Mondeo 2001 automaatti nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:kauankos sä koitit ajella EGR piuhojen päässä
Niin no enhän mää heittänyt EGR piuhan päässä kuin yhden testilenkin, joten voi olla että tein väärän johtopäätöksen (taas kerran :? ), mutta toisaalta sama lenkki riitti vikavaloon ja -koodiin silloin kuin ajelin piuha irrallaan. No, nähtävästi se Mondeo onkin sitten hieman luulemaani fiksumpi jos sulla EGR on vikakoodin takana. Ja jos näin on niin mistäköhän se järjestelmä sitten päätteli sen vian; imuilman lämpötila liian alhainen liian pitkään?
Sierra2.3-16v kirjoitti:Tai jos se vaan itsepintaisesti palaa, niin täytyy purkaa sen verran, että saa tulpan pois
En ole varma, mutta saattaa olla että pelkän kaasuläppäkotelon irrottamalla (helppo nakki) ulottuu jo siihen EGR-putkeen jonka tulppasit. Eri asia sitten on saako sen putken (tai tulpan) irrotettua niin pienestä reiästä.

Itse siirryin nyt ajelemaan niin että deaktivoin EGR:n uudella menetelmällä: irrotin sen venttiilin päällä olevan muovisen eletroniikkaosan, joka on neljällä ruuvilla kiinni, ja poistin siitä "kierre-männän" joka käyttää itse venttiiliä. Sähkömoottori saa siis hyrrätä vapaasti mutta venttiili pysyy kiinni :D . Tänään tuli jo ajeltua pari lenkkiä ilman vikavaloa, mutta voipi siis olla että se täälläkin kohta syttyy. No, eipähän ainakaan nyi.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Jep, se putkihan taitaa tosiaan jopa näkyä siitä kaasuläppäkotelon reiästä, mielessäni jo kehittelin jotain pidennettyä hylsyä, jolla irroittaa se putki... tarpeen vaatiessa.
Sekin kävi jo mielessä, että syttyikö vikavalo sen takia, että tulpattu EGR olisi jo muutaman päivän käytön jälkeen jumissa? Voisin koittaa kanssa tuota "kierremännän" poistamista ja vikakoodin nollaamista vielä ennen tulppauksen poistamista.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Tuo epäilemäsi EGR-venttiilin tukkeutuminen on tosiaan helppo testata kun irrotat sen EGR-venttiilin elektroniikkaosan; helppo homma, ei tarvitse purkaa tieltä mitään; piuha vaan irti ja avaat ne neljä ruuvia ja osa pois. Sitten voitkin jo kokeilla sormella painaa venttiiliä auki (jos menee helposti niin tuskin oli jumissa). Ja sen kierremännän saa helposti pois ihan vain kun ottaa siitä pihdeillä kiinni ja vetää.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Näin toiminkin jo heti aamusta, otin sen egr-venan elektroniikkaosan irti, ja koitin painella mäntää, ei ollut jumissa. Ja miten se oikeestaan vois jumiin edes mennä, eihän se pakokaasu sinnepäin edes virtaa kun reitti ei aukea, näin niinkuin levännein aivoin mietittynä? Jätin sen elektroniikan irralleen piuhojen päähän ja ajelin kaverille tsekkaamaan koodit, löytyi ainoastaan p0171, seos liian laiha. Kuitattiin pois, ja sain scangaugen lainaan, kun oli oletettavissa että koodia tulee lisää. Ajelin n. 100km testilenkkiä maantiellä, ei edellenkään nyi, eikä maantiellä sytyttänyt vikavaloa, mutta annas olla kun tulin takaisin taajamaan, pling, lamppu syttyi. No, kotipihassa taas koodit pihalle, tällä kertaa p0400, pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän virtausvika.. :lol: Ja tosiaan koskaan aikaisemmin tuossa autossa ei ole moottorin vikavalo palanut, eli kaikki johtuu nyt siitä tulpasta egr:n putken päässä. Täytyisköhän nyt vaan luovuttaa ja ottaa tulppa pois.. Ei jaksais kyllä kokoaikaa nollatakkaan vikavaloa?

