Selittämätön kolina
Selittämätön kolina
Käytettiin autoa 100 t huollossa jonka jälkeen autosta alkoi kuulua epämääräistä kolinaa.
Tässä ajan saatossa kolina on vain lisääntynyt enkä kyllä keksi kirveelläkään että mistä kolina johtuu.
Viimeviikolla poistin autosta "pohjapanssarin" (pahvinen näköjään nykyään) ja siellä oli muutama kivi.
Kolina kuitenkin jatkuu ja kuuluu mielestäni edestä vasemmalta. Kuitenkin äänen alkuperää on loppupeleissä vaikea
arvioida että mistä se tulee. Kolina kuuluu varsinkin hitaasti ajaessa ja varsinkin kuoppaisella metsätiellä.
Eilen kaupungissa ajaessa jos auto meni valkoisten kaistaopasteiden yli niin kolinaa kuului jos tällä maalauksella oli vähänkään
enemmän paksuutta. Kolinaa voisi kuvailla kuulalaakereilla peltipurkissa jotka sitten hölskyvät ja jossa on kuitenkin semmoinen
"hyppivä" efekti. Eli ikään kuin kuulat hyppisivät töyssyjen aikana.
Toissaviikolla jouduin pysähtymään tietyön takia suoralla tiellä. Liikkeelle lähtiessä kun ylitin keskiviivan tietyön kohdalla kuului älytön kolina.
Kolina kesti noin 3-4 sekuntia ja loppui siihen. Ensimmäinen ajatus oli että pakoputki jäi sille tielleen mutta kun katsoin peileistä että mitä hiivattia autosta tippui ei siellä mitään näkynyt.
Autoa käytettiin jo kerran huollossa jossa se nostettiin ylös mutta mitään ei löytynyt. Rupee tämä asia jo hieman ottaan ohimoon.
Kaikki irtokamat yms sisätiloista on pois-suljettu. Ainoa mitä vielä pitää katsoa niin poistaa takatilan lattiapahvi ja katsoa olisiko vararenkaan
varustepaketin lähettyvillä mitään irtokamaa. Mutta tuskimpa... Olen kyllä sitä mieltä että jos ei kolinan alkuperää kohta ala löytymään
niin menee auto vaihtoon. Sen verta tämä asia alkaa häiritsemään.
Vinkkiä otetaan kiitollisina viisaammilta vastaan jos jollakulla olisi ideaa mistä/mitä kannattaisi vielä katsoa.
Tässä ajan saatossa kolina on vain lisääntynyt enkä kyllä keksi kirveelläkään että mistä kolina johtuu.
Viimeviikolla poistin autosta "pohjapanssarin" (pahvinen näköjään nykyään) ja siellä oli muutama kivi.
Kolina kuitenkin jatkuu ja kuuluu mielestäni edestä vasemmalta. Kuitenkin äänen alkuperää on loppupeleissä vaikea
arvioida että mistä se tulee. Kolina kuuluu varsinkin hitaasti ajaessa ja varsinkin kuoppaisella metsätiellä.
Eilen kaupungissa ajaessa jos auto meni valkoisten kaistaopasteiden yli niin kolinaa kuului jos tällä maalauksella oli vähänkään
enemmän paksuutta. Kolinaa voisi kuvailla kuulalaakereilla peltipurkissa jotka sitten hölskyvät ja jossa on kuitenkin semmoinen
"hyppivä" efekti. Eli ikään kuin kuulat hyppisivät töyssyjen aikana.
Toissaviikolla jouduin pysähtymään tietyön takia suoralla tiellä. Liikkeelle lähtiessä kun ylitin keskiviivan tietyön kohdalla kuului älytön kolina.
Kolina kesti noin 3-4 sekuntia ja loppui siihen. Ensimmäinen ajatus oli että pakoputki jäi sille tielleen mutta kun katsoin peileistä että mitä hiivattia autosta tippui ei siellä mitään näkynyt.
Autoa käytettiin jo kerran huollossa jossa se nostettiin ylös mutta mitään ei löytynyt. Rupee tämä asia jo hieman ottaan ohimoon.
