Lämppärikennon puhdistus
Lämppärikennon puhdistus
Suositelkaapa jotain firmaa Tampereelta tai lähimaastosta, joka putsaisi Ekkerin kennon hyvin ja mielellään myös halvalla? Noi tee-se-itse litkut ei tunnu oikeen auttavan...
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Lämppärikennon puhdistus
Koititko jo konetiskiainetablettia?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Lämppärikennon puhdistus
En... Senkö pitäis toimia? Uskaltaako koittaa, kun eikös tuo konetistiaine oo aika myrkkyä alumiinille? Mitähän materiaalia mahtaa ekkerin kenno olla...
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Lämppärikennon puhdistus
Hyvä huomio, empäs huomannut ajatella tuota. Toi konetiskiaine toimii kyllä vanhemmissa autoissa hienosti, mutta niissähän onkin usein valurautakoneet ja kuparia lämppärin kennot.. Oliskohan sellasia konetiskiainetabletteja mitkä ei syövytä alumiinia?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Lämppärikennon puhdistus
Sanoisin, että ei kannata puhdistaa. Vaihtaa se pitää, valitan. Kenno ryytyy sekä ulkoa että sisältä ja kaiken lisäksi syöpyy ohueksi käytössä. Nissensin kenno Motonetissa maksaa vähän yli 50 euroa. Ei mikään ota päähän yhtä raskaasti kuin puhdistuksen jälkeen puhjennut kenno .
Kennon vaihto on taas ihan oma tarinansa ja siitä voi täältäkin jotain lueskella - ei ole ihan helppo homma. Kokemusta on .
Kennon vaihto on taas ihan oma tarinansa ja siitä voi täältäkin jotain lueskella - ei ole ihan helppo homma. Kokemusta on .
Re: Lämppärikennon puhdistus
Niin no, tuo kävi itselläkin mielessä,että josko on totaalisesti tiensä päässä... Toisaalta kilometrejä 'vasta' 250tkm, ei oo tullu ennen vastaan autoa missä noilla kilsoilla ois kenno tiensä päässä. Vaihdosta on sellanen käsitys,että pitää purkaa koko kojelauta(?) jotta pääsee käsiks=veemäinen homma, ja teetettynä kallis. Onko joku teettänyt,mitä tuli maksamaan? Tulis jo kesä niin ei tarvis tuon kanssa tuskailla!
Re: Lämppärikennon puhdistus
Ainoa teko hengitys on vielä et huuhtele sitä kennoa jos ei vielä vuoda termostaatin kuntoki toki vaikutaa tsekata jos ei meinaa lämmöt pysyä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 30 Marras 2008 22:59
Re: Lämppärikennon puhdistus
Ennen käytettiin kidesoodaa tuohon, saahan sitä vielä rauta- tai maalikaupoista? Vielä paremmin jos saisit huuhdeltua kiehuvalla liuoksella esim. porakonepumpun avulla. silloin et tarvis irroittaa kennostoa autosta, pari letkunpätkää siihen kiinni vaan.
Re: Lämppärikennon puhdistus
Ei vuoda vielä ja orkkis 92-asteinen termostaatti vaihdettu viime viikolla...
Re: Lämppärikennon puhdistus
Pari tuntia kun varaa kennon vaihtoon niin varmasti riittää. Kojelautaa ei tarvitse irroittaa. Halvat kennot ovat paskaa, harvoja rivoitukseltaan ja sotkettu maalilla, lämpöä ei tule. Orkkis maksaa vähän enemmän mutta toimii. Jos siihen ei ole varaa, kannattaa siirtyä julkisiin.
Re: Lämppärikennon puhdistus
Meinaakko tosiaan että onnistuu ilman kojelaudan irroittamista?Arska kirjoitti:Pari tuntia kun varaa kennon vaihtoon niin varmasti riittää. Kojelautaa ei tarvitse irroittaa. Halvat kennot ovat ulostetta, harvoja rivoitukseltaan ja sotkettu maalilla, lämpöä ei tule. Orkkis maksaa vähän enemmän mutta toimii. Jos siihen ei ole varaa, kannattaa siirtyä julkisiin.
