Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

vorkki kirjoitti:Sepä se, alkaa odottelut tuntua Skoda-miesten tasoisilta...
No joo, MB:tä "odoteltu" huhtikuusta saakka Focuksen seuraajaksi.
15.1 piti olla luovutus kun UAV-Focceri menee pois, mutta nyt on vielä epäselvää ehtiikö ajoon siihen - makaa Hangossa tyyppikatsastusta odottamassa kertoi myyjä perjantaina, kun on ensimmäisessä erässä ko tekniikalla maahan saapuvien joukossa.

C-Max aikoinaan odoteltiin neljättä kuukautta.

Joten kyl niitä väliin joutuu odottelemaan vaikka oma tilaus lähteekin ajoissa.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

Nyt tainnu kuskinpuolen peilin kääntömoottori kärähtää tai muuten vaan porsia..
Ei avattaessa aukene ja moottorin sirinää ei kuulu, pakkasta tosin ollu, mutta jäänsulattajalla sulatettu tasaisin väliajoin.
Huollossa moittivat "huonosti rakennetuiksi", kun can-väylän kautta ei saa ohjelmoitua pois käytöstä ja sulakkeet on ovikohtaset (ovi siis aukeaa, joten ei sulake mennyt).
29.1 vasta aika, liekö niin paljo voorteja pakkaseen jäänyt? :D
Ajettu vajaa 15tonnia, vuosihuolto oli 4.12.-13
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

fosa kirjoitti:29.1 vasta aika, liekö niin paljo voorteja pakkaseen jäänyt? :D
Kyllä se vaan oma voorti läks hinurin lavalla huoltoon. Webasto hajosi maanantaina ja keskiviikkona ei enää lähtenyt käyntiin. Tänään siis korjausaika.
Pakkasta -15 ja 2 vuotta vanha 42 tkm ajettu diesel ei enää käynnisty ilman lämmitystä seisottuaan 2 päivää. Virtaa kyllä riittää mutta käyntiin ei lähtenyt.
Eli pakkaseen jäi.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

..."virtaa kyllä riittää". Mikä on akun jännite ollut, kun Focus on jäänyt käynnistymättä?
Jos sähköä käytetään yhtä aikaa istuinten lämmityksissä, tuuli- ja takalasille, peileille, boost-teholla lämmitykseen ja lisälämmittimeen ( Eberspächer/Webasto ) ja on täydet ajovalot ja stereot "täysillä", niin taatusti latausjännite ei riitä täyttämään akkua. Riittävä virta edellyttää riittävää jännitettä ("sitä sähköistä painetta"), joka laittaa sen virran töihin. Alijännitteellä laitteet, kuten hehkutulpat ja käynnistinmoottori eivät jaksa toimia kun virta ei riitä.
Ja Eberspächer ei suostu käynnistymään alijännitteellä.
Torque Vectoring Control
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja vorkki »

JohnFinn kirjoitti:Mikä on akun jännite ollut, kun Focus on jäänyt käynnistymättä?
Mistä tällaisen tiedon Focuksesta saa näkyviin?
Focus mk3 EcoBoost
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

vorkki kirjoitti: Mistä tällaisen tiedon Focuksesta saa näkyviin?
Varmin ja tarkin menetelmä:
1. Konepelti auki
2. Akun kannen avaus ( avautuu etureunan "kielekkeestä" painamalla ja nostamalla )
3. Yleismittari tasajänniteelle, 20 V:n alueelle
4. Mittaus + -navan ja maattokaapelin kiinnityspisteen ( - ) väliltä.

Auton omalla järjestelmällä "mittaus":
( on edellistä epätarkempi )
1. Ajotietokoneen OK-napin alaspito(painanta)
2. Virran kytkentä ( OK-nappi alhaalla )
3. OK-napin pohjassa pito jatkuu, kunnes näyttöruutuun tulee teksti "TEST"
4. Alaspäin osoittavalla nuolella testiohjelman kelaus, kunnes jännitearvo tulee näyttöön.