Kaikki irtokamat yms sisätiloista on pois-suljettu. Ainoa mitä vielä pitää katsoa niin poistaa takatilan lattiapahvi ja katsoa olisiko vararenkaan
varustepaketin lähettyvillä mitään irtokamaa. Mutta tuskimpa... Olen kyllä sitä mieltä että jos ei kolinan alkuperää kohta ala löytymään
niin menee auto vaihtoon. Sen verta tämä asia alkaa häiritsemään.
Vinkkiä otetaan kiitollisina viisaammilta vastaan jos jollakulla olisi ideaa mistä/mitä kannattaisi vielä katsoa.
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
Re: Selittämätön kolina
Oisko huollon syytä käydä läpi paikat mihin on koskenu? Kaverin autosta oli jääny jarrusatula löysälle korjaamon jäljiltä ja piti aikamoista klopinaa...
pasi
pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Re: Selittämätön kolina
Jos se ääni kuuluu vasemmalta edestä niin miksi ihmettelet takakonttia. Ota kaveri takapenkille kuulostelemaan kuuluuko se sieltä. Tommonen kolina kuului mulla kerran vasemmalta edestä, kun oikea etujousi oli poikki. Keulaa ilmaan ja pitäis sormella tutkia se jousi päästä päähän.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Selittämätön kolina
Onhan tuon jousen lisäksi tutkittu ne vakiot eli vakaajatangon yhdyshelat (ns. koiranluut), jarrut ylipäätään ja pyöränmutterit, onko ne oikein kiristetty? Sitten kun nuo on poissuljettu, mörköönnytään etuiskareiden yläpään laakereista.
Varsinkin kun kolina on alkanut kuulua huollon jälkeen, keskittyisin kohtiin, jotka on olleet irti huollossa ja kiinnitys/kiristys on jäänyt suorittamatta kunnolla. Nimittäin onnistuu se ihan ammattihuolloltakin asentaa vaikka jarrusatula huolimattomasti.
Varsinkin kun kolina on alkanut kuulua huollon jälkeen, keskittyisin kohtiin, jotka on olleet irti huollossa ja kiinnitys/kiristys on jäänyt suorittamatta kunnolla. Nimittäin onnistuu se ihan ammattihuolloltakin asentaa vaikka jarrusatula huolimattomasti.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Selittämätön kolina
Mä olen positiivisesti yllättynyt tästä että neuvoja tulee, oli muuten ensimmäinen kerta kun tänne kirjoittelen!!
Vähän eri meininki kuin muilla foorumeilla.
Mutta asiaan...
Tuon huollon jälkeen soitin samaiseen paikkaan ja kerroin tästä ongelmasta.
Auto sitten käytettiin samassa (merkkihuolto) puljussa ja mitään vikaa ei löytynyt.
Mekaanikko jopa istui repsikalla kun käytiin vähän kurvailemassa ja tokas vaan "joo, kyllä sieltä jotain tosiaan kuuluu".
Kävivät samat kohdat uudelleen läpi kuin siinä 100 t huollossa mutta eihän sieltä mitään sitten löytynyt.
Koiranluita kanssa siellä epäilivät mutta ei sitten niissäkään... :/
Otan tänään vanteet yksi kerrallaan pois ja tsekkaan satuloiden kiinnitykset.
Yksi asia mulla tossa äsken tuli mieleen mikä pitää myös katsoa läpi: Ainakin takakaaret on vuorattu jollain ihme
huovalla. Äänen vaimentamiseksi tms? Tuli mieleen että jos sinne huovan ja pellin väliin olisi mennyt jotain isompaa kivenmurua
mikä sitten voisi tätä kolinaa aiheuttaa.
KajS:n mainitsema etuiskareiden yläpään laakerointi myös voisi olla tän illan ohjelmassa...
To be continued...
Vähän eri meininki kuin muilla foorumeilla.
Mutta asiaan...
Tuon huollon jälkeen soitin samaiseen paikkaan ja kerroin tästä ongelmasta.
Auto sitten käytettiin samassa (merkkihuolto) puljussa ja mitään vikaa ei löytynyt.
Mekaanikko jopa istui repsikalla kun käytiin vähän kurvailemassa ja tokas vaan "joo, kyllä sieltä jotain tosiaan kuuluu".
Kävivät samat kohdat uudelleen läpi kuin siinä 100 t huollossa mutta eihän sieltä mitään sitten löytynyt.
