Ohc2.0i + eaton M-45

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Onko kukaan ympännyt Ohc:n+ruiskun kaveriksi VW G60 ahdinta?
Itselle iski tämmöinen hullu idea saada mekaaninen ahdin pannuhuoneeseen.
Tavoitteena maltilliset n150-170hv ja mahdollisimman suuri vääntö...
On kokemusta turbopadan rakentamisesta, mutta jos jollakulla on tietoa/neuvoja/ideoita rakennelman toteuttamiseen, otan ne ilolla vastaan!
Viimeksi muokannut sierraIS86, 24 Kesä 2009 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Ohc2.0i + G60ahdin

Viesti Kirjoittaja koskar »

Saako kysyä, että miksi juuri G60 ahdin? Eikä esim Toyotan SC12/SC14 tai vaikka Eatonin M45/M60 jne?
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohc2.0i + G60ahdin

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Saa kysyä:)

Siksi koska olisi tiedossa edullisesti semmoinen G60 ahdin.
Mut ei ole kirkossa kuulutettu juttu, vaan on vasta suunnitteluasteella.
Mites noi ahtimet eroaa G60 ahtimesta? Ovatko parempia?

Ainakin Caprissa taitaa toimia :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=LKjpQY9bU1M
Kuva
tt-r
Viestit: 87
Liittynyt: 02 Maalis 2005 22:16
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Ohc2.0i + G60ahdin

Viesti Kirjoittaja tt-r »

joo,kovasti on ollu harkinnassa itelläkin. Tulee vaan kalliiks oppia kantapään kautta,mutta ois ihan kiva olla ensimmäisten joukossa,jotka ajelee mekaanisesti ahdetuilla ohareilla :? ehkä lottovoitto ratkasis asian :lol: tai sit tarttis vaan painella nukkumaan,että jaksais jäähä ylitöihin ja toteuttaa kierot fantasiat :twisted:
escort 1973 TIC megaruutta
escort 1979 prokkis,myytävänä -gotta collect 'em all!
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohc2.0i + G60ahdin

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Itse aion kyllä toteuttaa kuluvana kesänä tai talven aikana ko. projektin.
Mutta alkaa vaikuttaa tuo eaton m45 paremmalta kuin g60 ahdin.
Katsellaan ja tuumitaan... :lol:
Pitää ensiksi suunnitella hyvin ja sitten toteutus on helpompaa.
Noita eatonin ahtimia tuntuu saavan aika edullisesti, kun ovat vakiokamaa
esim minissä. Ja on vielä omat öljytkin, eli säästyy öljylinjojen vedoiltakin.
Kuva
tt-r
Viestit: 87
Liittynyt: 02 Maalis 2005 22:16
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Ohc2.0i + G60ahdin

Viesti Kirjoittaja tt-r »

No toi öljy juttu selvitti jo paljon :lol: eipähän ainakaan tuu öljyt pihalle omatekosista linjoista :evil: kyllä houkuttelis koittaa tommosen rakentamista :shock: (ja mieluiten onnistuakkin)
escort 1973 TIC megaruutta
escort 1979 prokkis,myytävänä -gotta collect 'em all!
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohc2.0i + G60ahdin

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

No niin. Nyt olisi sitten aika alkaa todenteolla suunnittelemaan
mekaanisesti ahdettua OHC 2.0iS riesaa. Toinen moottori odottaa toimia:)

Eli tavoitteenani on 150-180hv ja 250+nm luotettava moottori
pienellä budjetilla, eli hi-tech ym osat saa unohtaa.

Eli koneeseen on juuri tehty normaali koneremontti.
Kansi on koneistettu ja siistitty.
Marteliuksen xl-satsi on kiinni+2.5" martelius piippu eli ei siitä ainakaan luulisi ahdistavan.

Nenäksi olen ajatellut Burtonin BF134 tai piperin 134.
Säädettävä nokkapyörä löytyy jo.
Ahdin eaton m-45(ei vielä ole, jos jollakulla lojuu ylim nurkissa niin PM)
Heti kun saan ahtimen alan sovitella kiinnityksiä ja hihnapyöriä. Tavoitteena tehdä ns pulttaakiinni systeemi.

Toimisiko muuten esim ohc opelin ala- ja nokka pyörä yhdessä hammashihnalla varustettuna tässä ko. kokoonpanossa? Sellaiset vaan löytyisi nurkasta tyhjänpanttina. Sorvi kyllä pysyy kädessä eikä koneistukset tuota ongelmia.
Välityshän olisi aika sopiva 1:2. Eli ahdin kiertäisi 2x moottorin rpm.

