Focus vetarivian paikallistaminen
Focus vetarivian paikallistaminen
Mites sellainen vetarivian oireilla oleva vika, mutta ilman ääntä? Eli kiihdyttäessä ravistaa rattia, jo tuolla n. 40km/h vauhdissa mutta etenkin moottoritienopeuksissa. Mutta ei se sen ihmeempää ääntä pidä, ja koitin ajaa ympyrää molempiin suuntiin eikä kuulunut naksutusta. Klappia kyllä tuntuu olevan kun etupyörä ilmassa koittaa. Ja repsikan puolelta on vuotanut rasvaa.
Eli oisko joku "varma" konsti varmistaa onko se vetari ja jos on niin kumpi puoli vai molemmat? Ja sitten tää on varmaan tyhmä kysymys mutta mitä sinne vaihdetaan, vetoakseli, -nivel vai molemmat?
Auto on -01 farmaridieselfocus. Huomenna lauantaina olis hyvä päivä puuhastella, joten nopeista vastauksista olisin iloinen
Eli oisko joku "varma" konsti varmistaa onko se vetari ja jos on niin kumpi puoli vai molemmat? Ja sitten tää on varmaan tyhmä kysymys mutta mitä sinne vaihdetaan, vetoakseli, -nivel vai molemmat?
Auto on -01 farmaridieselfocus. Huomenna lauantaina olis hyvä päivä puuhastella, joten nopeista vastauksista olisin iloinen
Tuohon focukseenhan saa metellin kokonaiset akselit motonetilta niin halvalla, että ei pitäisi olla ongelma. Stefat kannattaa muuten vaihtaa samalla kun vaihtaa nuo akselit.
Mutta tuossa on tuo ongelmakohta apukuskin puolella se kestovoideltu laakeri siinä akselilla. Se aiheuttaa vahvaakin ravistusta väljistyttään (yleensä kestää noin 50tkm). Sen laakerin hajoaminen ei aiheuta loksumista mutkissa.
Mutta tuossa on tuo ongelmakohta apukuskin puolella se kestovoideltu laakeri siinä akselilla. Se aiheuttaa vahvaakin ravistusta väljistyttään (yleensä kestää noin 50tkm). Sen laakerin hajoaminen ei aiheuta loksumista mutkissa.
Niin ja jos välys on sisemmässä vetonivelessä niin ei se mitään ilmaise itsestään vaikka ajaisi kiekkaan pihalla.
Ulommainen vetonivel jos kulunut urille niin silloin kuulee kiekkaan ajettaessa rutinaa kun kuulat hyppäävät uraan ja takaisin.
Hätätila korjaus on vaihtaa ulompivetarinpää vasemmalta oikealle ja päinvastoin, tällöinhän vika ilmenee enää peruutettaessa.
Ulommainen vetonivel jos kulunut urille niin silloin kuulee kiekkaan ajettaessa rutinaa kun kuulat hyppäävät uraan ja takaisin.
Hätätila korjaus on vaihtaa ulompivetarinpää vasemmalta oikealle ja päinvastoin, tällöinhän vika ilmenee enää peruutettaessa.
Fix Or Repair Daily
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Eipä oo selvinnyt, mutta kyllä se vetarivialta kalskahtaa. Ravistaa nimittäin vain vasemmalle kääntäessä ja vedättäessä.
Seuraava kysymys onkin, että kumman puolen vetari se silloin on jos oireilee nimenomaan vasemmalle kääntäessä eli vastapäivään ajaessa? Meen huomenna Motonetiin ja olis kiva vaihtaa kerrasta oikein Ja onko se nyt noilla oireilla ulompi vai sisempi vai vaihdanko koko paketin kerralla... Jännä muuten, molemmat puolet on uusittu n. vuosi ja 40tkm sitten. Ei taida kuitenkaan mennä mihinkään takuisiin.
Seuraava kysymys onkin, että kumman puolen vetari se silloin on jos oireilee nimenomaan vasemmalle kääntäessä eli vastapäivään ajaessa? Meen huomenna Motonetiin ja olis kiva vaihtaa kerrasta oikein Ja onko se nyt noilla oireilla ulompi vai sisempi vai vaihdanko koko paketin kerralla... Jännä muuten, molemmat puolet on uusittu n. vuosi ja 40tkm sitten. Ei taida kuitenkaan mennä mihinkään takuisiin.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
mulla täristää oikealle käännettäessä ja kiihdytyksissä jos on muita kyydissä...
olisko sisäpää vai toinen ulkopää?
olisko sisäpää vai toinen ulkopää?