Koiranluita kanssa siellä epäilivät mutta ei sitten niissäkään... :/
Otan tänään vanteet yksi kerrallaan pois ja tsekkaan satuloiden kiinnitykset.
Yksi asia mulla tossa äsken tuli mieleen mikä pitää myös katsoa läpi: Ainakin takakaaret on vuorattu jollain ihme
huovalla. Äänen vaimentamiseksi tms? Tuli mieleen että jos sinne huovan ja pellin väliin olisi mennyt jotain isompaa kivenmurua
mikä sitten voisi tätä kolinaa aiheuttaa.
KajS:n mainitsema etuiskareiden yläpään laakerointi myös voisi olla tän illan ohjelmassa...
To be continued...
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
Re: Selittämätön kolina
Sisälokariin kurkkaa kanssa jos löytynee autosta..puslat ja vakaaja tsekattu? Alapallohan pitänee kanssa aikamoista valssia jos rikki samoin r.tangonpää..onko renkaassa mitään kulumaa tullu tai jälkee?
Mutta eikös tuo yläpään laakersson ja jousi tosiaan mondeon kirous?Ainakin jousia menee poikki porukalla...
Mutta eikös tuo yläpään laakersson ja jousi tosiaan mondeon kirous?Ainakin jousia menee poikki porukalla...
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Selittämätön kolina
Mulla kolisee takapäässä mk2 Focuksessa ja kesti jumalattoman kauan että löysin "vian". Pitkään kaikki osat heiluteltuani ja ajeltuani ympäriinsä ikkunat auki k#rpä otsassa huomasin että kolina loppuu kun painaa jarrua. menin kokeeksi hidastetöyssyn yli niin, että hieman nostin käsijarrua ja kas kummaa, kolinaa ei kuulunut. Taas takapää auki ja syyllinen paljastui:
Olin vaihtanut jarrulevyt ja palat joka kulmaan ja tarvikelevyissä ei ollut sitä ruuvin reikää millä levy ruuvataan kiinni. Varaosamieskin sanoi että se ruuvi on turha koska levyhän pysyy kiinni kun rengas on paikallaan. Kyllähän se kiinni pysyy mutta se levy pääsee hieman liikkumaan koska levyn pultinreiät on hieman isommat kuin navan pinnapultit. Koita josko sulla olis etupäässä sama homma. Painele töyssyyn ja paina samalla jarrua, jos kolinaa ei kuulu niin on varmaan sama vika kun mun takapäässä.
Olin vaihtanut jarrulevyt ja palat joka kulmaan ja tarvikelevyissä ei ollut sitä ruuvin reikää millä levy ruuvataan kiinni. Varaosamieskin sanoi että se ruuvi on turha koska levyhän pysyy kiinni kun rengas on paikallaan. Kyllähän se kiinni pysyy mutta se levy pääsee hieman liikkumaan koska levyn pultinreiät on hieman isommat kuin navan pinnapultit. Koita josko sulla olis etupäässä sama homma. Painele töyssyyn ja paina samalla jarrua, jos kolinaa ei kuulu niin on varmaan sama vika kun mun takapäässä.
Re: Selittämätön kolina
Hei ihan oikeesti... Jos jarrulevy on niin löysällä pyörän ja navan välissä, että se kolisee, on myös pyörä osittain irti. Varmasti ei levy liiku itsekseen siellä navan ja pyörän välissä, jos pultit on kiristetty kunnolla.Mondeomies kirjoitti:Mulla kolisee takapäässä mk2 Focuksessa ja kesti jumalattoman kauan että löysin "vian". Pitkään kaikki osat heiluteltuani ja ajeltuani ympäriinsä ikkunat auki k#rpä otsassa huomasin että kolina loppuu kun painaa jarrua. menin kokeeksi hidastetöyssyn yli niin, että hieman nostin käsijarrua ja kas kummaa, kolinaa ei kuulunut. Taas takapää auki ja syyllinen paljastui:
Olin vaihtanut jarrulevyt ja palat joka kulmaan ja tarvikelevyissä ei ollut sitä ruuvin reikää millä levy ruuvataan kiinni. Varaosamieskin sanoi että se ruuvi on turha koska levyhän pysyy kiinni kun rengas on paikallaan. Kyllähän se kiinni pysyy mutta se levy pääsee hieman liikkumaan koska levyn pultinreiät on hieman isommat kuin navan pinnapultit. Koita josko sulla olis etupäässä sama homma. Painele töyssyyn ja paina samalla jarrua, jos kolinaa ei kuulu niin on varmaan sama vika kun mun takapäässä.
