Focus ja Eberi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Luin tuossa juttua Mondeosta ja että siinä pitää lisälämmitin laittaa päälle kun pakkanen nousee. Minun Focuksessa lämmitysteho loppuu samassa lämpötilassa... noin karkeasti sanottuna.

Omassa autossa on Eberi. Auto siis 2011 mallin Focus TDCi 115.

Ajon aikainen lisälämmitys tuntuisi riittävän kun pakkanen pysyy alle 10 asteen. Jos pakkasta esim. 15--> ei moottori lämpene kunnolla. Ihan sama ajatko kaupungissa vai maantiellä. Puhaltaa sisään ihan suhteellisen lämmintä mutta moottorin lämmöt pysyy minimissään.
20 asteen pakkasella sai ajaa 200 km matkan 80-100 km/h ennen kuin lämpömittari alkoi edes nousta.

Mielestäni tämä ei ole toiminut ennen näin vaan lämmöt ovat nousseet hyvin.

Auto kävi huollossa ja väittävät kaiken olevan ok.
Toiminta kuitenkin vastaavaa kuin vanhassa autossa olisi termostaatti aina auki.
Lisälämmitin kuitenkin toimii. Tuntuu vaan ettei sen teho riitä tai että termostaatti on rikki tai jotain muuta.

Jos sammutan lämmityslaitteen pois niin lämmöt saa nousemaan 20 asteen pakkasessa... kun auto seisoo paikallaan ja poljen kierroksia! Laitan lämmityslaitteen päälle--> lämmöt laskee moottorissa minimiin.

Onko muilla samaa ongelmaa ja mitä sille voisi tehdä?

Ellen ihan väärässä ole niin diesel ei tykkää siitä että pyörii koko ajan kylmänä?

Edit: Lisälämmittimen merkki varmistettu ja muutettu.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Kuulostaa ja vaikuttaa ihan, että termostaatti ei pidä. Toi on omituinen juttu, että eberin kun laittaa käyntiin niin lämmöt laskee, ei pitäisi olla edes mahdollista ja voi selittyä rikkinäisellä termarilla. Pakkanen on näille downsizing koneille, etenkin dieseleille aika vaativaa aikaa. Eihän ne moottorit vajaalämpöisyydestä pitemmän päälle pidä. Dieseleissä saattaa suurimmat ongelmat olla, että huohottimet saattavat jäätyä, jos kondenssivesi ei ehdi haihtumaan. Pakokaasupäästöt ja niiden hallinta käy vaikeammaksi ja karstaa tuppaa kerääntymään. Hiukkassuodattimen regenerointi tahi katalysointi ei välttämättä toimi kunnolla jos pakokaasujen lämpötilaa ei saada tarpeeksi ylös.

Tohon vois koittaa vaihdattaa ton termostaatin ja samalla varmistaa, että nestettä piisaa ja ehkä sen jälkeen harkita pakkasmaskin hankintaa. Nykyisten erityisesti dieseleiden energiatehokkuus on jo sen verran korkeaa, että tarpeellista hukkalämpöä syntyy entistä enemmän ja pienikin ajoviima kovilla pakkasella riittää jäähdyttämään riittävästi.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-KP-
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Tammi 2009 18:26

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Itselläni on Focus 2012 TDCi 163 ja siinä myyjä sanoi olevan Webasto. Tälläviikolla se lakkasi ajastuksella lämittämästä sisätiloja. Kävin äsken korjaamolla ja sanoivat Webastosta olevan vesipumppu rikki. Ensviikolla otetaan lämmitin irti ja uudet osat sisään. Onneks menee takuuseen. Tuntuu olevan noi lisälämmittimet semmosia murheenkryynejä, että voi morjens.

Ai niin ja moottorin lämmöt nousee täälläkin tällähaavaa tosi nihkeästi kun lisälämmitin ei toimi kunnolla. Ajossa kyllä puhaltaa sitten lämmittimestä lämmintä omalla paineellaan vaikkei vesi kierrä niinkui pitäis. Harmittaa kun polttoainetta palaa, mutta lämmitys jää tekemättä.
Foortti ei oo auto, eikä piika ihminen.
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja Omppu »

-KP- kirjoitti:Itselläni on Focus 2012 TDCi 163 ja siinä myyjä sanoi olevan Webasto. Tälläviikolla se lakkasi ajastuksella lämittämästä sisätiloja. Kävin äsken korjaamolla ja sanoivat Webastosta olevan vesipumppu rikki. Ensviikolla otetaan lämmitin irti ja uudet osat sisään. Onneks menee takuuseen. Tuntuu olevan noi lisälämmittimet semmosia murheenkryynejä, että voi morjens.

