Sivu 1/1
sierran sulakerasia ym. sähköoireita
Lähetetty: 29 Marras 2006 13:53
Kirjoittaja mynok
Juuri kun tuuletin, että sieraimessa ei ole mitään vikaa niin johan tökkäsi työmatka aamulla.
Eli tuo lämppärin puhallin on pimeenä. Kävin jo läpi kytkimen, sulakkeet ja releet. Ei tullut eloa ropelliin.
Vinkkejä otetaan vastaan. Onko tuossa sama tyyppivika kuten ekkerissä, eli sulakerasian pohja? eihän....
Muilla samanlaisia ongelmia dokkilaisten kanssa? Jakakaa surunne minun kanssa 8)
Re: puhallin ei puhku
Lähetetty: 29 Marras 2006 13:56
Kirjoittaja henu
mynok kirjoitti:Juuri kun tuuletin, että sieraimessa ei ole mitään vikaa niin johan tökkäsi työmatka aamulla.
Eli tuo lämppärin puhallin on pimeenä. Kävin jo läpi kytkimen, sulakkeet ja releet. Ei tullut eloa ropelliin.
Vinkkejä otetaan vastaan. Onko tuossa sama tyyppivika kuten ekkerissä, eli sulakerasian pohja? eihän....
Muilla samanlaisia ongelmia dokkilaisten kanssa? Jakakaa surunne minun kanssa 8)
jos esivastus (puhaltimen moottorin päällä) kunnossa ni eiköhä se oo vaa moottori sökö, ei kummanen homma vaihtaa
Lähetetty: 29 Marras 2006 14:00
Kirjoittaja tursas
....onkos se sulake varmasti ehjä ja kontaktipinnat puhtaat...puhallin päälle ja uudella sulakkeella renkkaamaan edes takas josko se heräis eloon...

Lähetetty: 29 Marras 2006 14:07
Kirjoittaja mynok
en ole varma tuosta sulakkeesta kun pimeässä niitä tähtäilin. pitää käydä vielä ne läpi ennen kuin revin ropellin irti. ei taija lähtä yhtä heleposti kuin mk4 ekkeristä. näytti ainakin (pimeässä), että tauhkaa on purettavaksi asti edessä.
no hyvästelen rystysten nahat ja käärin hihat kunhan kotia pääsen 8)
Lähetetty: 29 Marras 2006 14:43
Kirjoittaja tursas
Oli Haynesissa näköjään sulake numero 18 30A...

Lähetetty: 29 Marras 2006 23:05
Kirjoittaja mynok
juupasejuu. kummitushommiksi menee..
no ainakin lämppärin moottori on ehjä.
mutta sitten...
mittasin jännitteen sulakerasiasta lämppärin sulakkeen nastasta. jännite oli muutama volttia

maan kokeilein ottaa monesta eri paikkaa (moottorista ja rungosta).
Liittimeen siis tulee + ja - (akulta sulakerasian kautta?) ja siitä lähtee plussa 3 eri piuhaa pitkin lämppärin liittimeen. lisäksi käsittääkseni maa jatkaa matkaansa yhtä johtoa pitkin lämpärinpuhkuun.
eli ongelmia nyt pitäisi olla ainakin akun ja sulakerasian (pohja?)välillä..
eikös vaan?
minä en näistä sähkötermeistä liiemmin tiijä jotenka saivarrelkaa vapaasti

Sulakerasian irrotus sierrasta
Lähetetty: 29 Marras 2006 23:16
Kirjoittaja mynok
mitenkäs tuon sulakerasian saa irti?
en nähnyt siinä minkäänlaista pikaliitäntää tahi ruuveja.
johdoissa ei tietenkään ole milliäkään ylimäärästä

Lähetetty: 07 Joulu 2006 21:08
Kirjoittaja TeRoK
Minkälainen se sierrassa on? Onko se myös semmonen pitkulainen boksi akun lähellä??? Korpparissa ainakin sen kiinnitysruuvit oli ainakin ihan siinä konehuoneen puolella eli ei tarvii mennä kojelaudan alle niinkuin siinä toisessa boksissa joka on kuskin puolella.
Liittimet on siellä boksin alla kun saat sen ensin irti.
Lähetetty: 07 Joulu 2006 22:27
Kirjoittaja mynok
se on nimenomaan kuskinpuolella konehuoneessa äärivasemmalla heti tuulilasin alareunan kohdalla.
Lähetetty: 08 Joulu 2006 00:07
Kirjoittaja TeRoK
Onko se se suurinpiirtein neliskulmainen boksi???
korpparissa oli kyllä muistaakseni lämmpärin sulake siinä toisessa.
No mutta oletko kattonut kojelaudan alta? Siellä on todennäkösesti neljä mutteria ja niin paskamaisessa paikassa, että tarttis pari niveltä käteen lisää, että saa auki.
Ja liittimiet pitää myös irrottaa/ kytkeä sieltä käsin. Kannattaa kattoa paikat, että tulee oikein takasin. siellä on muutama mitkä voi mennä sekaisin.
Lähetetty: 08 Joulu 2006 12:42
Kirjoittaja mynok
lämppärin sulake on konehuoneen puolella (tarkistettu), numero 18 muistaakseni. tietääkseni tuossa ei ole sulakkeita muualla ????
tilanne on siis se, että lämppärin puhallin on mykkä. samaten mittariston kaikki varoitusvalot ja bensamittari&moottorinämpömittari on pimeena. muut sähköhärpättimet pellaa.

