Bensoissa eroja?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Filvas kirjoitti::wink: Että vain yhdellä on lupa tuoda maahan? Nyt kaipais jotain vahvistusta tälle, kuulostaa erehdyttävästi euroopan sisämarkkinoiden rajoittamiselta. Komissiolle kannattaa ilmotella jos tietää jotain mitä ne ei.

Vai oliskohan jo vähän vanhaa tietoa? :P
Vastaan vähän vanhaan viestiin, mutta:

Esso toi itselleen omia bensoja jo 1990-luvulla, JET kokeili aikanaan samaa eli luvan tuoda saa kyllä ihan kuka tahansa, mutta käytännössä kukaan ei ole jatkanut omaa tuontia koe-erien jälkeen, koska paikallinen öljynkeittäjä (Fortum, ent. Neste) ilmeisesti tekee tarjouksen, josta ei kannata kieltäytyä.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

98 korkeaoktaanisempana bensiininä voitelee (lyijy) paremmin moottoria ja palaminen on tehokkaampaa.

Tästä syystä 98 tai 99 oktaanista polttoainetta käytetään ja TULISI käyttää varsinkin viritetyissä autoissa. Johonkin viritettyyn turbokoneeseen pitäisi siis ilman muuta pistää vain 98 oktaanista polttoainetta. Nakutukset jne vähenee ja moottori käy varmemmin.

Paremman palamisen takia myös kuluttaa 98:lla vähemmän. Tosin jos on viritetty turboauto, jolla menohaluja, niin kaasujalan asento voi olla semmoinen, ettei kulutuksen vähenemistä huomaa. :wink:

Normaaliin käyttöön taas 95 soveltuu mainiosti. Turhaa sitä 98:a änkee mihinkään vapari 1.6 Foortiin... :lol:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ristovee kirjoitti:98 korkeaoktaanisempana bensiininä voitelee (lyijy) paremmin moottoria ja palaminen on tehokkaampaa.
Lyijy? Vuonna 2009? Eikös lyijybensat jääny tonne 80/90 taitteeseen..
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Tuskin siinä lyijyä on, se kun hajottaa katalysaattorin :D
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Aikaisemmin oktaanilukua kohotettiin tetraetyylilyijy-yhdisteellä nykyään reformoimalla. Tuli vanhasta päästä tuo lyijy. :wink:

Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä suurempi on puristussuhde.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Myöskin saadun tehon hyöty riippuu suurimmalta osalta moottorinohjausjärjestelmän hienoudesta. Kunnon moottorinohjausjärjestelmä tunnistaa käytetyn bensiinin laadun ja osaa täten ottaa parempilaatusesta bensiinistä isomman puristussuhteen irti.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Bensoissa eroja?

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Metyylitertiääributyylieetteri on normaaliolosuhteissa olomuodoltaan väritön neste, jonka moolimassa on 88,2 g/mol, sulamispiste − 109 °C, kiehumispiste 55 °C, tiheys 0,74 g/cm3 (vesi = 1,0 g/cm3), leimahduspiste - 28 °C, itsesyttymislämpötila 375 °C ja CAS-numero 1634-04-4.

Metyylitertiääributyylieetteriä käytetään suuria määriä bensiinin lisäaineeksi, nostamaan oktaanilukua ja siten korvaamaan aikaisemmin käytettyä tetraetyylilyijyä

:twisted: :twisted: :twisted:
Vastaa Viestiin