Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

fosa kirjoitti: Laitetaas laskelmaa flexifuel kustannuksista noin 3400km matkalla, pääosin Polttoainekulut.. tarkkailujaksolla 10,97€/100km...
Hmmmm.... mielenkiintoista...

1.0 EcoBoost / 7100km, 5,86l/100 kulutus laskettuna tankkauksista, 95E 1,67€/l(tämän päivän litrahinta) => 9,79€/100km, eli EcoBoost menee yli yhden € edullisemmin/100km.

Ihan hyvä että tuli valittua EcoBoost.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

Varmasti ois itselläkin alemmat, mikäli enemmän maantieajoa mutta tyytyväinen täytyy olla.
Kuitenkin 'seosta' mennyt käytännössä norminmukaisen kaupunkikulutuksen (95E10) verran eikä maantietä tai yli 30km yhtäjaksoista ajoa tosiaan paljoa ole.
Toisaalta nytpä nämä laskemiset on uutta autoa katseleville tarpeettomia, uusia kun ei enää saa. :lol:
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

fosa kirjoitti: Toisaalta nytpä nämä laskemiset on uutta autoa katseleville tarpeettomia, uusia kun ei enää saa.
Uusia ei saa mutta käyettyina vielä hyvän aikaa.

Muutenkin tieto kuinka flex todellisuudessa kuluttaa on minusta ihan kiva tietoa - ja todellakin ilman sormen heristystä tms.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

C-MAX flexillä vertailun vuoksi... Jos puhutaan kustannuksista / 100km niin RE : llä pääsee nykyisillä mittarihinnoilla matka-ajossa jopa 9e / 100km.

Pelkässä kaupunkipyörityksessä kustannus on noin 11-12e / 100km.

Bensalla ajaminen on selkeästi kalliimpaa, mutta kovilla pakkasilla ei RE hirveästi kiinnosta... Kohta pääsee taas säästämään :D
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

Olisi pitänyt korostaa sanaa uutta.
Nämä eri polttoaineilla ja eri moottoreilla varustettujen autojen kustannusten vertailu on muutenkin aikamoista prosenttipeliä mahdollisten pyöristysten tms. suhteen.
Tärkeintä, että oma valinta on osoittautunut kokemusten suhteen parhaimmaksi.
Ainoat vertailukelpoiset lukemat on EU sykli, joissa ei pahemmin eri ajoympäristöjä huomioida.
apophis kirjoitti:C-MAX flexillä vertailun vuoksi... Jos puhutaan kustannuksista / 100km niin RE : llä pääsee nykyisillä mittarihinnoilla matka-ajossa jopa 9e / 100km.

Pelkässä kaupunkipyörityksessä kustannus on noin 11-12e / 100km.

Bensalla ajaminen on selkeästi kalliimpaa, mutta kovilla pakkasilla ei RE hirveästi kiinnosta... Kohta pääsee taas säästämään :D
Tuo oma laskelma on lähes kaupunkipyöritystä, kuten keskinopeus 37km/h kertoo. Ystävänpäivän tienoilla kun tuli tankattua RE85, oli samana iltana pientä starttiköhää ja seuraavana aamuna. Ainoat käynnistyshaitat ja niissäkin ehkä taustalla se, että sitä ennen oli ajettu täys tankillinen 98E5:llä.
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Tuli laitettua uusi Focus Titanium tilaukseen ja toimitusta arvioidaan toukokuulle.

Katsotaan mitä tästä tulee.
Seuraavia varusteita tuli ruksittua.

Lisävarustepaketit:

Driver Assistant Plus.
Light Upgrade Pack.
Aktiivinen vakionopeudensäädin.
Audio 85.
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

kerrothan kokemuksiasi aktiivisesta vakkarista.
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

6007 kirjoitti:kerrothan kokemuksiasi aktiivisesta vakkarista.
Tottakai. Vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta laitteelta. Ehkäpä postailen jotakin kuvia valikoista mikäli sille on siellä säätöjä.

