Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

Monethan tietävät tuon, että useissa mk2 mondeoissa löytyy valmiit polttimoiden paikat etupenkkien jalkatilavaloille. Motonetistä eurolla 5w lasikantapolttimot ja parin minuutin asennusrumba ja homma tehty.

Noh, lukaisin Tämän ja nappasin omasta -98 mk2 mondeostani kelloyksikön irti ja totesin että liittimeen tulee yli kymmenen piuhaa ja ohjeen mukaan tällöin on todennäköistä että ajotietokone toimii kun vain tökkäsee johdot paikalleen. Hommassa on kuitenkin pieni mutta: voi olla teoriassa mahdollista, että konehuoneen puolella johdot eivät jatku joka paikassa, eli autosta löytyy vain viimeinen pätkä koko johdotuksesta (ajotietokoneeseen tuleva).

Noh, löysin purkuautosta muutamalla kympillä ajotietokoneyksikön (tulee siis sen kellon tilalle) ja ostin sen. Kun yksikkö tuli, akku irti, kello pois ja ajotietokone päälle ja akku takaisin. Homma oli tällä selvä, nyt ajotietokoneessa toimii kaikki paitsi ulkolämpötilan näyttö, koska anturia ei ole asennettu niihin malleihin, joissa ei ole ajotietokonetta vakiona. Jostain puskurin takaa pitäisi kuitenkin löytyä anturin paikka, mutta katsotaan jos joskus kesällä jaksaisi anturin hankkia...

EDIT: pieni lisäys, näköjään bensapinta-anturilta tulevaa piuhaa ei myöskään ole kytketty kelloyksikköön, eli jäljellä olevaa matkaa tankillisella tietokone ei näytä. Tämä valitettavasti aiheuttaa sen, että laite piipittää käynnistyksen yhteydessä niin kauan, että tökkäsee jotain nappia värkistä. Noh, pitänee joskus vetää se piuha, eipä se kovin mahdoton homma ole.
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Mirezin projekti keskittyy lähinnä mk1- ja ihan alkupuolen mk2:een, joissa on mk1:n tankkianturi.

Muutama huomio mitä mirezin ohje ei kata:

Tankkianturi on eri kaikissa niissä 12/96-8/98 mondeoissa joissa ajotietokone (TC) on vakiona.
Väärällä tankkianturilla saa lukemat näyttöön kun laittaa bensapumppuun sen lisäpiuhan vastusliuskan vapaan pään ja liittimen nastan 2 väliin, mutta lukema jonka TC näyttää on vähän mitä sattuu, koska anturi ei ole lineaarinen kuten oikea TC versio.
Vain vuoden 8/98-10/00 mondeoissa on suoraan ajotietokonekelpoinen tankkianturi (XS7U), koska siitä eteenpäin mittariston bensamittarin anturia paranneltiin ja sitäkautta alettiin käyttämään myös TC:lle. Vanhemman mittariston nopeusmittari ei ole yhteensopiva tuon uudemman tankkianturin kanssa. Nopeusmittari sisältää elektroniikan myös bensamittarin ohjaukseen. Vanhempi nopeusmittari + uudempi anturi = bensamittari näyttää väärinpäin.

TC:tä on kahta fyysistä versiota, ja ainakin kuutta softaversiota. Versiot 3.6, 4.0 ja 5.0 ovat yhteensopivia sekä uudemman yleismallisen (XS7U) että vanhemman TC-anturin kanssa.
Vanhemmat vain TC-anturin kanssa.
Versionhan näkee kun pitää vasemman napin pohjassa kunnes kaikki segmentit syttyy (virrat pitää olla autossa päällä), ja sitte painelee sitä vasenta nappia kunnes tulee "rel" joka on sit 1.0, 2.0, 3.x, 4.0 tai 5.0

Paras tilanne olis se että sulla on alkuperäisessä tankkianturissa koodi XS7U (vanhemmissa 97BP-9H307 tai sinnepäin), ja ajotietokone versiota 3.6 tai uudempaa. Silloin auto (tankkianturi ja mittaristo) ja TC olis valmiiksi yhteensopivat, eikä tarvis etsiä parempaa tankkianturia tai kärvistellä lukemilla jotka on mitä sattuu. Viimeiset 5 litraa se vääräkin anturi näyttää suunnilleen oikein. Heitto alkaa kasvaa lähinnä 5 litrasta ylöspäin - ilmeisesti jonkin sortin kädenojennus tee-se-ise harrastelijoille. :roll:

