Foordin ohjaustehostin sekoilut

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
makkonena

Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja makkonena »

Kävipä niin, että 2005 vuosimallin focuksen ohjaustehostimen pumppu ampui nesteet pihalle ja se menee siis vaihtoon. Ford on kuitenkin hoitanut homman niin, että alkuperäistä pumppumallia ei varaosana saa, vaan minun on ostettava uudemman vuosimallin pumppu. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhat ohjaustehostimen sinänsä ehjät letkut eivät käy ja uusien letkujen hankkiminen lisää jo muutenkin suolaisen hintaisen pumpun (n. 600 eur) lisäksi kokonaisremontin hintaa n. 250-300 eur.
Maahantuojan mukaan vanhassa pumppumallissa ei ole mitään rakenteellisia heikkouksia, eli Ford on siis päättänyt meidän kuluttajien iloksi aiheuttaa meille lisäkustannuksia ilman mitään järkevää syytä. Hieman mua sapettaa...
Onkohan odotettavissa lisääkin ns. ehjien osien pakkovaihtoja tulevaisuudessa???
Sinänsä olen ollut autoon ja ajettavuuteen tyytväinen, mutta Ford on kyllä tuon varaosapolitiikan osannut muokata päin persettä...
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Aika tyly tilanne!
Mieti silti myös vaihtoehtoja:
- pumpun korjauttaminen
- purkuosan etsiminen
- tarvikeosa, ainakin bensakoneeseen löytyy
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Olet varmaan kysynyt pumppua muualktakin kuin Fordilta?
Letkuja voisi joku hydrauli liike tehdä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
makkonena

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja makkonena »

Empä ole itse kysellyt, mutta korjaamo oli selvitellyt käytetyt ym. mahdollisuudet, mutta ei ainakaan kotosuomesta käytettynä löytynyt mistään.
Tarvikeosana kyseistä osaa ei kuulema ole edes olemassa, sanoo Ford, sekä tarvikeliikkeet.
Jos vika olisi ollut letkussa, olisinkin sen varmaan korjautanut, ja se olisikin kustantnut vain n. 60 eur. Nyt tuli vähän kalliimpi tikki.
Ulkomailta olisi vaihtopumppu voinut löytyä, mutta läheppä tyhmänä autonomistajan sellaisia tilaamaan ja etsimään... Olisi ainakin minun tilamaana ollut saletisti väärä osa.
Mutta eipä mitään, kyllä auton omistajana on välillä mukava olla.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

makkonena kirjoitti:Empä ole itse kysellyt, mutta korjaamo oli selvitellyt käytetyt ym. mahdollisuudet, mutta ei ainakaan kotosuomesta käytettynä löytynyt mistään.
Tarvikeosana kyseistä osaa ei kuulema ole edes olemassa, sanoo Ford, sekä tarvikeliikkeet.
Jos vika olisi ollut letkussa, olisinkin sen varmaan korjautanut, ja se olisikin kustantnut vain n. 60 eur. Nyt tuli vähän kalliimpi tikki.
Ulkomailta olisi vaihtopumppu voinut löytyä, mutta läheppä tyhmänä autonomistajan sellaisia tilaamaan ja etsimään... Olisi ainakin minun tilamaana ollut saletisti väärä osa.
Mutta eipä mitään, kyllä auton omistajana on välillä mukava olla.
Pumpussa on varmaan se orginaali varaosa numero... annatko sen..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

luulis että näinkin yleiseen autoon kolariautosta löytyis osa, ettei vaan liike pelais omaan pussiinsa ja yritä väkisin myydä omaa, alkuperäistä tuotettaan?

Mulla kokemus entisen citikan tehostajan pumpun vaihdosta, vaikka auto oli harvinainen sport-malli joita kymmenkunta kpl suomessa, siihen kävi ihan perusversion pumppu. Maksoi neljäsosan uuden hinnasta ja pelitti mainiosti.. En tiedä sit miten on laita näin uudempien autojen kanssa, mutta...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja emax »