Ai niin ja moottorin lämmöt nousee täälläkin tällähaavaa tosi nihkeästi kun lisälämmitin ei toimi kunnolla. Ajossa kyllä puhaltaa sitten lämmittimestä lämmintä omalla paineellaan vaikkei vesi kierrä niinkui pitäis. Harmittaa kun polttoainetta palaa, mutta lämmitys jää tekemättä.
Kyllä se ajossa toimii vaikka weban vesipumppu olisikin sökö, moottorin pumppu kierrättää sen verran. Todennäköisesti koko lämmitin on lukossa (menee riittävän monesta vikakoodista) eikä lämmitä lainkaan.
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

mösjöö kirjoitti:Toi on omituinen juttu, että eberin kun laittaa käyntiin niin lämmöt laskee...
Sori epäselvä kirjoitukseni... siis kun laitan auton oman lämmityslaitteen päälle niin lämmöt alkaa laskea. Eberi siis pyörii koko ajan.

Eilen taas pelasi aivan kohtalaisesti. 80 km/h alle 10 km ajon jälkeen lämmöt alkoi nousta ja nousi normaaliin. Tosin pakkasta oli vain -8.

Pitää hankkia maskisuoja jos se auttaisi. Ja tarkkailla tilannetta.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Termari vaihtoon nyt vaan. Ei oo kallis osa ja vaihtokin alta tunnin työ.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

mösjöö kirjoitti:Termari vaihtoon nyt vaan. Ei oo kallis osa ja vaihtokin alta tunnin työ.
Ei pidä tämä väite paikkaansa todellisuudessa - valitettavasti. Jos Mösjöö vaihtaa termostaatin uuteen Focukseen alta tunnissa - ja vielä osa on halpa - niin asiakkaita on jonossa. :mrgreen:
Eipä ole vissiin yhtään termostaattia vielä vaihdettu uuteen Focukseen - Suomessa.

Jos lämmityslaitteesta tulee lämmintä ilmaa, niin moottori lämpenee kohtuullisesti; jos lämmitys on "lehmän henkäilyä", niin tarvitaan lisälämmitintä tueksi.
Lisälämmitin mahdollistaa moottorille täyden käyntilämpötilan ja lämmityslaitteen ( Eberspächer ) tehoa säädellään lämpötilatunnisteilla moottorista ( jäähdytysnesteestä ).
Lisälämmitin ei käynnisty alijännitteellä ja lukkiutuu käynnistymättömäksi - tämä on ärsyttävä tilanne, joka laukeaa vain Ford-korjaamolla käymällä --> vikakoodien purku ja datan päivitys --> lämmittimen käynnistys ( mutta, vain jos akkujännite on riittävä! ).
Älkää käyttäkö kaikkia sähkölaitteita yhtä aikaa ja täysillä tehoilla! Kulutus saattaa pompata tietyssä tilanteessa yli 4 kW:n - hehkutus ottaa mm. n. kilowatin - ja laturi tuottaa maksimissaan n. 2 kW. Siis järkeä sähkölaitteiden käyttöön - ja älylaturi käyttöön!
Torque Vectoring Control
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

JohnFinn kirjoitti: Jos lämmityslaitteesta tulee lämmintä ilmaa, niin moottori lämpenee kohtuullisesti; jos lämmitys on "lehmän henkäilyä", niin tarvitaan lisälämmitintä tueksi.
Lisälämmitin mahdollistaa moottorille täyden käyntilämpötilan ja lämmityslaitteen ( Eberspächer ) tehoa säädellään lämpötilatunnisteilla moottorista ( jäähdytysnesteestä ).
Nyt kun ulkona on -7 niin lämmityslaitteesta tulee ihan lämmintä ilmaa. Moottorin lämpömittarikin nousee ihan normaaliin. Kaikki toimii ihan suhteellisen OK.
Viime viikolla kun oli -15 niin lämmityslaitteen puhalluslämpötila oli kuin lehmän henkäys. Ajoin auton Kuopiosta Helsinkiin ja lämmitin itseäni penkinlämmittimellä.
Mottorin lämpömittaria ei meinannut saada millään nousemaan minimistä edes yhtään ylös. 200 km ajon jälkeen se alkoi hitaasti nousta.
Eberi ei oikeastaan sammunut koskaan kun pakkasta -15. Itsekin epäilin termaria mutta Ford huolto väitti kaiken, myös termarin toimivan normaalisti. Ja tietysti pakkanen laski sopivasti
ettei huolto päässyt koe-ajolle -15 lämpötilalla.