Jos se vaikka meniskin taas 300tkm nykimättä? (tuskin..)
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
palehti
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2005 18:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja palehti »

ekn1 kirjoitti:No, nähtävästi se Mondeo onkin sitten hieman luulemaani fiksumpi jos sulla EGR on vikakoodin takana. Ja jos näin on niin mistäköhän se järjestelmä sitten päätteli sen vian; imuilman lämpötila liian alhainen liian pitkään?
Minä tulppasin EGRin noin vuosi sitten sokealla tiivisteellä omasta Mondeosta (1.8 125hv -01) ja seuraavana päivänä sytytti vikavalon. En jaksanut paneutua asiaan sen paremmin, sen jälkeen kun tuli varmistettua että tuo valo tosiaan paloi EGR-tulppauksen vuoksi.
Talven tullen vikavalo sammui ja lämpiminä (~plussan puolella) päivinä taas paloi ja kylmempinä päivinä oli sammuksissa.
Keväällä laitoin venttiiliin uuden tiivisteen ja sen jälkeen ajeltu taas EGR käytössä.
Eli kyllä se auto jotenkin osaa sen lukea antureillaan, ettei EGR ole käytössä.
Auto on toiminut normaalisti kaikilla "kokoonpanoilla ja vikavalon asennoilla". Tulppaus tehtiin alunperin ihan vaan sen vuoksi, että niin on tapana tehdä :lol:

Tsemppiä nykimisvian etsimiseen :D
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Täytyisköhän nyt vaan luovuttaa ja ottaa tulppa pois.. Ei jaksais kyllä kokoaikaa nollatakkaan vikavaloa?
Niinno, eihän sitä välttämättä tartte nollata kuin aina just ennen katsastukseen menoa (ei kai vikakoodia sentään niin nopeasti tule, ettei ehtis leimaa saada). Mutta toisaalta itse olisin kyllä erittäin kiinnostunut kuulemaan, että pysyiskö sulla nykimiset poissa vaikka poistaisit tulppauksen ja ottaisit EGR:n käyttöön. Silloinhan sulla nykimisongelmat olisivat johtuneet nimenomaan imusarjasta?
palehti kirjoitti:Minä tulppasin EGRin noin vuosi sitten sokealla tiivisteellä omasta Mondeosta (1.8 125hv -01) ja seuraavana päivänä sytytti vikavalon. En jaksanut paneutua asiaan sen paremmin, sen jälkeen kun tuli varmistettua että tuo valo tosiaan paloi EGR-tulppauksen vuoksi.
Oletko päässyt katsastuksesta läpi vain nollaamalla vikakoodit juuri ennen katsastusta? Entä oletko muuten huomannut pitemmällä aikavälillä mitään eroa EGR:llä vs. ilman?
(kiitokset tsempistä, sitä tässä kyllä tarvitaan :) )
Avatar
palehti
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2005 18:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja palehti »

ekn1 kirjoitti:Oletko päässyt katsastuksesta läpi vain nollaamalla vikakoodit juuri ennen katsastusta? Entä oletko muuten huomannut pitemmällä aikavälillä mitään eroa EGR:llä vs. ilman?
(kiitokset tsempistä, sitä tässä kyllä tarvitaan :) )
Taisi olla katsastusta edellinen ilta, kun otin EGR:n takaisin käyttöön ja on ollut käytössä since.
En huomannut mitään eroa auton käytöksessä oli EGR käytössä, tai ei.
EGR tosiaan tulpattiin "tavan vuoksi", ei sen vuoksi että auto olisi käyttäytynyt jotenkin ihmeellisesti.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joo, tuo EGR:n takia vikavalon syttyminen taitaa riippua kuun ja tähtien asennosta jne.. kun nollasin ennen töihin menoa, eikä työmatkalla ainakaan syttynyt.. Eli katsellaan nyt vielä jonkun aikaa mitä tehdään.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Täälläkin syttyi nyt moottorin vikavalo, ja vikakoodeja löytyi just toi laiha seos P0171* (System too lean [Pending]), ja lisäksi P0400 (EGR Flow). Muutaman päivän ajot se vaati että vikavalo syttyi.