Varmaan myös tuon Audio 85:n navi + sync härvelistä jotakin tulee kirjoiteltua.
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Oma 1.0 EcoBoost HB-Focus on ilmeisesti saapunut kotimaan kamaralle. Nyt vaan hiukka jännittää että arvaako tuolla sittenkään lähteä ajamaan aivan vielä. Tuli nimittäin tilattua pelkillä kesärenkailla kun ajattelin toimituksen venyvän vielä ainakin kuukauden päähän. Voipi olla kesärenkailla kova keveän keulan takia.

Toisaalta renkaita tietty saa kaupasta ja rahaa pankista :D
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

tummeli kirjoitti:Voipi olla kesärenkailla kova keveän keulan takia.
Ahvenenselkäevähemmo povaisi tänään raatioossa että pakkaskelit jatkuu pitkälle huhtikuulle.

2008 ja 2010 itselle kävi samoin, ensin C-Max tuli kuukauden etukynnessä, siihen piti viikoksi laittaa vielä talvikiekot alle ja sitten Octavia pari kuukautta etuajassa, naisten päivänä, niin siinäkin talvikoiekot alle piti etsiä vaikka ajatu oli päästä suoraan kesänakeilla ajoon.

Nyt meni varman päälle, 16.1 Focus ajoon niin eipä tarvinnut haaveillakaan kesäkeleistä... :oops:
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Nyt on pakko kysyä takylta, että mikä sai palaamaan Fordien maailmaan? Kun ymmärtääkseni edellinen kerta sen C-Maxin kanssa ei tainnut olla mitään ruusuilla tanssimista :roll:
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

Timppasavosta kirjoitti:Kun ymmärtääkseni edellinen kerta sen C-Maxin kanssa ei tainnut olla mitään ruusuilla tanssimista :roll:
Alku oli hankala ensin kytkin ja sitten sähköongelmien vuoksi, mutta viimeiset 115 000 km meni ihan normi huolloilla, itse asiassa tykkäsin C-Maxista, mukava hieman korkeampi ajoasento erityisesti miellytti.

Paluu Fordille tuli kun diesel kausi päättyi - ainakin UAV-sopparin ajaksi testimielessä kun omat rahat ei ole kiinni pääomassa - ja nyt mennään bensalla.
Dieselin taloudellisuus suhteessa vähän kuluttavaan bensaan alkaa todella olla koituksella nykyisillä litrahinnoilla

Kulutusero Octavia 1.6 TDi / 1.0 EcoBoost on käytännössä muodostunut 0.7-0.8l/100km ja 400€ vuotuisella diesel verolla ko eroa maksaa jo hyvän matkaa.

UAV:ssa tietty siihen kuuluvat huollot, renkaat, sijaisauto jne painaa vaakakupissa oman osuutensa.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

Eilen oli ruosteenestokäsittely valmis, mittarissa tuolloin 5300 ja risat. Teetin sen, koska tarkoitus pitää autoa useampi vuosi, ensimmäinen uusi auto itselle kun kyseessä.
Lisämotivaattorina kaikenmaailman autotehtaiden päästöjen rajoitukset jotka poissulkevat tiukkojen aineiden käytön. Lisäksi kun ei ole mahdollisuuksia pestä alustaa, tosin uudet autot tuppaavat ilmeisesti ruostumaan ovien ja luukkujen alalaidoista niin ovatpa nekin käsitelty.

Auto itsessään toiminut jopa yllättävänkin hyvin, tietyllä tapaa odotin kaikenlaisia sähkövikoja tms., mutta kaikki on toiminu.

edit. Dekran tutkimuksessa Focus olikin vähävikaisin.
http://www.used-car-report.com

edit2. Kävin hakemassa vannekuvastot vänkärin puolen lehtitaskusta ja ihmettelin miten jäi sellaselle pussille, sieltähän löyty edellisen linjalta rullanneen Focuksen lappu. Seq. No. paljastaa, aikaväliä yksi minuutti ja yksi sekunti.
Ristiinkään ei penkit oo voinu mennä, koska myöskin löytyneen lapun mukaan edellisessä ei ole ollut penkinlämmittimiä.
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Lauantaina tuli noudettua Focus ja toistaiseksi ei ole pahaa sanottavaa. Siirryin siis automaatista manuaaliin ja odotin että siirtymä olisi ollut hankalampi. En ole kuitenkaan onnistunut sammuttamaan autoa vielä kertaakaan liikkeelle lähtiessä eikä kytkinkään haise kabiinissa :D Moottori tarjoaa sen verran paljon vääntöä että liikkeellelähtö on helppoa vaikka automaatilla on tullut ajettua vuodesta 2009.