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Mulla vaihdettiin molemmat kerralla niin en osaa tosiaan vieläkään sanoa kumpi puoli se sitten oli. Muistaakseni asentaja tunnusteli että kuskin puolella ois ollu klappia, mutta en oo ihan varma. Eli jos mulla oli kuskin puoli niin sulla se olis sitten repsikan puoli. Se on pitempi, ehkä vähän kalliimpi, mutta helpompi vaihtaa. Nettivaraosassa taitaa olla uusi orkkisosa myynnissä tällä hetkellä edukkaasti.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
pistin jo kyselyä siitä...AulisK kirjoitti:Mulla vaihdettiin molemmat kerralla niin en osaa tosiaan vieläkään sanoa kumpi puoli se sitten oli. Muistaakseni asentaja tunnusteli että kuskin puolella ois ollu klappia, mutta en oo ihan varma. Eli jos mulla oli kuskin puoli niin sulla se olis sitten repsikan puoli. Se on pitempi, ehkä vähän kalliimpi, mutta helpompi vaihtaa. Nettivaraosassa taitaa olla uusi orkkisosa myynnissä tällä hetkellä edukkaasti.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Itsellä auto oireilee moottoritienopeuksilla kiihdytellessä ja jarrutuksissa täristämällä. Pienemmillä nopeuksilla ei täristä. Tuossa illalla nostin keulan ilmaan ja kokeilin noita vetareitten välyksiä, kuskin puolella sisemmässä nivelessä ehkä pari milliä klappia, apparin puolella ei lainkaan. Ei myöskään pidä mitään ääntä. Miten paljon noissa vetoakseleissa Focuksessa yleensä on klappia? Jotenkin tuntus käsikopelolla että nuo olis kunnossa. Tietty vois olla tuo välilaakerikin mutta ei siitäkään mitään ihemellisiä rahinoita kuulunut.
Ketuttaa tuo auto muutenkin; maalit irtoilee ja lämpimänä ei meinaa pysyä käynnissä millään Nyt vielä tuo tärinä...
Ketuttaa tuo auto muutenkin; maalit irtoilee ja lämpimänä ei meinaa pysyä käynnissä millään Nyt vielä tuo tärinä...
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Noo ainakaan mulla ei sitä klappia tuntenut vetarien ollessa paikallaan, ja irrotettunakin se oli vähän silleen että oisko tossa klappia vai ei. Silti ajossa tuntui tosi selkeesti.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Ok, tota kuskinpuolta epäilen kyllä vahvasti.
Täytyy kokeilla vaihtoa sitten itse, jos kerta niin helppoa kuin tuolla yllä annettu ymmärtää. Eikö toi laatikon pään sisempi vetonivel ole millään kiinni askissa? Lisäksi kiinnostaa, paljonko vaihteistoöjlyä 1,6 -00 zetecciin menee?
Täytyy kokeilla vaihtoa sitten itse, jos kerta niin helppoa kuin tuolla yllä annettu ymmärtää. Eikö toi laatikon pään sisempi vetonivel ole millään kiinni askissa? Lisäksi kiinnostaa, paljonko vaihteistoöjlyä 1,6 -00 zetecciin menee?
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Kuskin puolen vaihtamisessa on kuulemma sellainen konkelo että jos on tiukassa niin joutuu purkamaan repsikankin puolen, että pääsee lyömään sitä sieltä laatikon päästä irti. Dieselkoneen MTX-vaihteistoon menee 2litraa öljyä, oiskohan tossa samaa luokkaa.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
IB-5 öljyn tilavuus 2,3l
MTX75 = 2l
MTX75 = 2l
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Jees, uudet vetarit löytyikin kaverin kautta kunnostettuina. Vaihdan samalla molemmat niin ei tarvii arvailla kumpi rikki. Kiitos noista vaihdelaatikon öljymäärätiedoista. Osaa kerralla varata kaikki tavarat niin ei tartte välillä alkaa ryyppäämään ja hakea seuraavana päivänä puuttuvia osia .
Motonetissa ei ainakaan ollut noita uusia stefoja tarvikeosina joten ne tarttee varmaan hakea fjordilta. Mitäs muuta mä tartten... ainakin uudet napamutterit.