Mutta nykimisistä pääsen kyllä edelleenkin eroon noitten vikakoodien ja -valon hinnalla. Enpä kuitenkaan taida viitsiä pitemmän päälle ajaa ilman EGR:ä, hämää sen verran toi laiha seos. Täytynee tähän väliin ottaa miettimistauko, ja pohtia mitä tehdä seuraavaksi.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

täällä ei ole nyt perjantain jälkeen tarvinnut valoa kuittailla, eli kolmatta päivää on koodit pysyneet poissa. Seoksen laihuus ei mua huoleta, jos se olis jotain todella vakavaa, niin valo syttyis varmasti heti. Katsastuksen suhteen joutuu varmasti jotain kikkailemaan, mutta jos auto on oireeton ilman egr:ää, niin on vähän siinä ja siinä olisinko valmis näkemään sen vaivan kerran vuodessa.. Mietinnässä on kyllä vakavasti sen tekemäni tulppauksen poisto, ja EGRn palautus toimintaan, eiköhän se taas jonkun kymppitonnin menis nykimättäkin.. Riippuu nyt kyllä ihan siitä, kuinka usein alkaa noita vikakoodeja puskemaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

No nyt löytyi aika epäilyttävän oloinen tieto, kun ajelin autolla ELM -vikakoodinlukija pistokkeessa kiinni ja kaveri luki samalla sensoridataa; Short term fuel trim (bank 2) oli koko ajan jämähtäneenä arvoon 32.8% (paitsi moottorijarrutuksella 0.0%). Short term fuel trim (bank 1) sen sijaan seilaili suht normaalin oloisesti nollan tuntumassa, samoin Long term -arvot olivat järkevän oloisia ainakin verrattuna 1,25- ja 1,6-litraisten Zetecien antamiin arvoihin.

Ongelmana tässä nyt on sitten se, että miten tuota erikoista(?) arvoa pitäisi tulkita. Jos jollakulla on pientäkin vinkkiä, niin kiitän jo etukäteen. Täytyisi ilmeisesti perehtyä tarkemmin näiden nykyajan autojen moottorinohjaukseen, jos meinaa korjata tällaisia vikoja.

EDIT: Se jäi mainitsematta, että otin taas EGR:n käyttöön ja nollasin vikakoodit ja -valon. Ja yllätys yllätys, nykimiset palasivat taas takaisin.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Nyt täytyy kyllä myöntää, että itse en noista asioista ymmärrä juuri mitään..
Eilen jouduin kuittaamaan taas vikavalon, koodi oli tuttu p0400. Eli viikon kesti nyt syttyä edellisen nollauksen jäljiltä, ehkä tässä olis saumaa saada leimakin EGR tukittuna? Alkaa leima-aikakin olla pikkuhiljaa lopuillaan. Eikä ole vielä kertaakaan nykinyt. Eikä myöskään ole tullut koodia siitä laihasta seoksesta, mikä oli ensimmäinen vikakoodi silloin imusarjan vaihdon ja EGR:n tulppauksen jälkeen.