Focus tuli otettua siis Titanium-paketilla ja lisänä tuli Bi-Xenon-paketti sekä Audio 17 soitin kymmenellä kaiuttimella. Näiden kaveriksi tuli pysäköintiä helpottamaan vielä parkkitutka, joskin vain taakse.

Kuten muutkin ovat aiemmin maininneet, ovat nuo valot kyllä aivan loistavat. Olen todella tyytyväinen valojen toimintaan ja myös automatiikka, eli siirtyminen LED-valoista Xenoneihin, pelaa hienosti. Automatiikka vaihtaa valot jo esim. erään parkkihallin katetussa rampissa, joka on yleensä aina varjoinen paikka.

Soitin on myös mahtava. Pelkän hyvän äänen lisäksi soittimessa on myös Bluetooth-handsfree järjestelmä, eli kun poppi soi ja joku soittaa niin kännykkää ei tarvitse kaivella taskusta, vaan riittää että painaa vihreää luuria soittimessa. Tällöin on käytössä keskikonsolin yllä katossa olevat kaksi mikrofonia. iPhonen kautta onnistuu musiikin toisto sekä Bluetoothin yli että kaapelilla. Kaapelia käytettäessä puhelimen akku latautuu samalla. Itse kaapeli ei tullut auton mukana, mutta tähän kelpaa se normi usb<->30pin kaapeli joita saa Kiinasta hintaan 1.30 € kotiin kannettuna :)

Parkkitutka toimii myös hyvin ja piirtää etäisyysasteikon keskikonsolin näytölle. Tämän kanssa on helppoa peruutella. Myös Focuksen peilit ovat mielestäni paremmat kuin Accordin. Peileistä on helpompi hahmottaa auton ulkoiset reunat kuin Accordin kanssa.

Ainoa asia joka on jäänyt mietityttämään on mäkilähtöavustimen toiminta. Tämä siis kyllä toimii, esim. eilen Helsingin keskustassa pysäköidessä jyrkkään ylämäkeen, josta lähtö myöhemmin oli lasten leikkiä. Liikennevaloissa olen kuitenkin huomannut että auto liukuu taaksepäin mikäli ei paina jarrua kevyesti. Avustin lienee siis kalibroitu toimimaan vain jyrkemmissä olosuhteissa.

Eilen ajellessa pääsin myös ensimmäistä kertaa toteamaan auton Start/Stop toiminnon. Liikennevaloihin pysähtyessa auto siis vain sammui ja ainoa mikä rikkoi hiljaisuuden oli vilkkureleen naksutus. Kun kytkimen painoi takaisin pohjaan käynnistyi auto kuitenkin hyvin pienellä viiveellä. Hieno ominaisuus tämäkin.

Auto myös lämpenee todella nopeasti. Odotin että tällä saisi ajella pitkän matkan ennen kuin matkustamoon tulisi lämmintä ilmaa. Tähän saattaa tietysti vaikuttaa myös lohkolämmittimen käyttäminen, mutta kaikenkaikkiaan auto lämpeää paremmin kuin vanha kaksi-litranen Accord.

Pari päivää ollaan nyt saatu nauttia hienoista ajokeleistä, joten hiukan jännittää miten alla olevat Nokia Hakkapeliita R -kumit toimivat jos takatalvi yllättää. Näillä keleillä nastatojen käyttö olisi tosin hölmöä, ainakin täällä etelässä siis.