Käytännössä akun jännitteen pitää olla > 12,2 V, jotta mm. lisälämmitin käynnistyy.
Torque Vectoring Control
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja vorkki »

JohnFinn kirjoitti:Auton omalla järjestelmällä "mittaus":
( on edellistä epätarkempi )
1. Ajotietokoneen OK-napin alaspito(painanta)
2. Virran kytkentä ( OK-nappi alhaalla )
3. OK-napin pohjassa pito jatkuu, kunnes näyttöruutuun tulee teksti "TEST"
4. Alaspäin osoittavalla nuolella testiohjelman kelaus, kunnes jännitearvo tulee näyttöön.

Käytännössä akun jännitteen pitää olla > 12,2 V, jotta mm. lisälämmitin käynnistyy.
Tämä olikin uutta tietoa, kiitos siitä. Ei tällaista käyttöohjekirjassa kerrota...
Focus mk3 EcoBoost
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

fosa kirjoitti:Nyt tainnu kuskinpuolen peilin kääntömoottori kärähtää tai muuten vaan porsia..
Ei avattaessa aukene ja moottorin sirinää ei kuulu, pakkasta tosin ollu, mutta jäänsulattajalla sulatettu tasaisin väliajoin.
Huollossa moittivat "huonosti rakennetuiksi", kun can-väylän kautta ei saa ohjelmoitua pois käytöstä ja sulakkeet on ovikohtaset (ovi siis aukeaa, joten ei sulake mennyt).
29.1 vasta aika, liekö niin paljo voorteja pakkaseen jäänyt? :D
Ajettu vajaa 15tonnia, vuosihuolto oli 4.12.-13
Peili alko yllättäen toimimaan taas Ku pakkaset hellitti!
-TaJu-
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Loka 2013 16:31

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja -TaJu- »

Hei,

Tarvisin vähän neuvoja eberin käytössä. Ensimmäistä talvea mennään '12 vuosimallin focus 1,6 dieselillä. En ole kuitenkaan päässyt ihan sinuiksi eberin käytössä.

1) aux heater: pitääkö siinä olla rasti jos haluaa että eber käynnistyy aina tarpeen mukaan? Ohjekirjassa on niin hassusti (aktivoimisesta ja passivoisesta) kirjoitettu että varmuutta asiasta ei saa.

2) Kun eber on päällä niin onko mittaristossa jotain sympolia joka kertoo että lisälämmitin on päällä/käytössä?

3) ohjekirjassa on että ajastin pitää ohjelmoida 70 min ennen halutta lähtöä, entä jos haluaa laittaa eberin heti päälle ja on lähdössä esim 20 min päästä? Kun laittaa virrat päälle ford-power näppäimestä niin en ehdi valikosta heat now kohtaan kun ajotietokone sanoo että preheat on (tai jotain sen tyylistä). Sitten kun virrat ottaa pois niin eber ei jatka lämmitystä, pitäisikö tällaisessa tilanteessa vain jättää siis virrat päälle että eber lämmittäisi autoa? Kun valikkoon menee niin heat now on "harmaan" eikä sitä pysty aktivoimaan.

4) Onko ilmastoinnin asetuksella: pois käytöstä, mitään vaikutusta eberin toimintaan?

Ensimmäisen :roll: Fordinsa omistaja kiittää asiallisista vastauksista..
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja vorkki »

Miten pitkään teidän Focuksilla ajaa kun polttoainevalo syttyy? Vaimon 1.0 EcoBeastilla valo syttyy kun range näyttää n 100-110km ja kun ajelee rangen alle 50km lukemaan, tankkiin ei silti koskaan mene yli 45 litraa vaikka ainakin käyttöohjekirjan mukaan tankin tilavuus on 55 litraa.
Focus mk3 EcoBoost
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

vorkki kirjoitti:Miten pitkään teidän Focuksilla ajaa kun polttoainevalo syttyy? Vaimon 1.0 EcoBeastilla valo syttyy kun range näyttää n 100-110km ja kun ajelee rangen alle 50km lukemaan, tankkiin ei silti koskaan mene yli 45 litraa vaikka ainakin käyttöohjekirjan mukaan tankin tilavuus on 55 litraa.
Samanlaisia lukemia tulee 1.6:lla versiolla. Vähän tuota tankin tilavuutta tuli myöskin alkuun ihmeteltyä, mutta eipä ole tullut sitten tiedusteltua asiaa tarkemmin huoltojenkaan yhteydessä. Eikä ole viitsinyt kokeilla varakannunkaan kanssa, että saako ajotietokoneen kilometriennusteen pakkasen puolelle... :roll:
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