Nyt tuli ostettua vielä toinen "murheenkryyni" eli 2003 Mondeo kakkosautoksi, tällä kertaa 1.8..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

Vähän Off Topic Mut kuitenkin mikä noiden imusarjan läppien
toiminto on ? Eihän ne kuitenkaan "kaasuläppiä" ole :?:
Tulis mieleen joku "traction control" eli luiston/sutimisen esto läpät (vähentää voimaa sutiessa)
eli jos ne on auki lukittu = ei sutimista Eli auki vaan kaikki ja koe ajolle :D
ellei si oo jotain diesel juttuja ? Mut ymmärsin keskustelusta ko: autojen olevan
bensa vehkeitä EGR ym.. Tosin noi vika diagnostiikaat on sit ihan eri juttu mitä ne
valvoo ja mitä ei ??

:? :? :?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Läppien tarkoitus on vähentää päästöjä ja parantaa polttoainetaloutta matalilla kierroksilla. Käsittääkseni ne aiheuttavat (kiinni ollessaan eli pienillä kierroksilla) sopivia ilmavirtauksia, jotta sylinteriin menevä ilma/bensa-sekoitus on paremmin palava.
Tapior
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Loka 2010 10:44

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Tapior »

Vastaavaa vikaa olisi mondeossa -98 2.0 mustakoppainen zetec, cd4e automaatti, ajettu 208tkm. Oireena on pieni nykiminen tasakaasulla ajettaessa ylivaihteella nopeudessa 60-120 km/h ja ilman ylivaihdetta 60 - 90 km/h, kuomullisen peräkärryn ollessa perässä tätä nykimistä ei ilmene muuten kuin loivissa alamäissä. Nykimistä ei huomaa kuin perstuntumalla ja välillä kierrolukumittarin viisari värähtää sen verran että sen huomaa. Eli nykiminen ilmenee kun muunnin on lukossa ja moottorin kuormitus on kevyttä. Vaihteistoöljyt oli hyvän näköiset ja niitä on kyllä vaihdeltu, nyt laatikossa neste ATF-X.

Voisiko tämäkin olla EGR "vikaa"? Ja EGR:n tulppaaminen voisi auttaa? Tässä EGR:n voi ilmeisesti tulpata laipalla ilman pelkoa vikakoodeista?
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

Tapior kirjoitti:Vastaavaa vikaa olisi mondeossa -98 2.0 mustakoppainen zetec, cd4e automaatti, ajettu 208tkm. Oireena on pieni nykiminen tasakaasulla ajettaessa ylivaihteella nopeudessa 60-120 km/h ja ilman ylivaihdetta 60 - 90 km/h, kuomullisen peräkärryn ollessa perässä tätä nykimistä ei ilmene muuten kuin loivissa alamäissä. Nykimistä ei huomaa kuin perstuntumalla ja välillä kierrolukumittarin viisari värähtää sen verran että sen huomaa. Eli nykiminen ilmenee kun muunnin on lukossa ja moottorin kuormitus on kevyttä. Vaihteistoöljyt oli hyvän näköiset ja niitä on kyllä vaihdeltu, nyt laatikossa neste ATF-X.

Voisiko tämäkin olla EGR "vikaa"? Ja EGR:n tulppaaminen voisi auttaa? Tässä EGR:n voi ilmeisesti tulpata laipalla ilman pelkoa vikakoodeista?
Ilmastointi päällä kun nykiminen ilmenee? kompuran päälle ja pois menemisen huomaa kyllä varsinkin kun ajaa tasakaasulla kevyellä kuormituksella.
Paljon sulla muuten kuluttaa mondeo?
Tapior
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Loka 2010 10:44

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Tapior »

Stick9 kirjoitti: Ilmastointi päällä kun nykiminen ilmenee? kompuran päälle ja pois menemisen huomaa kyllä varsinkin kun ajaa tasakaasulla kevyellä kuormituksella.
Paljon sulla muuten kuluttaa mondeo?
Tuo ilmastointi huomio oli kyllä hyvä, täytyykin muistaa kokeilla mitä tapahtuu kun pitää ilmastoinnin pois päältä.
Auto ei ole oma, eikä ole hirveen tarkkaan tullut tuosta mittailtua kulutusta mutta olisiko kulutus jossain 8 - 9 maantiellä. Täytyy mittailla kun seuraavan kerran liikun tuolla enemmän.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Ei kukaan sähkäri ole kokeillut tähän EGR-vikavaloon mitään vastusviritystä tms, eli huijaisi auton egr:n seurantaa?