Kiitokset teille muille kokemuksistanne ja muusta tietämyksestä Focuksen suhteen. Olen todella tyytyväinen että päädyin tähän, enkä ostanut Golffia kuten aiemmin meinasin :lol:

Mukavat pääsiäiset!
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

tummeli kirjoitti: Kuten muutkin ovat aiemmin maininneet, ovat nuo valot kyllä aivan loistavat.
Miten nuo Xenonit on herkkiä kosteuden keräämisen suhteen - halogeenit ainakin kerää itseensä kosteutta varsin herkästi, kuten myös sumarit
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

taky kirjoitti: Miten nuo Xenonit on herkkiä kosteuden keräämisen suhteen - halogeenit ainakin kerää itseensä kosteutta varsin herkästi, kuten myös sumarit
Ensiksiksi onnittelut tummelille uudesta Focuksesta!

Olen jo aiemmin tällä samalla palstalla kertonut myöteiset kokemukseni oman Titaniumin ksenoneista, jotka eivät kerää kosteutta. Kokemusta näistä Focuksen ksenoneista on nyt kohta 15 kuukautta.
Sumuvaloissa ilmeni alkuaikana, siis yli vuosi sitten, hienoista höyrystymistä jota ei sitten enää tänä talvena ole ollut.
Auto ( 1,6 dsl., 115 hv ) on pelannut aivan loistavasti - ainakin ensimmäisten 21 000 km:n aikana. :D
Torque Vectoring Control
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Kiitos JohnFinn.

taky, noista valoista sen verran että olen katsellut auton lamppuja ahkeraan sillä aiempi Accord kärsi vastaavasta ilmiöstä, eli lampun sisään kertyi kosteutta. Kerran lamput jopa vaihdettiin kun autolle sattui pieni keulamällin poikanen, mutta uudet valot keräsivät kosteutta samalla tavoin. Accordin tapauksessa kyseessä oli siis perinteiset halogeenit, eikä Xenonit. Vastaavaa huurua/pisaroita ei Focuksessa näy. Huomenna olen menossa pesemään auton ensimmäistä kertaa joten sen jälkeen luulisi näkyvän mikäli valoissa on ongelmaa. Onneksi lähistöltä löytyy TI-halli, eli saa pestä käsin sisällä ennen kuin kelit lämpiää tarpeeksi ulkona pesemistä varten.
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

tummeli kirjoitti: Ainoa asia joka on jäänyt mietityttämään on mäkilähtöavustimen toiminta. Tämä siis kyllä toimii, esim. eilen Helsingin keskustassa pysäköidessä jyrkkään ylämäkeen, josta lähtö myöhemmin oli lasten leikkiä. Liikennevaloissa olen kuitenkin huomannut että auto liukuu taaksepäin mikäli ei paina jarrua kevyesti. Avustin lienee siis kalibroitu toimimaan vain jyrkemmissä olosuhteissa.
Itsekin alkuun ihmettelin ja katsoinkin silloin käsikirjasta, jossa lukeekin toimivan 3% ja sitä jyrkemmissä. Itselläni Trend, mutta avustin tuli vetokoukun esiasennussarjan mukana.
Ei siis vika, vaan tarkoituksellinen ominaisuus.
Niin ja toimii hyvin ylämäkeen peruutettaessaki.
Juniorihölkkääjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Helmi 2013 14:46

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Juniorihölkkääjä »

tummeli kirjoitti:Soitin on myös mahtava. Pelkän hyvän äänen lisäksi soittimessa on myös Bluetooth-handsfree järjestelmä, eli kun poppi soi ja joku soittaa niin kännykkää ei tarvitse kaivella taskusta, vaan riittää että painaa vihreää luuria soittimessa. Tällöin on käytössä keskikonsolin yllä katossa olevat kaksi mikrofonia.
Onko tämä juuri se Microsoftin SYNC -järjestelmä joita on asenneltu lokakuun alun jälkeen koottuihin Focuksiin? Kaverilla on puhelimen nappi ratissa, eikä soittimessa, koska hän otti perussoittimen. Sanoi, että puhelin ottaa hyvin kiinni tuohon (ei voi edes helposti vahingossa puhua perinteiseen tapaan luuriin, koska auto laittaa HF:n käyttöön automaattisesti).

Se mistä hän on eniten valittanut, että auton mikrofonien laatu on täysin kelvoton. Vastapää joutuu koko ajan hokemaan "Mitäh?"iä luuriin, sillä oma ääni tulee kuin tynnyristä. Microfoneihin suoraan puhuminen ei ole hyvä, vaan pitää puhua keskikonsoliin päin tuulilasia kohti, ettei kaveri valita epäselvästä äänestä. Vain tietty asento on sellainen, että ääni kuuluu. Muualle päin puhuessa tulee välillä kysymyksiä, että katkesiko tämä yhteys. Puhelimena Nokian E7.

