Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Siispä omistamani mondeo 2001 farmari on sivuseikka tässä kysymyksessä mutta tässä olisi paketti pitäisi saada soimaan siinä:

http://www.jj-tuonti.com/uudistunut-tes ... -3461.html

http://www.jj-tuonti.com/50mm²-johtosar ... p-434.html

eli kertokaa puuttuvat lenkit ja vaihe vaiheelta kuinka asennus tapahtuu.
+pioneerin soitin ostettu ja asennettu.

Toivoisin hyviä vastauksia jotka auttavat
PS. ammattitaitoa löytyy lähipiiristä mutta haluan paneutua oman auton asennuksiin ennenkuin se tapahtuu.

PPS. en ole aivan uumelo mutta "herätevirta" ja se sulake siellä akun luona ovat tuntemattomia.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ekaks varmaan kannattaa ruveta ettimään reittiä sille johdolle. Mistä tulipellin läpi ja ja mitäkautta takaluukkuun. Kynnyskoteloa pitkin voi mahtua, riippuu paljonko on johtoa siellä. Lattiamatonkin alta tulee ihan jees ja menee siihen taitokseen aika hyvin piiloon. Toi 50mm2 on aika järeää letkua, että sen piilottaminen voi olla hankalaakin.

Jos reikä tulipellin läpi niin ehdottomasti läpivientikumi ja mielellään muovipunosletkua tai vastaavaa kaapelin ympärille. Parempi tehä hyvin ku huonosti.

Varmista, että saat akun nykyiseen kaapelikenkään tuon reikäabikon kiinni. Jos et saa niin kannattaa suosiolla hankkia uudenlainen liitin johdon päähän tai kokonaan uusi plussakenkä. Sulake plussakaapeliin mahdollisimman lähelle akkua. Liitokset kunnon puristukseen tai suoraan tinaten kiinni liittimiinsä.

Se herätevirtapiuha on tuo ylimääräinen johto tuossa rca-johdossa. Toinen pää soittimeen ja toinen vahvistimeen kiinni. Manuaali kertoo kyllä mihin. Tätä herätepiuhaa soitin käyttää subbarin päälle ja pois kytkemiseen.

Vahvistimen päähän plussakaapeli kiinni, jälleen kerran mahdollisimman hyvin ja käyttäen suurinta mahdollista poikkipinta-alaa. En ole hirveän innoissani tuosta haarukka-abikosta, joka kuvassa on, mutta jos on livenä tarpeeksi järeähkö niin miksei. Tietysti kytkenkä myös riippuu terminaalin koosta. Jos päätät heivata sen haarukka-abikon mäkeen niin tuosta kaapelista saa ihan hyvän kun mattoveitsellä 'kuorii' ylimääräiset säikeet pois ja tekee siitä sopivan kokoisen vahvistimen plussaterminaaliin.

Lopuksi vahvistin maihin. Hyviä paikkoja ovat maalaamattomat tai muutoin pinnoittamattomat teräskohdat. Esim. takapenkin tai selkänojan kiinnityspulttien alle, takaluukun korin puoleiseen lukkolaitteeseen tai siihen koukkuun. Johonkin tukevaan ja maalittomaan. Jos on maalia ni rapsuttamaan pois ja vaikka sinkkisprayta tahi kuparitahnaa päälle.

Pitäis olla kaik.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Kiitos ja kumarrus tähdentävästä viestistä.
Kysymyksiä:
Oisko sit paremmin sopivaa johtosarjaa tälle paketille?
Onko heräte ainut kaapeli joka tulee soittimesta vahvarille?
Näillä varusteilla saan auton soimaan?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

allu.harkin kirjoitti:Kiitos ja kumarrus tähdentävästä viestistä.
Kysymyksiä:
Oisko sit paremmin sopivaa johtosarjaa tälle paketille?
Onko heräte ainut kaapeli joka tulee soittimesta vahvarille?
Näillä varusteilla saan auton soimaan?
Herätejohtimena riittää 0,5 - 1,0 qmm:n kuparisäiejohto. Toisena kaapelina tarvitaan signaalikaapeli ( RCA- ).
Johdot voi aivan helposti tehdä itsekin, mutta kyllä valmiitakin asennusjohtosarjoja saa ostaa.

Kannattaa käydä perehtymässä kytkentöihin ja kaapelointeihin Autosoundin opastesivuilta -> http://www.autosound.fi -> tietoa ( siitä yläpalkista ).
Torque Vectoring Control
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Oolrait.
Vielä heräsi yksi kysymys ensimmäisestä vastauksesta:
eli millä tavara päällystän johdon siirryttäessä ohjaamosta konepellin alle?
+onko suojaus tähdellinen kosteuden vai hankaamisen takia vai miksi?
Ps. linkkiä vain niistä tarvikkeista millä suojaan sen.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Suojaus on tähdellinen lähinnä hankaamisen vuoksi. Metallireuna hankaa tärinän myötä ajanmukaan johdon eristeen rikki ja täten johto osuu auton runkoon ja syntyy oikosulku. Tämän välttämiseksi on tärkeää laittaa läpivientikumi kaikkiin reikiin mistä johto vedetään läpi, alkuperäistä läpivientiä käytettäessä siinä on valmiiksi (ainakin tehtaalta lähtiessään) jo sopiva läpivientikumi.