Lämpötila-anturi 93BB-10K936-AA = (2k7ohm NTC || 10k9ohm) + 150ohm.
Antureita on erittäin vähän tarjolla, koska vain TC ja SATC-malleissa niitä on asennettuina eikä purkaja tajua ottaa niitä talteen.
Anturin voi onneksi tehdä halvalla itse jos jaksaa - NTC spekseissä on vähän eroja, mutta ainakin partcon halvin NTC = :mrgreen: . Anturin paikka on syylärin alareunan vieressä kuskin puolella oleva peltiin jyystetty "suorakulmikas" reikä, liitin sille on syylarin edessä (ja on sitten ahtaassa paikassa). Samanlainen paikka ja liitin löytyy myös apukuskin puolelta - se on SATC-anturille, joka on siis tasan samanlainen kaikinpuolin.


Ainii vielä semmonen huomio, että TC:ssä itsessään ei ole piipperiä vaan se ohjaa sitä mikäli sellainen autosta löytyy, eli sulla on sitten kohtuu korkean varustelutason mondeo koska bensavaroitus on äänen kera. Piipperihän on vain niissä malleissa, joissa on lisävaroitusnäyttö (huoltoväliosoitin jne.)
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

ngbee kirjoitti:Vain vuoden 8/98-10/00 mondeoissa on suoraan ajotietokonekelpoinen tankkianturi (XS7U), koska siitä eteenpäin mittariston bensamittarin anturia paranneltiin ja sitäkautta alettiin käyttämään myös TC:lle...

Versionhan näkee kun pitää vasemman napin pohjassa kunnes kaikki segmentit syttyy (virrat pitää olla autossa päällä), ja sitte painelee sitä vasenta nappia kunnes tulee "rel" joka on sit 1.0, 2.0, 3.x, 4.0 tai 5.0

Paras tilanne olis se että sulla on alkuperäisessä tankkianturissa koodi XS7U (vanhemmissa 97BP-9H307 tai sinnepäin), ja ajotietokone versiota 3.6 tai uudempaa. Silloin auto (tankkianturi ja mittaristo) ja TC olis valmiiksi yhteensopivat, eikä tarvis etsiä parempaa tankkianturia tai kärvistellä lukemilla jotka on mitä sattuu...

Lämpötila-anturi 93BB-10K936-AA = (2k7ohm NTC || 10k9ohm) + 150ohm.
Antureita on erittäin vähän tarjolla, koska vain TC ja SATC-malleissa niitä on asennettuina eikä purkaja tajua ottaa niitä talteen.
Anturin voi onneksi tehdä halvalla itse jos jaksaa - NTC spekseissä on vähän eroja, mutta ainakin partcon halvin NTC = :mrgreen: . Anturin paikka on syylärin alareunan vieressä kuskin puolella oleva peltiin jyystetty "suorakulmikas" reikä, liitin sille on syylarin edessä (ja on sitten ahtaassa paikassa). Samanlainen paikka ja liitin löytyy myös apukuskin puolelta - se on SATC-anturille, joka on siis tasan samanlainen kaikinpuolin.


Ainii vielä semmonen huomio, että TC:ssä itsessään ei ole piipperiä vaan se ohjaa sitä mikäli sellainen autosta löytyy, eli sulla on sitten kohtuu korkean varustelutason mondeo koska bensavaroitus on äänen kera. Piipperihän on vain niissä malleissa, joissa on lisävaroitusnäyttö (huoltoväliosoitin jne.)
Kiitokset vastauksesta!

Mun mondeo on tosiaan 8/98 jälkeen valmistettu (musta venakoppa, 2litran zetec, tais olla GLX varustelutaso). Mitä kautta tuohon tankkianturiin pääsee helpoiten käsiksi? Ajattelin, että keväällä voisi ropailla tuon vaadittavan piuhan ajotietokoneelle jos vaan sattuu olemaan oikea anturi siellä, mutta ilmeisesti pitäisi olla valmistusajankohdasta päätellen?

