Sivu 1/2

Focus ja kolina

Lähetetty: 13 Huhti 2005 21:20
Kirjoittaja sixhill
Eli liikkeelle lähdettäessä ja usein käännyttäessä oikealle kuuluu etupäästä pelottava klonksahdus. Vasemmalle käännyttäessä ei ole mitään ongelmia. Vaihdoin koiranluut molemmille puolille ja se hiljeni hetkeksi mutta taas kuuluu. Olisko jotain muuta tietoa tarjota?

Lähetetty: 13 Huhti 2005 21:47
Kirjoittaja Kessi
Vakaajatangon ja rungon välinen pusla?? :? Kannattais vaihtaa nuo "koiranluut" pareittain :wink:

Lähetetty: 13 Huhti 2005 21:58
Kirjoittaja henu
Kessi kirjoitti:Vakaajatangon ja rungon välinen pusla?? :? Kannattais vaihtaa nuo "koiranluut" pareittain :wink:
joo kannataa vaihtaa kummatkii kerralla, mut sit jos ei parane ni kannataa kattoo alatukivarren puslat ku niitäkii on joskus menny ja niitä ei muistaakseni saa irrallaan eli menee koko tukivarsi vaihtoon
ainiin ja sit kannataa zekata toi iskarin yläpään kiinnitys niitä on menny esim c-max :ssa

Lähetetty: 14 Huhti 2005 01:01
Kirjoittaja Jaakko85
oisko vetonivel ?

Kolina

Lähetetty: 14 Huhti 2005 12:44
Kirjoittaja sixhill
Kyllä vetonivel oireilis varmaan koko ajan, luulisin

Lähetetty: 20 Huhti 2005 22:54
Kirjoittaja petnen
Mulla on justiin sama ongelma. oikealle kääntää niin joskun klonksahtaa.
Jos löydät syyn niin kerro. 8)

Lähetetty: 28 Huhti 2005 21:50
Kirjoittaja sixhill
petnen kirjoitti:Mulla on justiin sama ongelma. oikealle kääntää niin joskun klonksahtaa.
Jos löydät syyn niin kerro. 8)
Tarkoituksena olis vaihtaa vaimentimet+jouset+pusla, niin ilmoittelen josko tuo auttoi.

Lähetetty: 29 Huhti 2005 09:34
Kirjoittaja petnen
Ei muuten auta iskareita ja jousia vaihtaa. Nimittäin vaihdoin omaan ja aina vaan kolisee :cry:

Lähetetty: 03 Touko 2005 22:41
Kirjoittaja fiiikus
samaa kloksetta olen kuunnellut toisinaan. yleensä esiintyy peruuttelun jälkeen.. lisäksi ohjaus puoltaa oikealle nykyään. ideoita ?

Lähetetty: 09 Touko 2005 07:33
Kirjoittaja decator
Juuri viikko sitten hain autoni. Ja kyllä olen laittanut merkille tuota samaa ongelmaa oikealle käännyttäessä. Tosin ääni on tuossa pirssissä tosi pieni tarkkaan kun kuuntelee niin sen saattaa kuulla.

Mites siitä nyt sitte pääsis eroon??
Onko vastaus tuo vakaajatangon ja rungon väliset kumit?

Lähetetty: 09 Touko 2005 11:10
Kirjoittaja ZyaS
ei kumit vaan "koiranluut" niitä saa nykysin olla vaihtelemassa jokaiseen autoon helvetisti..

Lähetetty: 09 Touko 2005 12:15
Kirjoittaja sixhill
ZyaS kirjoitti:ei kumit vaan "koiranluut" niitä saa nykysin olla vaihtelemassa jokaiseen autoon helvetisti..
Itse olen vaihtanut koiranluut molemmille puolille kahdesti puolen vuoden sisällä. Ja kolina ei ole lakannut. Ekan kerran kun vaihdoin, johtui se siitä kauheasta natinasta, jonka kuluneet koiranluut saivat aikaan.Eli sillon oli se koiranluun kumi niin huonossa kunnossa.

Lähetetty: 08 Elo 2005 16:01
Kirjoittaja MLu
Joko kolinan syy on selvinnyt jollekin?