Re: Selittämätön kolina
Juu ei levy pääse liikkumaan jos kaikki on ok,ihme juttu on se jos kolina alkoi huollon jälkeen? eikös silloin pitäs huollon katsoa autoa NIIN kauana kunnes kolinan syy selviää?
Yksi syy siihen onkin että miksi huolto EI vikaa löydä on se että jos? se nostetaan ylös semmosella nosturilla että pyörät on vapaana ilmassa? sillonhan ei minkään päällä ole mitään painoa!
Mulla vanhassa Escossa ihan samajuttu kun heiluttaa takapyörää niin kuuluu ja tuntuu selvä välys MUTTA kun auto on tunkilla ei kuulu ei näy eikä tunnu mitään? no olenkin vaan ajanu enkä oo miettiny et mikä lie,itte epäilin että ios laakerio koolinko halki mut eipä ollu kun laakerinkin jouduin kerran vaihtaa,heh semmosta se joskus on.
Mutta ihan totta on se että toiset väljyydet ja kolinat tuntuu kun keventää autoa JA toiset taas kun on se painopäällä.
Yksi syy siihen onkin että miksi huolto EI vikaa löydä on se että jos? se nostetaan ylös semmosella nosturilla että pyörät on vapaana ilmassa? sillonhan ei minkään päällä ole mitään painoa!
Mulla vanhassa Escossa ihan samajuttu kun heiluttaa takapyörää niin kuuluu ja tuntuu selvä välys MUTTA kun auto on tunkilla ei kuulu ei näy eikä tunnu mitään? no olenkin vaan ajanu enkä oo miettiny et mikä lie,itte epäilin että ios laakerio koolinko halki mut eipä ollu kun laakerinkin jouduin kerran vaihtaa,heh semmosta se joskus on.
Mutta ihan totta on se että toiset väljyydet ja kolinat tuntuu kun keventää autoa JA toiset taas kun on se painopäällä.
Re: Selittämätön kolina
Kävin autoa läpi urakalla.
Mitään ei löytynyt tai sitten vaan meikäläisen osaamattomuutta.
Otin edestä vanteet pois ja kilkuttelin ja mulkuttelin. Kaikki osat jämpitisti paikallaan ja ei mitään
mikä olisi herättänyt epäilyksiä. Laakeroinnit yms. pitäisi olla kunnossa.
Ennen juhannusta tein tärkeän huomion: Kolina loppuu kun painaa jarrua. Testailin moneen otteeseen ja aina sama juttu eli
kolina loppui. Soitin sitten huoltoon ja kuvailin nämä huomiot. Epäilevät että satulan liukutapit on viturallaan.
Jännä homma vaan että heti siellä tehdyn jarrurempan jälkeen asiat näin...
Lisäoireena vielä jarrut alkaneet täristämään. :/ Liekö siellä sitten satula ottaa vinosti tms levyyn kiinni ja lämmittää
levyä turhan paljon. Tietäähän siinä sitte miten käy. Noh, perjantaina 27.6. auto huoltoon jälleen kerran
(ostettu joulukuussa 2013, nyt kuudes keissi huollon suuntaan).
Tarina jatkuu....
Mitään ei löytynyt tai sitten vaan meikäläisen osaamattomuutta.
Otin edestä vanteet pois ja kilkuttelin ja mulkuttelin. Kaikki osat jämpitisti paikallaan ja ei mitään
mikä olisi herättänyt epäilyksiä. Laakeroinnit yms. pitäisi olla kunnossa.
Ennen juhannusta tein tärkeän huomion: Kolina loppuu kun painaa jarrua. Testailin moneen otteeseen ja aina sama juttu eli
kolina loppui. Soitin sitten huoltoon ja kuvailin nämä huomiot. Epäilevät että satulan liukutapit on viturallaan.