Kummallakin kelillä Eberi pyörii ja lämmittää. Tohina kuuluu ja Eberin letku on lämmin kun sitä kokeilee.

Mulle sinänsä se ja sama mitä korjaus maksaa. Autossa on takuu voimassa vielä.

Nyt pitää vaan odottaa että pakkanen nousisi taas uudestaan että näkisi mitä tapahtuu kun pakkanen kiristyy. Tällä kelillä ei ongelmia tosiaan ole.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Sitten vaan käyttöohjekirjanen auki lämmityslaitteen säätöohjeiden kohdalta; siis oikeat säädöt, jotta lämpö tulee tehokkaasti ja oikeista paikoista. Kaiken toimiessa Focus on todella lämmin auto. Kaikki venttiilit, säätimet ja säätöpyörät kannattaa "ruuvata" tutuiksi.
Keskeinen asia, jotta kaikki toimii, on akun riittävän korkea varaustila.
Torque Vectoring Control
-KP-
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Tammi 2009 18:26

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Äsken hain Focucsen pajalta ja Webaston vikana olikin sitten reikä polttoaineen syöttöletkussa. Asennettu kuulemma väärin. No nyt tuntu taas autossa ainakin lämmöt nousevan normaalimmin, kun kävin ajaan lenkin. Sitten jos vielä ajastuksella lämmittää ohjaamon niin kaikkihan on hyvin, ainakin toistaiseksi.
Foortti ei oo auto, eikä piika ihminen.
Hyrsky
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2014 14:57

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja Hyrsky »

Mitähän mahtaisi maksaa tuo eberin laitto käyttökytkimen taa? Auto ois focus 2002 tdi farmari.
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Hyrsky kirjoitti:Mitähän mahtaisi maksaa tuo eberin laitto käyttökytkimen taa? Auto ois focus 2002 tdi farmari.
Käykö niinkin tuore tieto kuin vuodelta 2004? :lol: Silloin 5,2 kW:n bensa-Eber maksoi lisävarusteena uuteen autoon n. 1 000 €. Asennus ja ohjelmointi tehtiin täällä Suomessa (Finnklima Oy) eikä tehtaalla eli tuosta ei koitunut autoveroa. Nykyään taitaa hinta ja malli olla hieman toinen.
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Palataanpa taas tähän samaan ongelmaan. Ongelma on ja pysyy kun pakkanen nousee yli 15 asteen.

Lapissa olen ja kun alkuviikolla oli pakkasta niin ei Foorti lämpiä. Noin 15 asteen pakkaseen saakka kaikki toimii kuten pitääkin. Lämmöt nousee ja auto on lämmin.

Jos ajan alle 15 asteen pakkasesta yli 20 asteen pakkaseen, lämmöt pysyy ylhäällä ja auto lämpimänä. Tämä siis jos en pysäytä autoa ja anna sen jäähtyä. Jos auto jäähtyy niin lämmöt ei enää nouse. Näin tein kun ajoin Oulusta Leville viikonloppuna. Tämä tuli siis testattua. Oulussa pakkasta 10, pikkuhiljaa pakkanen nousi ja perillä pakkasta 27.

Jos pakkasta on 15 tai yli ja auto kylmä (voi olla eberillä lämmitetty) ei lämmöt nouse eikä auto lämpiä kunnolla. Auton moottorin + Eberin lämpö ei riitä yhdessäkään siihen että lämpömittari juurikaan nousisi mainimistä ja että sisällä olisi kunnolla lämmin. Eberi käynnistyy ja pyörii, tohina kuuluu, höyry nousee, dieselin katku tulee nenään ja lämmintä tekee mutta teho ei vaan riitä. Ei riitä teho vaikka autoa pyörittäisi paikoillaan reiluilla kierroksilla. Testasin tätäkin jotta ajoviiman osuus oli minimoitu.

Testimielessä olen kokeillut myös sitä, että jos pudotan sisäpuhaltimen pienimmälle nopeudelle saan lämmöt jonkin verran nousemaan mutta heti kun pyydän sisään kunnolla lämmintä putoaa lämpömittari minimiin. Testejä tein eri päivinä kun pakkasta oli 15-25 astetta.