vorkki kirjoitti:Vaimon 1.0 EcoBeastilla valo syttyy kun range näyttää n 100-110km ja kun ajelee rangen alle 50km lukemaan, tankkiin ei silti koskaan mene yli 45 litraa vaikka ainakin käyttöohjekirjan mukaan tankin tilavuus on 55 litraa.
Samat havainnot 91 tankkauskerran perusteella, suurin tankkausmäärä mikä oli kerralla mennyt oli 46.35L, valtaosa about 40L hujakoilla, eli tuon 46L tankkauksen kohdalla mittari on varmasti itseni tuntin ollut tapissa jo hyvän aikaa.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Anderss
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2014 14:03

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Anderss »

Uutena tällä palstalla hieman kommentoin edellisiä ja muitakin. Saman havainnon olen tehnyt, että vaikka bensavalo on jo hetken palanut, niin tankkiin menee reilut 40l tms. En muista kertaakaan tankanneeni yli 45l ,vaikka yrittänyt melko loppuun tankin ajella. Alla -13 1.0 125HV 5ov Titanium Ecoboost muutamalla lisävarusteella. Kulutuksesta sen verran, että viimeisellä tankkillisella mittasin 7,2l/100km. Ajettu melko lyhyitä (noin 15km) vetoja sekalaisessa ajossa (kehätiet ja taajama lähinnä). Menneillä viikoilla takana pahimmat talvipakkaset, eli ihan suht ok kulutus.

Tuo säteilylämppärihän (300w) on melko vitsi, minkä moottoriin saa asennettua. Taitaa lähinnä öljyä lämmittää, eikä lohkoa ollenkaan. Joten kylmällä koneella mennään ekat kilsat, vaikka joka aamu tolpannokassakin on. Ajotietokone näyttänyt samalle tankilliselle 6,7l/100km (resetoin tankkauksen yhteydessä), eli tämän perusteella valehtelee 0,5l/100km. Toki ajotietokoneen on varmasti vaikea mitata kulutusta näin kylmillä keleillä. Kesällä kulutukset olivat ajotietokoneen mukaan 5,8l/100km, silloin en tullut mitanneeksi todellista kulutusta. Ensi kesänä sitten... Olisi kiva kuulla muilta todellisia kulutuksia, jos ollette mittaileet. Toki myös ajotietokoneen lukemat kiinnostaa, omalla autolla ajettu nyt 15tkm.

-Anderss
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

Anderss kirjoitti: Tuo säteilylämppärihän (300w) on melko vitsi, minkä moottoriin saa asennettua.
Saa siihen letkulämppärinkin jopa on huomatavasti tehokkaampi, Calix RE 148, http://www.calix.se/files/d0cc52eb46da8 ... %20148.pdf
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Maracaia
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Syys 2013 18:52

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Maracaia »

Terve.

Viikonlopun aikana tuli lumisateiden jäljiltä tarkasteltua paikkaa, jossa auto yleensä seisoo. Vaikutti pelkääjän puolen etukulman kohdalta tiputtavan tuulilasin pesunestettä alleen. Olenkin jo tovin ihmetellyt pesunesteen kulutusta, kun tuntuu, että melkoisen usein kuuluu äänimerkki ja "Washer fluid level low" -teksti rävähtää tauluun. No, perjantaina käyn näyttämässä tuota Tikkurilan Rinta-Joupilla. Sekoitussuhteetkin ovat olleet sellaisia, että neste kestää -20 astetta.