Jonkunlaista lisäsuutintahan tuo systeemi varmaankin kaipaisi vai olisiko asia hoidettavissa esim isommilla suuttimilla? Lisäsuuttimia kyllä löytyisi nurkista montakin. Lisäsuuttimen ohjaus täytyisi varmaan järjestää mutta miten?
Entä ilmamäärämittarin viritys?

Välijäähdytintä en ainakaan heti ajatellut asennella, mutta jälkeenpäinhän tuo on aika helppoa.

Eli otan kiittäen kaikki suunnitteluneuvot ja ehdotukset vastaan.

Kiitos
Kuva
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja Aksu »

SIINNÄ olisi yksi vaihto ehto lisä suuttimen ohjaukseen.
Kannattaa se välijäähy laittaa heti,varsinkin jos sen leimaan laittaa. Muuten taas edessä penkitys ja muutuskatsastus.
gti golo palloilija
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

No hemmetti soikoon! Tuohan olisikin oiva peli. Kiitos vinkistä ja linkistä!
Kuva
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ja ilmeisesti sytkän puolelle saa tehtyä myöhäistyksen siihen puolan lähellä oleviin johtoihin. Helpolla releellä ja paine-anturilla.
gti golo palloilija
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja mamu »

ja eikös mekaaninen ahdin lämmitä ahtoilmaa turboa enemmän, joten cooleri on ihan hyvä ratkaisu jo alkuvaiheessa..
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

mamu kirjoitti:ja eikös mekaaninen ahdin lämmitä ahtoilmaa turboa enemmän, joten cooleri on ihan hyvä ratkaisu jo alkuvaiheessa..
Eiköhän se ole juuri toisinpäin. Mekaaninen keskipakoahdin lämmittää ilmaa vähiten, sellaista olen jo hyvän aikaa suunnitellut toho sierraan laittavani. Eatonit kiinnostaisi muuten mutta noissa rootseissa on niin käsittämättömän huono hyötysuhde..Ne kun ottavat kymmeniä hevosvoimia moottorista. Tarttis vähintäänkin tehdä systeemi joka kytkisi ahtimen toimintaan vasta kun sitä oikeasti tarvitaan. Tai joku ohivirtausmekanismi jolloin ahdin ahtaisi vasta kun kaasua runttaa kunnolla.

Siinä mielessä keskipakoahdin ois jees kun se ei tarvitse käyttötehoa kovinkaan paljoa, ehkä muutaman hassun hevosvoiman.

Myös ruuviahdin olisi varteenotettava, siinä on selvästi parempi hyötysuhde rootsiin verrattuna.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Käsittääkseni turbo nostaa eniten lämpöä sen takia koska runkoosa yms muut ovat paljon lämpöä tuottavia osia siinnä. ei se ilman puristamis tapa vaikuta siihen lämmön nousuun.
Eli se mikä tuottaa vähiten lämpöä pyörittämiseen on viilein, eli taitaa olla juuri keskipako mallinen.
gti golo palloilija
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Jep, koska roots ahtimen hyötysuhde on huono, muuttuu tuo kaikki hukkalämmöksi verrattuna nyt vaikka siihen keskipakoahtimeen. Pakokaasuahdin taas käy muutenkin niin kovin kuumana että sekin osaltaan lämmittää ahtoilmaa jo reippaasti. Kovin ovat hinnoissaan nuo mekaaniset keskipakoahtimet..
Itse olen harkinnut mokoman tekemistä itse hillittömän isosta dieselin turbosta. Eli turbiiniosa pois, kuulalaakerointi ja reilut välitykset mahdollisesti hihnoilla. Tuolla voisi saada ehkä 0.1-0.3bar ahtoja..mene ja tiedä. Asia vaivaa siinä määrin että ajattelin kokeilumielessä ottaa selvää asiasta.

Täällä ilmeisesti kaupataan jotai turboista kierrätettyjä mekaanisia ahtimia (huh mitkä hinnat!):
http://www.rjssuperchargers.com/
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Mikäköhän nokka mahtaa olla kyseessä?
Jos joku tietäisi kuvan perusteella niin ei tarttis alkaa mittakelloa lainaileen:)

Eli merkintä takana on CGF7
Nokan profiili vaikuttaisi kireämmältä kuin perusnokka, voin olla väärässäkin.

Kuva
Kuva
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ohc2.0i + eaton M-45

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ei tietoa mikä nokka tuo on kyseessä mutta jos hakusessa alle 300 niin ihan turhaan vaihtaa sen nokan jos se kunnossa oleva keppi siellä on. Tosin remmin kanssa ei ole koskaan ollut tekemisissä ja siellä voisi tuo 134:n olla ihan kiva lisä vääntöön varsinkin.
Itse penkittänyt vakio kepillä 330hv 1,5bar paineilla ja tuolla toimii todella nätisti turbo vehkeitten kanssa varsinkin.
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin