Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Myös täällä webasto ei tänään illalla käynnistynyt, ilmoitti "battery level low" tai jotain vastaavaa. Auto oli ollut päivän ylläpitolaturissa ja Defan laturin valo näytti vihreää, eli akku oli (lähes) täynnä. Ei siis liity akun jännitteeseen vaan mitä ilmeisimmin lämpötilaan, joku varoke estää webaston käytön(?).

Raakana käyntiin siis, karmealta kuulosti aluksi. Jotain tarttis tehdä!
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Webastohan ei lähde käyntiin tietyllä laadulla, jos pakkasta on tarpeeksi. Jos on "väärää" ainetta tankissa ollut tankillisen verran ennen kovia pakkasia.
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Millaista tämä "väärä" aine sitten on ja miten auto diagnosoi "väärän" polttoaineen? Pitää ihan miettiä, missä kävin viimeksi tankkaamassa.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Juffe
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Marras 2015 13:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Juffe »

Klammis kirjoitti:Millaista tämä "väärä" aine sitten on ja miten auto diagnosoi "väärän" polttoaineen? Pitää ihan miettiä, missä kävin viimeksi tankkaamassa.
Varmaankin tässä viitataan diisselin kesä- vs. väli- vs. talvilaatu. Itselläni kävi jossain vanhassa autossa siten, että kesädiisseli hyytyi kovemmalla pakkasella Webaston polttoaineletkuun eikä se toiminut sen koomin ennenkuin huollossa tyhjensivät putken. Käytännössä ottavat polttoaineletkun irti ja puhalsivat paineilmaa läpi. Jos webasto ei saa tästä tai muusta syystä polttoainetta, ei se myöskään toimi ajon aikana.

Joillakuilla on ollut sitä Webaston sulaketta täällä pois käytöstä, niin missä vaiheessa otitte sulakkeen pois ja mitä ainetta tankissa silloin oli? Jos se letku on täynnä hyytynyttä kesädiisseliä, niin se ei taatusti toimi ja käsittääkseni se hyytynyt tavara ei enää juuri muutu notkeammaksi, vaikka lämpötila nousisi. Näin ainakin jossain huollossa joskus sanoivat.

En tiedä Mondeosta, mutta usea auto ei oikeasti tiedä Webaston tilasta ja toiminnasta hölkäsen pöläystä, eli vaikka Webasto on ohjattu päälle, niin se ei toimi eikä ilmoita mitään, jos se ei saa ainetta...

ps. ainakin täällä Pirkanmaan seudulla on ollut jo pitkään myynnissä väli- ja talvidiisseliä, joiden ei pitäisi tätä ongelmaa aiheuttaa. Kesädiisselin hyytymispiste taitaa olla myyjien ilmoituksen mukaan noin -15 astetta.
Nykyinen Ford Mondeo 2.0 Tdci M6 Titanium business, tilattu 21.9.2015, valmistunut 18.11.2015, luovutettu 22.1.2016
Ex Volvo V40 D2 Summum 2012
Ex Saab 9-5 3.0 TiD Vector 2004
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

onkohan näissä jokin Espanjan oloihin tarkoitettu termostaatti, vai mikä siinä on ettei lämpö riitä? Luulisi, että lämpöä piisaa, jos autosta löytyy Webasto sekä kaihtimet jotka estävät ajoviiman kulkeutumisen syyläriin? Eikä nämä myöskään kovin pienellä polttoainemäärällä kulje, joten ei se siitäkään ole kiinni.

Onko ketään, kenen autossa moottorin lämpötila nousee normaalille tasolle?
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Meillä sitten jäi mondeo käynnistymäti kun palattiin Miamista eilen. Akku tyhjä :o No onneksi on vakuutukset ja matka jatkui herzin vuokra autolla. Tuli vaan mieleen olisko tuon akun pilannut se että auto oli ns lattia autona viisi kuukautta liikeessä ja akku oli tyhjä kun kävin katsomassa sitä.
No huomenna haen sen kunhan on arki. Hinasivat tikkurilaan akun vaihtoon. Oli varsin kylmä kun tultiin kesävaatteissa suomeen. :lol:
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
Diftongi
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Kesä 2015 20:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Diftongi »

Hapero79 kirjoitti:onkohan näissä jokin Espanjan oloihin tarkoitettu termostaatti, vai mikä siinä on ettei lämpö riitä? Luulisi, että lämpöä piisaa, jos autosta löytyy Webasto sekä kaihtimet jotka estävät ajoviiman kulkeutumisen syyläriin? Eikä nämä myöskään kovin pienellä polttoainemäärällä kulje, joten ei se siitäkään ole kiinni.