Onko muilla ollut mitään vastaavia harmeja?
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Kerronpa tähän väliin tankkauksista laskettuja kulutuslukemia omasta autostani n. puolen vuoden ajalta (ja vähän muutakin). Auto on siis vuoden 2012 1.6 150hv ecoboost, farkkukorilla. Aloitin tarkemman kulutusseurannan elokuun 2013 alkupuolella ja viime viikolla tapahtuneeseen viimeisimpään tankkaukseen mennessä on matkaa kertynyt n. 8800km. Tankkauksista laskettu kulutus on tältä ajanjaksolta 6.24 L/100km. Alin mitattu kulutus 5.73 ja korkein oli tämä viimeisin tuolta jaksolta, johon sisältyi jo kohtuu pakkasiakin, 6.75. Suurin kerralla tankattu määrä on ollut 45,73 litraa. Ajotietokone taisi näyttää nyt tällä hetkellä 5.7 keskikulutukseksi. Ajoni on sekalaisen sorttista (taajamaa, maantietä, motaria, kehäteitä) ja se tapahtuu pääasiassa kehä3:n molemmin puolin. Työmatkat arkisin 18 km suuntaansa ja iltaisin / vkl:sin pääasiassa sitten sitä "kaupunkiajoa".

Autossani on säteilylämmitin ja mielestäni sen käytön todellakin huomaa. Muutamia kertoja olen käynnistänyt parin kympin pakkasellakin ilman esilämmitystä, kun auto on seissyt n .14 ... 15 tuntia ja kyllähän se käyntiin on aina kerrasta lähtenyt, mutta ei todellakaan siihen malliin kuin säteilylämmittimellä tapahtuneen 2 tunnin esilämmityksen jälkeen. Ja sisätilanlämmitinkin kun puskenut hytin lämpöiseksi, niin mikäpä on ollut lähtiessä kovallakin pakkasella. Kohtalaisen nopeasti tuo alkaa kuitenkin lämmintä ilmaa antamaan kylmilläkin lähdöillä ja se on miellyttävää, että tuo automaatti-ilmastointi puhaltaa kunnolla vasta sitten kun sitä lämmintä on annettavana, eikä tuuttaa heti sitä jääkylmää ilmaa täydellä höökillä (kuten eräs aiempi toinen sakemanni teki ja teki sitä sitten oikeastaan koko ajan...).

44 000 km on ilmaantunut mittariin ja siihen sisältyy jo siis kaksi määräaikaishuoltoakin. Ensimmäinen 20 tkm huolto oli kustannukseltaan 178 euroa ja toinen 40 tkm huolto 245 euroa. Mitään muuta käyntiä ei ole näiden määräaikaishuoltojen lisäksi tarvinnut tehdä "korjaamolle", eli mitään vikoja tms ongelmia ei ole ollut. Huoletonta menoa siis. Niin, ja moottoriöljyä ei näytä häviävän mihinkään. Ei vuotoja ohi eikä alle :P . Mittatikusta ei siis huomaa öljypinnan vajoamista (ja näin se on ollut aiemmillakin Fordeillani).

Ja tällä mennään vielä ainakin vuosi ... puolitoista ja eiköhän se seuraavakin ajokki ole joku tälläinen ekopuusti tai "-beast" :lol:
Maracaia
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Syys 2013 18:52

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Maracaia »

Maracaia kirjoitti:Terve.

Viikonlopun aikana tuli lumisateiden jäljiltä tarkasteltua paikkaa, jossa auto yleensä seisoo. Vaikutti pelkääjän puolen etukulman kohdalta tiputtavan tuulilasin pesunestettä alleen. Olenkin jo tovin ihmetellyt pesunesteen kulutusta, kun tuntuu, että melkoisen usein kuuluu äänimerkki ja "Washer fluid level low" -teksti rävähtää tauluun. No, perjantaina käyn näyttämässä tuota Tikkurilan Rinta-Joupilla. Sekoitussuhteetkin ovat olleet sellaisia, että neste kestää -20 astetta.