Tuo mun ajotietokoneen softaversio on 1.0 eli siis hetkinen, jos autostani löytyy XS7U tankkianturi niin nämä eivät sovi keskenään yhteen? Sinänsähän mulle on yks ja sama mitä tuo "tankillisella jäljellä oleva matka" näyttää koska en tee sillä tiedolla yhtään mitään. Enemmän kiinnostaisi saada se piippaus veks (ja se, että ajotietkone käynnistyy ilmeisesti tämän takia aina siten, että tuo kys. ominaisuus on näytöllä) Eli siis jos yhdistän nykyisen ajotietokoneenki XS7U anturiin niin tuloksena on vähän mitä sattuu lukemat siinä jäljellä olevassa matkassa tankillisella mutta se vikapiippailu pitäis loppua?

Saako ton lämpötila-anturin paikalleen (siis jos haalii käsiinsä sen alkuperäisen) ilman mitään purkamista?

Ei mulla autossa kyllä ole bensavaroitusta äänen kera eikä myöskään sitä lisävaroitusnäyttöä vaan ihan se perus tavarakuppi löytyy siitä keskikonsolin tuuletusaukkojen vasemmalta puolelta. Piipperi ilmeisesti sitten löytyy kuitenkin :mrgreen:
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Jos et kerran tarvitse jäljelläolevaa ajomatkaa, niin katkaise ajotietokoneelle tuleva valko-violetti summerin piuha. sillä pitäisi loppua vikinät.
Lämpöanturi on ihan plug&play, konehuoneen piuhasarjaa ei ole edes saatavilla ilman vastuksen paikkaa ja se on kytketty perille asti, mikäli sisätilan johtosarja sisältää sen 13-15 piuhaa TC:lle.
Lämpöanturin voi ihan käsin ilman mitään purkamista pistää, mutta helpompi saattaa olla purkaa grilli edestä pois, ja etsiä sitä kautta se liitin käsikopelolta. Syylarin alla jos on muovi, niin se pitää kyllä poistaa.

Harmi, että sulla on 96/97-mallin TC, koska mikäli sulla on XS7U-tankkianturi, kuten 8/98 eteenpäin pitäisi olla, tarvisit 3.6 - 5.0 version ajotietokoneen ja ajomatka toimisi suoraan tekemättä mitään. XS7U-tankkianturi ei sovi vanhemmalle TC:lle juuri mitenkään, koska sen vastusarvo-asteikko on aika paljon laajempi + toimii just päinvastaiseen suuntaan. XS7U anturissa ei ole kolminapaista hiilikalvovastusta, vaan 2-napainen, joten sinne ei edes voi lisätä piuhaa josta sais oikeaan suuntaan liikkuvan vastusarvon.
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

ngbee kirjoitti:Jos et kerran tarvitse jäljelläolevaa ajomatkaa, niin katkaise ajotietokoneelle tuleva valko-violetti summerin piuha. sillä pitäisi loppua vikinät.
Lämpöanturi on ihan plug&play, konehuoneen piuhasarjaa ei ole edes saatavilla ilman vastuksen paikkaa ja se on kytketty perille asti, mikäli sisätilan johtosarja sisältää sen 13-15 piuhaa TC:lle.
Lämpöanturin voi ihan käsin ilman mitään purkamista pistää, mutta helpompi saattaa olla purkaa grilli edestä pois, ja etsiä sitä kautta se liitin käsikopelolta. Syylarin alla jos on muovi, niin se pitää kyllä poistaa.

Harmi, että sulla on 96/97-mallin TC, koska mikäli sulla on XS7U-tankkianturi, kuten 8/98 eteenpäin pitäisi olla, tarvisit 3.6 - 5.0 version ajotietokoneen ja ajomatka toimisi suoraan tekemättä mitään. XS7U-tankkianturi ei sovi vanhemmalle TC:lle juuri mitenkään, koska sen vastusarvo-asteikko on aika paljon laajempi + toimii just päinvastaiseen suuntaan. XS7U anturissa ei ole kolminapaista hiilikalvovastusta, vaan 2-napainen, joten sinne ei edes voi lisätä piuhaa josta sais oikeaan suuntaan liikkuvan vastusarvon.
Se ongelma on vikinä+jäljellä olevan matkan ilmestyminen ajotietokoneeseen yhdessä, ei pelkkä jompikumpi erikseen. Eli siis aina kun käynnistän auton, niin ajotietokoneessa näkyy jäljellä oleva matka tankillisella (tässä tapauksessa "---") eikä se johon asentoon se viimeksi jätin (siten se varmaan kuuluisi toimia jos ei olisi tuota vikaa tankkianturista).