Jännä homma vaan että heti siellä tehdyn jarrurempan jälkeen asiat näin...
Lisäoireena vielä jarrut alkaneet täristämään. :/ Liekö siellä sitten satula ottaa vinosti tms levyyn kiinni ja lämmittää
levyä turhan paljon. Tietäähän siinä sitte miten käy. Noh, perjantaina 27.6. auto huoltoon jälleen kerran
(ostettu joulukuussa 2013, nyt kuudes keissi huollon suuntaan).
Tarina jatkuu....
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Selittämätön kolina
Mää kyllästyin voortin huoltoon, kun teetin siellä vaan ne hommat mitkä ei sujuneet itseltä, -kumma että omat remontit onnistuu kerralla, mutta kun siitä pitää maksaa ammattimiehelle jonka pitäis osata paremmin kun päivittäin noitten kanssa puljaa, niin joka ikinen kerta jotain meni vituiks. Ei anna hyvää kuvaa kyseisen merkin huollosta ja jälkimarkkinoinnista. No, nytpä ei oo nykyisen kanssa kolmeen vuoiteen tarvinnut merkkiliikkeessä vierailla muuten kuin osien haussa, niin en tiedä miten siellä hommat toimii.
Ja, kavereilla samoja kokemuksia. Nytkin kaveri käytti mondeoonsa kaks kertaa merkkiliikkeessä, kun poltti vilkun sulaketta satunnaisesti, laskua tuli 100-200e/kerta, mutta ei löytynyt mitään vikaa.. vei sitten autosähköliikkeeseen, jossa vika löytyi 10 minuutissa ja maksoi muutamn kympin ja sähköteippiä palan..
Ja, kavereilla samoja kokemuksia. Nytkin kaveri käytti mondeoonsa kaks kertaa merkkiliikkeessä, kun poltti vilkun sulaketta satunnaisesti, laskua tuli 100-200e/kerta, mutta ei löytynyt mitään vikaa.. vei sitten autosähköliikkeeseen, jossa vika löytyi 10 minuutissa ja maksoi muutamn kympin ja sähköteippiä palan..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Selittämätön kolina
Jännä homma. Kertoo korjaamon motivaation tasosta tehdä jarruhommia. Opin joskus itsekin, että "jarrujen herkistely" tarkoittaa, että koputellaan jarrusatulaa tai rumpua vasaralla.irakso kirjoitti:Kävin autoa läpi urakalla.
Mitään ei löytynyt tai sitten vaan meikäläisen osaamattomuutta.
Otin edestä vanteet pois ja kilkuttelin ja mulkuttelin. Kaikki osat jämpitisti paikallaan ja ei mitään
mikä olisi herättänyt epäilyksiä. Laakeroinnit yms. pitäisi olla kunnossa.
Ennen juhannusta tein tärkeän huomion: Kolina loppuu kun painaa jarrua. Testailin moneen otteeseen ja aina sama juttu eli
kolina loppui. Soitin sitten huoltoon ja kuvailin nämä huomiot. Epäilevät että satulan liukutapit on viturallaan.
Jännä homma vaan että heti siellä tehdyn jarrurempan jälkeen asiat näin...
Lisäoireena vielä jarrut alkaneet täristämään. :/ Liekö siellä sitten satula ottaa vinosti tms levyyn kiinni ja lämmittää
levyä turhan paljon. Tietäähän siinä sitte miten käy. Noh, perjantaina 27.6. auto huoltoon jälleen kerran
(ostettu joulukuussa 2013, nyt kuudes keissi huollon suuntaan).
Tarina jatkuu....
Ne liukutapit siellä kiukuttelee, kun ne ei toimi suunnitellusti. Itse opettelin mondeon jarrusulkeiset jo silloin, kun auto oli vuoden vanha, vaikka oli takuu ja Protect voimassa. Mondeon (mk3) jarrut on sen verran helppo pitää kunnossa ilman suurempaa teknistä vihkiytymistä, ettei merkkiliikkeeseen tai muihin alan harjoittajiin tarvi luottaa. Jarrusatulat irti, ne tapit ulos, rasvaus jarruvaseliinilla (ei kuparitahnalla) ja osat takas, jos ne kumihylsyt on kunnossa. Liukutappien vaihto varmuuden vuoksi ikääntyneeseen autoon on helppo ja halpa tapa saada jarrut kuntoon. Ne kumihylsyt on olennaiset, jos ne on turvonneet (esim. kuparitahnasta), jarrusatula nalkkaa kiinni ja jarrut täristää.
