Miksi vakkari toimii näin?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
mk5esco
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:42
Paikkakunta: Järvenpää

Miksi vakkari toimii näin?

Viesti Kirjoittaja mk5esco »

Tuli huomattua nyt kun siirryttiin talvinopeuksiin, että ajettaessa vakionopeudensäätimellä noin 80km/h (mittari heittää n. 5km/h) alueella viisarin näyttämää 90km/h jolloin laatikko haluaa ajaa 6. vaihteella. Mutta jos ajan samaa vauhtia ilman vakkaria niin mennään 7. vaihteella pääsääntöisesti. Vaihto-ohjelmana on käytössä Economic, ilmeisesti vakkarilla on jokin oma ohjelma käytössä kuitenkin. Saanhan ajettua vakkarilla myös 7. vaihteella jos laitan sen manuaalilla käyttöön mutta silloin meno vähän hyytyy jyrkemmissä mäissä. En tiedä onko hirveätä kulutus eroa sillä että kiertääkö kone ~1900rpm vai ~1200rpm kun ajetaan noin 80 km/h. Ihmetyttää vain että omalla jalalla ajettaessa saa koneen pyörimään hitaammin kuin sähköaivon ajossa. Muuten vakkari on kyllä loistava, osaa jarruttaa menoa alamäessä ja vaihtaa ajoissa pienemmälle ylämäessä.
Mazda2 Touring Cuba+ -1,4 05
entiset:
Focus C-max 1,6 Tdci Ghia -05
Escort 1,6i CL -94
Escort 1,6i STW CLX -97
KUOLEMA KUITTAA UNIVELAN
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Miksi vakkari toimii näin?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kyllä säätimen takana on tiettyä älykkyyttä, joka pyrkii huomioimaan tekniikan toimivuuden (myös pitemmällä aikajaksolla). Esimerkiksi 1200 1/min pyörintänopeudella isoilla vaihteilla ajettaessa vaihteiston voitelutoiminnot ja kosketus-ja laakeripintojen pintapaineet ovat kriittisillä tasoilla - voitelu ei riitä. Samaten moottorin jatkuva käyttö rasitettuna (ajo isolla vaihteella!) ja alhaisilla kierroksilla nostaa moottorin voitelukohteiden pintapaineet kriittisiksi ja moottori pyrkii karstoittumaan ja tukkimaan mm. egr:n ja hiukkassuotimen.
Ja pitäisi ajajan itsekin huomata, että moottorin veto ei riitä noin alhaisilla kierroksilla keveään ja joustavaan vetoon, saatikka että moottorin käyntiääni on siitä kertova - on raskaan jyrisevä (karhea).
Analysointia voisi jatkaa , mutta tosiasiana olisi hyvä ymmärtää, että moottorin käyttäminen liian alhaisilla kierroksilla rikkoo sekä moottorin, että vaihteiston ennenaikaisesti. Valitettavasti useat itseään auto- ja moottoritoimittajina pitävistä ihannoivat melkein joutokäynnillä ajamista - moottorin väännön sen salliessa - unhoittaen (tai paremminkin sanottuna eivät ymmärrä), että vaarallisiksi kohoavat rajavoiteluongelmat rikkovat tekniikkaa hyvinkin nopeasti.
Moottorin (ja vaihteiston) toiminnan ja kestävyyden kannalta ihanteellisin pyörintänopeusalue on pitää kierroksia lähellä maksimimomentin aluetta. 1,6 dieselille 1200 1/min on liian alhainen isoilla vaihteilla; pitäisi olla vähintään 1500 1/min - ja mielummin enemmän.
Torque Vectoring Control
Vastaa Viestiin