Onko ketään, kenen autossa moottorin lämpötila nousee normaalille tasolle?
Mulla nousee, ajoin kehä ykkösen kannelmäestä itikseen niin lämpötila nousi puoleen väliin, mitään lisälämppäreitä ei ole, ei edes lohkoa. Raakana vaan käyntiin ja aina on lämmenny.
Ratin ja penkinlämmittimet pitää laittaa aika äkkiä pois päältä kun tuntuu että rupee ruskettumaan, ja mä vielä inhoon kylmää. Kotonakin +27 ympäri vuoden.

Kyllä tuntuvat melkosia yksilöitä olevan nää autot kun tätä palstaa lukee... :?
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Diftongi kirjoitti: Mulla nousee, ajoin kehä ykkösen kannelmäestä itikseen niin lämpötila nousi puoleen väliin, mitään lisälämppäreitä ei ole, ei edes lohkoa. Raakana vaan käyntiin ja aina on lämmenny.
Ratin ja penkinlämmittimet pitää laittaa aika äkkiä pois päältä kun tuntuu että rupee ruskettumaan, ja mä vielä inhoon kylmää. Kotonakin +27 ympäri vuoden.

Kyllä tuntuvat melkosia yksilöitä olevan nää autot kun tätä palstaa lukee... :?
Sulla onkin bensakone eikä jääkaappi diesel :D
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Klammis kirjoitti:Myös täällä webasto ei tänään illalla käynnistynyt, ilmoitti "battery level low" tai jotain vastaavaa. Auto oli ollut päivän ylläpitolaturissa ja Defan laturin valo näytti vihreää, eli akku oli (lähes) täynnä. Ei siis liity akun jännitteeseen vaan mitä ilmeisimmin lämpötilaan, joku varoke estää webaston käytön(?).

Raakana käyntiin siis, karmealta kuulosti aluksi. Jotain tarttis tehdä!
Komppaan,
ilmeisesti weba ei käynnistynyt, vaikka ylläpitolaturi kytkettynä ja virrallisena. Pakkasta -27.
Ainakin autolle saavuttaessa 35 min kuluttua oli kylmä, ja startatessa pitkä hehkutus ja herjat, ettei voi käynnistää heateria koska "low battery"
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Varattu aika huoltoon. Lämmöt eivät juuri nouse yli 60 (sinisen alueen), vaikka miten ajaisi. Webasto ei käynnistynyt tänäkään aamuna (-28). Ei herjannut akun varauksesta mitään. Lähti juuri ja juuri käyntiin, joten onneksi pääsi työpaikalle.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Jiivee
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Touko 2015 15:17

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jiivee »

Kahvikerma kirjoitti: Komppaan,
ilmeisesti weba ei käynnistynyt, vaikka ylläpitolaturi kytkettynä ja virrallisena. Pakkasta -27.
Ainakin autolle saavuttaessa 35 min kuluttua oli kylmä, ja startatessa pitkä hehkutus ja herjat, ettei voi käynnistää heateria koska "low battery"
Täällä kanssa sama homma jo tapahtunut useamman kerran ja myös pienemmilläkin pakkasilla. Eli auto ollut esim. yön yli ylläpitolaturissa ja aamulla webasto ei käynnisty koska akun varaustila matala "Park heater not started, Low battery state of charge". Jostain kuulin, että jos akkuvahdin saisi kytkettyä/ohjelmoitua pois päältä niin auttaisi, tätä eivät kuitenkaan merkkihuollossa tehneet... Vituttaa kun aina tulee jotain pientä, milloin vetokoukku ei toimi, milloin ilmastointi puhaltaa miten sattuu ja sitten tämä päälle. :evil:
Mutta hei, tämähän on :ford: :thumbup:
:ford: Mondeo Mk5 Titanium Wagon 2.0 TDCi
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Tässä Webasto-keskustelussa on nyt useamman kerran mainittu "akkuvahti" ja että se voisi aiheuttaa esilämmityksen toimimattomuuden (ladatullakin akulla) ja ilmoituksen -> "Park heater not started, Low battery state of charge". Mistä tarkalleen ottaen on kyse, onko tämä "vahti" joku anturi vai ohjelmallinen varaustilan valvoja?

