1.8 TDCi kulutuksesta

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Trend18TDCI
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Touko 2009 08:53

1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Trend18TDCI »

Terve,

Alla ensimmäinen Ford (Mondeo Wagon 1.8TDCi 100hv) ja heti kysymyksiä...

Oletteko te joilla sama kone joko Focuksessa tai Mondeossa huomanneet putoaako kulutus miten kilometrien karttumisen myötä?

Tällä hetkellä ajettu vajaa 2000km ja kulutus tuntuu isolta. Maantiellä menee ajotieturin mukaan noin 5.7l/100km ja kaupungissa 7.6l/100km, ja lasketuista kulutuksista voi päätellä että ajotietokone "kaunistelee" todellista kulutusta noin 0.3l/100km.
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Saman 0,3l kaunistelun olen itse myös huomannut. Itselläni keskikulutus on ajotietokoneen mukaan ollut tasaisesti 5,3l/100 km josta tasaista maantieajoa on n.80%. Autolla ajettu vajaa 50tkm. Alkuajan keskikulutus oli muistaakseni 5,6-5,7l/100km

Autossa on tehtaan alustasarja ja renkaina 18" 225 leveät rinkulat
ahmatti4
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2008 21:32
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja ahmatti4 »

Alla Focus 1.8tdci wagon vm. 2009. Ajettu 8500km, ja kulutus on auton suurin miinuspuoli. Aivan tavallisella työmatka-ajolla keskikulutus lähempänä 6l. Alle 5.5 litran keskikulutukseen ei pääse kovin helposti. Talvella dieseliä meni 6.5 litraa/100km johtuen lisälämmittimen käytöstä. Kaasujalka ei ole mitenkään erityisen raskas ja vakkaria käytän harvoin. Olis pitäny vaan tyytyä ECOneticiin mutta siinä oli niin luokattoman huonot istuimet... :x
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja telekkä »

oletteko seuranneet paljonko vakkarilla ajettaessa kulutus korkeampi matka-ajossa?
ahmatti4
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2008 21:32
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja ahmatti4 »

Eipä ole tullut seurailtua...

Tuon ajotietokoneen näyttämä keskikulutus pitää melko hyvin paikkansa. Tankkiin menneen litramäärän ja kilometrien perusteella laskettu kulutus erosi vain 0,1 litraa ajotietokoneen näyttämästä. Keskikulutus viimeisellä 1300km 5,7 litraa. Tuo matka ajettu kesärenkailla ja ihan foortin originaali 16" vanteilla.
Watson

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Watson »

Itselläni helmikuussa ostettu farkku-Mondeo, 100hp diesel. Kolme ensimmäistä tankillista veivät yhdeksää litraa, osittain varmaan webaston ja kovien pakkasien takia. Takana on nyt n.6000km ja viimeisin tankillinen vei n. 6,4 litraa (ajotietokone näytti 6,2). Olen huomannut heiton todellisen ja ajotietokoneen välilllä olevan suurinpiirtein sen 0,3 l, aivan kuten alkuperäinen kirjoittajakin on huomannut.

Kaiken kaikkiaan Mondeon kulutus on ollut minulle pettymys, vaikka kulutus näyttäisikin olevan pikkuhiljaa laskussa. Johtuneeko moottorin hioutumisesta ja kitkojen vähentymisestä? Oma ajotapani on hyvin rauhallinen, ja pyrin kyllä ajamaan niillä optimikierroksilla. TM-testissä keskikulutus oli 125 heppaisella muistaakseni 6,2 litraa, itse en ole vielä yhdelläkään tankillisella päässyt tuohon.

Omien kokemusten perusteella olettaisin ongelman johtuvan siitä, että tuo kone syö tolkuttaman paljon, kunnes kone lämpenee kunnolla. En ole vielä kesärenkailla ajanut pitkää matka-ajoa (työmatka on n. 20 km), joten eiköhän tuossa juhannuksen seuduilla olla viisaampia.

Muuten Mondeo on loistava auto, tuo 100hp moottori ei vain ole nykypäivän tekniikan tasoa.

Tuossa vielä linkit oman autoni kulutukseen:

http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=31494

http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=31494
ahmatti4
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2008 21:32
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja ahmatti4 »

Joo tosiaan tuo kylmäkulutus on kova. Toisaalta ainakin focuksen moottorin laiskat alaväännöt saattavat vaikuttaa siihen, että etenkin kaupunkiajossa kuluu polttoainetta enemmän, koska joutuu monessa tilanteessa käyttämään pienempää vaihdetta. Ainakin itse koen, että väännöt ovat huonommat, kuin esim. passat 1.9tdi:ssä.

Jos autoa vaihdan joskus, niin ainoa syy toiseen merkkiin siirtymiseen on yksinkertaisesti liikaa kuluttava moottori. Muuten olen autoon ollut erittäin tyytyväinen.
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja timok »

Omalla Mondeo 1.8 econetic farmarilla kulutus on talvella erittäin lyhyessä ja kylmässä kaupunkiajossa pyörinyt tuolla 7.5-8.5 litran välissä, yksi tankkaus jopa yli 9litraa. Nyt kesäkeleissä kulutus on ollut matka-ajossa jo 5.9-6.4. Kaupunkiajossa päästään kuitenkin helposti yli 8-litran. Koko ajalta keskikulutus on ollut 6.85 litraa. Ei tuota nyt kovin hyvänä voi valitettavasti pitää. Mukaellen edellä kirjoittaneita, niin tuo kylmä/kaupunkikulutus on kyllä huiman suuri :shock: . Ja edelleen täytyy todeta, että muuten hieno auto.
Trend18TDCI
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Touko 2009 08:53

Re: 1.8 TDCi kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Trend18TDCI »

Aika kovia kulutuksia "eco" mallille kyllä!

Kuitenkin TM:n talviauto 2008 testissä ollut 1.8TDCi 125hv ei kuluttanut kylmänä aivan älyttömästi, siis ainakin ilman webastoa, sen käyttö nosti sitten kulutusta.
Vastaa Viestiin