Itse en enää luota mihinkään korjaamoon mondeon jarruissa: pyysin viime huollossa vaihtamaan takajarrusatulat. No nehän asennettiin sinne väkisin. Vasemman puolen jarruvipu oli tapissa eteenpäin, vain oikealla puolella toimi käsijarru. Käsijarruvaijeria säätämällä sain käsijarrun toimivaksi. Seuraava huolto tehdään jossain muualla ja lisäyksellä: "Älkää koskeko jarruihin".
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Selittämätön kolina
mutterit on kyllä kiinni kunnolla. 16 ja 18 tuuman aluvanteilla tuntuis kolisevan eniten. miten sitten selität kolinan häviämisen kun vähän käsijarrua nostaa?seppo1 kirjoitti: Hei ihan oikeesti... Jos jarrulevy on niin löysällä pyörän ja navan välissä, että se kolisee, on myös pyörä osittain irti. Varmasti ei levy liiku itsekseen siellä navan ja pyörän välissä, jos pultit on kiristetty kunnolla.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Selittämätön kolina
Tarvikejarrupalat siellä kolisee. Levyhän on tiiviisti navassa kiinni, ei siinä voi olla välystä kun on pyörä kiinni, yhtään.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Selittämätön kolina
Noniin, tänään kävi auto vielä huollon pakeilla ja vika sitten löytyi.
Kuten ketjun alkupäässä KajS sanoikin niin laakerivikaa siellä jousen yläpäässä.
Huoltoerittelyssä on seuraavat speksit: "Oikean etuiskarin + yläpään vaihto" elikkäs
etuiskari sekä joustintuen laakeri.
Käytiin huollon alussa mekaanikon kanssa pienellä lenkillä jälleen kerran ja sanoikin että "joo, jotain sieltä kuuluu"... Siinä vaiheessa olin jo aika käpynä.
Aikansa se siinä sitä rukkaili ja odotustilan ikkunasta katselin kun alkoi sitä osaa lentelemään siihen malliin että ok, kalliiksi tulee. Sain nyt sentään useamman kupin kahvia kun talo tarjos.
Eka lähti rengas, sitten iskaria, jousta jne...
Huolto tiesi tämän auton historia ja etenkin siis sen että siellä ollaan viimeaikoina ravattu jos jonkin syyn takia (webasto x 2, parkkitutka x 3, tämä kolina asia x 3)
ja tulivat hinnassa vastaan. Kolinan lähteen etsintään meni vajaa tunti, siitä ei veloitettu. Iskarin ja yläpään vaihtoon meni puolitoista tuntia ja siitä työn veloituksesta sain -50%
Samaten iskarista lähti puolet hinnasta pois ja laakerista myös 25 pojoa.
Koko lysti muutamaa euroa vaille parisataa.
Toivottavasti saa nyt edes pari kk ajella ilman että huollon suuntaan tarvii soitella. Siinä tapauksessa lähtee koko auto vaihtoon.
Jos joku tietää hämeenkyrön lähettyvillä (mouhijärvi-hämeenkyrö-vammala-ylöjärvi akselilla) hyvää ja suhkot halpaa korjaamoa niin saa suositella.
ps. ei kolise enää!
Kuten ketjun alkupäässä KajS sanoikin niin laakerivikaa siellä jousen yläpäässä.
Huoltoerittelyssä on seuraavat speksit: "Oikean etuiskarin + yläpään vaihto" elikkäs
etuiskari sekä joustintuen laakeri.
Käytiin huollon alussa mekaanikon kanssa pienellä lenkillä jälleen kerran ja sanoikin että "joo, jotain sieltä kuuluu"... Siinä vaiheessa olin jo aika käpynä.
Aikansa se siinä sitä rukkaili ja odotustilan ikkunasta katselin kun alkoi sitä osaa lentelemään siihen malliin että ok, kalliiksi tulee. Sain nyt sentään useamman kupin kahvia kun talo tarjos.