Lähetetty: 08 Joulu 2006 13:25
Kirjoittaja tursas
"mittasin jännitteen sulakerasiasta lämppärin sulakkeen nastasta. jännite oli muutama volttia"....sinne asti siis virtaa tulee, ainakin jonkun verran....mutta toimiikos se puhallin varmasti...mä testasin sen joskus ja vedin testipiuhat suoraan akusta sinne puhallinmoottorin piuhoihin niin johan pyörähti käyntiin...elikkäs se on silloin varmasti ehjä...ja vikaa voi ettiä muualta
...ja sen sulakkeen eheyttä ei aina näe silmällä, sinne vaan sulakkeen koloon klemmari tai pieni ruuvari (virrat ja puhallin päällä !), ettei se vika vaan oo siinä sulakkeessa...
Lähetetty: 08 Joulu 2006 15:14
Kirjoittaja mynok
sulake vaihdettu, ei apua
Lähetetty: 09 Joulu 2006 15:38
Kirjoittaja mynok
"kun järki loppuu otetaan voima käyttöön..."
annoin puhaltimen moottorille nyrkistä niin johan pörähti käyntiin.
esivstus lienee ehjä, koska kaikki nopeusasennot toimii, eikä sen liikuttelu vaikuta mitään. moottorin murjominen puolestaan vaikuttaa mm. lämppärin moottorin käyntinopeuteen.
eli moottori sökö ja vastus ehjä?
nuo varoitusvalot ja mittarit ei edelleenkään toimi
Lähetetty: 09 Joulu 2006 16:25
Kirjoittaja Riesa2.0
Moottorista hiilet todennäköisesti lopussa. En osaa sanoa pystyykö ne vaihtamaan vai onko helpompaa hakea romuttamolta uusi moottori.
Edit: Jäi sanomatta, että muistaakseni niillä mittareilla on oma sulakkeensa joten tarkasta se, jos ehjä niin tarkistaisin seuraavaksi sen liittimen mittariston takaa. Toimiiko muuten taustavalotkaan mittaristossa?
Lähetetty: 09 Joulu 2006 17:01
Kirjoittaja mynok
jees.
käyn motonetistä hakemassa uuen roottorin maanantaina.
eli siis taustavaloja ja kelloa lukuunottamatta kaikki mittaristossa pimeänä.
Lähetetty: 10 Joulu 2006 23:25
Kirjoittaja focusdiesel
Moro!
ÄLÄ missään tapauksessa laita kuten joku ehdotti jotain klemmaria sulakkeen tilalle !!! sulake joko toimii tai ei!! Sen näkee ihan siitä langasta sulakkeen sisällä (läpinäkyviä) onko se poikki vai ei. Jos ei luota silmiin voi sen mitata yleismittarilla esim ohmimittauksena. Huh Huh mitä sähkömiehiä täälläkin
Mutta asiaan,
Kuullostaa ihan selkeältä maadoitusvialta. Mittariston ja muiden laitteiden toimimattomuus viittaa selkeään maaongelmaan. Mittaappa kokeilumielessä esim mittariston liittimestä pinni 12 ja auton maa ohmimittauksella. Uskon että mittari ei värähdäkään

Ja mittariston maadoituspistettä en muista, mutta sierrassa ei niitä vissiin montaa ole joten käy kaikki läpi. Voit myös ottaa uuden maadoituksen mittaristolle jostain rungosta siihen pinniin 12.
Lämppärin puhaltimesta on mennyt hiilet jos nyrkki vaikuttaa sen toimintaan ja liitin on kunnolla kiinni. Uusi moottori ei paljoa maksa ja vaihtaminen on tosi helppoa.
Lähetetty: 11 Joulu 2006 08:43
Kirjoittaja tursas
focusdiesel kirjoitti:Moro!
ÄLÄ missään tapauksessa laita kuten joku ehdotti jotain klemmaria sulakkeen tilalle !!! sulake joko toimii tai ei!! Sen näkee ihan siitä langasta sulakkeen sisällä (läpinäkyviä) onko se poikki vai ei. Jos ei luota silmiin voi sen mitata yleismittarilla esim ohmimittauksena. Huh Huh mitä sähkömiehiä täälläkin

....ei tietenkään pysyvästi, mutta ku tuolla pimeessä ja vesisateessa parkkipaikalla niitä sulakkeita tarkistaa ni ei siinä ole niitä yleismittareita eikä ohmimittauksia, hyvä jos löytyy fikkari tai vaihtosulakkeita...mulla on eräänkin kerran sulake näyttänyt päällepäin ehjältä, mutta jostain syystä ku vaihtaa toisen sulakkeen ni homma toimii, elikkäs siellä on silloin huono kontakti ja sen olemassaolon tai olemattomuuden tollai testaamalla näkee...