Auto kävi viime kevättalvella huollossa parikin kertaa. Kaikki toimii niin kuin pitää, oli huollon tuomio. Totuus on vaan se että minulla on "kesäauto". Yli 15 asteen pakkasella autoa ei saa normaalilämpöiseksi mitenkään.

Maskisuoja autossa on ja siitä on jonkin verran apua mutta ei kovin paljon.

Onko kellään muulla ongelmia Diesel- Focuksen lämpöjen kanssa? Tai jonkun muun Dieselin?

Oma epäilykseni on että Eberi on liian pienitehoinen, en oikein muutakaan keksi. Autossa on kyllä vielä takuu voimassa mutta kuntoon se pitäisi saada.

Taas kunhan kotseudulle palaan on käynti huollossa edessä. Tiedän vaan huollon vatauksen etukäteen jo valmiiksi kun helsingissä ei pakkasta ole. Tosin ei sitä ole täällä pohjoisessakaan joten nyt taas kaikki toimii hyvin kun pakkanen laski.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse kyllä seuraavassa huollossa käskisin vaihtaa se termostaattin mutta voi olla että Eberin teho + moottorin tuottama lämpö ei yksinkertaisesti vaan riitä mutta kokeile jäähdyttimelle menevien letkujen lämpöjä että lämpiävätkö ne tai jäähdyttimen yläreuna kun on pakkasta ja lämmityslaite täysillä...
Jos jäähdytin lämpiää niin osa lämmöstä karkaa sinne sitten...

Diesel on kyllä kesäauto =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Älä rupee kuule NiceMan ;) Miten niin Diesel kesäauto? Maanantaina oli Kuopiossa vielä myynnissä kesädieseliä, onneksi huomasin ennen kuin tankkasin. Taitavat sielläkin ajatella ettei dieselillä kukaan talvella aja :D

Mutta asiaan... syylärin letkut ei lämpiä eli termari pitää. En ainakaan itse keksi muuta kuin ettei lämpö vaan riitä.
mikamasa
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2016 15:03

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja mikamasa »

Kyllä tuo alkuperäisen kirjoittajan ongelma on ikävä kyllä ihan ominaisuus nyky dieseleissä.
Tämän päivän autot on niin energiatehokkaita ja pieni ruokaisia. että lämpöä ei yksinkertaisesti riitä sekä moottorin, että sisätilan lämmitykseen kovilla pakkasilla ja ne pikku webastot/eberitkään ei tahdo riittää ajon aikana kun pakkasta yli 25.
Maskisuoja auttaa jonkin verran, mutta yleensä se moottorin lämpömittari pysyy melko alhaalla kun lämmöt otetaan sisälle ja jos puhaltimen sammuttaa, niin moottorinlämpö nousee mutta kajuutta jäähtyy.
Se täytyy vaan hyväksyä ja huoltoon vieminen ei auta, mutta onneksi noita yli 20 asteen pakkasia on kuitenkin melko vähän vuodessa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

ahintikka kirjoitti:Älä rupee kuule NiceMan ;) Miten niin Diesel kesäauto? Maanantaina oli Kuopiossa vielä myynnissä kesädieseliä, onneksi huomasin ennen kuin tankkasin. Taitavat sielläkin ajatella ettei dieselillä kukaan talvella aja :D

Mutta asiaan... syylärin letkut ei lämpiä eli termari pitää. En ainakaan itse keksi muuta kuin ettei lämpö vaan riitä.
Tässä suunitellut vaihtaa autoa uudempaan niin katsellut dieseleitäkin mutta mukavuus on kyllä sen verran tärkeä että kyllä auto pitää pakkasellakin lämmitä vaikka olisi oikeita pakkasia vain 2 viikkoa vuodessa.
Tietenkin dieseli kunnon eberillä että lämpiää, joku 8Kw->

Mutta kyllä toi EcoBoost kuitenkin kiinnostaa enemmän mutta voi olla että koko vaihto rumpa hylätty toistaiseksi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
ArDee
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Tammi 2016 11:28

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ArDee »

Kylla mulla lämpee tod hyvin Focus TDCi 115 vm 2011, mielestäni nopeammin kuin mikään edellinen bensa autonikin. Ja nythä oli täällä etelässäkin kovemmat pakkaset kui aikoihin. Lämpäri puhaltaa heti lämmintä käynnistyksen jälkeen -25 asteessa, aux.heateri päällä ja eberi sen puoli tuntia päällä minkä on.
Tänään otin aux.heaterin pois päältä 10km ajon aikana, ja auto seisoi tunnin, sen jälkeen lämpeni noi 75-80 asteiseksi eli ei ihan maksimiin, sen takasin ajo 10km aikana. Ulkona noin -4.