Eka lähti rengas, sitten iskaria, jousta jne...
Huolto tiesi tämän auton historia ja etenkin siis sen että siellä ollaan viimeaikoina ravattu jos jonkin syyn takia (webasto x 2, parkkitutka x 3, tämä kolina asia x 3)
ja tulivat hinnassa vastaan. Kolinan lähteen etsintään meni vajaa tunti, siitä ei veloitettu. Iskarin ja yläpään vaihtoon meni puolitoista tuntia ja siitä työn veloituksesta sain -50%
Samaten iskarista lähti puolet hinnasta pois ja laakerista myös 25 pojoa.
Koko lysti muutamaa euroa vaille parisataa.
Toivottavasti saa nyt edes pari kk ajella ilman että huollon suuntaan tarvii soitella. Siinä tapauksessa lähtee koko auto vaihtoon.
Jos joku tietää hämeenkyrön lähettyvillä (mouhijärvi-hämeenkyrö-vammala-ylöjärvi akselilla) hyvää ja suhkot halpaa korjaamoa niin saa suositella.
ps. ei kolise enää!
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
Re: Selittämätön kolina
Se on ihan sama millaset palat on MUTTA jos jarrulevyssä on mustia viiruja poikittain niin se jarruja täristää,eipä auttanu mullakaan jarrua painella voimalla ,vaihoin ehjän puhtaan levyn ja KAS tärräys hävis!
Itte kans mietin että mikä siellä tärrää mutta se olikin levy,että pienestä se on kiinni ensin kanssa luulin että on jarrupalat tai liukuholkit
Itte kans mietin että mikä siellä tärrää mutta se olikin levy,että pienestä se on kiinni ensin kanssa luulin että on jarrupalat tai liukuholkit
Re: Selittämätön kolina
Se saamarin kolina sen kuin jatkuu ja jatkuu...
Eli ainakaan siitä joustintuen laakerista ja iskarista ei johtunut vaikka ne tosiaan tais valmiit jo olla(?)
Ens maanantaina auto TAAS pajalle ja näillä näkymin aikaa operaatioille varattu jopa viikon verran, tarpeen mukaan.
Käyvät nyt autoa läpi tiheällä kammalla... ottaa kuuppaan ja pahasti.
Eli ainakaan siitä joustintuen laakerista ja iskarista ei johtunut vaikka ne tosiaan tais valmiit jo olla(?)
Ens maanantaina auto TAAS pajalle ja näillä näkymin aikaa operaatioille varattu jopa viikon verran, tarpeen mukaan.
Käyvät nyt autoa läpi tiheällä kammalla... ottaa kuuppaan ja pahasti.
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
Re: Selittämätön kolina
Noniin, jäi vähän tämä aiheen päivittely mutta nyt kun uutta jatkoa pukkaa niin hoidetaan se tässä samalla.
Auto kävi siis merkkiliikkeessä neljä kertaa sen kolinan takia. Alkuun levittelivät käsiä kun eivät tienneet missä se kolinan
lähde on. Neljännellä kerralla pääsin sitten autoa laittaneen mekaanikon kanssa juttusille ja kysyin että onko oikeanpuolen jarrut avattu
niinkuin alkuperäisessä huoltopyynnössä oli paperiin merkattu. Vastaus oli että ei ollut ja vaatimalla vaadin että tee se.
Lopputulos oli että kolina loppui samantein koska sieltähän se "vika" sitten löytyi. Jotain puhui jostain levystä joka pääsi
väljänä rämisemään jarrupalan mukana. Lisäksi jarrupalat oli "harvinaisen tiukassa" vaikka ne juuri vähän aikaisemmin olivat
kyseisessä liikkeessä vaihdettu. No, kolina loppui mutta nyt on päästykin sitten uuteen aiheeseen: Etupään kumit kuluu sisäreunoiltaan.
Vasemmalla hieman ja oikealla sitten sitäkin enemmän. Huomattiin asia kunnolla kun kävin rengasliikkeessä vaihdattamassa etupään vanteille
uudet kumit. Olivat muuten aivan kertakaikkisen kuluneet. Käytin autoa ensimmäisen kerran suuntauksessa heti sen isomman rempan jälkeen
jossa vaihdettiin iskaria, joustinlaakeria jne. kun ratti oli aivan vinossa huollon jälkeen. Käytin sitten toiseen kertaan heti kun renkaanvaihto oli tehty
mutta suuntauksessa todettiin että kulmat on heidän (euromaster) laitteidensa mukaan just ja näin kun pitää ollakkin.