tuomaz kirjoitti:luulis että näinkin yleiseen autoon kolariautosta löytyis osa, ettei vaan liike pelais omaan pussiinsa ja yritä väkisin myydä omaa, alkuperäistä tuotettaan?
Harvemmin korjaamolla on aikaa (lue: halua) kysellä joka purkaamosta. Yleensä se on niin että jos ei varaosahaulla löydy niin se on sitte siinä. Tuoltahan kannattaa selata myös purkuautot, tai jos jollain firmalla on paljo osia ko autoon niin sitten vaan rohkeasti kysyä jos sieltä ot-pumppukin löytyis (näin löysin fiestan keskikonsolin).
On myös purkaamoita joita ei näy varaosahaussa, esim. täältäpäin yksi aika hyvä on Seinäjoen osamyynti http://www.osamyynti.fi/
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Huomattu on, ettei korjaamoilla ole kovasti intoa metsästää osia purkaamoilta tms.. ja yleensä et mitä isompi paja, sitä vähemmän/ ei ollenkaan intoa... Ymmärtäähän tuon, toisaalta kun bisnes on bisnestä. Purkaamoilta kun olen joskus osia katsellut, niin vähän jäänyt sellainen kutina etteivät nekään kerkiä kaikkia osia sivuilleen päivittää vaan parasta on melkein mennä paikanpäälle ihmettelemään ja etsimään.. Tai sitten etsiä nettiautosta tms yksityisiltä purkuosia kolariautoista, sitä kautta itse joitakin pikkuosia tilaillut.. Mutta joskus tilanne vaan on se että auto on pakko saada ajoon ja korjataan kalliilla, maksoi mitä maksoi :x
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja Billie »

itse oon menny purkuosia kysymään purkaamoilta niin ovat sanoneet että mene itte irrottamaan ja tuo näytille ja velotetaan sen mukaan. näin siis Autopalstalla söörmarkussa.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
joutilas
Viestit: 33
Liittynyt: 27 Touko 2009 22:50

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Perkeles, nyt näyttää siltä että on meidän uudemmasta focuksesta porsinut tuo tehostimen pumppu, parkkipaikalla öljytippoja, moniurahihna öljyssä, kämmenen kokoinen lätäkkö auton alla, tehostimen nestesäiliössä pinta laskenut maksimista puoliväliin. Pitänee huomenna päivänvalossa avustajan kanssa tutkailla vielä että mistä tulee, mutta jostain kusi lisää öljyä maahan kun auton käydessä kääntelin rattia.

Varsinainen kysymykseni kuuluu kuitenkin, että monenkohan tunnin duuni tuo on vaihdattaa korjaamolla, mikäli löydän edullisesti purkuosan? Internetin varaosatarjonnassa näkyy hintahaitari olevan 150-330€ kolariautosta puretusta pumpusta. Fordilta ajattelin kanssa kysyä hinnan, mutta jos menee ihan tolkuttomaksi, niin sitten alan harkitsemaan tuota purkuosaa.
Viimeksi muokannut joutilas, 14 Marras 2018 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 2006 1.6 Trend Wagon
Transit 2008 2.2 tdci
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kysy vaihtotyön hinta-arviota suoraan korjaamolta. Kannattaa kysyä myös, onnistuuko vain tiivisteen vaihto pumppua irrottamatta, jos vain tiiviste on mennyt. Fordilta kannattaa
kysyä samaa, ainakin Mk1:een ovat tiivisteitä vaihtaneet.
Tuolla on yksi vaihtoehto, jos vain osanumero täsmää. Hintaan lisäävät pantin vanhasta pumpusta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Oman mk1 mallin tehostin vuoti jo noin 130000km kohdalla aika reilusti ja soittelin sillon
saman rumban ja hinnat oli kovia. Eräs Fordiin erikoistunut firma kuuli mun äänestä,
kuinka uuden pumpun hinta ahistaa, niin se heitti vinkkinä, että kokeile ohjaustehostimen
pumpun vuotoon tarkoitettua "stop leak" nestettä. Olin hyvin epäuskonen ideasta,
mutta kokeilin kun **tutti se korjauksen hinta. En sano, että tämä on takuulla hyvä idea enkä
selvitelly mahdollisia haittavaikutuksia, mutta se vuoto loppu eikä kuluta enää öljyä. Olen
vaihtanu sen jälkeen kahdesti Fordin omat kalliit tehostinöljyt eikä ne ole tullu läpi sieltä.
Nyt kuitenki 254000km mittarissa eikä ole tarvinnu vaihtaa tehostinta uuteen. Talvisin
pakkasilla se vähän jo vonkuu mut ei ole täysin rikki.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
joutilas
Viestit: 33
Liittynyt: 27 Touko 2009 22:50

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Kerrankin kävi säkä! Ei ollutkaan pumppu, vaan riitti kun korjaamolla uusittiin letku/putkihässäkkä. Ei sekään nyt varsinaisesti halpaa hupia ollut, mutta ei silti mitään verrattuna uuden pumpun hintaan. Nyt pysyy nesteet sisällä ja kaikki on taas hyvin.
Focus 2006 1.6 Trend Wagon
Transit 2008 2.2 tdci
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Varaosia kannata juuri purkaamoilta tai purkaamojen varaosahaku kautta ottaa kun aivan äärimmäisesse tilanteessa. Hinnat on suoraa rosvousta ja hyvin monesti vanhat paskat osat kalliimpia kun hyvä tarvikeosa.
Vastaa Viestiin