Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jlpi
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Kesä 2016 14:15

Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jlpi »

Vika: P0490 Exhaust Gas Recirculation (EGR) "A" Control Circuit High

Eli pitäisi saada virtapiirin jännite alemmas kytkemällä siihen vastus, jolloin vika ei enää tulisi. EGR on tulpattu, mutta venttiilin paskaisuuden takia varmaankin ei liiku ääriasentoihoin ja lyö vian päälle.

Onko ketään asentanut vastusta virtapiiriin - ohjeita tähän?
jlpi
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Kesä 2016 14:15

Re: Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jlpi »

Tai muita korvaavia toimenpiteitä ongelman ratkaisemiseksi?
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Moi, minulla on sama "vika". Lisäksi minulla pompauttaa joka kerta käynnistyksessä myös toisesta EGR-venttiiliin liittyvästä DTC-koodista ilmoituksen "Engine malfunction"

Ainut mitä olen tuohon löytänyt ratkaisuksi on:
-kokeilla avata egr ja puhdistaa => ei auttanut minulla kuin hetkeksi, sama virheilmoitus uusiutui
-uusi egr-venttiili
-koodata egr pois käytöstä ECU:n kautta

Itse ole päätymässä tuohon viimeiseeen vaihtoehtoon tässä jossain vaiheessa...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
jlpi
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Kesä 2016 14:15

Re: Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jlpi »

Joo kävin 'koodaajalla', tämän mallin ohjainlaitteessa (siemens) täytyy koodata vikakoodi pois, kun ei pystynyt EGR:ää itsessään koodata pois.

Vastus virtapiiriin jännitettä laskemaan ei maksais kuin joitan kymmeniä centtejä.. jos jollain ois piirikuvat ja jännitetasot tiedossa, niin sais vastuksen suuruuden määriteltyä

Tuota EGR:ää ei saa tässä mallissa auki, kun on kiinteä osa imusarjaa - vai miten oot putsaillut?
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

No ehkä vähän väärin kirjoitin, että pois käytöstä, mutta joka tapauksessa virheilmoitus häviäisi koodaamalla näytöstä.

En ole löytänyt mistään tähän sopivaa resistor fixiä...

Ei sitä itse venttiiliä käteen asti saa, mutta saahan sen säätimen auki (pölyt pois) ja liukupinnat putsattua. Sekin auttoi joksikin aikaa. Tai sitten imupuolelta ruiskuttelee puhdistusainetta. Avaus tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=H8Uaisbylfk

Jossain venäläisellä videolla näin, että oli jollain kammennut itse venttiili irti rungosta ja heitti mäkeen :lol: Tuohan on periaatteessa jotenkin niitattu tuohon runkoon, joten kai tuon jotenkin kaivertamalla irti saisi, mutta takaisin ei varmaan mitenkään..
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
jlpi
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Kesä 2016 14:15

Re: Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jlpi »

Joo mäkeen sen sais kyllä heittää :lol:

Joo pitää avata ja putsailla asennoitin ja solenoidi osa. Ruiskutella venttiilin sprayt imuilman / pakokaasun kierrätysksen kautta. Jos venttiilin akselia liikuttelemalla sais sen verran eloa että toimisi...
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Mondeo 1.8 tdci -08 EGR vika

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Laitan nyt muillekin tätä asiaa pohtiville tiedoksi, että itse ratkaisin tämän vikavalon näkymisen loppujen lopuksi siten, että imaisin ecun tiedot pois autosta ja lähetin maailmalle, jossa koodattiin EGR:n vikakoodit + kartta pois.

Sen jälkeen lataus autoon uudelleen ja vikakoodi loistaa poissaolollaan :D

Nyt ajeltu useampi tuhat ilman ongelmia.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Vastaa Viestiin