Selvästikin omat ongelmat alkoivat, kun pakkanen kiristyi tarpeeksi, 10-15 asteen nurkille. Ne, jotka ovat huollossa tästä syystä käyneet, mitä asialle tehtiin, jos mitään? Osaisi vaatia omassa huollossa sitten muutakin kuin olan kohautuksia.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Klammis kirjoitti:Tässä Webasto-keskustelussa on nyt useamman kerran mainittu "akkuvahti" ja että se voisi aiheuttaa esilämmityksen toimimattomuuden (ladatullakin akulla) ja ilmoituksen -> "Park heater not started, Low battery state of charge". Mistä tarkalleen ottaen on kyse, onko tämä "vahti" joku anturi vai ohjelmallinen varaustilan valvoja?

Selvästikin omat ongelmat alkoivat, kun pakkanen kiristyi tarpeeksi, 10-15 asteen nurkille. Ne, jotka ovat huollossa tästä syystä käyneet, mitä asialle tehtiin, jos mitään? Osaisi vaatia omassa huollossa sitten muutakin kuin olan kohautuksia.
Mulla taas Webasto käy ja kukkuu kuten pitääkin ja missään vaiheessa en ole ladannut akkua. Mutta silti, lämmöt ei nouse siniseltä alueelta, eikä lämpöä piisaa nimeksikään kabiinin puolelle. Ensi tiistaina menossa tämän ja muutaman muun syyn takia korjaamolle. Tässä yhteydessä vaihdoin myös korjaamoa nimeltämainitsemattomasta korjaamosta Veholle. Toivotaan, että he osaisivat korjata Fordia paremmin.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja saukat »

Lämpöongelmat tai lähinnä lämmön puute koskettavat vain noita dieseleitä. :D
Bensakone luovuttaa niin miehekkäästi vielä hukkalämpöä että sitä riittää todella hyvin. Tänäänkin -28 astetta pakkasta ja noin 10km ajon jälkeen heitin jo takin takapenkille koska tuli kuuma. Sitten mentiin huppari päällä vaikka välillä tuli kaupassa käyntiä ym. niin tuo lämpenee niin pirun nopeasti ettei ehdi kaivata edes takkia. Paras talviauto ikinä.
Mulla ei ole ollut koskaan diesel autoa omassa käytössä koska mun mielestä diesel kuuluu laivoihin ja rekkoihin, ehkä vielä kuorma-autot ja pakut. Henkilöauto kulkee nohevasti bensalla. Das autoja on tullut pahvit keulalla vastaan hyvin paljon ja joitain on näkynyt jäätyneenä pientareellakin. Varmasti sattuu monen herneeseen tämä mutta automaattilaatikot ja dieselit ei kuulukaan liikkua -30 asteen lämmöissä :thumbup:
:ford: Mondeo Hybrid 4D
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Kotiin tullessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön moottorin lämpötilakäyttäytymisessä.
Taajama-alueella lämpömittari nousee juuri ja juuri siniseltä alueelta pois. Mutta moottoritiellä ajaessa reiluhkoa (tm) nopeutta, sain lämpömittarin viisarin nousemaan miltei normaaliin asentoon :shock: Kun palasin taas taajamaan mittari laski lähelle sinistä aluetta. Katsoin vielä kotipihassa heti ajon päätyttyä huoltonäytöstä moottorin lämpötilan ja se näytti vain n. 50 C, joten pitää ainakin yhtä mittarin näytön kanssa. Mietin vaan että onko tuolla automaattikaihtimella jotain tekemistä nopeuden kanssa ? Eli jos se sulkeutuukin yli 100 km/h nopeuksissa, ja näin moottoria ei enää kylmä viima jäähdyttäisi :?

Onhan tuo kettumaista ajella tälläisella ilmalla; lämmöt täysillä, ja puhallus koko ajan tuulilasille. Silmät kuivaa, eikä radiosta kuule juuri mitään :(

Huomenna mennäänkin sitten työkaverin das Volvon kyydissä suosiolla 8-)
Viimeksi muokannut akk1965, 07 Tammi 2016 17:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

Onko kukaan hommannu 5-oviseen kattotelineitä ja jos niin mistä ja mitä maksoi?
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
Avatar
Tanikka
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Heinä 2015 20:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tanikka »

Hapero79 kirjoitti:onkohan näissä jokin Espanjan oloihin tarkoitettu termostaatti, vai mikä siinä on ettei lämpö riitä? Luulisi, että lämpöä piisaa, jos autosta löytyy Webasto sekä kaihtimet jotka estävät ajoviiman kulkeutumisen syyläriin? Eikä nämä myöskään kovin pienellä polttoainemäärällä kulje, joten ei se siitäkään ole kiinni.

