kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sami_87_
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Loka 2008 02:08

kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja sami_87_ »

moro.. tota olis tällänen pieni kysymys... minkälainen homma on vaihtaa kytkin vm-90 dohc sierraan...? ostin viime viikolla kyseisen auton.ja huomasin eilen että kytkin alkaa antautuu.. eikös tässä ole automaattisäätökin ettei pysty säätää...? kiitos jo etukäteen vastauksista..
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Laatikon joudut ottaa irti ja sitä ennen kaikkee muuta mikä on siinä tiellä kuten kardaani, pakoputki, jne. Sitten pääset käsiksi paineasetelmaan ja voit purkaa sen sieltä pois. Eihän tuo mikään mahdoton tehtävä ole mutta oma hommansa. kannattaa hommata kaveri avuksi jos ei ole mitään vaihdelaatikko nosturi tai vastaavaa. Se laatikko on kohtuu raskas yksinään koittaa saada menemään paikalleen. Päivän homma jos kokemusta löytyy. Uusi painelaakeri taitaa tulla sen kytkin paketin mukana mutta jos ei tule niin suosittelen vaihtamaan sen samalla. Itse vaihdoin laatikon alku kesästä ja nyt loppu kesästä piti ottaa laatikko uudestaan irti kun painelaakeri meni
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
sami_87_
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Loka 2008 02:08

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja sami_87_ »

ok.. mahtuuko laatikko tulle pois paikaltaan ilman että tarvii esim:konetta laskee...?
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

En minun tarvinnut ainakaan konetta laskea. Kallistuksenvakaajan joudut ehkä ottamaan pois tai ainakin löysäämään ne pultit millä se on korissa kiinni ja laittaa sinne alle vaikka puu palikat että se tulee vähän alemmaksi jolloin laatikko mahtuu tulemaan sen yläpuolelta pois. Suosittelen ostamaan alfamerin ford sierra korjausoppaan siellä on neuvottu esim. laatikon irroitus melko tarkasti ja sieltä löytyy tarvittavat kiristysmomentit. hyvä kirja jos tarkoitus korjailla autoa itse. hinta taitaa olla jotain 25€.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Pitikös sen automaattisäädön kanssa tehdä jotain immermanneja kytkimen vaihdon yhteydessä... Muistaakseni kelaa "löysät pois" kun vaijerin irrottaa, eli täytyy lukita poljin ala-asentoon vai miten se oli :? ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
sami_87_
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Loka 2008 02:08

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja sami_87_ »

joo eiköhän se kykän vaihto onnistu... kysyin vaan sen takia ettei tuu purettua mitään sellasta mitä ei tarvis ottaa ees pois,ettei tuu ylimääräistä työtä....::D:D
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Ite olen sitä automaatti säätöä kädellä kääntänyt sieltä kytkin polkimesta jolloin kaveri on irrottanut sen vaijerin sieltä alapäästä ja samalla lailla takasi sitten kun polkasee sitä kytkintä muutaman kerran niin se säätää sen vaijerin sopivalle lujuudelle. Siellä kytkinpolkimessa on semmonen puolikuun muotoinen muovi jossa se vaijeri on kiinni ja se on jollain jousella jännityksessä
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kytkinvaijerin saa irti ja paikalleen yksinkin. Poljin tarvii sopivalla kalikalla "lukita" yläasentoon, sen jälkeen puolikuuta pystyy sormin kääntämään eteenpäin, ja irroittamaan vaijerin. Toisinkin päin saa itse paikalleen, kun laittaa laatikon päästä ensin, sitten kääntää puolikuusta ja sujauttaa vaijerin takasin. Säätää kun painaa ekan kerran poljinta.

Kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki rojut kerralla, ei tuu sitten ylläreitä. Ja itse ostaisin vain alkuperäistä osaa, kaikille se ei tietenkään ole vaihtoehto. Uusi kytkinpaketti maksaa n. 150e fordilta.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: kytkimen vaihto vm-90 dohc sierra

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Poljin tarvii sopivalla kalikalla "lukita" yläasentoon
Muistin melkein oikein :lol: ...

Itse aikanaan ostin turun varaosamafiasta sachsin perus kytkimen, tais olla hieman alkuperäistä halvempi ja toimi todella hyvin... Samalla vaihdoin sekä silmä-, että painelaakerin... Silmälaakeri oli sen verta pahasti hirttänyt, että jouduin polttaan pillillä palasiks...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Vastaa Viestiin