Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Joo löytyy melkein taas joka päivä (fix or repair daily:stä) sieraimesta jotain häikkää, on tullu tehtyä niin paljon remppaa että oksat pois. nyt päälle jääneet viat: Päästöistä ei menny katasastuksesta läpi (arvot: CO% 0.15, HC 1300ppm, O2 7,7 ja CO 9.3) seosruuvin kääntelystä ei hyötyä. Tyhjäkäynti reistaa vähän (tyypilliset ryyppy yms hommat on kyllä tiedossa) Epäileekö joku ilmavuotoa jossain? olen kyllä käyny jotenkuten kaikki alip. letkut läpi, ei oo löytyny et mistä vuotais. Imusarjan tiiviste? semmonenkin vika on löytynyt, kun autolla kääntyy vaikka risteyksessä, niin ilmapuhaltimen (eli siis se mikä hönkii ilmaa kylmänä tai kuumana autohon :D) kierrokset nousee kovaksi, kun auto suoristuu, puhallus taas tasaantuu mutta on vähän epätasanen...heeelp?
Viimeksi muokannut fragmented, 29 Kesä 2008 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ja venttiilit on varmaan oikeissa säädöissä..?
Jo yksi vähän kantava pakonen saa HC:t yli tonnin ja tyhjäkäynnin sekasin.
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Mä en oo puuttunu ikinä venttiilikopan tiivistettä pidemmälle, ei harmainta aavistusta...onkohan iso remppa jos ei löydy ilmavuotojakaan mistään? Onko järkeä että ois palanu esim imusarjan tiiviste? En muistanu mainita että kiihdyttäessä kuuluu semmonen outo kilinä, ja yleensäkkin kun kone joutuu vähänkin kovemmalle esim mäessä tarvii vääntöö ni kilinä alkaa ja vääntöä ei juuri ole...kannattaako amatöörinä lähtä noita ollenkaa ite kattelemaan, ite olen opetellu ainakin tähän asti kaikki remppajutut, lähinnä alustan remppaamisen ja kaasari alkaa olemaa jo pässinlihaa :lol: Niin autohan on tuo tuossa allekirjoituksessa mainittu jos joku sitä ihmetteleepi :)
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Mistähän päin autoa tuo kilinä mahd. kuuluu ?
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Sijaintia on tarkalleen hankala tavoittaa kun kuuluu vaan ajettaessa, mutta siis konehuoneesta se kuuluu...ei esim alustasta tms...sytkähän jos on ketuillaa niin tietääkseni siitä kuuluu jonkinlainen kilinä? mutta tuo on sellanen selkeästi kuultavissa oleva ääni, pienen musiikin läpikin kuuluu...en tiedä sitte millanen kilke lähtee jos sytkä on pielessä, oon käännelly sitä virranjakajaa ja kokeillu eri kohdissa mut ei se häviä mihinkään. Ois kiva jos ite vois ehkä tehä asialle jotain, mut jos hirmu syvälle joutuu kaivaa konetta auki ni sit en rupea mutta jos nyt sattuis joku arvailemaa mahdollisuuksia et mistä tää nyt johtuu...koneeseen ei ole puututtu että ei ainakaa asennusvirheitä pitäis olla, mutta vikaa varmaan voi olla? mutta missä? :roll:
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Mikähän nyt mättää kun ei porukka vastaa mitään? Puutteellista tietoa? kettu sanokaa nyt jotain... :|
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

No strobon kans nyt katot sen sytkän kohilleen, liika ennakko aiheuttaa nakutusta ja saattaa sillä pakovenojakin polttaa..

Niin, ja säädä ne venat!
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Nyt uutta: Sierrassa vikaa!?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, käy vaan rohkeesti kiinni - ei se pure :wink:

Tarkista ne välykset sytkän ajoituksen lisäksi, jos niihin ei ole aikoihin puututtu ja olethan käynyt tietysti tulpat ja niiden johdot läpi, että ovat varmasti ehjät. Näissä taitaa kuitenkin oireilla enemmän kierrosilla, joten ei ehkä todennäköisin paikka...

Kävin itse ekaa kertaa välykset läpi tuosta kutoskoneesta mutama viikko sitten, eikä se ollut ollenkaan niin paha rasti mitä etukäteen pelkäsin. Hankalinta tuntui olevan koneen pyörittäminen puristusten yli (kunnes löysin tekniikan). Uusi venakopan tiiviste ei maksa kuin muutaman euron, joten rahasta ei varmaan jää kiinni, niin ja tarttet myös välysten mittamiseen tulkin sekä hylsysarjan tietty. Aikaa menee rauhallisti tehden tunti-pari.

Ohjeet välysten mittaamiseen ohc:ssä löytyy haulla [venttiili] + [välys] tai suoraan linkistä
viewtopic.php?f=3&t=12147&start=25&st=0 ... v%C3%A4lys

Konetta voi pyörittää iso vaihde (3.-4.) päällä tasaisella, jos ei onnaa, irroita tulpat (samalla voit tarkistaa niiden kunnon). Käy ohjeen mukaan kaikki venttiilit läpi ja säädä koneen ollessa kylmä ohjearvoihin. Samalla kun venttiilikoneisto on auki, voit tarkistaa mahdollisen kuluman nokassa.

Muita tyhjäkäynnin sekottajia ovat tosiaan imuilmavuodot ja rikkonainen lisäimaluisti (näistä löytyy myös haulla monta kysymystä), mutta tarkista nyt ensin nämä perushuoltokohteet.

-Jyri
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Joo vaihoin heti kun oireilu alko, tulpat+johdot. Minkä nyt ainakin ihan yhtään empimättä uskallan tehä, on tuo imusarjan tiivisteen vaihto. Se nyt ei ulkoapäin kovin vaaralliselta vaihdolta näytä :) Tota välysten säätöä en kyllä varmaan ainakaa ite uskalla alkaa tekemään jos en löydä ihan semmosia step1, step2 ohjeita alusta loppuun, tarvin autoa työmatkalla 100km/päivä, ni ei oo hirveesti varaa mokailla jotain ja tietty hirveet paineet on jos rupeaa ite aukomaa :roll: mut koitan etti söörzillä jos löytyis semmonen ohje että tuntuu turvalliselta, ellei joku mahtava heppu vois kuluttaa aikaansa ja kirjottaa tänne tai jopa tulla ite tekemään Joensuuhun :lol: ei palkatta jää ainakaan siinä tapauksessa luonnollisesti...
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

ja sytytyksen hoitelen myös itte, kuhan etin jostain ohjeet lampun käyttöön :D
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Kävin kokeilemassa jarrutehostimen alipaineletkun paikan imusarjassa tulppamista, ei kyllä tuntunu auttavan sekään, tietty hankala sanoa ku ei ole päästömittaria ja sierrassa nyt aina on ainakin mulla vähän epätasanen käynti ollu, lähinnä vaan niin pienellä se tyhjäkäynti.. Mutta ajaessa edelleen kaasu jää vähän huutamaan kun vaihdetta rupeaa vaihtaa, tai hidastaa jonkuu törtön takia. Taas koittelin hieman seosruuvi ja sytkän asento säätöjä, tuntuu että ei pölläyttäny enää niin paljoa käynnistäessä ja kiihtyy tasasemmin, moottorijarrutuksessa edelleen nykii. Kuuluuko muuten jossain vaihelaatikon (5-vaihteinen) alla olla joku sellanen halkeaman näkönen reikä? en osaa sanoa mis kohas se on mutta kun autoa kattoo alta niin se näkyy siinä jossain kohassa vaihteistoa? jostain kuulin että siitä pääsee jotain shittiä ulos tms? Edelleen etsitään nohevaa mekaanikkoa tutkasemaan tilannetta? Ei viel ihan uskalla turvautua mihinkään huoltsikka korjaajaan mikä saattaa ettiä viikon vikaa kun ei tiedä ko. moottorista hevon pyllyä...
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jos olet jo ehtinyt säätämään tyhjäkäynti-, seos-, ja tiesmitä ruuveja kaasarin kyljestä, niin on varmaan helpointa kiikuttaa auto korjaamolle perus huoltoa ja säätämistä varten. Aikaa, tupakkia ja tietty rahaa tässä kuluu sitten enempi, mutta auto on ajossa varmemmin. Koska tämä on sinulle käyttöauto eikä niinkään harrastus kuten monelle muulle :wink:, suhtaudu sen huoltoon ja kunnossapitoon kuten mihin tahansa pakolliseen kuluerään - "elämä on" :D

Jos haluat käydä läpi venttiilivälykset itse, niin varmasti täältä palstalta saadaan heräteltyä joku homman ennekin tehnyt. Ohc on ollut kuvioissa jotain 30 vuotta, joten kyllä sen säätämisen joku osaa ja onhan netissäkin kaikkea kivaa, mm. korjausopas sierraan - näistä voisi aloittaa:
http://pdftown.com/Ford-Sierra-Service-Manual.html
http://mm.atw.hu/

Tuossa huoltomanuaalin 1 osassa on kuvattu välysten säätö havainnollisten kuvien ja momenttien kera. Jos otat venttiilikopan irti ja säätöhomma ei onnistukaan, niin koppa takaisin kiinni ja korjaamolle. Mitään vahinkoa et saa aikaan, korkeintaan tiivisteen välistä tihkuu vähän öljyä (...pakosarjalle niinkuin mulla :shock: ). Varaa tarvittavat osat etukäteen ja aloita homma perjantaina (tai muun vapaapäiväsi aattona) jolloin sinulla on aikaa kaikessa rauhassa katsella konepellin alla ja bonuksena lauantaina on vielä varaosaliikkeetkin auki, jos tarvitseekin joku pieni nippeli uusia.

Joka tapauksessa kannattaa viedä auto lopuksi pajalle, joka säätää moottorin kuntoon ja tulostaa vielä katsastusta varten sinulle päästölapun.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Näin taidan tehdä, varailen ajan huomenna korjaamolle (ellei joku viel löytyis ennen huomista Joensuun alueelta jelppimään? Ei liene paha vika kuitenkaan, toivottavasti. Sehän siinä onkin ku kyrsii kun autoa tarvii koko ajan, ei ole hirveesti ylimäärästä hilloa auton korjauTTAMISEEN... itellä kun ois aikaa niin kokeilisin vaikka hyvillä ohjeistuksilla, kyllä se tolla oppaalla varmasti jo onnistuiskin, mut riskillä mennään silti. Pitääpä ilmotella kuitenkin jos vika löytyy...
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Joo saikin huoltoa heti, eli ilmavuodot on tutkittu,välykset säädetty (0.20 ja 0.25) Arvot saatiin just ja just alle ylärajan, vanhat arvot: CO% 0.15, HC ppm 1300, O2 7.7 ja CO2 9.3 Uudet arvot samassa järjestyksessä: 0.23, 555, 4.7 ja 11.1 Eli ei vieläkään tietääkseni ole ihan normaali, pitäis kait olla lähempänä nollaa kun 600, tuo kilinä ääni kuuluu edelleen, auto lämpiää ni kilinä alkaa. Voisko tuo sytkäboksi vaikuttaa mitenkään asiaan? Mulla on niitä 2kpl mut tiiä sitte toimiiko molemmat, vois käyä romikselta kysymäs lainaan boksia ja käyä mittarilla...
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Joo ei nyt oo vieläkään oikein kohillaan joku, edelleen vikana tuo kun kiihyttelee niin kierrokset jää vähäks aikaa huutamaan kiihdyttäessä kun kaasu lasketaan ja kytkin painetaan...onko mitään kokemuksia?
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja country sedan »

fragmented kirjoitti: kierrokset jää vähäks aikaa huutamaan kiihdyttäessä kun kaasu lasketaan
Laihalla, kuten toi CO arvokin kertoo. Pitäis olla siellä 2% korvilla ennemmin kuin 0.2%.
Joku 250-300ppm on ihan jees HC.
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Temppuilua edelleen ja edelleen, toinen virranjakaja on vaihdettu, uudet tulpat, johdot, pyörijä, v.jak.kansi, toisella puolalla, toisella sytkäboksilla (rupes pysymään tyhjäkäynnillä käynnissä boksinvaihdon jälk. vanhalla ei pysyny) lisäksi, kun kaasari taisi olla se dfth 30/34 muistaakseni, niin siellä alapuollel on ne 2 läppää, sitä isompaa (ei aukea kaasua painettaessa) laitoin vähän kiinnemmäs niin tyhjäkäynnin sain pienemmälle kun se huuti niin helvetisti, ja on suht tasanen käyntikin, mikä on se läpän tarkoitus? Siis tällä hetkellä ongelmat, tyhjkäynti liian pieni (jos läppää aukasee niin nousee mut muuttuu epätasaseks) pienillä kierroksilla ei meinaa lähteä vetämään=nykii, bensa haisee (seosruuvi sieltä kyljestä on n,1.7kierrosta auki) sytkä on säädetty ottamalla tulppa irti ja pyörijä osottamaan sitä t.johto josta tulppa on irti kun mäntä on ylhäällä, kaasarin tiivisteet vaihdettu, ?kaasarin alipainepumpun? kalvo, kiihdytyspumpun kalvo vaihdettu, imusarjan tiiviste vaihettu, jarrutehostaja ei vuoda, eikä muutenkaan löydy mistään vuotoja...venttiilinvälyksethän ne sääti jo tos joku aika sitte, voiko ne mennää näin nopeesti vituilleen? miks? nokka kulunu? mikä mättää? öljyinä valvoline max-life 5w30 bensana 98
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Haetaan 2.0 ohc mekaanikkoa :D

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joo no toi DFTH kaasutin osaa olla kinkkinen tapaus joskin toimiessaan ihan ok peli. Niin vaihdoitko sä siihen sen ison kalvon joka avaa toisiokurkun läppää? Se vinossa oleva iso alipainekello kaasarin kyljessä siis. Niistä menee usein kalvo puhki joka aiheuttaa täten siis ilmavuodon-->vetää laihalle.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Vastaa Viestiin