JOHAS POMPPAS, moottorin ohjainlaite

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

JOHAS POMPPAS, moottorin ohjainlaite

Viesti Kirjoittaja anne »

Focus -99 on korjaajalla ilmoittivat aiemmin, että lamda-anturi vaihdettava.
Nyt soittivat sitten, että sama ongelma jatkuu vaikka lamda vaihdettu ja vika taitaakin nyt olla moottorin ohjainlaitteessa ovh 800e!!

Voiko tosiaan olla, vikana autossa ollut "prutputtava" tyhjäkäynti, ei muuta, ei edes ole sammunut tms..

Luin jostain pumpusta, mutta kaipa he Vemixillä tietävät.
Onko tämä ohjainlaite ns. "kuluvaosa", mitarissa nyt hieman päälle 180tkm
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Elektroniikka on nykyautossa valitettavasti myös kuluva osa. Usein yksi vika aiheuttaa seurauksia, jotka taas viittaavat toiseen vikaan. Monesti syynä on sähköliittimien huono kontakti, Suomen oloissa varsinkin tiesuola ja kosteus yhdessä tehokkaasti vanhentavat autoa. Merkkikorjaamo näkee laitteillaan vikakoodin, josta sitten voi lähteä etsimään vikaa. Tee-se-itse-miesten mahdollisuus paikallistaa vika elektroniikassa on aika pieni. Itse luottaisin merkkiliikkeen asiantuntemukseen, vaikka tämä maksaakin. Onneksi autovero on laskemassa.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Kyllä se on tullut huomattua, että aika pientä mitä itse uskaltaa tehdä.
Siksi veinkin Vemixille. On vain erittäin kiusallinen tilanne kun olet varautunut osaan, jonka hinta n. 200e + työt ja sitten kuuletkin, että hupsista, nyt menisi vielä 800e+työt. Ja auto oli tosiaan viime viikolla päivän heillä, jotta saivat etsiä vikaa ja eilen vein uudelleen tämän Lamdan vaihdon vuoksi.. Mitenköhän toi anturi kirjoitetaankaan oikein :wink:
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Mukavaa noitten vikalähteiden arpominen... kai siitä on ihan nämä perusjutut tarkistettu ensin, niinkuin tulpat, tulpanjohdot, jne..? Oletko kysynyt, että mitäs sitten tehdään jos se 800e osa vaihdetaan eikä vielä auta mitään? "Vaihtakaa vanha takaisin.."

Tästä nyt ei ole juuri mitään hyötyä, mutta nuo vikakoodien lukemiset on usein yhtä tyhjän kanssa.. esimerkkinä jos päästöt ovat pielessä, voi vikakoodit väittää että lambda on viallinen, koska näyttää "vääriä" arvoja tyhjäkäynnillä, vaikka tämä onkin seuraus viasta, eikä se ongelma itse. Tai sitten ei vikakoodia -> ei vikaa, ei voi korjata. Näin ainakin huomasin entisen Sierrani kohdalla, toki focuksessa aika paljon kehittyneemmän systeemit...
Kuga PHEV
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Kyllä. Vikakoodia pitää osata tulkita. Ei se lukeminen yhtä tyhjän kanssa ole kuitenkaan, hyvää viiteinformaatiota vian rajoituksessa ja lähes aina ensimmäinen kannattava operaatio nykyautojen kanssa. Joissakin tapauksissa vika on myös suoraan koodin kertoman mukainen.

Asiantunteva korjaamo ei yleensä anna kommentteja "vika taitaakin olla..." . Todennäköisimmin tässäkin tapauksessa vika on jossain muualla kuin moottorinohjausyksikössä. Jos kuitenkin näinkin harvinainen tapaus olisi sattunut käymään niin ohjausyksikönkin korjaaminen on myös jossakin tapauksessa mahdollista.

Vikakoodien lukemiseen tarkoitettuja laitteita myös alkaa nykyään olla korjaamoilla yleisesti, muuallakin kuin merkkihuolloissa.