Ainakin joissain Opeleissa vastaavaa on tehty...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

ei taida vastusviritykset oikein toimia. tarvis olla egr:n toiminnan mukaan säätyvä vastus. ja opeleissa vastus on laitettu imuilman lämpötila-anturiin huijaamaan moottorinohjainta n. -15 asteisesta imuilmasta. sitten voi egr:n tulpata ilman vikavalon syttymistä. tuokin kikka tais toimia vain tietyssä dieselmoottorissa.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No nyt on vissiin kolmisen viikkoa pysynyt valo poissa, ei oo tarvinnut kuitata.. Alkaa näyttää hyvältä leimaa ajatellen :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Auto leimattu EGR-tulpattuna, ei näkynyt OBD-testissä. Tosin tarkkana saa olla tuon kanssa, EGR:n toiminta riippuu ihan täysin imuilman lämpötilasta, eli nollan paikkeilla ei kierrätä pakokaasuja imusarjan kautta, eikä näinollen sytytä valoa. +5 paikkeilla alkaa taas ilmeisesti kierrättämään, ja valo syttyy parin päivän ajojen jälkeen. Eli tulppaaminen sopii ainakin kylmään vuodenaikaan leimattaville mondeoille :wink: Ja näin ollen imuilman lämpöanturin huijaaminen vaikuttaisi EGR:n toimintaan, eli jos joku enemmän nero viitsisi perehtyä sen toimintaan, eli minkälaisella vastuksella sitä saisi huijattua antamaan kylmempää tietoa kuin todellisuus, niin EGR tulpattuna ei valo enää syttyisi lämpimämpäänkään aikaan..

Ja vielä noista vikakoodeista, tässä on nyt reilu kuukausi kokemusta tulpatusta EGR:stä, valo on tarvinnut kuitata vissiin kolme kertaa koko aikana, aina pelkästään p0400-koodi, en tiedä mikä se laihan seoksen koodi silloin kerran alkuun oli, sitä ei ole esiintynyt kertaakaan sen jälkeen. Eli, tulpatkaa jos siltä tuntuu, ja ootte valmiita mahdollisesti kikkailemaan leiman saadaksenne, itse en ainakaan enää tulppausta pura :D (tosin autokaan ei käy merkkihuollossa, ja olen sen loppukäyttäjä)
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Mielenkiintoinen tieto että EGR-tulppaus aiheuttaa lopulta noin vähän ongelmia (ainakin kun kelit on sopivat :D ). Minäkin saatan tulppauksen kyllä tehdä, mutta vasta sitten kun nykimisen aiheuttaja selviää koska haluan ensin selvittää missä vika on.

Yksi mahdollinen selitys sille, että laihan seoksen vikakoodi tulee vain kerran tulppauksen jälkeen voisi olla, että EGR:n poistamisen jälkeen tarvitaan hiukan erilaiset seokset kuin EGR:n kanssa ja PCM "oppii" sopivan seoksen säätämisen vasta totuteltuaan vähän aikaa toimimiseen ilman EGR:ä.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

HUHHUH! Vihdoin ja viimein vika sitten löytyi: tyhjäkäyntiventtiili oli väsähtänyt. Yritin kyllä ensin putsata vanhaa muttei auttanut, joten ostin uuden ja nyt pelaa. Nykiminen loppui, ja lisäksi autossa on taas pitkästä aikaa moottorijarrutus käytössä. Kiva siis nähdä vaikuttaako venttiilin uusiminen myös kulutukseen pitkällä aikavälillä; ainakin sain hetkellisen kulutuksen laskemaan arvoon 0.0l/100km kun nollasin kulutusmittarin 60km/h nopeudella rullatessa. Tämä ei ole onnistunut moneen vuoteen vaikka olen testaillut aina silloin tällöin (uutena onnistui). Aika kauan ehti vanha venttiili siis "valskata".