Onko muilla ollut mitään vastaavia harmeja?
Päivityksenä tähän, että auto oli perjantain päivähoidossa Tikkurilan Rinta-Joupilla. Pesimen pumppu paljastui syylliseksi, eli vuoti kuuleman mukaan aika reippaasti. Osaa ei tosin löytynyt suoraan hyllystä. Oletus on, että tulee kuluvalla viikolla, minkä jälkeen päästään sopimaan asennusaika. Hyvä, että sattuu todennäköisesti sopivasti hiihtolomaviikolle...
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja vorkki »

vorkki kirjoitti:Tänään sain myyjältä kuvakappauksen järjestelmästä ja näkyy tuotantopäivä 27.12. tilatulle autolle vahvistuneen. Se näyttää tällä hetkellä olevan 21.2.2014 joka ei ole maanantai, joten toivottavasti pitää. Toimitus siitä lienee noin kuukausi eteenpäin kun järjestelmä näyttää sillekin päivän, 22.3. joka on lauantai. Taidetaan päästä suoraan kesärengaskeleille.

Järjestelmässä näkyy myös kohta "Liikkeen kiireellisyys", joka autoni kohdalla näyttää arvoa 01. Mitä tarkoittaneekaan...
Päivitystä myyjän suunnalta. Auto on valmistunut viikkoa ennustettua aiemmin, viime viikolla. Katsotaan päästäänkö vielä talvirengaskaudella ajoon saakka :P
Focus mk3 EcoBoost
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Ajattelin kirjoittaa hieman kokemuksia nyt kun Focuksella on ikää kohta vuosi ja matkaa taittunut hieman alle 10 tkm. Ensiksikin kiitos muille foorumilaisille siitä että kertomuksillanne saitte minutkin hommaamaan Focuksen. Auto on ollut ongelmaton ja mukava ajaa. Toistaiseksi vikoja tai ongelmia on tasan nolla. Auto on siis toiminut omia odotuksia paremmin.

Alkuun kulutus huiteli itsellä jossain ihan muualla kuin mitä esitteet lupailivat. Osa syynä tässä on ollut varmasti oma ajotaito/ajotyyli. Siirryin siis vapaastihengittävästä kaksilitraisesta automaatista yksilitraiseen ahdettuun manuaaliin. Aluksi kulutus oli noin seitsemän litran tietämillä koko ajan, vaikka kuinka keskittyi ennakoimaan ja vaihtamaan oikeassa kohdassa. Pikkuhiljaa kulutus alkoi tippua ja nyt autolla pääsee omalla työmatkalla (Tuusulanväylää ja Kehä 1) 5.1l/100km kulutukseen, joka on mielestäni hyvä tulos. Jos oikein nätisti ajaa niin 4.8l/100km on oma ennätys.

Auton parhaimpina puolina pidän pienen kulutuksen lisäksi ohjaustuntoa. Vanteina toimii sekä kesä että talvirenkailla 16 tuumaset Fordin omat alut. Suosittelen myös kaikille tähän autoon saatavia Xenoneja. Toimivat loistavasti eikä ongelmia ole ollut ollenkaan. Myös stereot saavat kiitosta, vaikka mietin pitkään näiden kanssa. Tehtaalla on siis asennettu Audio 17 paketti jonka hinta tilauksen yhteydessä hieman hirvitti. Paketti on kuitenkin ollut hintansa arvoinen enkä ole katunut sen jälkeen kun kuulin ensimmäistä kertaa miten se soi. Järjestelmä toimii myös ainakin iPhone 4S puhelimen kanssa saumattomasti yhteen. Musiikki soi Bluetoothin yli ja puhelut onnistuvat myös hienosti järjestelmän kautta.

Suurimpana yllätyksenä on kuitenkin tullut se miten nopeasti auto lämpenee talvella. Autoon ei alunperin otettu ollenkaan sisätilapistoketta vaan pelkkä lohkolämppäri (tai siis se paistinpannu mikä tulee koneen kylkeen). Tästä huolimatta moottorin lämmöt nousevat normaaleihin lukemiin muutaman minuutin ajon jälkeen vaikka lämpötila olisi useamman asteen pakkasella. Moottori siis lämmittää itseään tehokkaasti vaikka onkin pikkuinen.