Elektroniikka on semmoinen ala että sitä pitää laajempana kokonaisuutena ymmärtää jotta voi hahmottaa järjestelmien toimintaa kokonaisuudessaan, ja kun tämä yhdistetään ajoneuvotekniikkaan niin voi sanoa että kohtuullisen vähän sen alan todellisia osaajia suomen maasta löytyy, koska tämä vaatii usein pyyteetöntäkin tutkimistyötä ja jokapäiväistä painimista em. ongelmien kimpussa.

Ei tuo olisi ensimmäinen kerta kun vikaa lähdetään rajoittamaan "kokeiluperiaatteella" vaikka homman kuuluu toimia niin että ensimmäiseksi paikannetaan missä vika varmuudella on ja sitten korjataan se, eikä suinkaan vaihdeta "turhia" osia, joista kuitenkin laskutetaan.

Itselläni on ainakin periaate jotta jos vaihdan yhdenkään "turhan" moduulin (eli jos ko osan vaihdolla tilanne ei kummene) niin tämä ei maksa asiakkaalle yhtään mitään. Sen verran täytyy olla luottamusta omaan osaamiseen että näitä "turhia" osienvaihtoja ei käytännössä koskaan tule. Peräänkuuulutankin sitä merkki- tai muuta huoltoa joka uskaltaa antaa saman lupauksen?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

msanta kirjoitti:Monesti syynä on sähköliittimien huono kontakti
Tämä onkin yleisin vian syy tai joissakin tapauksissa aiheuttaja.

Näin sivuhuomautuksena, nykyään aika monella harrastajalla tai tee-se-itse miehelläkin löytyy muutoin koodien lukemiseen tarvittavia laitteita, kun ovat tänä päivänä suhteellisen halpoja.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Eli korjaaja kirjoittanut näin ensimmäisen käynnin jälkeen:

Vikakoodi tallentunut, p0122-pcm, tp-anturin virtapiirin matala sisääntulo. Tehty täydellinen vianmääritys ja signaalimuistitestaus. Signaalimuistissa huomattu, että tp-anturin (kaasuläpän asento) signaali katkeaa juuri lepoasennon jälkeen, jonka jälkeen toimii normaalisti. Myös happianturin signaali oikkuilee, välillä piirtää tasaista, välillä normaalisti. Molemmat anturit vaihdettava.

Eli vein auton uudelleen korjaamolle kun olivat saaneet tilattua nämä kaksi osaa. Soittivat ja kertoivat, että ongelma jatkuu ja vika nyt onkin sitten luultavasti tässä moottorin ohjainlaitteessa.

Kysyin sitten miten on mahdollista, että ekana olikin nämä anturit ja nyt ei olekkaan, kertoi jotenkin näin, että vikakoodi näyttää samaa ja siksi ohjannut heitä väärin.

Kun hain auton taas pois niin mitään tietoa ei oltu jätetty, eli en tiedä onko alla nyt uudet anturit "turhaan" ja jos on missä on vanhat osat, jotka kuitenkin ehjät. Sen tiedän, että ovat tilanneet tämän ohjainlaitteen, mutta tietoa ei ole koska tulossa jne.. Olin myös pyytänyt tarkistamaan lohkon pään, onko oikkarissa, mitään tietoa ei oltu jätetty ja tosiaan kotona kokeilin uudestaan niin sulake posahti.

Kun ajoin auton kotiin ja jätin tyhjäkäynnille niin mielestäni auto kävi jo paremmin eli ei enään "prutputtanut" niin pahasti tai siis kierrosmittari ei ainakaan enään hyppinyt.

Outoa palvelua sanon minä.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Minkälaisia oireita huono tyhjäkäyntiventtiili aiheuttaa?
Antaako se jotain tiettyä vikakoodia?
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Vika voi olla siinäki, että kun ohjainlaite on nollattu niin ns. "opitut arvot" on nyt tyhjentynyt ja auto siksi alkuun putputteli anturinvaihdon jälkeen ku opettelee taas uudet arvot... ja onhan ne siel korjaamolla saanu/osannu vikamuistin tyhjentää, ei nimittäin pelkän anturin vaihto useimmiten auta yksistään...
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

anne kirjoitti:Eli korjaaja kirjoittanut näin ensimmäisen käynnin jälkeen:

Vikakoodi tallentunut, p0122-pcm, tp-anturin virtapiirin matala sisääntulo. Tehty täydellinen vianmääritys ja signaalimuistitestaus. Signaalimuistissa huomattu, että tp-anturin (kaasuläpän asento) signaali katkeaa juuri lepoasennon jälkeen, jonka jälkeen toimii normaalisti. Myös happianturin signaali oikkuilee, välillä piirtää tasaista, välillä normaalisti. Molemmat anturit vaihdettava.

Eli vein auton uudelleen korjaamolle kun olivat saaneet tilattua nämä kaksi osaa. Soittivat ja kertoivat, että ongelma jatkuu ja vika nyt onkin sitten luultavasti tässä moottorin ohjainlaitteessa.

Kysyin sitten miten on mahdollista, että ekana olikin nämä anturit ja nyt ei olekkaan, kertoi jotenkin näin, että vikakoodi näyttää samaa ja siksi ohjannut heitä väärin.

Kun hain auton taas pois niin mitään tietoa ei oltu jätetty, eli en tiedä onko alla nyt uudet anturit "turhaan" ja jos on missä on vanhat osat, jotka kuitenkin ehjät. Sen tiedän, että ovat tilanneet tämän ohjainlaitteen, mutta tietoa ei ole koska tulossa jne.. Olin myös pyytänyt tarkistamaan lohkon pään, onko oikkarissa, mitään tietoa ei oltu jätetty ja tosiaan kotona kokeilin uudestaan niin sulake posahti.

Kun ajoin auton kotiin ja jätin tyhjäkäynnille niin mielestäni auto kävi jo paremmin eli ei enään "prutputtanut" niin pahasti tai siis kierrosmittari ei ainakaan enään hyppinyt.

Outoa palvelua sanon minä.
Jaahas, herrat asiantuntijat ovat tilanneet uudet anturit pelkästään vikakoodin perusteella kun tps anturin eli kaasuasennontunnistimen kunnon mittaukseen tuon vikakoodin jälkeen olisi mennyt yleismittarilla peräti 5 minuuttia. Happianturin käyttäytyminen taas olisi selvinnyt oskilloskoopin avulla lähes yhtä nopeasti.

Vanhat vaihdetut osathan kuuluu myös AINA poikkeuksetta palauttaa asiakkaalle joka tietysti halutessaan voi pyytää korjaamoa hävittämään ne.

Tuo kaasuasennon tunnistimen vika on luonteeltaan sellainen ettei sen ole oikein mahdollista olla moottorinohjausyksikössä.

Ettei vain ole käynyt niin että vika on ollutkin antureissa mikä sinänsä on melko tavanomaista ja vikamuistin nollaus on unohtunut ja samat koodit luettu uudestaan... no moiseen tunarointiin ei uskoisi minkään huollon toki pystyvän. oliko siis niin jotta vikakoodit olivat samat myös anturien vaihdon jälkeen?
Vaadi toki vaihdetut osat itsellesi. Niin pitäisi kaikkien aina tehdä, molemminpuolisen luottamuksen varmistamiseksi. Tai vaihtaa korjaamoa siinä vaiheessa kun niitä yleensäkkään vaatimaan joutuu, eli korjaamo ei ymmärrä tarjota niitä asiakkaalle automaattisesti. Pitäähän asiakkaan olla tietoinen siitä mistä maksaa.
Hyvän toimintatavan korjaamolla ei todellakaan ole mitään syytä pimittää vaihdettuja osia asiakkaalta.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Soitin korjaajalle eilen ja tiedustelin mitä olivat tehneet sekä tarkistin, että olivat katsoneet myös johtojen kontaktit sekä tyhjäkäyntiventtiilin.

Olivat vaihtaneet lambdan sekä tämän toisen, vanhan lambdan olivat asentaneet takaisin kun vika nyt sitten ei ole siinä.

Vein nyt kolmannen kerran autoni sinne ja tänään vaihtavat sen moottorin ohjainlaitteen, kovasti sanoi sen olevan vikana. Sanoin puhelimessa, että ellei vika nyt ole siinä niin saavat luvan laittaa vanhan laitteen takaisin. Itse tietysti toivon, että kyseessä olisi joku halvempi juttu. Jos vika ei olisikaan tässä ohjainlaitteessa niin minä maksan laskuni ja varaan ajan Automaalle.