Lämpöanturi varmaan on sama kaikissa, eli jos ostan tuosta samaisesta purkuautosta, josta ostin TC:n, sen niin se toimii suoraan?

Pitäisikö homman myös olla siten, että jos mulla on se XS7U tankkianturi niin jos olisi versio 3,6-5.0 TC niin tuo ajomatka toimisi todennäköisesti suoraan? Nyt se valittaa "Not Connected" -vikakoodia. Ja osaatko vielä kertoa, miten tuohon tankkianturiin pääsee käsiksi, jotta pystyisin tarkistamaan sen version?

EDIT: Ja siis 3.6-5.0 version TC pitäisi löytä jos hankin toisen TC:n 8/98 jäljeen valmistetusta mondeosta?

EDIT2: Kävi myös mielessä sellainen, että pystyisikö TC:tä jotenkin huijaamaan sopivalla jonkun piuhan ja jonkun (toisen piuhan/maan?) väliin kytketyllä vastuksella siten, että se luulisi saavansa tankkianturilta tiedon (esim. tankissa 80% bensaa jäljellä tai ylipäätään jotain kunhan ei "tankki tyhjä"). Tämänhän pitäisi sitten eliminoida se vikaherjaus, TC näyttäisi sitten vaan about samaa lukemaa jäljellä olevaksi matkaksi maailman tappiin? Olisiko jotain tietoa onnistuuko tällainen ja jos kyllä niin miten?

Kiitokset suuresti jo etukäteen.
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ngbee »

No voihan sitä huijata esim laittamalla 8 pinnistä (toinen valko-mustista piuhoista) 100ohmin vastuksen musta-oranssiin maapiuhaan, muuten se TC vaihtaa aina tohon väärään modeen.

Tankkianturi on bensapumpun kanssa samassa paketissa takapenkin alla;
takapenkin istuinosa revitään ylös, pyöreä kumisuoja ja sen alla oleva sähköliitin irti. sen jälkeen pitää startata auto ja odottaa että sammuu (jos nyt edes käynnistyy) jotta pumpun paineet eivät jää putkiin. Putket (punainen paluu ja valkoinen painepuoli) on vedettävä pumpusta suoraan ylöspäin samalla juuren nipsuja puristaen, voi joutua nitkuttelemaan. kannattaa naputella jo ennen putkien irrorusta vasaran ja ruuvarin avulla metallinen kiinnitysrengas auki, ja loppuun asti vasta kun bensaputket on löysätty miltei irti, jos ne putket on tiukassa.

Sitten sen pumppuasetelman voikin nostaa varovasti ylös - sitä joutuu vähän sovittelemaan mennen tullen.

Jos hyvin käy pumpun koodista saa jotain tolkkua jopa ilman pumpun irrotusta, pelkän kumisuojan irrotuksen jälkeen, mutta yleensä tyyppitarrasta on kulunut teksti pois niin että siitä ei enää tunnista. jos sattuu olemaan koodi, niin se koko pumpun koodi on myös xs7-alkuinen, mikäli uudempaa mallia. Sähköliitin on yleensä uudemmassa valkoinen, mutta en tiedä mahtaako siihen voida luottaa.
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Lämpöanturi varmaan on sama kaikissa, eli jos ostan tuosta samaisesta purkuautosta, josta ostin TC:n, sen niin se toimii suoraan?

Pitäisikö homman myös olla siten, että jos mulla on se XS7U tankkianturi niin jos olisi versio 3,6-5.0 TC niin tuo ajomatka toimisi todennäköisesti suoraan? Nyt se valittaa "Not Connected" -vikakoodia. Ja osaatko vielä kertoa, miten tuohon tankkianturiin pääsee käsiksi, jotta pystyisin tarkistamaan sen version?

EDIT: Ja siis 3.6-5.0 version TC pitäisi löytä jos hankin toisen TC:n 8/98 jäljeen valmistetusta mondeosta?
Lämpöanturi on sama.