Microfonien äänenlaatuun viittaisi myös puheohjaus, joka ei tunnu ymmärtävän edes hyvin lausuttua englantia. Esimerkiksi puhelimellakin soitettaessa on samaa luokkaa kuin jostain 1980-luvun alun puheentunnistusdemosta. Call Sanna Raikkonen -> I don't understand you, you can say call, play usb, play ... "Call Sanna Raikkonen" -> "Call Anne Virtanen, calling..." Aivan käyttökelvoton. Näin itse livenä ja ei toimi.
tummeli kirjoitti:iPhonen kautta onnistuu musiikin toisto sekä Bluetoothin yli että kaapelilla. Kaapelia käytettäessä puhelimen akku latautuu samalla. Itse kaapeli ei tullut auton mukana, mutta tähän kelpaa se normi usb<->30pin kaapeli joita saa Kiinasta hintaan 1.30 € kotiin kannettuna :)
Keskikonsolin säilytysluukussa on USB-tikulle paikka ja sinne voi laittaa Ford1 - Ford15 -hakemistoihin tuhat biisiä kuhunkin. Soitin soittaa näitä suoraan USB-tikulta. Puheohjauksella käyttö on taas yhtä helvettiä, kun Play USB - Play Artist on kuuleman mukaan aivan toivoton kymmenenkin yrityksen jälkeen "I don't understand you. You can Call, Play USB, Play ..." Joskus sen on saanut toimimaan, mutta silloinkin pitää puhua juuri siihen tiettyyn suuntaan. Jos saat sanottua Play Artist Led Zeppeliniin asti, niin kone sanoo melkein perään, että Play Artist Depeche Mode ja alkaa soittaa Personal Jesusta.
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

Heh, tuo ääniohjaus on kyllä turhista turhin feature! Ohjekirjasta pian puolet on pelkästää ääniohjauksen käytöstä.

En käytä cmaxissa, enkä suosittele kenellekään...

Kerran sain ilmastoinnin täysin sekaisin kun tokaisin jotakin climate controllille :D
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Oletan että omassa Focuksessa kyse on tuosta Microsoft SYNC- järjestelmästä (Audio 17). Itsellä tosin sekä vihreä että punainen luuri löytyy soittimesta eikä ratista. Itse olen tyytyväinen mikrofonien ääneen, kertaakaan ei toisessa päässä oleva ole tokaissut "mitä?". Olen myös muutaman kerran ollut toisessa päässä kun vaimo on soitellut, eikä tuolloinkaan ole ollut ongelmia saada selkoa. Puhelinkäytössä toimii siis moitteetta. Puheohjaus sen sijaan on susi. Ainoa mitä se tähän mennessä on osannut tehdä oikein on vaihtaa kappaletta. Ilmastointia en ole edes yrittänyt ohjata :)

Täysin muuna asiana mainittakoon, että ensimmäisellä käsinpesu-kerralla jokaisesta ovesta vuoti oven alareunasta keltaista kotelonsuoja-ainetta. Ihmettelin vain kun muuten hohtavan valkoisessa autossa on keltaisa klimppejä ovien alareunoissa :) Tänään kävin pesemässä auton toiseen kertaan ja tällä kertaa massaa ei enää valunut. Pyyhin viimeksi vanhalla pyyhkeellä ylimääräiset pois joka näytti riittävän.

Kulutus huitelee vielä seitsemän litran kieppeillä, tosin mittarissa taisi olla vasta hiukan yli 500 km ja pelkkää kaupunkiajoa. Saa nähdä putoaako tuo ennen kesäloman Suomi-kierrosta mihinkään.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja calculus »

Omat kokemukseni mondeon ääniohjauksesta ovat olleet ihan hyviä (sonyn stereot). Mulla oli oikea käsi osittain kipsissä kämmenluun murtuman takia. Autoa pystyi muuten ajamaan hyvin, mutta keskikonsolin nappuloita ei pystynyt käyttämään, kun kipsi tökkäsi vastaan. Toimiva ratkaisu oli opetella ilmastoinnin, radion ja puhelimen peruskomennot ääniohjaukseen. Rattinappuloillakin sai paljon aikaan.