Motonetissa ei ainakaan ollut noita uusia stefoja tarvikeosina joten ne tarttee varmaan hakea fjordilta. Mitäs muuta mä tartten... ainakin uudet napamutterit.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Jep, se stefojen laitto on kuulemma tarkempaa puuhaa kuin äkkiä luulisi. Eli kannattaa jostain varmistaa miten ne laitetaan, olikohan siihen joku työkalukin. Ja oot varmaan kuullut siitä että kannattaa vetää klemmareilla vetareiden suojakumit kiinni ja laittaa öljypohjan tiivisteliimaa tai vastaavaa väliin.
Ainiin ja jos ei oo tyhjennysproppua niin voi olla että et saa sieltä kaikkia vanhoja öljyjä pois... paitsi jos jollain imuletkulla ujuttelee
Ainiin ja jos ei oo tyhjennysproppua niin voi olla että et saa sieltä kaikkia vanhoja öljyjä pois... paitsi jos jollain imuletkulla ujuttelee
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Tästä aiheesta on tullut luettua kaikenlaista.
Mulla alkaa Focus (-99, 1.4 STW) täristellä suunnilleen 90-100 km/h:n vauhdissa. 120:ssa tärinä on jo epämiellyttävää. Tärinä tuntuu ratissa, rungossa ja polkimissa. Sillä ei ole merkitystä, onko vetoa vai ei, kytkin pohjassa vai ei. Vain nopeudella tuntuu merkitystä olevan.
Tänään tasapainotettiin renkaat, ja vaikka niissä olikin epätasapainoa, ei lopputulemalla ollut juurikaan vaikutusta itse ongelmaan. Samalla ihmeteltiin ripustuksia ja todettiin ne ihan kunnossa oleviksi.
Kuskinpuoleisen vetarin stefa vuotaa laatikosta öljyä, joten se pitää vaihtaa kuitenkin. Mekaanikko arveli, että melkein samalla vaivalla voisi vaihtaa koko akselin, jos vielä renkaiden tasapainotuksen jälkeen täristelee.
Voiko tässä tilanteessa mielestänne sulkea pois muut mahdolliset tärinän aiheuttajat? Että reippain mielin vetoakseleita vaihtamaan? Ja molemmat kerralla?
Kuuluuko muuten se oikean akselin puolivälissä oleva laakeri automaattisesti vaihdettaviin osiin?
Mulla alkaa Focus (-99, 1.4 STW) täristellä suunnilleen 90-100 km/h:n vauhdissa. 120:ssa tärinä on jo epämiellyttävää. Tärinä tuntuu ratissa, rungossa ja polkimissa. Sillä ei ole merkitystä, onko vetoa vai ei, kytkin pohjassa vai ei. Vain nopeudella tuntuu merkitystä olevan.
Tänään tasapainotettiin renkaat, ja vaikka niissä olikin epätasapainoa, ei lopputulemalla ollut juurikaan vaikutusta itse ongelmaan. Samalla ihmeteltiin ripustuksia ja todettiin ne ihan kunnossa oleviksi.
Kuskinpuoleisen vetarin stefa vuotaa laatikosta öljyä, joten se pitää vaihtaa kuitenkin. Mekaanikko arveli, että melkein samalla vaivalla voisi vaihtaa koko akselin, jos vielä renkaiden tasapainotuksen jälkeen täristelee.
Voiko tässä tilanteessa mielestänne sulkea pois muut mahdolliset tärinän aiheuttajat? Että reippain mielin vetoakseleita vaihtamaan? Ja molemmat kerralla?
Kuuluuko muuten se oikean akselin puolivälissä oleva laakeri automaattisesti vaihdettaviin osiin?
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
pist kaikki vaan kerralla vaihtoon....kumminki joskus kuukauden päästä rupee toinen puoli täristämään.....sama homma tehään aina laakereitten kanssa....pareittain ne kannattaa vaihtaa
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
2003 Mondeo ST220
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Vetarijumpan kävin itsekin reilu vuosi sitten focuksen kanssa. Tässä on minun mielestäni selvät vetarioireet:
-Täristää kun kiihdyttää yli 80 kmh vauhdista ylöspäin. Kun iskee kytkimen pohjaan, niin vapina loppuu.