Toivon hartaasti että muilla Focuksen omistajilla on yhtä mukavaa ajellessa kuin minulla. Todennäköisesti oma seuraava auto tulee oleman myös Focus, joskin toivottavasti silloin tuota litrasta EcoBoostia saa automaatin kanssa. Fiestaan automaatti taisi jo tulla litrasen EcoBoostin kaveriksi, mutta Focusta ei taida vielä automaatilla saada.
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja vorkki »

tummeli kirjoitti:Suurimpana yllätyksenä on kuitenkin tullut se miten nopeasti auto lämpenee talvella. Autoon ei alunperin otettu ollenkaan sisätilapistoketta vaan pelkkä lohkolämppäri (tai siis se paistinpannu mikä tulee koneen kylkeen). Tästä huolimatta moottorin lämmöt nousevat normaaleihin lukemiin muutaman minuutin ajon jälkeen vaikka lämpötila olisi useamman asteen pakkasella. Moottori siis lämmittää itseään tehokkaasti vaikka onkin pikkuinen.
Tämän saman positiivisen yllätyksen olen meidänkin perheen litraisen kanssa huomannut kun vertailukohtana on läpeensä kylmä VAG-tsi toisena autona.
tummeli kirjoitti:Toivon hartaasti että muilla Focuksen omistajilla on yhtä mukavaa ajellessa kuin minulla. Todennäköisesti oma seuraava auto tulee oleman myös Focus, joskin toivottavasti silloin tuota litrasta EcoBoostia saa automaatin kanssa. Fiestaan automaatti taisi jo tulla litrasen EcoBoostin kaveriksi, mutta Focusta ei taida vielä automaatilla saada.
Faceliftissä taitaa vuodelle 2015 olla jo automaattikin luvassa. Ainakin täällä asiasta vihjataan: http://www.topgearsuomi.fi/content/ford ... myyva-auto
Focus mk3 EcoBoost
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Faceliftissä taitaa vuodelle 2015 olla jo automaattikin luvassa. Ainakin täällä asiasta vihjataan: http://www.topgearsuomi.fi/content/ford ... myyva-auto
Tuo onkin mieluisa uutinen. Täytyy varmaan piipahtaa Vaunulan myynnin puolella ja kysäistä arviota tuosta uudesta Focuksesta samalla kun käyttää omaa huollossa. Saapa nähdä mihin litrasen EcoBoostin + automaatin hinta tulee asettumaan ja paljonko joutuu maksamaan väliä.
Anderss
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2014 14:03

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Anderss »

Laitan hieman lisää kokemuksiani 1.0 125HV titanium 5ov focuksesta. Xenonit ovat itselleni olleet pienoinen pettymys, lyhyet eivät kanna kovin kauas, vaikka valokeila leveä onkin. Kävin ne Vaunulassa tarkistuttamassa ja olivat jääneet tehtaalla säätämättä (näyttivät aivan liian alas). Säätäminen auttoi aika paljon, mutta silti ovat mielestäni turhan lyhyet kantamaltaan. Pitkät ovat kyllä hyvät, kun on xenonien vierellä vielä ne halogenit

Kulutuksesta, kovilla pakkasilla sain tosiaan mitatuksi 7,2l /100km kulutuksen sekalaisessa/kaupunki -ajossa. Ajotietokone näytti 6,7l.. sittemmin kelit leudontuneet ja ajotietokone näytti 5,9l, tankilla 6,2l oli todellinen kulutus. Kaikista advanced ecodriver jutuista on arvosana 5. Ajo lähinnä taajama / kehätie ajoa, jossa kehätie painottuu enemmän. Tällä hetkellä ajotietokone näyttää 5,7l. Ajan mielestäni todella säästellen, mutta alle 5l todellisiin kulutuksiin en ole päässyt. Työmatkalla olen saanut ajotietokoneen näyttämään kehätie/tuusulanväylä pätkälle 4,7l, mutta luulenpa että kulutus silloin noin 5l /100km.

Rengasmelu on kohtuu hyvin kuosissa, mutta ohjaamosta kuuluu nitinää (hyvin vaimeaa tosin) sieltä sun täältä (en ole pystnyt paikantamaan ja tuntuu että lähde vaihtelee), helpoin korjaus on laittaa hyvä ääninen Sonyn radio päälle. Nitinöitä ei siis kuule, jos radio on edes hiljaisella. Radiosta on se versio (Audio 7?) missä ei subbareita ole, mutta mielestäni soi erittäin hyvin (9-kaiutinta), myös bluetooth järjestelmä toimii hyvin Windows Phonen kanssa.