TC pitää olla 3.6 tai tuoreempi, sen koodi on tarrassa TC:n päällä, ja koodi pitää olla myös XS7 alkuinen. Vanhemmissa kuin rel3.6 tyyppimerkintä on painettu muoviin tietääkseni, eikä koodi ole xs7, vaan 96BG-xxxxx-AA - tai sinnepäin.
rel 3.6:tta vanhemmissa tankkianturi tuli pinniin 8 ja tuoreemmissa TC:ssä pinniin 7, tai mikäli XS7-TC:n pinni 7 on kytkemättä luetaan pinniä 8 vanhan TC-version tankkianturin mukaisesti. Eli XS7- alkuinen TC tukee sekä uutta, että vanhaa anturia, mutta sulle siitä XS7- TC:stä on hyötyä vain jos bensapumppu (eli tankkianturi) on XS7-sarjaa
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

ngbee kirjoitti:rel 3.6:tta vanhemmissa tankkianturi tuli pinniin 8 ja tuoreemmissa TC:ssä pinniin 7, tai mikäli XS7-TC:n pinni 7 on kytkemättä luetaan pinniä 8 vanhan TC-version tankkianturin mukaisesti. Eli XS7- alkuinen TC tukee sekä uutta, että vanhaa anturia, mutta sulle siitä XS7- TC:stä on hyötyä vain jos bensapumppu (eli tankkianturi) on XS7-sarjaa
Ainakin kävisi järkeen, että mulla on uudempi tankkianturi, jonka signaali tulee seiskapinniin ja siksi TC (joka siis on versio 1.0) valittaa että "not connected" kun tsekkaa sieltä vasempaa pitkään painamalla että mikä on tankkianturin antama signaali.

Mutta kuten sanoin, en tarvitse tuota jäljellä olevaa matkaa mihinkään joten taidan suoraan tökkästä tuon sopivan vastuksen kasipinnin ja musta/oranssin maapiuhan väliin. Onko tuo ilmoittamasi 100 ohmin sopiva? Millä alueella sen vanhemman anturin vastusarvot noin suunnilleen menee? Mulle riittää, kunhan se ei herjaa että bensa loppuu kohta (eli vaikka väliltä 50-100% täysi tankki kun saadaan TC:lle huijattua niin loistojuttu).

Kiitos paljon vastauksista!
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Millä alueella sen vanhemman anturin vastusarvot noin suunnilleen menee? Mulle riittää, kunhan se ei herjaa että bensa loppuu kohta (eli vaikka väliltä 50-100% täysi tankki kun saadaan TC:lle huijattua niin loistojuttu).
Vanhemmassa (bensapumpun nastat 4 ja 5)
Täysi = n.220 ohmia
Tyhjä = n.50ohmia

Tankkianturi on maksimissaan jo 52 litran kohdalla, joten puoli tankkia (30l) olisi suunnilleen 150 ohmia. Heittämäni 100 ohmia olis n. 13 litraa, eli ei se silläkään huutelis. Vikinä alkaa kun keskikulutukseen perustuva jäljelläoleva ajomatka on 80km.

Uudemman arvot vertailun vuoksi (Nastat 4 ja 2);
Täysi = n.148 ohmia
Tyhjä = n.18 ohmia

Uudempi on "jännitelineaarinen", vanhempi "resistanssilineaarinen".
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

Ok, eli jos läsäytän vaikka 150 ohmin vastuksen sen kasipinnin ja maan väliin niin pitäs onnistua se turhan TC:n herjaamisen eliminointi :)

Kiitän tiedoista, lämpöanturistakin sovin jo kauppoja niin saadaan ulkolämpötila näkyviin joskus kunhan sen jaksaa paikalleen asentaa.