Lisäksi havaitsin, että venttiilin uusimisen jälkeen auton nopeus on nyt helpompi pitää tasaisena (ei tarvitse nostella kaasulta niin usein kuin ennen), ja toisaalta tehoja katosi: liikkeellelähdöissä saa nyt painaa selvästi enemmän kaasua. Sinänsä ihan järkeviä havaintojahan nuo ovat kun vika oli käytännössä imuilmavuoto. Lisäksi automaattilootakin vaihtelee nyt vähän pehmeämmin.

Uusi venttiili maksoi muuten 100e merkkiliikkeessä, joten ei paha. Kaiken kaikkiaan olen saanut koko vian etsinnän ja korjauksen ajan niin hyvää palvelua Tampereen Automaasta että tässä kohtaa on enemmän kuin paikallaan antaa kiitokset sinnepäin ihan näin julkisesti! Palvelu oli suorastaan uskomattoman hyvää sekä huolto- että varaosapuolella.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ok, hyvä jos tuli tuolla kuntoon! Jännä että oireet samanlaiset, mutta vika vissiin eri, mullahan on vanha tyhjäkäyntiventtiili edelleen käytössä. Mutta tarvii ilman muuta pistää korvan taakse jos oireet palaa. Tää ei oo nykinyt nyt kertaakaan imusarjan vaihdon jälkeen. Oliko muuten kuinka kakkanen vanha venttiili?

yhdyn muuten kommenttiisi automaa tampereen varaosapuolen ammattitaidosta, homma toimii hienosti.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Aika varma olen siitä, että nyt tuli kuntoon, koska viime aikoina auto on nykinyt pommin varmasti 80-90km/h ajaessa ja tänään ei 20km testilenkillä nykinyt. Toisaalta ajokäytös muuttui muutenkin niin radikaalisti (kuten yllä kirjoittelin) että venttiili oli kyllä uusimisen tarpeessa, ja todennäköisesti on ollut jo monet kymmenet tuhannet kilometrit.
Sierra2.3-16v kirjoitti:Tää ei oo nykinyt nyt kertaakaan imusarjan vaihdon jälkeen.
Mutta toisaalta EGR deaktivoituna, kuten sulla nyt on, ei täälläkään nykimistä esiinny. Toisaalta jos meinaat jatkaa EGR tulpattuna niin onko sillä sitten niin väliä vaikka tyhjäkäyntiventtiili vuotaiskin vähän jos ei mitään nykimisiä tai muita ongelmia ole(?) Itse taidan pitää EGR:n käytössä kun tuli uusi EGR-venttiilikin hankittua :?

Vanha tyhjäkäyntiventtiili oli mun mielestä suht pask**nen ennen kuin putsasin sen, mutta mulle jäi vähän sellainen käsitys että se oli kokonaisuutena jotenkin väsähtänyt ja valskasi. En kyllä mene tätä ihan varmaksi sanomaan, koska mulla on näistä hommista toistaiseksi sen verran vähän kokemusta ja tuntumaa. Mikään yleinen vika tuskin on kyseessä kun uutta venttiiliäkään ei löytynyt merkkiliikkeen hyllystä vaan tilattiin erikseen.

Kun saan vähän enemmän kilometrejä alle niin kertoilen tänne pysyykö nykiminen jatkossakin poissa, ja laskeeko keskikulutus. Viime aikoina se on ollut noin 9-10 l/100km "yhdistetyssä ajossa", n. 8 l/100km maantiellä (80-100km/h), ja 8-9 l/100km moottoritiellä (120km/h).
Vastaa Viestiin