Onko ketään, kenen autossa moottorin lämpötila nousee normaalille tasolle?
Webasto pelittää ihan kuten sen kuuluukin ja lämmöt nousevat normaaliin nopeasti. Auto seisoi muutaman päivän käytännössä ajamatta ja Webastolla n. 30min lämmitys ja hieman vaivalloisesti käynnistyi. Lämmöt nousivat kuitenkin nopeasti normaaliin. Ajelin n. 30min ja hallintalaitteet eivät vielä oikein sulaneet siinä ajassa (mm. ohjaus tahmea). Rengaspainevalo valo paloi, eikä sammunut ajossa. Saa nähdä huomenna, kun tanikka pääsee pitemmälle reissulle, josko paineet löytyi...?

Osa on maininnut, että ajotietokoneen asetuksia putoaa itsekseen pois päältä. Minulla ei pysy chimes päällä. Toisaalta ei tuota suurempia ongelmia, mutta esim. yhtäkkiä huomaa löpövalon syttyneen, eikä ei tullut mitään "pimpelipompelia". :shock:

Ja nyt kun hieman jo talvikelejäkin on ollut, niin ei tuo Fordin AWD aivan toivoton ole. Monien idän ihmeiden "neliveto" kuskien verenpaineet ovat nähtävästi kohonneet, kun valoista on lähdetty. :twisted: Hetken päästä ovat tulleet ohi todella lujaa, kun ovat saaneet kuppeihinsa pitoa.

Iän ja kilometrien mukana nitinät ja natinat ovat kadonneet (ainakin toistaiseksi). :thumbup:
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv M6 AWD Titanium Business Wagon vm. 2015
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100hv M5 Titanium 5ov. vm. 2104
kk1970
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Maalis 2015 07:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kk1970 »

wiljis kirjoitti:Onko kukaan hommannu 5-oviseen kattotelineitä ja jos niin mistä ja mitä maksoi?
Pari sataa kustansi ja Ympäristön Auto, Kouvola.
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Hapero79 kirjoitti: Mulla taas Webasto käy ja kukkuu kuten pitääkin ja missään vaiheessa en ole ladannut akkua. Mutta silti, lämmöt ei nouse siniseltä alueelta, eikä lämpöä piisaa nimeksikään kabiinin puolelle. Ensi tiistaina menossa tämän ja muutaman muun syyn takia korjaamolle. Tässä yhteydessä vaihdoin myös korjaamoa nimeltämainitsemattomasta korjaamosta Veholle. Toivotaan, että he osaisivat korjata Fordia paremmin.
Muistan nähneeni tänään vilauksen ilmoituksesta: Battery State of Charge, kun ylläpitolaturi Defa 1204 oli syöttämässä sähkö akulle ja yritin kaynnistää webastoa kaukosäätimellä

Löysin tallaisen selityksen:
Battery State of Charge: The vehicle battery must be at least 60% charged for the heater to start. An older or weakened vehicle battery may also result in issues. If you connect a battery charger to the vehicle battery and it provides excessive voltage generally more than 15.5 volts, then the heater may not be able to start or it may stop running.

http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 2453&div=f

Tämän mukaan lämmitintä varjellaan yli 15.5V jännitteeltä.
Tästä alkoi raksuttaa :idea: : Defan 1204 laturissa on "älykäs" latausjännitteen lämpökompensointi, jolla varmistetaan akun täysi lataus kylmälläkin akulla,
Latausjännite on 14.3V lämpötilan ollessa 20 astetta, mutta latausjännite nousee 0.03V/aste lämpötilan laskiessa, eli jo -20 asteen pakkasessa se on 15.5V. Tässä latausjänniteet vielä laskettuna lämpötilan mukaan:
T Jännite
-30 15,8
-25 15,65
-20 15,5
-15 15,35
-10 15,2
-5 15,05
0 14,9
5 14,75
10 14,6
15 14,45
20 14,3

Eli nyt pitänee heti huomenaamuna kokeilla lopettaa lataaminen (defa1204) ennenkuin käynnistän webaston.
jospa tämä ratkaisisi lämmitimen pakkasongelman :?:
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

saukat kirjoitti: Kyllä helposti, ristipää ruuvarilla. Konepelti auki, umpion päällä näkyy valkoinen "muovilätkä" johon kurkistamalla näkyy sisempänä kolo ruuvarille. Tuosta kääntösuunnasta en enää ole varma oliko myötä vai vastapäivään mutta liike on suht nopea eli vartin kääntö näkyy jo valokeilassa. Molempia kun kääntää tasan samanverran pysyy korkeus kohdallaan. Ja tosiaan omalla kohdalla tuo kierros oli optimaalinen.

