RS2000 -92 käyntihäiriö

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
mtuitto
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Joulu 2013 04:31

RS2000 -92 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Moro!

Otsikon mukainen auto alkoi oikuttelemaan n. 110 km ajon jälkeen. Kaasua kevennettäessä alkoi nykimään, ensin satunnaisesti. Parinkymmenen kilometrin matkalla vika kuitenkin paheni, ollen lopulta jo melkoinen. Moottori nyki ja ryki aina kun pedaalia nosti, lopulta sammui vauhdista kun vaihdoin vapaalle. Syttyi kuitenkin mäkistartilla välittömästi käymään. Veto päällä toimi kuitenkin kaiken aikaa normaalisti, aivan tasakaasulla ajettaessa pätkiminen oli hyvin vähäistä jos sitäkään.

Loppumatkan pakollisissa liikennevalopysähdyksissä pidin kierroksia yllä jottei kuolema iskisi pahaan aikaan, perille päästyä auto kävi tyhjäkäyntiä ja vastasi kaasuun normaalisti. Keli oli sateinen, muutama aste plussalla. Ajokista ei ole aiempia kokemuksia.

Herättääkö ajatuksia, mistä lähtisin ratkomaan? Jätin vekottimen tuonne sateeseen miettimään tekosiaan, kauniimmalla säällä on mukavampi aloittaa tohtorointi.

-mikko-
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: RS2000 -92 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aksu »

kaasuläpän anturi mitata että toimii normaalisti.
Puolien johdot tarkastaa onko missä kunnossa siellä suoja kannen alla.
gti golo palloilija
mtuitto
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Joulu 2013 04:31

Re: RS2000 -92 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Vielä en ole ehtinyt syventymään ongelmaan, mutta päissäni olen sitä mietiskellyt... tuo kaasuläpän anturi on tietenkin mahdollinen vikapaikka, vaikka nykiminen alkaakin heti kun kaasua vain vähänkin keventää. Ts. hyvin pienellä läpän liikkeellä eli asennon muutoksella alkaa oireilemaan. Tuolta joltain brittiläiseltä sivustolta löysin vastusarvot läpän molemmille ääriasennoille, mutta kaipa siinä lukeman pitää muuttua pienenkin asennon muutoksen mukaan. Tiedä sitten kuinka lineaarisesti... nähtäväksi jää. Tyhjäkäynti myöskin humppaa jonkin verran, se on ilmeisesti melko tyypillistä tuollaiselle ja aiheutuu milloin mistäkin?

-mikko-

Edit: Oliskohan moottorin alipaineella jotain tekemistä asian kanssa? Siis kun nykiminen alkaa silloin kun alipaine on pienimmillään ja häviää heti kun kaasua taas painaa. Siinä tapauksessahan tämä viestiketju on ihan väärällä osastolla... Edelleen pelkkää pohdintaa, en ole vielä edes konepeltiä avannut.
Kreivi
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Maalis 2013 16:12
Paikkakunta: Salo

Re: RS2000 -92 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

En usko sähkövikaan, muttei sen mahdollisuutta voi pois sulkea tässä vaiheessa. Itselläni oli vähän tuon tyylistä vaivaa dohcissa, moottorinohjaus muuten sama mutta jakajalla.

Tarkista kampikammion huohottimen(pcv) kumiletkut, putket ja putkien kiinnitys imusarjaan ja itse huohottimeen. Tarkista myös muita imusarjaan meneviä kumiletkuja.

Nykiikö se kierroksilla/kaasutaessa, vai katoaako oireet kokonaan kierroksilla? Toistuuko tuo tyhjäkäynnillä humppaaminen eräänlaisissa sykleissä, vai röpeltääkö kokoajan?
mtuitto
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Joulu 2013 04:31

Re: RS2000 -92 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Kyllä tuo tyhjäkäyntihumppa esiintyy tosiaan enempi ja vähempi sykleissä, joskus humppaa ja toisinaan taas ei. Nykimistä esiintyy koko kierrosalueella, mutta vain silloin kun moottoria ei kuormiteta ts. vedätettäessä toimii normaalisti läpi koko kierrosalueen, mutta kun kaasun nostaa, alkaa nykiminen heti, kierrosnopeudesta riippumatta. Kierrosten laskiessa tyhjäkäynnin tuntumaan saattaa jopa sammuakin.

Eilen vaihtelin öljyt, tulpat ja molemmat tulpanjohdot, ei vaikutusta asiaan. Laitoin NGK:n kynttilät ja Boschin johdot, olivat halpoja joten sinänsä ei harmittanut vaikka vika ei niissä ollutkaan. Toisaaalta harmitti pirusti, ettei niissä ollutkaan vikaa... :roll:

Täytyypä tutkia noita huohotinletkujakin, kiitos vinkistä.

-mikko-
Vastaa Viestiin