Vasta viikon omistanut ko auton, ja huomasin kyllä että löpöö menee enempi kun sitä pitää päällä... viime viikolla kun se ei ollut päällä, olikohna -10/-12 astetta kun ajoin töihin niin lämmöt ei nouseet mittarin mukaan olenkaan, lämppäristä tuli kuitenkin ihan tarpeeksi lämmintä ilamaa ettei nyt kulma ollut. 30km ajoin, ei nousut, ja laitoin heatrin päälle niin heti nousi, mut nousi teitenkin kulutuskin.

Missä ulkoilman lämpötiloissa aux.heateria kannattaa pitää päällä?

käykö moottori liian kylmänä vaikka lämppäristi ihan tarpeeksi lämmintä tulee, ja kulutuskin menee alle 4 litran satasella, ja mittari kuitenkin pohjassa :?
:ford: Escort 1971..... Focus 2011
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ArDee kirjoitti:Missä ulkoilman lämpötiloissa aux.heateria kannattaa pitää päällä?

käykö moottori liian kylmänä vaikka lämppäristi ihan tarpeeksi lämmintä tulee, ja kulutuskin menee alle 4 litran satasella, ja mittari kuitenkin pohjassa
Ainakin täällä ollaan siinä uskossa, että moottorin kuuluu käydä siinä lämpötilassa missä sen on suunniteltu toimivan.
Jos ajaa pakkasessa päivästä toiseen ilman, että kone ei lämpiää kunnolla niin ohipuhalluksen kautta kampikammioon päätyvä vesi ei koskaan haihdu pois vaan sitä kertyy koko ajan lisää. Vesi öljyn seassa ei lupaile hyvää.

Ja osien käyntivälykset ovat optimissa silloin kun moottorin lämpötila on "normaali"

Meillä pidetään aux heatteriä aina päällä paitsi jos ajetaan vain lyhyt muutaman minuutin siirtymä.
Silloin eberiä on turha noeta kun se ei kumminkaan kerkiä kunnolla edes käynnistyä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
ArDee
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Tammi 2016 11:28

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ArDee »

Siis pakkasella aux-heateri päällä....ei kai sitä ainakaan kesällä kannata pitää päällä ?

Tuntuu että toi heateri vie kyllä kulutuksen pahasti ylöspäin....edellinen auto pösö 207 farmari dieselillä pääsin noin 4,2 litran leslimääräiseen kulutukseen 50000km matkalla. Focuksen pitäs mennä alle, paitsi toi heateri tuntuis nostavan aikalailla kulutusta. No ei vielä kokemusta paljoakaan.
ei pösössä ollut mitään heatereita eikä webastoja, ja ihan hyvin lämpes, vm 2009.

Mut pettynyt jos en alle 4 litran pääse... työmatkani on suuntaansa 50km. viime viikko oli kyl kovat pakkaset, ja meni joku 4,7l tuntumaan, pösöllä meni vähempi.
:ford: Escort 1971..... Focus 2011
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ArDee kirjoitti:iis pakkasella aux-heateri päällä....ei kai sitä ainakaan kesällä kannata pitää päällä ?
Ei se kesälle mene päälle oli ruksi ruudussa tai ei. Ulkoilman pitää olla alle +5'C, muistaakseni. Siinä paikkeilla kumminkin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Piirer
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2016 08:16
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja Piirer »

Ahintikalle ihan vertailun vuoksi. Meillä on ihan sama Focus ja samalta vuodelta, kabiinissa riittää lämmintä eberin avustuksella jopa -25 asteessa ja tämä siis ajossa. Tosin lämpöjen saavuttaminen kestää pidempään tuossa lämpötilassa, mutta tapahtuu kuitenkin.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus ja Eberi

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: Ei se kesälle mene päälle oli ruksi ruudussa tai ei. Ulkoilman pitää olla alle +5'C, muistaakseni. Siinä paikkeilla kumminkin.
Saisi kyllä mennä, polttoainelämmitin tykkää, kun sitä välillä käytetään. Yli +5 ajanjakso on maamme etelässä aika monta kuukautta olla käyttämättömänä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin