escort mk 6 käyntihäiriöitä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
janzade
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Maalis 2013 14:08

escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja janzade »

Oliskoha kellää ollu antaa mitää vinkkii ku alkaa itsellä loppuu ideat ton paskan suhteen, eli kone on zetecci ja ens alkuu oli tyhjäkäynti ongelmia no se korjaantu tyhjäkäyntiventtiili vaihdol mut jäi kenguru bensaa tankkii. Testasin bilteman pilipali testeril et sytkäpuoli on kunnos tulppaan asti ja tulpat vaihdoin ku niit ei pysty testaa. Tuntu et tulppien vaihdol toimi hetken hyvi eli taitaa tuhoo tulppia ja sen takii ei käy kaikil mukeil? Sit soitin paikallisee foortti liikkeesee oisko niil ollu sitä vanhaa obd kaapelii ku täs ei oo sitä perinteistä. No eihä tietysti niil ollu, mut se ukko neuvo et näihi on vaihdettu sitä huohotin venttiiliä mis on kuula sisäl. No nyppäsin senki irti ja kuula heilu nii nätisti et ei siinäkää vika eli ideat alkaa olee lopus. Enää ajatuksena jäljellä et ns ryyppy aina päällä koska öljy haisee bensalle ja muutenki haisee vähä bensa ja tuntuu sauhuttavan en oo käyny pakokaasu testeis, mut mite saada ryyppy pois päältä tai onko muita ajatuksia mikä olis vikana :0
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

No jos "ryyppy" jäis päälle niin Coolant Temp Sensor mennyt. Termarissa ylöspäin sojottava anturi. Koetas vaikka ottaa sen johto irti että mitä sanoo.


Sit kysytään että missäpäin sijaitsee jos lähellä niin voin tulla lukaisemaan jos vikakoodeja on. Vanhemmista joissa ei ole OBD kaltaista liitintä en voi kun ekaks pitäisi hommata irrallinen OBD liitin ja tehdä adapteri.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
janzade
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Maalis 2013 14:08

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja janzade »

eiks toi sama anturi mitä meinaat ni oo myös tuon lämpötila mittarin anturiki ku se on ainaki pimeenä :0 helsingi vieres auto on et on vähä turha kaukana sulle. on siin tosiaa se obd pistoke mut ku se on se vanhempi eku et ne nastat on vääri siäl
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

janzade kirjoitti:eiks toi sama anturi mitä meinaat ni oo myös tuon lämpötila mittarin anturiki ku se on ainaki pimeenä :0 helsingi vieres auto on et on vähä turha kaukana sulle. on siin tosiaa se obd pistoke mut ku se on se vanhempi eku et ne nastat on vääri siäl
Ei ole. Se mittariston anturi sijaitsee (myös) termarin kuoressa ... vähän ahtaassa paikassa. kuva1 kuva2.

Varmistat asian kun otat tämän mittariston anturin liittimen irti ja laitat jonkun hyppylangan millä oikosuljet sen... jonka jälkeen käännät virrat päälle niin näet kun mittariston lämpömittarin pitäisi mennä max asentoon. Tämä mittariston anturi ei ole mihinkään muuhun kuin mittaristoon yhteydessä eli ei vaikuta muuhun.

P.S. Jos jaksamista on niin voit koettaa lukea ledin/12V valon/yleismittarin vilkutuksella vikakoodeja (kannattaa tallentaa videolle niin on selkeempää jälkeenpäin laskea).
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
janzade
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Maalis 2013 14:08

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja janzade »

kiitoksia vinkist pitää tänää ihmetellä kun töistä pääsee
janzade
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Maalis 2013 14:08

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja janzade »

Ei mitää huomattavaa eroo tapahtunu en tiä tapahtuko ollenkaa mitää ku otti johdo irti ehkä vähemmä sauhus. Pitää vaa varmaa ostaa uuedet tulpat ja anturi ni näkee kunnol mite käy se on vaa ku se on semmone 40 e kokeilu ku noi tulpat ei oo ilmasii toho koneesee :S
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Noh yks mikä tulee mieleen on sitten se EDIS "puola". Kahot onko siinä kuoressa halkeamia.

Sit voisit sen MAF anturia putsata (sopivalla aineella suhautella lankoihin). Se oli myös herkkä sekoittamaan käyntiä... Tulpista tuli mieleen kun ihmettelin kahden zetecin puolan johtoja et miksi molempien lyhin johto (4. pytty) resistanssi oli selvästi pienempi niin vaihdoin vain toisen sarjan kolmospytyn johdon sen paikalle. Jos yleismittari niin tarkistaa onko puolan johdot samoissa arvoissa.

Siellä imusarjassa on myös IAT eli ilman lämpötila anturi josta voit koettaa ottaa johto irti vaikuttaako käyntiin. Myös jos haluat niin voit koettaa nollata ecun käyttämällä akkua irti ~15min... Se oppii takaisin tavoille antamalla auton käydä 3min ja sit käydä ~10km ajolenkillä.
Lisätään tähän myös varoitus fordin radioista että se alkaa kyselemään koodia jos akkua irroittelee niin Mxx... alkavissa Serialeissa voin auttaa mutta muissa en.


Jos haluat vikakoodeja koettaa lukea niin ne voi lukea oikosulkemalla konepellin alta löytyvästä liittimestä (3-napainen, punainen hattu, imusarjan suodattimen lähettyviltä) nuo Pinnit 48 ja 40/60... Sitten tuosta Pinnistä 17 se alkaa vilkuttelee koodit ulos ledillä, yleismittarilla tai muulla vastaavalla (tuo 40/60 on akun miinusnapa eli auton maa).. kääntämällä virrat päälle.
Kuva
Kuvasta poiketen vastuksia tarvitsee yhden ja jonkun ~500ohm.


Se alkaa vilkuttelee tässä järjestyksessä koodeja:

Fast codes (ingore them)
KOEO codes (will be repeated twice)→
First digit of first KOEO code (1/2 second between blinks)
2 second pause
Second digit of first KOEO code (1/2 second between blinks)
4 second pause
Next KOEO code
Once all KOEO codes are read the EEC will repeat them
6 second pause
Single Separator Blink (this indicates the change from KOEO codes to stored codes from KAM)
6 second pause
Codes from KAM memory (will be repeated twice)
...


Aina jos ei jaksa kynän kanssa olla siinä nyhtäämässä niin tallentaa videolle. Nuo tauot on tärkeitä kun niillä tunnistaa missä mennään.

P.S. MK6 RS2000 tapauksessa liittimen Pinni 17 on kytketty myös mittariston johonkin valoon josta saa myös luettua...
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
janzade
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Maalis 2013 14:08

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja janzade »

Mietin vaa et pitäis toisaalt olla ne tulpat uuet et näkis et toimiiko ajossa ku ajossaha melkee tuon kenguru bensa huomaa ja et ei oikee vastaa kaasuu :0 mistäs tolt vilkutuksel tiiän et esimerkiks vaikka ilmamassa mittari on sökönä? :0 kiitos sulle tosipaljon näistä :)
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: escort mk 6 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

janzade kirjoitti:Mietin vaa et pitäis toisaalt olla ne tulpat uuet et näkis et toimiiko ajossa ku ajossaha melkee tuon kenguru bensa huomaa ja et ei oikee vastaa kaasuu :0 mistäs tolt vilkutuksel tiiän et esimerkiks vaikka ilmamassa mittari on sökönä? :0 kiitos sulle tosipaljon näistä :)
En nyt heti alkais uusia tulppia vaihtelee.


Se ecu luettelee vikakoodit vilkutusten määrillä ja taukojen perusteella heti (lyhyt aika) KOEO (Key On Engine Off) testin jälkeen..
Hyvä esimerkki käyttäjän TheJuippi youtubeen lataama video


Esimerkiksi se voi luetella vikakoodin nro 55:
+..+..+..+..+....+.+.+.+.+........+..+..+..+..+....+..+..+..+..+

+ = pulssi (valo) ja . = tauko (ei valoa) KUMMATKIN puolen sekunnin mittaisia aikoja tässä nyt esitettynä ja kahden sekunnin tauko esiintyy ensimmäisen ja seuraavan numeron välissä ja ennen kuin ecu alkaa toistamaan vikakoodeja uudestaan on 4 sekunnin tauko. Siitä seuraava tauko merkitsee että siirrytään muistissa oleviin vikakoodeihin (jos on) jne...


Tallennat videolle ja lähetät jonnekkin niin kahotaan yhdessä onko siellä jotain vai ei. Tarkennan myös jos sanoin jotain väärin tuosta lukemisesta... :oops:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Vastaa Viestiin