Mä olen itse sen verran "vanhan ajan" nuori, uskon että auto ilmoittaa vioistaan suht samantyyppisillä oireilla, varsinkin saman merkkiset autot.
Kun soitin Automaalle ihan vain tiedustelin moottorin ohjainlaitteen aiheuttamia oireita, he kertoivat usein olevan käynnistys ongelmia.
Minun foccerini käynnistyy startista vaikka väärinpuolin, ikinä ei ole siinä ollut ongelmaa. Heillä oli kesällä tehty viimeksi kyseinen korjaus eli harvinaisesta viasta on kyse, mutta minun tuurini tietysti, että ostin uuden auton kesällä ja nyt heti tälläinen iso epäilys.

Kerron taas lisää, miten edistyttiin..
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

No niin, nyt voin huokaista, vika ei ollut tässä ohjainlaitteessa.

Olivat vaihtaneet tämän eikä ollut tuottanut tulosta, olivat sen jälkeen vielä tutkineet ettei pakosarjassa ole vuotoa.
Kunnes oli tunnustellut imusarjaan menevää huohotinletkua, jossa oli ollut pieni nirhauma.

Uusi kansi pitää vielä asentaa ohjainlaitteeseen, joka tilattu Saksasta.

Koko tämä homma ja lisäksi lohkolämmittimen vastuksen vaihto tuli maksamaan himpun päälle 350e.
Kyllä kuullostaa paremmalle kuin arvioitu 1300e

Eli tämän prutputtamisen vuoksi sekä sen, että kierrokset kytkin pohjassa nousivat hetkellisesti yli 2000 kierrokseen aiheutti viallinen kaasuläppä sekä huohotinletkun nirhauma.

Nyt Focceri kehrää taas käydessään..
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

WSE kirjoitti:
Jaahas, herrat asiantuntijat ovat tilanneet uudet anturit pelkästään vikakoodin perusteella kun tps anturin eli kaasuasennontunnistimen kunnon mittaukseen tuon vikakoodin jälkeen olisi mennyt yleismittarilla peräti 5 minuuttia. Happianturin käyttäytyminen taas olisi selvinnyt oskilloskoopin avulla lähes yhtä nopeasti.
Jos haluaa luotettavasti TPS (kaasuläppäpotikka) tarkastaa, niin se pitää tehdään oskilloskoopilla, lambdaan välttää yleismittarikin, mutta siinäkin on oskilloskooppikin on parempi.

j.h
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

jpisteh kirjoitti: Jos haluaa luotettavasti TPS (kaasuläppäpotikka) tarkastaa, niin se pitää tehdään oskilloskoopilla, lambdaan välttää yleismittarikin, mutta siinäkin on oskilloskooppikin on parempi.

j.h
Miksi TPS:n potikkaa pitäis oskilloskoopoilla mitata? Eihän se ole kuin vastus joka muuttuu?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Juu kyllä nyt tais mennä palikat sekasin.. TPS:n saa kyllä mitattua jännitetestillä riittävän tarkasti, mutta lambdan tarkka testaus vaatii oskilloskoopin :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Itse tarkastan molemmat oskilloskoopilla, mutta tärkeämpänä pidän oskilloskooppia TPS:n tarkastuksessa.

TPS signaalin pitää olla tasainen jännite, jo pieni röpellys jännitetasossa aiheuttaa käyntiongelmia, painetunnisteisissa järjestelmissä (nämä röpellykset yleismittari suodattaa pois).

Kun TPS kuluu vanhaksi sen signaalitasoon tulee pieniä häiriöitä hetkellisiä häiriöitä, kun lamda kuluu sen jännitevaihtelu hidastuu.

Lambdasignaali kestää röpellystä enempi, silllä se on paremmin suodatettu ohjainlaitteen sisällä.

Lambdan signaalinmuutos nopeuskin on hitaampi 0,1=>0,9V vrt TPS 0,3=>5 V

j.h
Vastaa Viestiin