-Jos on kuormaa mukana niin pahentaa ravistusta
Jos nuo löytyy niin ei muuta ku molemmat vetarit uusiksi (kertoo vahingosta viisastunut). Ei siinä mikään muukaan voi olla.
Jos täristää aina vapaallakin päästellessä motarinopeudessa, niin syyt on tyypillisesti seuraavat:
1. renkaat on epätasapainossa
2. vanteet ei ole pyöreät
On siis ihan sama vaikka renkaat olis puntitettu, jos ne vanteet on soikeat. Vanteet rikkoutuu kantteihin ajamisista jne... Ja voi hyvinkin olla, että rengasliikkeessä on sen verta laiska kaveri, että lyö vaan puntit kohdalleen ja jättää tarkistamatta sen, että onko renkaat suorat. Meinaan kokemusta on siitäkin.
Muutama kommentti vetarien vaihtamisista:
Vasen vetari on lukkorenkaalla kiinni. Siihen pitää siis saada napakka isku että lähtee. Itselläni ei päässyt vaihteiston läpi lyömään. Oli joku hemmetin tanko välissä, enkä uskaltanu iskeä sitä. Järeä liukuvasara sinne ihan vetoakselin juureen vaan kiinni ja lähtee iskemällä. Kevyellä liukuvasaralla ei auta hakata. Oikea akseli lähtee nätisti vetämällä.
Vaihdelaatikon tiivisteet saa Fordilta hinta 7 €/kpl. Ne muuten lähtee sieltä askista irti parhaiten rengasraudalla kampeamalla.
Motonetin vetarit toimii, mutta niistä on monella hajonnu ulomman nivelen kumit. Eli kannattaa seurata.
-Täristää kun kiihdyttää yli 80 kmh vauhdista ylöspäin. Kun iskee kytkimen pohjaan, niin vapina loppuu.
-Jos on kuormaa mukana niin pahentaa ravistusta
Jos nuo löytyy niin ei muuta ku molemmat vetarit uusiksi (kertoo vahingosta viisastunut). Ei siinä mikään muukaan voi olla.
Jos täristää aina vapaallakin päästellessä motarinopeudessa, niin syyt on tyypillisesti seuraavat:
1. renkaat on epätasapainossa
2. vanteet ei ole pyöreät
On siis ihan sama vaikka renkaat olis puntitettu, jos ne vanteet on soikeat. Vanteet rikkoutuu kantteihin ajamisista jne... Ja voi hyvinkin olla, että rengasliikkeessä on sen verta laiska kaveri, että lyö vaan puntit kohdalleen ja jättää tarkistamatta sen, että onko renkaat suorat. Meinaan kokemusta on siitäkin.
Muutama kommentti vetarien vaihtamisista:
Vasen vetari on lukkorenkaalla kiinni. Siihen pitää siis saada napakka isku että lähtee. Itselläni ei päässyt vaihteiston läpi lyömään. Oli joku hemmetin tanko välissä, enkä uskaltanu iskeä sitä. Järeä liukuvasara sinne ihan vetoakselin juureen vaan kiinni ja lähtee iskemällä. Kevyellä liukuvasaralla ei auta hakata. Oikea akseli lähtee nätisti vetämällä.
Vaihdelaatikon tiivisteet saa Fordilta hinta 7 €/kpl. Ne muuten lähtee sieltä askista irti parhaiten rengasraudalla kampeamalla.
Motonetin vetarit toimii, mutta niistä on monella hajonnu ulomman nivelen kumit. Eli kannattaa seurata.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Kiitoksia vinkeistä. Harmi, kun ei ole tiloja missä tehdä.. Mielelläni tuohon olisin uudet vetarit laittanut kerralla. Läheisen korjaamon hinta-arvio kummankin vetoakselin vaihdolle olisi ollut 469,- + tiivisteet ja vaihteistoöljyt.
Auto kuitenkin palasi myyjäliikkeeseen korjattavaksi juurikin tuon tärinän takia. Katsotaan, mitä keksivät.
Auto kuitenkin palasi myyjäliikkeeseen korjattavaksi juurikin tuon tärinän takia. Katsotaan, mitä keksivät.
Re: Focus vetarivian paikallistaminen
Focus tuli huollosta molemmat vetoakselit vaihdettuna ja eipä tärinä enää menoa haittaa. Näin tällä kertaa, vaikkei tuo oireilu ihan tyypillisintä laatua ollutkaan.