Itse olen laittanut osan sähköjohdoista menemään esim. tälläistä pitkin. Pointtina on siis saada jokin kulutusta kestävä materiaali kaikkiin kohtiin missä pelkkä johdon oma eriste voi ajanmyötä vaurioitua. Läpivientejä varten voi ostaa vaikkapa tälläisen, mikäli ei ole mahdollista käyttää alkuperäisiä läpivientejä.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

allu.harkin kirjoitti:Oolrait.
Vielä heräsi yksi kysymys ensimmäisestä vastauksesta:
eli millä tavara päällystän johdon siirryttäessä ohjaamosta konepellin alle?
+onko suojaus tähdellinen kosteuden vai hankaamisen takia vai miksi?
Ps. linkkiä vain niistä tarvikkeista millä suojaan sen.
Jos asennuksessa on käytetty autohifiin tarkoitettuja kaapeleita, mm. hitsauskaapeli on soveliasta, niin ei välttämättä tarvitse mitään suojasukkaa päälleen. Jos haluat suojauksen, niin nylonpunossukka ja suojaukseen tarkoitettu haitariputki ovat käytetyimmät ratkaisut. Näitä saa mm. Motonetistä, Biltemasta, autohifiasentamoista, autosähkötarvikeliikkeistä, jne.
Nämä suojaukset ovat turva- ja ulkonäköjuttuja, jotka ovat yleistyneet autohifi- ja äänenpainekilpailuista "siviilikäyttöön". Tärkeä asia on kiinnittää kaapelien päihin sopivan kokoiset liittimet kunnolla ( puristus ja tarvittaessa tinaus ) ja suojata ja varmistaa liittimet liimakutistesukalla niin että kosteus ei pääse kaapelin ja liittimen väliin.
Torque Vectoring Control
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Noniin hommaan tarvittavat pohjatiedot rupee olemaan koossa, eli nyt vaan oottelemaan seuraavaa tilipäivää :D(monta tipatonta kuukautta tulossa)
Vastaukset oli sulaa mahtavuutta. Respect
i'll be back jos ilmenee ongelmia.

Kevään jatkoja vaan kaikille!
deeku87
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2013 22:25

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja deeku87 »

Tuon kokoselle vahvistimelle riittäis 35mm2 virtajohto ihan hyvin. Mutta eihän siitä haittaakaan ole jos on vähän paksumpi piuha. voi sitten vaikka jakoblokilla ottaa toisellekkii vahvarille virran tulevaisuudessa.
Avatar
Monty
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Maalis 2006 17:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja Monty »

Tärkein asia mikä muistaa tuossa kytkennässä on pääsulake, se ei ole siellä ihan turhaan.
Eli akulta lähtevään johtoon mahdollisimman lähelle akkua asennetaan tuo pääsulake ja siitä jatkuu sitten eteenpäin.
Esim. näin
Pääsulake on johdon ja akun suojaus, joka estää muunmuassa auton syttymistä palamaan esim. kolari tilanteessa. Kuvitellaan, että kylkeen kolaroi ajoneuvo ja johto menee kynnyskotelossa, johto leikkautuu poikki tai vaurioituu, hankautuu puutteellisen läpivientikumin takia läpiviennissä siten että ottaa maihin. Akku ja johtohan siinä ottaa lämpöä ja mahdollisesti sytyttää auton palamaan. Kruununa kakun päällä tässä on se että vakuutusyhtiöt ei tykkää jos ei ole ollut järjestelmä suojattu sulakkeella. Muistaakseni on ennakkotapauksia jossa jäänyt korvaukset saamatta.
Elikkäs vähän sama kun rakentaisi talon ilman sulaketaulua.

Eli vaikka tämmönen http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=711
ja pari tällasta (toinen varalle jos asennusvaiheessa ottaa itseensä) http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=718
50mm² johdolle 100A-150A on ihan riittävä noille vahvistintehoille (sulake ei pala kovaa soittaessa)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Juu toi 50mm2 johtosarja on ehkä vähän ylilyönti vahvistimille, jonka lähtöteho on 600W. Sopivampi olisi se 35mm2, joka on parikymppiä halvempikin vielä. http://www.jj-tuonti.com/renegade-light ... p-430.html. Tuossa on kotelo lasiputkisulakkeelle ja 100A piisaa tosi hyvin. Noita lasiputkisulakkeita saa ihan mistä vaan autotarvikeliikkeestä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

mösjöö kirjoitti:Juu toi 50mm2 johtosarja on ehkä vähän ylilyönti vahvistimille, jonka lähtöteho on 600W. Sopivampi olisi se 35mm2, joka on parikymppiä halvempikin vielä. http://www.jj-tuonti.com/renegade-light ... p-430.html. Tuossa on kotelo lasiputkisulakkeelle ja 100A piisaa tosi hyvin. Noita lasiputkisulakkeita saa ihan mistä vaan autotarvikeliikkeestä.
Sorry, lasiputkisulakkeita en suosittele niiden rakenteellisen heikkouden takia. Paras vaihtoehto on ANL-sulake ( siihen soveltuvassa sukakerasiassa ).
Lasiputkisulakkeita ei kyllä saa yleisesti autotarvikeliikkeistä, koska ko. sulaketyyppiä ei juuri autoissa käytetä.
Torque Vectoring Control
Avatar
Monty
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Maalis 2006 17:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja Monty »