Ja mulla tosiaan ei ole xsenonvaloja vaan ne tavalliset projiisio halogeenit.
Pystyykö jollain keinolla varmistamaan, ettei tuo lisää äikäisyä vastaantulijalle? Onnistuukohan itsesäätyvien lyhtyjen kanssa?
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

Salesman1966 kirjoitti:Tässä sitten viime käden tietoa niille, jotka kamppailevat oikuttelevan lämmityslaitteen kanssa. Vein auton 60 tkm huoltoon Olarin Vehoon ja kerroin, että eilen ilmastointi rupesi puhaltamaan kuumaa ilmaa jalkoihin yht äkkiä. Tähän asti se oli pelannut kuin unelma(viimeisen päivityksen jälkeen). Siellä asia tiedettiin heti. Anturivika ja ohjelmisto päivitetään taas uudestaan.. on tullut kuulemma taas uudet päivitykset ja että lämpötila-anturi pitää vaihtaa, eli se oli totta, mitä joku täällä kertoili saksan foorumin tiedoista. Kyllä Vehossa palvelu pelaa, eli käykää Vehossa(jossa on Ford huolto) Jos ei ole Vehoa lähellä, niin kertokaa terveisiä, jos heillä ole vielä tietoa!. :ford:
Meneekö nämä takuuseen vai maksaako jotain?
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Ja kaikkihan muistavat myös tämän asian lisälämmittimestä:

Järjestelmä toimii ainoastaan, jos auton polttoainesäiliössä on vähintään 16 litraa polttoainetta.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Henry F.
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Helmi 2015 15:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Henry F. »

akk1965 kirjoitti:Kotiin tullessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön moottorin lämpötilakäyttäytymisessä.
Taajama-alueella lämpömittari nousee juuri ja juuri siniseltä alueelta pois. Mutta moottoritiellä ajaessa reiluhkoa (tm) nopeutta, sain lämpömittarin viisarin nousemaan miltei normaaliin asentoon :shock: Kun palasin taas taajamaan mittari laski lähelle sinistä aluetta. Katsoin vielä kotipihassa heti ajon päätyttyä huoltonäytöstä moottorin lämpötilan ja se näytti vain n. 50 C, joten pitää ainakin yhtä mittarin näytön kanssa. Mietin vaan että onko tuolla automaattikaihtimella jotain tekemistä nopeuden kanssa ? Eli jos se sulkeutuukin yli 100 km/h nopeuksissa, ja näin moottoria ei enää kylmä viima jäähdyttäisi :?

Onhan tuo kettumaista ajella tälläisella ilmalla; lämmöt täysillä, ja puhallus koko ajan tuulilasille. Silmät kuivaa, eikä radiosta kuule juuri mitään :(

Huomenna mennäänkin sitten työkaverin das Volvon kyydissä suosiolla 8-)
Huomasin tuon saman vaikka ajelin vain hitaampaa ajoa. Ensin lämmöt ylös ja sitten romahdus. Epäilen, että syy oli webastossa, joka käynnistyi normaalisti, mutta sammui, kun normaalilämpö oli saavutettu, eikä käynnystynyt enää uudelleen, kuin seuraavassa startissa. Täppäsin päälle "continue heat", jonka jälkeen vastaavaa romahdusta ei enää tapahtunut. Sammuttaessa pito weba sammuttaa erikseen.
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

akk1965 kirjoitti:Mietin vaan että onko tuolla automaattikaihtimella jotain tekemistä nopeuden kanssa ? Eli jos se sulkeutuukin yli 100 km/h nopeuksissa, ja näin moottoria ei enää kylmä viima jäähdyttäisi :?
Silloin kun tuo kaihdinsysteemi tuli Focukseen, niin sen esittelyn yhteydessä mainittiin muistaakseni, että kaihdin sulkeutuu kun nopeus nousee yli 70 km/h. Näin se kuulemma vähentää ilmanvastusta ja talvisaikaan pitää siten myös moottorinlämmöt paremmin. Tälläinen toiminta lienee edelleen käytössä (omassa Fiestassani tätä kaihdinta ei ole).
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

EeroH kirjoitti: Eikö Mondeossa ole kaihdinta kuten Focuksessa?
Onko Focuksissakaan sitä automaattisesti säätyvää kaihdinta oikeasti käytössä? Täällä joskus joku huoltopäällikkö tms. taho kertoi, että Suomessa tuo ohjelmoitaisiin pois käytöstä, koska niitä on hajonnut niin paljon jäätymisen takia (lisäksi jos loska jäätyy säleikköön, se saattaa lukittua kiinni asentoon ja moottori ylikuumenee). Tuota on itse vähän vaikea tutkiakaan, kun sehän sulkeutuisi vasta tietyssä nopeudessa :?
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Vastaa Viestiin