Se piipperi mulla on muuten siksi, että mondeoni on automaatti joten piipperi alkaa mussuttamaan jos on ovi auki ja vaihde päällä :roll:
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Joo näköjään piipperi toimii sitten automaateissa, vakionopeudensäätimellä-, TC:llä- sekä lisävaroittimella varustetuissa. Karvalakkimallissa ei summeria tarvi muuta kuin valomuistutukseen, joten "instrument interface module" jota kautta TC vikinän ajastinyksikölle toimittaa on niissä asentamatta. Onnea ropailuun!
ripa1
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2010 21:17

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja ripa1 »

Mitäs kaikke olis saatavissa toimintaan kun ostin ajotietokoneen ja länttäsin kellon paikalle(mondeo vm.2000) mihin tuli 13 piuhaa. Onko lämpötila-anturille piuhat valmiina jos on niin missä?Mitään kulutuslukemia en saanut näkymään, pitääkö rosvota jostain piuhasta?Eli tällä hetkellä en näe muuta kun sen kellonajan ja ilmeisesti nopeusmittarista menee ajotietokoneelle tieto kun jonkinnäköistä keskinopeutta se mittaa.
AKl
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2005 16:30

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja AKl »

Jatketaan ketjua hieman.

Tänään posti toi brittien maalta ajotietokoneen, ja sehän toimii täydellisesti lämpömittaria lukuun ottamatta, mutta sekin on hoidossa.
Lähinnä ongelma on valaistuksen kanssa. Eli taustavalo on heikko. Onkos kukaan availlut noita, ja katsonut minkälaiset ledit siellä on? Se tiedossa, että SMD-ledit ja ilmeisesti ihan vihreät. Mutta minkähän kokoiset nuo on? 1210 (3,2 x 2,5mm)?
jn79
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Helmi 2007 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja jn79 »

Lainataan topiccia. Elikkäs mulla on tuossa allekirjoituksen mondeossa ajotietokone mutta keskikulutus ei näytä oikeaa lukemaa, todellisen kulutuksen ollessa esim 10l/100km ajotietokone näyttää vaan 8,5l/100km. Voiko tuota jotenkin kalibroida tai jotain?
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

jn79 kirjoitti:Lainataan topiccia. Elikkäs mulla on tuossa allekirjoituksen mondeossa ajotietokone mutta keskikulutus ei näytä oikeaa lukemaa, todellisen kulutuksen ollessa esim 10l/100km ajotietokone näyttää vaan 8,5l/100km. Voiko tuota jotenkin kalibroida tai jotain?
edit... siis avain 0 asennossa kummatkin isot namiskat pohjaan ja virta päälle -> menee huoltovalikkoon.
Vasemman puolen napilla (muistaakseni) liikutaan valikossa ja saman puolen pikkunapeilla muutetaan arvoja.
Muutettava kohta kulutuksen osalta on FLOF.

Voi kalibroida mene ajoteitokoneen huoltovalikkoon pitämällä kumpaakin reunassa olevaa nappia pohjassa kunnes "huoltovalikko" aukeaa.
Siirry oikeanpuoleisella vai oliko se vasen (kokeilemalla selviää) napilla kohtaan jota en nyt muistakkaan... no sieltä sen pystyy kuitenkin säätämään.
Säätyy prosentuaalisesti. Samalla kun käyt siellä valikossa niin se piippaaminen puuttuvista antureista loppuu.

Olipa tästäkin varmaan paljon apua... :lol:
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
jn79
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Helmi 2007 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja jn79 »

No niin, onkin jäänyt päivittämättä tämä asia. Elikkäs nyt alkaa kulutuslukema olemaan melko lähellä oikeaa. Flof lukema on nyt 12, ennen säätöä se oli 0. Nostin sen heti suosiolla kymppiin ja pientä hienosäätöä niin nyt alkaa olemaan ok. Kiitoksia paljon tästä vinkistä.
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
jantzu
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Maalis 2007 16:06
Paikkakunta: kpo

Re: Ajotietokone viidessä minuutissa mk2 mondeoon

Viesti Kirjoittaja jantzu »

Elikkä tuli tuomonen 95 mk1 monski ghia varutelu tasolla.Kontissa näyttä olevan ajotetokone eli se mikä tulee ohjaamoon,miten kova homma se on vaihtaa kellon tilalle?
Ford orion 1.6
Ford mondeo 2.5 v6 97 GT (stw)
Ford mondeo 1.6 94 (stw)
Ford escort 1.6 RS turbo
Ford mondeo 1.6 95 sedan
Ford mondeo 1.8 95 (stw)
Ford mondeo 2.0 98 Sedan
Ford mondeo 2.5 v6 98 GT (stw)
Vastaa Viestiin