Ajettavuudeltaan auto on kyllä loistava, eikä siitä voi moitteita antaa. Myös vaihteen menevät hienosti paikalleen ja ovat erittäin helpot, kuten myös kytkin. Säteilylämmitin joka lämmittää öljyn on ihan suht ok, eli auto lähtee paukkupakkasilla käyntiin kuin palmun alta, mutta lohkoa se ei lämmitä. Opelissani totuin siihen että auto kaksi tuntia tolpannokassa ja lämmöt suoraan "keskellä" kun starttaa. Vaunulasta tullu Termini Defa 1350w ei yli 15 asteen pakkasilla hoida täysin hommaansa parissa tunnissa, vaatisi varmaan kolmen tunnin tms. lämmitysajan, jotta kaikki lasit olisivat sulat. Tolpassa kahden tunnin ajastin.

Tekniikka on pelannut hyvin: Mäkilähtöavustin, automaattitaskuparkki, tutkat, jne. ovat kaikki pelanneet moitteetta. Tosin autolla ajettu vasta se 16tkm, eli niin pitäkiin toimia. Ainoa korjaamokäynti oli tuo Xenonien uudelleen säätö, koska eivät nousseet tarpeeksi ylös (säätyivät kyllä, mutta jäivät aina turhan alas). Aion pyytä vielä kohta käsillä olevassa huollossa tarkistamaan nuo valot, koska ovat himpun verran pettymys.. lyhyet siis.. Samaten tuo kulutus on hinpun verran pettymys, mutta pitää mittailla uudelleen kesällä, koska tuntuu että 1.0 ecoboostissa kulutus nousee pakkasen mukaan. Ohjaamosta sieltä sun täältä tulevat pienet nitinät / helinät ärsyttävät vaikka varmaan päässä enemmän vikaa, kuin autossa, mutta kumminkin. :P
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

Anderss kirjoitti:Laitan hieman lisää kokemuksiani 1.0 125HV titanium 5ov focuksesta.
Tällä hetkellä ajotietokone näyttää 5,7l. Ajan mielestäni todella säästellen, mutta alle 5l todellisiin kulutuksiin en ole päässyt. Työmatkalla olen saanut ajotietokoneen näyttämään kehätie/tuusulanväylä pätkälle 4,7l, mutta luulenpa että kulutus silloin noin 5l /100km.
Samanlainen pirssi mutta Wagon ja viime vuonna tuli sellaisella mentyä reilut 58 000km, kts http://www.laakkonen.fi/auto/NHU-550/.

Laskettu tankkaus kaikista ajoista 70% motaria, 15% maantietä ja 15% taajamaa, kulutus koko jaksolta 6.14l/100km, ajotietokoneen näyttäessä 5,6-5,7L/100km joten alla vitosen lukemat kyllä vaatii lehmän hermoja, kts http://www.spritmonitor.de/en/detail/560455.html

Moottori todellakin lämpiää todella vauhdikkasti, pari km ajoa ilman moottorin lämppäriä niin lämmintä tulee ja hyvin.

Valot, halogeenit on surkeat, toivottavasti Xenonit edes hieman paremmat.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja vorkki »

Jännää tuo Focuksen halogeenivaloasia. Itse olen pitänyt meidän Focuksen halogeeneja Philipsin Blue Vision polttimoilla kohtuullisina, vertailukohtana Golf 6:n xenonit. Nimenomaan lyhyitä valoja tarkoitan koska ei ihan joka kuukausi tai edes vuosi tule pitkiä käytettyä.
Viimeksi muokannut vorkki, 01 Maalis 2014 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus mk3 EcoBoost
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

vorkki kirjoitti:Nimenomaan lyhyitä valoja tarkoitan koska ei ihan joka kuukausi tai edes vuosi tule pitkiä käytettyä.
Eipä niiden, siis lyhyet ja pitkät, välillä kovin isoa eroa olekaan :shock: , siksi kaipaa kunnollisia (apu)pitkiä jos ajelee ympäristössä jossa niitä tarvitaan.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Vastaa Viestiin