-97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
miccke
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Elo 2012 20:22

-97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja miccke »

Olisko kellään tietoa miten sais vähän enemmän irti tuosta moottorista kun se vähän päälle 100hv ei tunnu oikeen riittävän... Olen miettinyt turboa/ remmiahdinta ja lastuttamista, löytyykö mistään sopivia osia kun ei ole osunut itsellä silmään. Toki siihen rahaa palaa eikä se monenkaan mielestä ole kannattavaa alkaa virittämään 209 000 km ajettua konetta, mutta eipä se minua haittaa.
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja jsel »

Ilmeisesti ei ole kilpiin tulossa?
mika111
Viestit: 37
Liittynyt: 27 Elo 2012 20:39

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja mika111 »

Eikös nuo formula fordit ollu juuri tällä 1,8 zetecillä..niistä piireistä vois varmaan kysellä valmiita moottoreita tai muuta tietoa ko. koneen virittelystä. Voisit saada vielä leimaankin. Mutta varmaan perussettinä vapaastihengittävälle: isompi kaasuläppäkotelo+maf yms esim. 2litrasesta, kannesta milli pois, nokat, pakopuoli kuntoon ja noille ohjelma niin eiköhän jotain jo löydy. Ja jos purkaa huvittaa niin alakerta auki: kanget hionta+kiillotus+tasapainotus, kampi vastapainoista pois+mahdollinen nitraus, vauhtipyörä kevennys, koko paketin tasapainotus ja tietysti kytkin+paineasetelma
miccke
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Elo 2012 20:22

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja miccke »

jsel kirjoitti:Ilmeisesti ei ole kilpiin tulossa?
Tällä hetkellä perhe ajossa ja tulisi kyllä oleman kilvissä virityksien jälkeennkin
mika111 kirjoitti:Eikös nuo formula fordit ollu juuri tällä 1,8 zetecillä..niistä piireistä vois varmaan kysellä valmiita moottoreita tai muuta tietoa ko. koneen virittelystä. Voisit saada vielä leimaankin. Mutta varmaan perussettinä vapaastihengittävälle: isompi kaasuläppäkotelo+maf yms esim. 2litrasesta, kannesta milli pois, nokat, pakopuoli kuntoon ja noille ohjelma niin eiköhän jotain jo löydy. Ja jos purkaa huvittaa niin alakerta auki: kanget hionta+kiillotus+tasapainotus, kampi vastapainoista pois+mahdollinen nitraus, vauhtipyörä kevennys, koko paketin tasapainotus ja tietysti kytkin+paineasetelma

Noitahan vois kokeillakkin, on meinaan joitakin noista ollu mielessä ja osiakin ostettu. Ainut ongelma on ettei vaimoke ole hankkinut vielä itselleen omaa autoa.
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja G_evo »

Jos ahtaa meinaat, niin tulee kalliiksi saada leimaan. auton kun pitää pysyä vähä päästöisenä ja tulee VTT mittaukset.. eipä taida siihenkään 1000e riittää
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Taitaa olla lähem
G_evo kirjoitti:Jos ahtaa meinaat, niin tulee kalliiksi saada leimaan. auton kun pitää pysyä vähä päästöisenä ja tulee VTT mittaukset.. eipä taida siihenkään 1000e riittää
Taitaa olla lähempänä 2000€... ja jos ei mene läpi, niin sitten uudestaan 2000€.. :roll:
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja jsel »

G_evo kirjoitti:Jos ahtaa meinaat, niin tulee kalliiksi saada leimaan. auton kun pitää pysyä vähä päästöisenä ja tulee VTT mittaukset.. eipä taida siihenkään 1000e riittää
Ja jos sen moottorin ahtaa, niin moottorinohjaus tarvii myös uusia, koska tuo vakio ei ymmärrä kasvanutta ilmamäärää ja moottori käy laihalla jos käy ollenkaan.

Ja ilmeisesti Trafi ei enää hyväksy VTT:n tekemiä mittauksia, koska VTT:ltä puuttuu EU:n akreditointi.

Mutta ei siinä mitään jos homma ei ole rahasta kiinni. Pari tonnia turboon, imusarjaan, pakosarjaan, moottorinohjaukseen, moottorin kunnostukseen yms. Toinen pari tonnia jollekin mittauslaitokselle.
mika111
Viestit: 37
Liittynyt: 27 Elo 2012 20:39

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja mika111 »

Fiestalla kirjoitti:Taitaa olla lähem Taitaa olla lähempänä 2000€... ja jos ei mene läpi, niin sitten uudestaan 2000€.. :roll:

Niin siis toi 2000€ riittää ehkä tuohon mittaukseen, mutta täytyyhän sille moottorillekkin ensin jotain tehdä jos sitä vapaastihengittävää ahtamaan aletaan. Esim. pelkkä turbo maksaa kaupasta halvimmillaan n. 600€

Eiköhän tossa halvimmalla selviä kun hakee romuttamolta 2/2,5 litrasesta koko yläkerran tavarat..yhtäkkiä vaikka heittäis, että 2 litrasen kansi nokkineen, 2 litrasen imusarja, 2,5 litrasen kaasuläppäkotelo+MAF+putket jne. Tuohon sitten säädettävät nokkapyörät.


E: Tuohonhan saa kyllä esim. megasquirtin alle 500€:n hintaan.

E: viewtopic.php?f=20&t=37973
Viimeksi muokannut mika111, 30 Elo 2012 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja jsel »

mika111 kirjoitti: Niin siis toi 2000€ riittää ehkä tuohon mittaukseen
Löysin tämmöisen firman kuin 1K Motorsport, jonka sivuilla lukee
Tarjoamme konsultaatio- ja toteutusapua erilaisten poikkeuslupa asioiden hoidossa (lujuustarkastelut yms. lausunnot, tai vaikka koko lupaprosessi). Myös emissiotestaukset sekä säädöt muutoskatsastuksiin onnistuu kauttamme tiettyyn vm. rajaan asti (Euro4, --9/2009)

Käytännössä minimikustannukset transienttisyklitestin läpäisemiseksi ovat n.2500e-->(arvio)
Eli ei muuta kuin Trafille muutoslupahakemusta vetämään ja konetta turbottamaan. Onnistuu kun vaan on riittävän paksu lompakko.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja rangleri »

En kyllä ihmettele, jos noissa asioissa joutuu kääntymään jonkun firman puoleen...Sen verran sitä lakipykälää missä voi mennä pieleen. Onkohan tuossa 2500 eurossa mukana se "konsultointityö", eli olisiko se mittaus halvempi, jos jotenkin saisi itse asiat järjestettyä?

Ainakin moottorinohjaus pitäisi saada viilattua niin kohdilleen kuin vain mahdollista..jos siinä testin aikana jokin kohta kartoista ei ole kohdillaan, niin kone pölläyttää pussiin esim. HC:ta niin testi voi olla sitten siinä. Ja noissa varmasti mitataan myös NOx:t eli kovin kuumana palaminen ei saisi käydä. Tietty jos laittaisi vaikka kaksi/kolme katalysaattoria peräkkäin, niin mahdollisuudet paranisi kummasti, mutta ne merkittäisiin sitten otteeseen.

Vaaditaanko tuosta muuten myös joku lupahakemus? Minulta kysyttiin silloin pelkästään sitä puolueettoman tutkimuslaitoksen päästötodistusta, kun menin vähäpäästöistä muutoskatsastamaan(tosin luovutin). Mutta tämäkin täytyy ehdottomasti selvittää, jos asetukset ovat muuttuneet.
En sitten tiedä, saisiko esimerkiksi Focus RS:n ahdetun zetecin vaihdettua Mondeoon erityisluvalla, jos laskisi/muuttaisi vastaaviksi välitykset, massat, ilmanvastuskertoimet, käyttäisi sen moottorinohjausta sekä saastelaitteita ym...
Mondeo mk1 2.0 4d -96
miccke
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Elo 2012 20:22

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja miccke »

rangleri kirjoitti:En kyllä ihmettele, jos noissa asioissa joutuu kääntymään jonkun firman puoleen...Sen verran sitä lakipykälää missä voi mennä pieleen. Onkohan tuossa 2500 eurossa mukana se "konsultointityö", eli olisiko se mittaus halvempi, jos jotenkin saisi itse asiat järjestettyä?

Ainakin moottorinohjaus pitäisi saada viilattua niin kohdilleen kuin vain mahdollista..jos siinä testin aikana jokin kohta kartoista ei ole kohdillaan, niin kone pölläyttää pussiin esim. HC:ta niin testi voi olla sitten siinä. Ja noissa varmasti mitataan myös NOx:t eli kovin kuumana palaminen ei saisi käydä. Tietty jos laittaisi vaikka kaksi/kolme katalysaattoria peräkkäin, niin mahdollisuudet paranisi kummasti, mutta ne merkittäisiin sitten otteeseen.

Vaaditaanko tuosta muuten myös joku lupahakemus? Minulta kysyttiin silloin pelkästään sitä puolueettoman tutkimuslaitoksen päästötodistusta, kun menin vähäpäästöistä muutoskatsastamaan(tosin luovutin). Mutta tämäkin täytyy ehdottomasti selvittää, jos asetukset ovat muuttuneet.
En sitten tiedä, saisiko esimerkiksi Focus RS:n ahdetun zetecin vaihdettua Mondeoon erityisluvalla, jos laskisi/muuttaisi vastaaviksi välitykset, massat, ilmanvastuskertoimet, käyttäisi sen moottorinohjausta sekä saastelaitteita ym...
Kyllähän ideana ois alunperin lastuttaakin jos löytyy sopivat lastut, sitä en itse lähe tekemään kun ei ole tarvittavaa taitoa ja en luota netistä saataviin ohjelmiin. Serkkupjalla moottori sano ittensä irti väärien säätöjen takia kun ite teki. Ja saa nähä jättäiskö turbottamisen siihen samaan syssyyn, ei tulis ainakaan itse mokattua :D

Kyllähän kaiken näkösiä lupia löytyy tälläseen ja uskon että focuksen ahdettu myllykin olisi luvan varassa sallittu.
mika111
Viestit: 37
Liittynyt: 27 Elo 2012 20:39

Re: -97 mondeon 1.8 zetec moottorista enemmän irti?

Viesti Kirjoittaja mika111 »

Mitäs tälle kuuluu..joko tehonnostatus -ajatuksia on alettu toteuttamaan?
Vastaa Viestiin