Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja glo »

Alkoi tuo Fordsoni ilmoittelemaan, että pikkuhiljaa pitäisi kytkin pistää uusiksi. Sitä tässä rupesin miettimään, että mitenkäs noissa on painelaakerin vaihdon kanssa, se kun on samassa paketissa kytkimen työsylkyn kanssa?

Ja mites tuo vauhtipyörä, eikös näissä se kaksoismassapyörä ole nimenomaan surullisen kuuluisa. Englannista kun saisi posteineen ~300e kytkinpakettia, jossa tulisi levy, asetelma ja kiinteä vp. Kiinnostaisi hieman. EDIT: Lueskelin hieman engelsmannejen kokemuksia... Ja eivät suositelleet tuota kiinteää pyörää.

Ja viimeiseksi, kuinkas veemäinen urakka tuossa on laatikon irrotus? Yhtä paskamainen, kuin etuvetorysissä yleensä vai vielä veemäisempi?

Ja kyseessä on siis '02 130hp TDCi 5spd
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ton kaksoismassavauhtipyörän tarkotus on juuri tasoittaa turbodieselin syklistä alavääntöä vaihteistolle. Eli sen tarkoitus on suojella vaihteistoa ja kytkintä alakierroksilla.
Itse suosittelen vaihtamaan ihan samallaisen kaksoismassavauhtipyörän mikä alkuperäisenäkin autossa on.

http://www.youtube.com/watch?v=DbvP5EvpUbA

Ja melkein kannattaa samalla ostaa startti jos vanha osoittaa minkäänlaista epävarmuutta koska kun toi vautipyörä alkaa hajoamaan sieltä irtoaa metallia joka menee starttiin ja rikkoo sen pikkuhiljaa.

Ebays:tä löytyy ihan valmiita paketteja joissa on jo startti mukana.
Löytyy ihan kun menee Ebayhin kohdemaaksi UK ja hakusanaksi vain Luk ford
"harder" is not a very good safeword
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja glo »

Joo, näin ymmärsin myös, että varsinkin tuommoisen liki 350tkm ajetun aski antautuu aika nopeasti tuolla kiinteällä limpulla.

Pitää katsella sitten tuommonen startillinen setti, sais nyt vain tuon kuplan ajoon, olis jotain millä päryytellä sen aikaa, kun majuri makaa pukeilla.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Allekirjoitan täysin saksoboyn kommentit.

Itsellä on ihan käytännön kokemus asiasta. Startti meni rikki, no se vaihdettiin, meni pian taas ja vaihtovat takuuseen, no meni pian kolmannen kerran ja tutkivat tarkemmin, paljon ajetusta vauhtipyörästä irtoaa partikkelia joka tuhoaa startin. Omalla mondeolla oli ajettu yli 300tkm kun alko eka startit rikkoutua, sen jälkeen kytkin temppuilla.
irrottivat startin ja tutkivat tarkemmin niin ruokalusikallisia "jauhoa" löyty reiästä mihin startin hammaspyörä tulee. Kulunut vauhtipyörä rikkoo myös kytkimen, koska tätä jauhoontunutta partikkelia tulee jokapuolelle.

tavan 1 massa vauhtipyörää ei kannata laittaa, kytkin ei kestä sitä ja liikkeelle lähdöt on erittäin hankalia. Jo muutenkin Fordien puhditon alavääntö saa kokemattoman sammuttamaan auton liiikkeele lähdettäessä. 1 massa pyörällä, auto on vielä hankalampi.

Kun hommaan ryhtyy kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla vaivalla, 2 massa vauhtipyörä, starttimoottori, kytkinlevy, painelaakeri / työsylinteriasetelma.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

"tavan 1 massa vauhtipyörää ei kannata laittaa, kytkin ei kestä sitä ja liikkeelle lähdöt on erittäin hankalia. Jo muutenkin Fordien puhditon alavääntö saa kokemattoman sammuttamaan auton liiikkeele lähdettäessä. 1 massa pyörällä, auto on vielä hankalampi."

Onko tämä niitä "olen kuullut että näin olisi" vai "minä tiedän tämän kun omassani tämä viritys on" kommentteja :)
rlaaksonen
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Syys 2008 00:17
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja rlaaksonen »

Mulla on just toi sama 2.0 TDCi 5-vaihteinen ja toissa viikolla jäi kytkin puoliväliin kun vaihdoin vaihdetta. Sitä ennen vinkui painelaakeri n. puoli vuotta.

Sain kahden päivän varoitusajalla auton huoltoon ja nyt on kunnossa. Merkkiliikkeessä kytkinremppa 1810e töineen (alkuperäisosilla).
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Vaihdoinpa tuossa ihan single mallin vauhtipyörän ja siihen sopivan kytkinpaketin. En vain saa autoa sammumaan liikkeellelähdössä eikä se itse liikeellelähtö ole sen vaikempaa kuin kaksoimmassa vauhtipyörällä? En käsitä kyllä noita kommentteja ettei sitä kiinteää vauhtipyörää kannata laittaa? Minähän en noihin mondeoihin enää muita tule koskaan enää edes asentamaan. Paketti maksoi kotiovelle 311e. Öljy n. 10e ja omalle työlle en hintaa laskenut. Vaihdoin kytkimen vielä yläpuolelta kun ei ollut monttua eikä autonosturia. Apurunkoakaan en poistanut vaan ainoastaan löysäsin kuskin puolen pultit ja painoin runkoa alaspäin. Myös kuskin puolen vetari oli paikoillaan kuin myös tolppa. En ruvennut purkamaan kaikkia pois kun remontin voi tehdä helpomminkin :) Että siitä vaan vaihtamaan kiinteää pyörää autoon, minä voin suositella :)
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

*nostaa hattua*

Ei oo kyllä ittelle tullu mieleenkää vaihtaa yläkautta mut ilmeisesti onnistuu niinkin.
"harder" is not a very good safeword
TAR-3
Viestit: 63
Liittynyt: 10 Joulu 2010 00:27

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja TAR-3 »

[quote="TEPPO"]Minähän en noihin mondeoihin enää muita tule koskaan enää edes asentamaan. Paketti maksoi kotiovelle 311e. Öljy n. 10e ja omalle työlle en hintaa laskenut.

Mistä hommasit paketin?
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk3 2.0TDCi kytkinremppaa...

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Joo no eihä sielä toki liikaa tilaa ollu yläpuolella, mutta olen niin tottunu ahtaisiin asennuspaikkoihin kuten st200 esimerkiksi niin tuossa asennuksessa oli siis ruhtinaallisesti tilaa :) Halusin kokeilla, että voiko rempan tehdä purkamatta autoa liikaa. en oikein jaksanut uskoa, että koko apurunko pitää ottaa pois eikä sitä tarvinnutkaan ottaa, lisäksi kun tolpat irroittaa tukivarsista ja kuskin puolelta vielä koiranluun ja raidetangon irti niin laatikko pääsi tulemaan koteloon ihan riittävästi. Että siitä vaan kokeilemaan :) Haynesit vois työntää sinne missä aurinko ei paista. Ei paljon kerro kun oppaassa lukee että avaa pultti :) Itse kokeilemalla kun tekee niin jovain onnistuu :)

Tilasin paketin semmosesta paikasta kuin Transit Parts Center UK. Taisi tulla viikossa kun tilasin. Paketissa tuli kiinteä vaihtipyörä, asetelma, levy, työsylinteri jossa painelaakeri ja vauhtipyörän pultit.

http://www.ebay.co.uk/itm/SOLID-FLYWHEE ... 2c549d131c
Vastaa Viestiin