Vilkkuva hehkun valo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
VillePe

Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja VillePe »

Onko muilla käynyt samanlaista tilannetta että käynnistyksen jälkeen hehkun merkkivalo jää vilkkumaan? Auton ollessa käynnissä auto ei mielestäni käy kunnolla. Kone käy niinkuin 3 pytyllä. Mistä päin voisi vikaa lähteä paikantamaan. Itse epäilen hehkujen tulleen tiensä päähän. Auto on Ford mondeo vm:02 diesel.
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Jos hehku jää vilkkumaan on kone ns. safety tilassa, jolloin elektroniikka pudotaa tehot alas, koska polttoaineen syötössä on vikaa (ajoituksessa tai määrässä). tarkoituksena on että voit kumminkin ajaa esim lähimpää poistumisramppiin.
OBD koodeista löytyy varmaan kyseinen vika.
Myöhemmin kone alkaa tekemään kokonaan sammumisia kesken ajon jolloin koodeihin lisääntyy emergency shutdown koodit.
Eräänä päivänä se ei enää lähde lainkaan käyntiin.
Vaihdettavaksi menee syöttöpumppu (jota ei voi korjata) maksaa vaihdettuna 2100-2500€. tyyppivika 2001-2002 duratorq koneissa (ainakin transiteissa)

Tai voihan se olla joku muukin vika :mrgreen:
Rattimiehen erottaa siitä, että se on vielä pelissä mukana vaikka peli on jo menetetty.
Nykyajan filosofiaa...
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Entäs sitten se kuuluisa kaasupoljin? Ainakin Focuksissa on tuota vikaa, kun alkaa hehkun merkkivalo palamaan tai vilkkumaan ajaessa...
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja eki75 »

Joo syöttöpumpulta kuulostaa, mutta tarkista ensin myös kampiakselin asentotunnistin vaimikäseloli.. jos on syöttöpumppu, niin käytä hakua, sieltä pitäs löytyä juttua pumpusta/vaihdosta ja hinnasta.. itse en tosiaan tuota 2kEur maksanu ja vaihtopumppu tuli hollannista.. ;) nykyään taitaa suomessakin olla kilpailukykyisemmät hinnat ku pari vuotta sitten ja mun auto oli tddi -versio..

-Eki
Mondeo Tddi -02
skuusist

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja skuusist »

Tarvitsee jakaa oman kokemuksen tietoa, koska foorumi on tarjonnut itsellekin hyvää tietoa.

Itsellä siis -02 mondeo tddi 115hv. Auto sammuili kesällä kesken moottoritieajon, alkaen vilkuttaa hehkun valoa. Sain yleensä auton käynnistettyä uudelleen samantein, pysähtymättä, mutta matkan edetessä vika alkoi tulla yhä uudestaan ja lopulta jätti tienposkeen.

Sain vikakoodien luvun tienpäällä ja virheilmoitukset tulivat kampiakselin anturille, laturille ja jollekin tietokoneohjausyksikölle. Auttamaan tullut kaveri epäili tämän tietokoneohjausyksikön altistuneen poikkeavalle lämpötilalle ja antoi vinkin jäähdyttää autoa konepeitto auki tienposkessa puolen tunnin ajan. Tämä toimikin, auto lähti jälleen kuin napista.

Vika oli puoli vuotta poissa, kunnes ensimmäisillä kovemmilla pakkasilla vika uudistui ja jätti lopullisesti tienposkeen. Sain tältä foorumilta vinkkiä kampiakselin anturista, mutta itse en löytänyt kuin yhden mahdollisen piuhan, jonka perässä tämä anturi olisi ollut. Se oli kuitenkin niin pahassa paikassa että en edes lähtenyt yrittämään sen vaihtoa.

Päätin hinata auton huoltoon Tampereen Kivitilalle, jossa se olikin lähes neljä päivää tutkittavana.
Kampiakselin anturi vaihdettiin ensimmäisenä, mutta vika ei poistunut. Lopulta sain tiedon että vika on ollut tietokonepohjainen, häiriötä CAN-väylässä. Vika saadaan poistettua vaihtamalla mittaristo. Tässä kohtaa loksahti suuni auki ja totesin etten todellakaan tiedä nykyautoista mitään: autossa käyntihäiriöitä ja vika korjataan vaihtamalla mittaristo!

Uuden mittariston hinta 510 eur, kokonaislasku 1 200 eur (sisälsi 140 tkm määräaikaishuollon).
Auto toimii jälleen hienosti, ainoa häiritsevä tekijä on että matkamittarin lukema uuden mittariston myötä nollautui, ei ainakaan Kivitilan mukaan saanut lukemaa muutettua. Tiedä saako sitten jollain omalla dekooderilla vaihdettua oikeaan lukemaan..

Tuntuu siis että tuo vilkkuva hehkun valo voi tarkoittaa lähes mitä vikaa vain.

Toivottavasti tästä oli jollekin jotain hyötyä.
luopape
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Huhti 2009 12:23

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja luopape »

Samanlaisia kokemuksia -99 Focus tddi 90hv koneesta. Mielenkiintoinen yksityiskohta, että tekee sen säännöllisesti kun tankissa on 1/4 polttoainetta jäljellä. Useimmiten vika tulee moottoritielle kiihdytettäessä. Meno hyytyy ja hehkun valo alkaa vikkua. Useimmiten kone lähtee kyllä käynnistettäessä uudelleen käyntiin "kuin palmun alta", mutta talvella kovilla pakkasilla tarvitsi vetoapua. Eipäilivät huollossa eberin aiheuttamaksi??? :shock:
Kasperi_83
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
Paikkakunta: Liminka

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja Kasperi_83 »

Kirjoitetaanpas tähän vanhaan ketjuun...
Eli Auto on -03 2.0Tdci 115hv. Nyt on muutamina päivinä alkanu tekemään sellaista, että kylmänä käynnistäessä auto starttauttaa muutaman sekunnin. Ei joka kerta mut välillä. Käynnistyksen jälkeen käy ihan normaalisti. Jos starttaa ihan tottumuksen mukaan eli pyöräyttää avainta hetken ni ei lähde käyntiin ja vilkuttaa hehkun merkkivaloa ==> virrat nollille ja starttaus uudestaan(vähän pitempään). Käyntiin lähtemisen jälkeen taas käy normaalisti. Osaisko joku kertoo et missä vois olla vika? Ite voisin ajatella ensiksi hehkuja, koska lämpimänä lähtee ku palmun alta?
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Käy tsekkaamas vikakoodit jossain eka!
"harder" is not a very good safeword
Kasperi_83
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
Paikkakunta: Liminka

Re: Vilkkuva hehkun valo

Viesti Kirjoittaja Kasperi_83 »

Vikakoodit luettu. Ongelmana liian suuri paine pumpulla tai jossain. Ei kuulemma saa olla yli 90bar ni jostaki syystä välillä antaa liikaa painetta. Softan päivityksellä kuulemma korjautuis. Yrittivät päivittää softan, mut eivät saaneet koneella kalibrointi koodia esille. Rupesivat sit purkamaan raitisilmansuodattimen alla olevaa ohjausboksia auki/irti et saisivat sen koodin sen boxin pohjasta. Aukasivat boxin ni siel oli hapettunu liittimet. Puhdistus ja kasaus. Uutta päivitystä ei vielä laittanu... Kokeillaa et jos vaik olis siinä ollu vika. Ainaki itestä tuntuu et käynti tasaantui tyhjäkäynnil ja käyntii vielä ainaki on hyvin lähteny... :)
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Vastaa Viestiin