Mikrofoni(e)n sijoittelu ja laatu ratkaisevat varmasti paljon varsinkin puhelimen handsfreetä käyttäessä. Kaverit ovat ihmetelleet mondeon ratkaisun hyvää äänenlaatua puhelimen toisessa päässä. Jopa matkustajat voivat keskustella vastapuolen kanssa ihan ok. Huonona puolena kuulemma vilkun naksutus kuuluu aika kovaa keskustelukumppanille.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Frnz »

calculus kirjoitti:Omat kokemukseni mondeon ääniohjauksesta ovat olleet ihan hyviä (sonyn stereot).
Omat kokemukset ääniohjauksesta ovat laidasta laitaan. Vm 2010 ja 2012 Focuksissa (siis mk2 ja mk3) "perinteinen" puheohjaus on loistava, mutta nyt ajettuani 2013-mallisella B-Maxilla se Microsoftin kehittämä Sync on kamalan surkea. Eli vanhassa vara parempi. Sync ainakin B-Maxissa (miksei muissakin - korjatkaa jos olen väärässä) on tosi rajoittunut ja keskittyy ainoastaan puhelimen ja ulkoisten medialaitteiden ohjaamiseen, ja niihinkin vähän kankeasti. Se ei esim ilmastointia osaa säätää. Lisäksi ärsyttävä ominaisuus on että voin Syncillä pyytää soittamaan musiikkia vaikka usb:ltä, mutta jos haluan takaisin radion, niin vanhassa pystyi sanomaan "radio", ja radio alkoi soimaan. Sync ei moista tunne vaan on pakko hapuilla radion nappuloita. Pikkujuttu mutta kun on tottunut toimimaan toisin...
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Ihan mielenkiinnosta kysyn ku faijal on tommonen 2011 Focus 1.6 ecoboosti. Nii toissapäivänä kun vaihettiin kesärenkaat alle nii rupes tekee sellasta, et on ruvennu pitää ihmeellistä kolahdusta, kuulostaa aivan kun jarrukilpeen kun löisi saman tyylinen ääni.

Talvirenkailla tätä ei tehnyt ja nyt kesärenkailla tekee, mikä tekee asiasta vähintäänkin mielenkiintoista :? Molemmat vanteet Fordin alkuperäiset, Talvi 16 ja kesä 17 tuumaiset.

Onko muilla ollut vastaavaa?

Ja kyllä renkaat on kiinni ja oikein päin, ettei siitä ole kiinni :D
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Markoboy780 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn ku faijal on tommonen 2011 Focus 1.6 ecoboosti. Nii toissapäivänä kun vaihettiin kesärenkaat alle nii rupes tekee sellasta, et on ruvennu pitää ihmeellistä kolahdusta, kuulostaa aivan kun jarrukilpeen kun löisi saman tyylinen ääni.

Talvirenkailla tätä ei tehnyt ja nyt kesärenkailla tekee, mikä tekee asiasta vähintäänkin mielenkiintoista :? Molemmat vanteet Fordin alkuperäiset, Talvi 16 ja kesä 17 tuumaiset.

Onko muilla ollut vastaavaa?

Ja kyllä renkaat on kiinni ja oikein päin, ettei siitä ole kiinni :D
Kuuluuko ääni edestä vai takaa? Onko pultteissa lukkoprikat paikoillaan ja välissä estämässä pyörän kiristymistä? Jos prikat on poistettu, niin ovatko takajarrurummut suorassa ja "pohjassa"? Ovatko vastakkaiset asennuspinnat olleet puhtaat? Onko kiristys tehty vaadittavaan momenttiin (tieto mm. ohjekirjassa) momenttiavaimella?
Jos kolina on alkanut vaikkapa jonkin ajan jälkeen, niin onko pyöränmutterien jälkikiristys unohtunut?
Torque Vectoring Control
Vastaa Viestiin