Kuitenkin rengas kuluu oikealta puolelta sisäreunasta joka sattumoisin on sama puoli mistä on vaihdettu tämä joustintuen laakeri ja muuta sälää.
En oikein ymmärrä mistä tämä tälläinen voisi johtua. Talvi tulossa ja varastossa on valmiina odottamassa tuliterät talvirenkaat mutta ei oikein tässä tilanteessa
paljoa lämmitä niitä sinne laittaa... Täytyypä tässä jälleen kerran kääntyä kyseisen m e r k k i huollon puoleen...
Auto kävi siis merkkiliikkeessä neljä kertaa sen kolinan takia. Alkuun levittelivät käsiä kun eivät tienneet missä se kolinan
lähde on. Neljännellä kerralla pääsin sitten autoa laittaneen mekaanikon kanssa juttusille ja kysyin että onko oikeanpuolen jarrut avattu
niinkuin alkuperäisessä huoltopyynnössä oli paperiin merkattu. Vastaus oli että ei ollut ja vaatimalla vaadin että tee se.
Lopputulos oli että kolina loppui samantein koska sieltähän se "vika" sitten löytyi. Jotain puhui jostain levystä joka pääsi
väljänä rämisemään jarrupalan mukana. Lisäksi jarrupalat oli "harvinaisen tiukassa" vaikka ne juuri vähän aikaisemmin olivat
kyseisessä liikkeessä vaihdettu. No, kolina loppui mutta nyt on päästykin sitten uuteen aiheeseen: Etupään kumit kuluu sisäreunoiltaan.
Vasemmalla hieman ja oikealla sitten sitäkin enemmän. Huomattiin asia kunnolla kun kävin rengasliikkeessä vaihdattamassa etupään vanteille
uudet kumit. Olivat muuten aivan kertakaikkisen kuluneet. Käytin autoa ensimmäisen kerran suuntauksessa heti sen isomman rempan jälkeen
jossa vaihdettiin iskaria, joustinlaakeria jne. kun ratti oli aivan vinossa huollon jälkeen. Käytin sitten toiseen kertaan heti kun renkaanvaihto oli tehty
mutta suuntauksessa todettiin että kulmat on heidän (euromaster) laitteidensa mukaan just ja näin kun pitää ollakkin.
Kuitenkin rengas kuluu oikealta puolelta sisäreunasta joka sattumoisin on sama puoli mistä on vaihdettu tämä joustintuen laakeri ja muuta sälää.
En oikein ymmärrä mistä tämä tälläinen voisi johtua. Talvi tulossa ja varastossa on valmiina odottamassa tuliterät talvirenkaat mutta ei oikein tässä tilanteessa
paljoa lämmitä niitä sinne laittaa... Täytyypä tässä jälleen kerran kääntyä kyseisen m e r k k i huollon puoleen...
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
Re: Selittämätön kolina
Missäs tää liike on et tietää välttää yhtä liikettä lisää.. monesti tommoses vaihees vaa tekis mieli vaihtaa autoo ku eivät löydä muka syytä yksittäiselle pienelle mutta pahalle vialle muuten jees autossa.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Selittämätön kolina
Löysin oman farkku-Focukseni takapään kolinan lähteen. viimein. Huollon pojat olivat saaneet takapään iskarin yläpään kiinnityksestä kierteet rikki joten olivat panneet läpipultin ja mutterin tilalle. Muuten kelpo viritys mutta mutterina olivat käyttäneet tavallista eikä lukkomutteria. oli pikkuhiljaa nirskuttanut itsensä löysälle ja iskarin yläpäähän tuli klappia. kiristin itse sen mutterin ja seuraavassa huollossa saavat vaihtaa lukkomutterin tilalle. Myös jarrujen kolina johtui jarrupaloista niinkuin täällä jo arveltiinkin. jarrupalojen kolinanvaimennusjousia kun vähän pihdeillä levitti lisää niin kolina loppui. Että tällaista.