Vapaastihengittävä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mik_
Viestit: 39
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:58
Paikkakunta: Mikkeli

Vapaastihengittävä

Viesti Kirjoittaja Mik_ »

Voi jonkun mielestä kuullostaa tyhmältä mutta haluaisin jonkun fiksun kertovan minulle mitä tuo termi "vapaastihengittävä" tarkottaa noin käytännössä,eli mitä koneesta muutetaan että saadaan tuollainen rakennettua.. :roll:
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Auto on vapaastihengittävä jos siinä ei ole turboa, eli ei tarvi paljoa rakennella.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

:D Vapaastihengittävällä tarkoitetaan yksinkertaisesti ei turbo/remmi/kompressori ahdettua konetta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

lalli69 kirjoitti:Auto on vapaastihengittävä jos siinä ei ole turboa, eli ei tarvi paljoa rakennella.
:twisted: ...kele. Kerkesit ennen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Mik_
Viestit: 39
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:58
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Mik_ »

:lol: jaahas...ja nyt hävettää koko kysymys :oops:
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Jokainen kuulee joka sanan joskus ensimmäisen kerran. :)
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Kehuja foorumin porukalle :!:

Tuollaasesta kysymyksestä ois eräässä toisessa foorumissa lynkattu kerralla.
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Jos kerran sen virheen tekee et foordiin sortuu, kuten allekirjoittanut, niin ei sitä enään uudestaan päähän tarvi potkia :lol:

Samaa mieltä kyllä olen. Sen mitä vanhalla foorumilla ja nyt uudella olen lukenu/kyselly/vastaillu, niin tosi asiallista menoa!
Izengard
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Helmi 2005 16:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Izengard »

Eihän niitä tyhmiä kysymyksiä ole. Ainoastaan tyhmiä vastauksia.
:)
Ford Granada Coupe 1975
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo sitähän varten nää foorumit on että saapi kysellä... ja sitäpaitsi olishan seki pirullista jos kaikki esittäis niin pahoja kysymyksiä ettei pääsis koskaan pätemään :wink: :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

TeRoK kirjoitti:Joo sitähän varten nää foorumit on että saapi kysellä... ja sitäpaitsi olishan seki pirullista jos kaikki esittäis niin pahoja kysymyksiä ettei pääsis koskaan pätemään :wink: :lol:
mut luulet sä että me ajettais sillon enää foordeilla.. :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minäkin kysyn sitten tyhmiä kun lupa on! :D Miten toimii "vapaavirtaussuodatin", siis imuilman? :shock: Putsaako se ollenkaan ilmaa, vai onko kuten nuo pahimmat viritykset, eli pelkät "omat torvet" joka pytylle? :shock: Oli mulla kyllä kerran todellinen "vapaavirtatojo", kun aloin tarkistaan ilmansuodatimen kuntoa, niin sitä ei löytynyt ollenkaan! :shock: Oli kait edellinen heittänyt sillä varesta kun ei ollut raskinut uutta ostaa? :D
Ei oteta vakavasti, edes VAPPUNA! :oops:
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Vapaavirtaussuodatin on yleisesti leimattu teinivempeleeksi, kun sitä usein kysellään 1,3l kaasari-escoon, mutta jostainhan se juuri kortin saaneiden harrastelu on alettava :lol: Itsekkin joskus ekaan biiliin sellaisen väkersin ja voi sitä voiman tunnetta 8)

Noniin asiaan. Elikkäs yleensä normaali ilmanputsari asettaa vastusta imuilmalle ja saattaa joissain kokoonpanoissa "kuristaa" moottorin tehoja. Vapaavirtaussuodattimen idea on putsata ilmaa mahdollisimman pienellä ilmanvastuksella. Se mitä hyötyä siitä on ~100 heppaseen vakioautoon on sitten makuasia. Toiset sanoo, että ohituskiihtyvyys parani, ottaa kierroksia paremmin jne. Toiset taas sanoo, että kankkulan kaivoon meni. Lähinnä sen edellisen putsarin kunto vaikuttaa fiilikseen. Jos olet ajellut viimeiset 5 vuotta samalla putsarilla ja vaihdat vaparin, saattaa auto piristyä kummasti, mutta lähes samaan olisi ehkä päässyt uudella tarvikeputsarillakin

Seksikkäät imuäänet siitä ainakin saa :wink: ja oikein hoidettuna laadukas vapaavirtaussuodatin toiminee lähes yhtä hyvin kuin vakiokin. Sitten on jotain eroja asennatko ruiskun vakioputsarilaatikkoon ns. muunninvaparin vai hankitko kartiomallisen, joka tulee koko laatikkosysteemiä korvaamaan. Jos ilmanotto on asiallisesti suunniteltu, saattaa vakiolaatikko toimia paremmin. Sitten jos autossa on se 200 heppaa, saattaa kartio olla parempi. Sitten on vielä niitä suljettuja kartioita, jotka voi laittaa ilmanputsarikotelon tilalle ja imuilma otetaan edellaan alkuperäisestä paikasta. Varmasti paras, mutta myös kallein ratkaisu.

Tulipa pitkä, mutta toivottavasti kattava vastaus :roll: Ja Lalli on varmaan vastannut jo 4 kertaa tämän aikana :wink:
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mutta toi imuäänien muuttuminen on ja osittain legendaa. Kyllähän ne vähän voi muuttua suodattimen ansiostakin, mutta suurin muutos tullee kuitenkin siitä, että vapaavirtaussuodattimen asennuksen yhteydessä nyppästään yleensä pois myös se imuilman "äänenvaimennin" eli se musta laatikko suodatin laatikon jälkeen.
totta on, että n.100hv autossa tolla ei ole mitään vaikutusta... muuta kuin kuljettajan korvien välissä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Jätin hiukan hymiön varaan tuon imuääniasian, mutta juurikin samaa mieltä asiasta. Äänet siis kartiosuodatinta käyttäessä hiukan erilaiset. Seksikkäästä niinkään tiedä. Omassa lähinnä ihmettelin aluksi onko keskimmäiseen äänenvaimentimeen päässyt prikka vai mistä epämääräinen siritys/"slirslirslyyyshslir.." ääni kuuluu :roll:
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kiitos valaisevista vastauksista! :D Ei ole koskaan ollut vaparia, mitä tuo tojo hetken! :shock: Jos rakentanut pakoputkeen vaparin, eli suora "tuubiputki", ei edes kiertänyt taka-akselin yli, siihen sitten sopiva efektori, oli tosi "seksikkäät" äänet! :D En minä sen putken kans sentään seksiä kokeillut, mitä autossa muuten, yleensä parkissa! :oops:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Taas molemmat sormet "sekoilee", eli tarkoitin, että joskus rakentanut....... :oops:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Monteonisti kirjoitti:Taas molemmat sormet "sekoilee", eli tarkoitin, että joskus rakentanut....... :oops:
viestäjä pystyy muokkaamaan.. :roll:
pointtina oli että: ei tuu niin paljoo noita turhia viestejä = viestiketju pysyy selkeämpänä
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Mik_
Viestit: 39
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:58
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Mik_ »

Kiitos nyt kaikille osanottajille fiksuun kysymykseen... :D
Vastaa Viestiin