Re: Lämppärikennon puhdistus
Kyllä siinä saa aika fakiiri olla ainakin vuoden -92 Zetecissä . Löysin ainoan yhdenkäden rakosen alapuolelta ja silloinkin piti avata 6 millisellä U-avaimella kaksi letkunkiristintä jotka tehdas oli vielä kivasti sijoittanut "monttuun" - millään muulla ei olisi mahtunut ja teeppä se vielä yhdellä kädellä ja avain mahtuu kääntymään sen minimin + käännettävä joka toisella varvilla. Ajattelin jo että pitää ottaa moottori pois . Itse kojelauta on loppujen lopuksi ihan helppo irrottaa jos näitä hommia on ennekin tehnyt.Mataz kirjoitti: Meinaakko tosiaan että onnistuu ilman kojelaudan irroittamista?
Taas tuosta kennon vaihdosta / pesusta / sisäpuolelta / ulkopuolelta: pesin kennoa kahdella eri jäähdyttäjänpuhdistusaineella viime talvena noin neljä tuntia porakonepumpulla ja lämpöä pidin yllä vanhalla uppokuumentajalla. Tulos oli lähinnä 0+ eli juuri ehkä huomasi. Niinpä kun auto tänä vuonna alkoi taas "olla kylmä" ja puhallin alkoi "ryytyä", vaihdoin sen Motonetin Turkkilaiseen tuotteeseen ja ilmankierto parani mutta lämpotila ei. Kennon aukosta kun kurkistelin remontin aikana, selvisi että kenno oli täynnä moskaa & paskaa kun ei ole sitä raitisilmasuodatinta. Kennon irrotuksen jälkeen selvisi, että pesukäsittely päältäpäin vaatisi nk arkeologista tekniikka ja voisi tulla valmiiksi jo vuoden kuluttua. Niinpä tyydyin vaihtamaan Nissensin kennon, joka oli (onneksi) vähän harvempi malliltaan (ilmakin pääsee läpi) verrattuna alkuperäiseen ja autolla voi ajella pikkupakkasillakin. Oikea ratkaisu olisi ollut panna koko auto paaliin, mutta kun se muuten on kunnossa ja osia vaihdettu sieltä täältä niin annettiin armon käydä oikeudesta (340000 km) .
Re: Lämppärikennon puhdistus
En kyllä menisi tuota Nissensin kennoa ihan tuohon kategoriaan laittamaan - on monessa laittessa ihan ensiasennuksena. Fordin kennossa on minusta menty jo "vähän yli" siinä kennon tiheydessä. Etenkin sellaisissa laitteissa joissa ei ole raitisilmasuodatinta se näkyy menevä tukkoon.Arska kirjoitti:Pari tuntia kun varaa kennon vaihtoon niin varmasti riittää. Kojelautaa ei tarvitse irroittaa. Halvat kennot ovat ulostetta, harvoja rivoitukseltaan ja sotkettu maalilla, lämpöä ei tule. Orkkis maksaa vähän enemmän mutta toimii. Jos siihen ei ole varaa, kannattaa siirtyä julkisiin.
Mitä taas tulee noihin "julkisiin kulkuneuvoihin" niin niillähän tunnetusti pääsee matkustamaan paikkoihin, joihin et ole menossa ja erityisesti silloin kun et ole minnekkään menossa. Meillä on näitä lämpimämpiä autoja pari varalla tällaisia tapauksia varten - ja takuulla tarkenee!
Re: Lämppärikennon puhdistus
Nyt lämpiää. Kivitilalla käväisin kysymässä kennon hintaa ja vaihtokustannusta, niin vastaus oli jotain tyyliin "ei kannata vaihtaa jos ei kerta vuoda, niin törkeen kallis" (ja minä kun luulin että harjoittavat kuitenkin liiketoimintaa) Ja sitten lykkäsivät Forten COOLING SYSTEM FLUSH -putelin käteen. Ja eikun kokeilemaan...
Huuhtelin puutarhaletkulla kennon ensin huolella pari kertaa molempiin suuntiin, sitten Forten litkut sisään. Annoin hautua pari tuntia, jonka jälkeen kiehuvaa vettä perään. Toisesta letkusta nesteet talteen, suodattimen läpi vedenkeittimen kautta uudestaan kennolle ja tätä toistin 5-10 kertaa. Lopuksi puutarhaletkulla taas vettä kunnolla molempiin suuntiin pari kertaa... Nyt tulee niin kuumaa että polttaa!
Tuli aikamoista Scheißee: mujua ja isompiakin muutaman millin kovia könttejä jotain mitä lie...
Ja on muuten vanha vedenkeitinkin puhtaampi sisältä kuin uutena!
Huuhtelin puutarhaletkulla kennon ensin huolella pari kertaa molempiin suuntiin, sitten Forten litkut sisään. Annoin hautua pari tuntia, jonka jälkeen kiehuvaa vettä perään. Toisesta letkusta nesteet talteen, suodattimen läpi vedenkeittimen kautta uudestaan kennolle ja tätä toistin 5-10 kertaa. Lopuksi puutarhaletkulla taas vettä kunnolla molempiin suuntiin pari kertaa... Nyt tulee niin kuumaa että polttaa!
Tuli aikamoista Scheißee: mujua ja isompiakin muutaman millin kovia könttejä jotain mitä lie...
Ja on muuten vanha vedenkeitinkin puhtaampi sisältä kuin uutena!
Re: Lämppärikennon puhdistus
Pääsitkin aika vähällä etenkin kustannuksissa ja hyvä että tuli kuntoon. Minulla auto oli ikänsä viettänyt soratieympäristössä ja sekin paljastui siinä vaiheessa kun vaihdoin tuulettimen. Tosin jo epäilin tuota kennon sisäpesussakin - oli täysin puhdasta lientä. Kaiketi edellinen omistaja oli jo pessyt sen sisältä. Ulkopesuun en nähnyt tarpeelliseksi enää ryhtyä, vaan vaihdoin kennon kun se kerta irti sain. Rapiat 50 euroa siihen hupeni
Re: Lämppärikennon puhdistus
Juu kyllä tossa ihan tuntipalkoille pääsi, vaikka siinä useempi tunti vierähtikin...
Nyt muuten nousee lämmötkin normaaleille, eli hitusen keskitason yli... Kun kenno oli tukossa, lämmöt pyöri pari milliä keskitason alla kovassakin ajossa. Ilmeisesti kennon tukkoisuus aiheutti sen, että kennolle tarkoitettua vettä meni syylärille, kun sinne helpommin pääsi => jäähdytti liikaa. Lämmöt myös nousee nyt nopeammin. Eli jos käy liian viileänä, eikä termarin vaihtokaan auta, kannattaa kokeilla kennon huuhtelua.
Nyt muuten nousee lämmötkin normaaleille, eli hitusen keskitason yli... Kun kenno oli tukossa, lämmöt pyöri pari milliä keskitason alla kovassakin ajossa. Ilmeisesti kennon tukkoisuus aiheutti sen, että kennolle tarkoitettua vettä meni syylärille, kun sinne helpommin pääsi => jäähdytti liikaa. Lämmöt myös nousee nyt nopeammin. Eli jos käy liian viileänä, eikä termarin vaihtokaan auta, kannattaa kokeilla kennon huuhtelua.
Re: Lämppärikennon puhdistus
mul on 2.9 12v scorpio. ei puhalla lämmintä ku parkissa. heti ku lähtee ajamaan ni puhaltaa kylmää
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Lämppärikennon puhdistus
Yleensä auttanut kun vanhat nesteet pois, vettä tilalle ja ajo kuumaksi, vedet pois, sitten nesteet sisään!
Re: Lämppärikennon puhdistus
Vois olla termostaatti jumittanut auki...teemu83 kirjoitti:mul on 2.9 12v scorpio. ei puhalla lämmintä ku parkissa. heti ku lähtee ajamaan ni puhaltaa kylmää