Lähetetty: 11 Joulu 2006 12:35
Kirjoittaja mynok
joo. soppa senkun syvenee.
laturi ei lataa. vaihdoin jo jännitteensäätimen mutta ei ollut apua. täytynee alkaa kiskomaan laturi irti. hiilet oli kunnossa.

kokeilin yhdistää laturin miinusnavan runkoon mutta ei siitä ollut apua, jotenka laturi lienee sökö. johan tuo viime kesänä rempattiin... prkl
kylläpä tämä rieska alkoi nyt pottuilemaan. tätä menoa joulureisut on peruttu...

Lähetetty: 14 Joulu 2006 00:10
Kirjoittaja mynok
tuli tuossa mieleen, jotta koska tuo latausongelma ja vaoitusvalojen&mittarien pimeneminen tuli samalla kertaa niin voisikohan syyllinen sittenkin löytyä virtalukon pohjasta? sehän voi tunnetusti aiheuttaa mitä kummalisimpia ongelmia.
lämppärin puhallin tokeni moottorin vaihtamalla 8)
Lähetetty: 14 Joulu 2006 08:13
Kirjoittaja Latvela
....ei tietenkään pysyvästi, mutta ku tuolla pimeessä ja vesisateessa parkkipaikalla niitä sulakkeita tarkistaa ni ei siinä ole niitä yleismittareita eikä ohmimittauksia, hyvä jos löytyy fikkari tai vaihtosulakkeita...
Sulake on hoitanut tehtävänsä, silloin kun se palaa. Sen tilalle ei koskaan laiteta mitään muita sähköä johtavia esineitä. Asia kokeillaan aina toisella (samansuuruisella) sulakkeella. Jos ei ole sulaketta, hankitaan. Ei ole myöskään pahitteeksi pitää varasulakkeita mukana autossa.
Voipi käydä tuollaisessa "purkkavirityksessä" niinkin hassusti, että laittaa klemmarin sinne väliin ja toteaa että auto pelittää ja lähtee tyytyväisesti ajamaan. Kuinkas ollakkaan jokin syttyy konehuoneessa palamaan

.
Kaverilla käynyt joskus niinkin, että sulake paloi hänellä ajovaloista. Laittoi uuden ja ihmetteli miksi ne aina palavat, vaikka johdot ovat kunnossa. Oli laittanut liian pienen sulakkeen, kuin mitä oli ilmoitettu

.
Lähetetty: 18 Joulu 2006 19:15
Kirjoittaja mynok
kohta lähtee sierain romikselle. laturi ja akku vaihettu. ei apua!
vinkkejä kiitos. seuraava stoppi on paalain.

Lähetetty: 18 Joulu 2006 19:44
Kirjoittaja tupu
Onko mittariston valot jo kunnossa ? meinaan laturin D+ herätinvirta tulee latausvalon kautta. onko mitattu tuleeko laturille herätinvirta? todenäköisesti
ei. Seuraavaksi mittaristo käteen ja mittailemaan tuleeko virrat sinne. tai jos mahdollista, niin koittaa toista mittaristoa.
Lähetetty: 18 Joulu 2006 22:04
Kirjoittaja mynok
taustavalot pellaa. samaten pitkien valo ja vilkkuvalo. pimeenä mittaristossa on ainakin jarruvalo, abs, lataus ja öljynpaine, samaten pimeinä on moottorin lämpömittari ja bensamittari.
kun vain tietäisi minkävärisiä piuhoja pitkin ja mistä virtaa pitäisi mittaristolle tulla..
Lähetetty: 06 Tammi 2007 22:32
Kirjoittaja mynok
joskus on hävettänyt vähemmänkin...
vika nimittäin löyty. heti kun pääsi lämpimään talliin mittarin kanssa touhuamaan. tuolla parkkisella vesisateessa ei sulakkeiden tutkiminen näköjään oikein onnistu...
jepjep. virtapiirien valvontajärjestelmien sulake oli kuin olikin sökö.
moneen paikkaan tuo tuntuu vaikuttavan. tässä oirelista:
laturin valo palaa vain jos laturi lataa.
jarru-, öljynpaine- ja abs-varoitusvalot pimeinä.
bensa mittari ei toimi.
moottorin lämpömittari ei toimi.
tuulilasinpyyhkijöiden tihkukytkin ei toimi.
kattovalon automatiikka ei toimi.
paljon ongelmia yhdestä sulakkeesta
