin verisuonen tukos. Joskus oli jarrujen kanssa vähän samanlaisia ongelmia...
Re: Ford C-Max Grand, kytkinpoljin ei palaudu
Ongelma diagnosoitiin aluksi työsylinterin viaksi. Kun palautusjousi eikä ilmaus korjannut ongelmaa niin siinä vaiheessa sitten työsylinteriä ryhdyttiin vaihtamaan. Useampi eri paja sanoi, että jos työsylinterin vaihtaa niin kannattaa muutkin kytkimen osat vaihtaa kun se on niin iso työ se työsylinterin vaihto.
Kytkin ei luista ja se nousee jos kengän kärjellä nostaa. Muita oireita kytkimessä ei ollut, mutta tosiaan se palautuminen oli eo. mukaan arvioitu työsylinterin ongelmaksi.
Tuosta kumiletkusta en tiedä, pitää koettaa se selvittää.
Kytkin ei luista ja se nousee jos kengän kärjellä nostaa. Muita oireita kytkimessä ei ollut, mutta tosiaan se palautuminen oli eo. mukaan arvioitu työsylinterin ongelmaksi.
Tuosta kumiletkusta en tiedä, pitää koettaa se selvittää.
Re: Ford C-Max Grand, kytkinpoljin ei palaudu
Mites tässä lopulta kävi mikä voli vika?
Minulla on Kuga ja siinä kytkinpoljin on melkein pohjassa...toimii kuitenkin..eli irrottaa.
Se jää melko syvälle ja pomppaa sieltä luonnottoman ylös. Systeemissä on sellainen keinuva jousisysteemi, jonka yli muljahdus tapahtuu sen tullessa yläasentoon.
Onko jollakin kokemusta tällaisesta.
Ei näyttäs olevan mitään mekaanista vikaa noin päällisin puolin katsottuna mekanismissa.
En le tehnyt ilmauksia ym vielä. Kenkkumainen paikka vaihtaa osia...ahdasta kabiinin puolella.
Lienee aika samanlainen ratkaisu kuin ketjussa...luulen.
Onko jollakin hyviä neuvoja tai kokemusta ko tapauksesta?
Matti
Minulla on Kuga ja siinä kytkinpoljin on melkein pohjassa...toimii kuitenkin..eli irrottaa.
Se jää melko syvälle ja pomppaa sieltä luonnottoman ylös. Systeemissä on sellainen keinuva jousisysteemi, jonka yli muljahdus tapahtuu sen tullessa yläasentoon.
Onko jollakin kokemusta tällaisesta.
Ei näyttäs olevan mitään mekaanista vikaa noin päällisin puolin katsottuna mekanismissa.
En le tehnyt ilmauksia ym vielä. Kenkkumainen paikka vaihtaa osia...ahdasta kabiinin puolella.
Lienee aika samanlainen ratkaisu kuin ketjussa...luulen.
Onko jollakin hyviä neuvoja tai kokemusta ko tapauksesta?
Matti
Re: Ford C-Max Grand, kytkinpoljin ei palaudu
Juuri tänään keskustelin kaverin kanssa, joka oli saanut autonsa korjattuna pajalta vastaavien ongelmien takia. Bilika on tosin Opel, mutta kytkinmekanismi lienee samankaltsinen. Oli edellisillä kerroilla ilmailtu, vaihdettu pääsylinteri jne. Vika oli lopulta tukkeutuneessa letkussa/putkessa, eli ääni ylempänä ketjussa jo ehdotetulle jonkin sortin tukokselle.
Mondeo 1,8 Tdci Ghia Stw -08