35mm2 riittää hyvin. Olen samaa mieltä JohnFinnin kanssa että ANL sinne konehuoneeseen, lasiputken liitokset on huonot (puristus pelkillä liuskoilla) ja lämpötilan vaihtelut (moottori/pakkanen) ei ole lasiputkelle mikään hyvä juttu. ANL-sulake puristetaan ruuveilla kiinni ja häviöt on huomattavasti pienemmät jos ollenkaan.
Tuossa kuvassa kyllä näyttäis olevan ANL-sulake ja tekstissä lukee että lasiputki, tuo kannattaa kysyä.
Myös johdoista sen verran että kävin ystävän pyörittämässä autohifi-liikkeessä (powerset) tässä yksi päivä ja siinä oli kela lattialla, n. 20m 50mm2 kaapelia. Pasi tokaisi että kokeileppa nostaa, no tein työtä käskettyä ja kela painoi varmaan vaan viisi kiloa. Olin että oho ja Pasi virnisti ja kommentoi vaan että varo halpoja kopioita. Pelkkää alumiinijohtoa eikä tietoakaan kuparista. Itse en laittais tuollaista autoni lähellekkään.
Sitä vaan että tuollasia on nykyään myynnissä ja kannattaa katsoa mitä ostaa. En tarkoita että tuossa setissä olisi tuollaista vaan tiedoksi yleisesti.
Itse olen ostanut paksummat kaapelini tuolta ladekista, mutta näyttäs muutoksena tulleen 40e hinta minimi.
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Montylta asiallista kaapelitietoa.
Noista kaapelien tunnistamisista tuon punnituksen lisäksi mm. tämä: hyvät kaapelit ovat täyttä kuparia ja puhtaan kuparin tunnistaa merkinnästä OFC (oxygen free copper) ja sen huonomman vaihtoehdon "kuparina" myytävistä tunnistaa merkinnästä CCA (copper coated aluminium).
Torque Vectoring Control
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Monty kirjoitti:Itse olen ostanut paksummat kaapelini tuolta ladekista, mutta näyttäs muutoksena tulleen 40e hinta minimi.
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html

Itse kans virtakaapelia tilannut ladekista ja viimeksi tuolta http://www.stocktools.fi/www/index.php

Stocktoolsissa pystyi maksamaan heti verkossa, mitä muistaakseni Ladekilla ei pystynyt. Ladekissa pikkuisen ehkä halvempaa, mutta muuten hyvät kokemukset molemmista 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
Monty
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Maalis 2006 17:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja Monty »

juu, Ladekista lasku tulee postin kautta.
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Kysymyksen perkules heräs tässä vaiheessa... Notta mistä ootte vetäny johdot sen tulipellin läpi mk3:sessa+ jos joku asentanu mk3 varmari mondeoon subbaria niin jos repeis vähä kertomuksen tynkää niin ois enemmän kuin siistiä.
Tapper81
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Loka 2009 19:51

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja Tapper81 »

Yks hyvä paikka vetää virtapiuha kabiiniin on raitisilmasuodattimen takaa. En nyt tarkalleen muista työjärjestystä, mutta repsikan puolelta ne tuulilasin alareunan mustat muovihässäkät ja raitisilmasuodatin pois edestä ja sieltä löytyy sopiva kohta läpitulolle. Sisälle se piuha tulee sitten hanskiksen alta. Joku paremmin muistava voi kertoo enemmän.... :roll:

Edit.... Tommonen löyty....

viewtopic.php?f=7&t=2882
Focus 1.5 Tdci 120 Titanium 2015
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Noniin nyt ois subwoofer kiinni onnistuneesti ja helposti. Ja hyvinhän se ääntää... mutta mutta rupes bassoa kuunnellessa kiinnostamaan etu kaiuttimien uusiminen halvalla,helpolla ja ja mieltä tyydyttävällä tavalla notta mites te sitä suosittelisitte.
allu.harkin
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Maalis 2013 18:24

Re: Arvon fordilaiset! apu kelpaisi

Viesti Kirjoittaja allu.harkin »

Heei kuuleeko kukaan vai oonko yksin tääl. Noh nyt on tollattii kiinni autossa http://www.pioneer.eu/fi/products/25/13 ... /page.html
Ja muut äänethän ne alistuu ton antamalle bassolle joten mitä mieltä olette jos http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... aiutinpari tollaset laittasin eteen näin aluks. Tämmösellä itte menisin. Kertokaa jos olen tekemässä virhettä ja korjatkaa se.
Vastaa Viestiin