Sierra 1.6 OHC nykii...
Re: Sierra 1.6 OHC nykii...
Itsellä oli vastaavanlainen ongelma 2.0ohc siekussa syksyllä. Lähti lämpösenä huonosti käyntiin joutu pyörittämään oikeen kunnolla et starttas, välillä kasteli tulpat myös . Auto tuli mulle tutulta vaihtokaupassa ja täys huoltokirja huollot tehty liikkeissä. Autoon oli tehty sytytysjärjestelmän osien vaihto tulpat,piuhat jne... 2006 syksyllä. Rupes ottamaan päähän muutaman kerran jälkeen joten tarkastin jaon ja se oli kohallaan. Sit irroitin jakajan pultin ja auto käyntiin eikun säätämään korvakuullolla sytkä kohdilleen . Sen jälkeen on toiminu moitteetomasti väheni bensan kulutus selvästi ja vetoja tuli hivenen lisää. Ja tuohon imuilman lämmitys härväkkeeseen, tuosta on poikki ne alipaine letkujen tyvet ja muutenkin poistettu koko systeemi. Minun mielestäni turhan päivänen systeemi. Pyörittele sitä jakajaa josko asettus
Re: Sierra 1.6 OHC nykii...
Palatakseni ketjun alkuun... Jos pajalle tulisi auto kyseisin oirein niin tietysti ensiksi epäilisin kiihdytyspumppua. Kalvo venynyt, puhki tai vivusto epäkunnossa akselit/vivut kuluneet tai jouset kuoleentuneet. Purkaussuutin tukossa... Tarkista ruikkaako kiihdytyssuutin bensaa kaasarin kurkkuun kun käännät nopeasti kaasuläpän auki ?!?
Tuo imuilmanesilämmittimen toiminta on helppo todentaa. Jos ei toimi auto toimii aluksi suht OK mutta sitten tuppaa sammahtelemaan joutokäynnillä, nikottelee mutta pienen pysähdyksen jälkeen kulkee taas hetken hyvin. Bensiin maistuu kohtuuttomasti!!
Jopa +5 asteine ilma jäätyy kaasuttimen kuristuskohdassa mikäli kosteus riittää ja aiheuttaa jäänmuodostumista. Kun auto sammutetaan lämpö sulattaa jään ja taas mennään.
Sinänsä venttiilin kalvo voi olla kunnossa mutta ohjaus ei toimi. Voi varmistaa pakottamalla läpän 1/2 asentoon ja lukitsemalla esim ruuvilla putken läpi.
Tuo imuilmanesilämmittimen toiminta on helppo todentaa. Jos ei toimi auto toimii aluksi suht OK mutta sitten tuppaa sammahtelemaan joutokäynnillä, nikottelee mutta pienen pysähdyksen jälkeen kulkee taas hetken hyvin. Bensiin maistuu kohtuuttomasti!!
Jopa +5 asteine ilma jäätyy kaasuttimen kuristuskohdassa mikäli kosteus riittää ja aiheuttaa jäänmuodostumista. Kun auto sammutetaan lämpö sulattaa jään ja taas mennään.
Sinänsä venttiilin kalvo voi olla kunnossa mutta ohjaus ei toimi. Voi varmistaa pakottamalla läpän 1/2 asentoon ja lukitsemalla esim ruuvilla putken läpi.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Re: Sierra 1.6 OHC nykii...
Vaihdoin tänään sytkämodulin, ei apuja, yllätys yllätys... Alkaa tuntumaan siltä kohta että vika ratkastaan vitosen kannulla ysivitosta, loppuis ainakin nykiminen Seuraavaks ajattelin tsekata/säättää venttiilit, jos ei sillä tokene niin meikäläiseltä on konstit loppu. Kiihdytyspumppu antaa kakkua, testattu.
Re: Sierra 1.6 OHC nykii...
Liian pienet venttiilinvälykset tosiaan aiheuttaa sitä että koneen lämmetessä moottori hyytyy.
Eli kannattaa huolella säätää ne välykset, kylmällä koneella luonnollisesti.
Ja tarkista sen kaasuttimen toisioläpän alipainesäädin. Irroitat sen kokonaan pois ja tarkistat että kalvo on ehjä. Onnistuu niin että painat kalvon sen käyttövivusta sisään ja sitte painat sormen tiiviisti siihen reikään josta säätimeen menee alipaine. Vapauta kalvo. Jos kalvo palautuu normiasentoonsa on se ilmiselvästi jostain puhjennut. Ehjä kalvo pysyy aloillaan kunnes vapautat sormen siitä alipainereiästä. Tullu vastaan monia sierran kaasuttimia joista ko kalvo on ollut rikki.
Eli kannattaa huolella säätää ne välykset, kylmällä koneella luonnollisesti.
Ja tarkista sen kaasuttimen toisioläpän alipainesäädin. Irroitat sen kokonaan pois ja tarkistat että kalvo on ehjä. Onnistuu niin että painat kalvon sen käyttövivusta sisään ja sitte painat sormen tiiviisti siihen reikään josta säätimeen menee alipaine. Vapauta kalvo. Jos kalvo palautuu normiasentoonsa on se ilmiselvästi jostain puhjennut. Ehjä kalvo pysyy aloillaan kunnes vapautat sormen siitä alipainereiästä. Tullu vastaan monia sierran kaasuttimia joista ko kalvo on ollut rikki.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Veekuutonen
Re: Sierra 1.6 OHC nykii...
Ok, kiitoksia taas vinkeistä, huomenna olisi tarkoitus tarkistaa venttiilivälykset ja samalla voisi hämmästellä tuota toisiopuolen alipainekelloa, ilmottelen miten käy...