Sähköt häviää startissa

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
KKam
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2018 11:32

Sähköt häviää startissa

Viesti Kirjoittaja KKam »

Tämä vika näyttäisi jo korjatun, mutta muille vastaisen varalle erään S-Maxin tarina. Kyseessä 2.0 diesel, vm 2009 Titanium.

Tammikuun pakkasissa auto alkoi varoittelemaan mahdollisista tulevista sähköongelmista siten, että huomiovalot ja hehkupolttimoiset valot, kuten rekisterikilven valo ja sisätilan ja hanskalokeron valot alkoivat tuikkimaan.

Sitten kerran reissun päällä auto vain hukkasi kaikki, siis ihan kaikki sähköt startatessa. Kun käänsin virrat päälle kaikki näytti ihan normaalilta, mutta kun käänsin avaimen starttiasentoon, jokin rele (myöhemmin startin releeksi varmistettu) naksahti ja kaikki pimeni. Sähköt palasivat omia aikojaan muutamassa minuutissa. Startista taas pimeäksi. Tutun antama apuvirta ei auttanut, apuvirtakaapelit kytkettiin akun plusnavan liittimeen ja korin maadoituspisteeseen. Hinausauton kuskin starttiboosterilla auto tärähti käyntiin. Akun plussan ja maadoituspisteen välistä mitattuna jännite heitteli 14V molemmin puolin noin puolen voltin verran auton käydessä. Arvelitiin akun tyhjentyneen ja jäätyneen ja ottavan huonosti virtaa vastaan.

Auto kävi akun vaihdossa ja jo samana päivänä hyytyi taas. Korjaamo ehdotti virtalukon pohjan ja laturin vaihtoa ja ne vaihdettiinkin. Laturin vapaakytkin oli jumissa ja sillä jo ikääkin. Pyysin myös katsomaan kaapelien kontaktipinnat hapettumien varalta. Olivat kuulemma puhtaat. Jo pajalta lähtiessä totesin valojen edelleen vähän tuikuttavan ja tästä huomautinkin.

Pari viikkoa myöhemmin, tietysti taas reissussa, auto hukkasi taas sähköt mukavasti kaupan pihaan. Vaihtelevasti kaapeleita nykimällä tai omia aikojaan sähköt palasivat, mutta starttaaminen pimensi autos taas. Jostain olin lukenut varoituksia hehkujen releen hitsaamisesta ja käytin sen irti sekä vaihtelin releiden paikkoja relevian poissulkemiseksi. Jos starttirele tai starttimoottorin sulake oli irti, ts. starttimoottorille ei päästetty sähköä, auto kesti kääntää starttausasentoon.

Mittailin jännitteitä. Kun auto pimeni, plusnavan ja maadoitusnastan välinen jännite kyykkäsi 3V tietämille. Akun plusnavan ja sulakerasian näkyvissä olevien plusnapojen välissä ei ollut vastusta eikä jännite-eroa. Kun sähköt palasivat, jännite saatoi olla 11,5V tai 12,5V. Kun jännite oli sen 11,5, irrotin pluspuolen liittimen ja mittasin sulakerasian plussan maata vasten. Siellä makasi se noin 1V verran jännitettä. Katsoin, että akun miinusnavalta näytti tulevan vain yksi kaapeli, joka oli maadoitusnastan alla. Purin pyyhkijät ja keulan etuosat muoviset peitteet ja irrotin maadoitusliittimen. Maadoitusnastan ja miinuskaapelin liittimen molemmat pinnat, kaikki ihan tummiksi hapettuneita. Eipä sattunut olemaan teräsharjaa mukana, joten ruuvarilla rapsuttelin pinnat suht puhtaaksi. Liitin takaisin ja auto napsusta käyntiin.

Long story short: kannattaa katsoa kaapelointi aina jos on jotain tällaista epämääräistä sähköongelmaa. Ja kaikki pitäisi tehdä ite. :roll: Luultavasti niin akku ja virtalukon pohja olivat ihan kunnossa. Laturin vaihto ei niin haittaa edellä mainituista syistä.