Itsellä on ollut vuoden verran samaa vikaa. Oikealle kääntäessä kuuluu joskus kolahdus vasemmalta edestä. Lisäksi ratti on kääntynyt keskilinjasta hieman vasemmalle, eli aurauksissa on jotain pielessä.

Joku puhui tukivarren kumeista. Paljonkohan moiset maksavat, ja montako tuntia niitä vaihdetaan osaavassa korjaamossa?

Koiranluut tarkistettiin viime huollossa, ja sieltä ei pitäisi kolista.

Lähetetty: 08 Elo 2005 17:09
Kirjoittaja Megado
Mites se alapallon kohtalo? Itellä oli alapallo löysä/väljä ja piti meteliä. jo auttoi kun vaihto sen :)

Lähetetty: 09 Elo 2005 10:23
Kirjoittaja Simprider
Eikös noissa ole ollut poljinasetelma ja ohjausakselt joskus löysällä ja kolahdelleet tulipeltiin?

Lähetetty: 09 Elo 2005 14:38
Kirjoittaja tumakirj
Turha vaihdella koiranluita, jousia sun muita ton klonksauksen takia. Poljinasetelma aiheuttaa äänen. :? Vois sanoo et Focuksen ominaisuus.

Lähetetty: 10 Elo 2005 12:08
Kirjoittaja MLu
tumakirj kirjoitti:Turha vaihdella koiranluita, jousia sun muita ton klonksauksen takia. Poljinasetelma aiheuttaa äänen. :? Vois sanoo et Focuksen ominaisuus.
Voiko tuota jotenkin kokeilla ja korjata, vai onko kyseesä pysyvä ominaisuus?

Lähetetty: 10 Elo 2005 14:43
Kirjoittaja tumakirj
Ainahan niitä kiinnityksiä voi tsekkailla et oisko siel jotain löysää. Erityisesti myös ohjauksen kiinnitykset runkoon kannattaa tsekata. On jännä ominaisuus kyllä. Aina oman kolauksensa aiheuttaa myös noi koiranluut mut jos ne on katottu et ne on ok, ni sit ei oo ku toi vaihtoehto. :?

Lähetetty: 11 Elo 2005 09:28
Kirjoittaja MLu
tumakirj kirjoitti:Ainahan niitä kiinnityksiä voi tsekkailla et oisko siel jotain löysää. Erityisesti myös ohjauksen kiinnitykset runkoon kannattaa tsekata. On jännä ominaisuus kyllä. Aina oman kolauksensa aiheuttaa myös noi koiranluut mut jos ne on katottu et ne on ok, ni sit ei oo ku toi vaihtoehto. :?
Nyt kun on kiinnittänyt asiaan huomiota, niin kytkin on aina painettuna enemmän tai vähemmän alas kun kolahtaa.

Lähetetty: 11 Elo 2005 09:34
Kirjoittaja tumakirj
Ja joskus kuuluu klonks kun pelkästään kengän kärjellä nostat poljinasetelmaa sopivasti. :o

Lähetetty: 31 Touko 2006 11:23
Kirjoittaja makeboy
Vieläkös porukoilla on näitä kolinoita? Onko löytynyt ratkaisua? Itellä on -96 1.6 STW eskossa just samaa ongelmaa.
Ostin sen just, joten en tiedä kuin pitkään on jatkunut. Liikkelle lähdössä kolahtaa yhdesti tai useammin
ja joskus muulloinkin, myös oikealle käännyttäessä.

Tutkin tuossa eilen vetonivelien kuntoja, ainakin oikeanpuoleisessa ulommassa vetonivelessä on pari milliä väljää.
En vielä tiedä onko se kolahdusten syy, kun ajaessa ei saa selvää miltä puolen se kuuluu.

Lähetetty: 31 Touko 2006 16:16
Kirjoittaja urpo
En tiedä Focuksesta mutta kolahduksen liikkeellelähdössä, kääntäessä ja peruuttaessa aiheutti ainakin Escortissa oikea raidetangon sisänivel.

Lähetetty: 01 Kesä 2006 08:05
Kirjoittaja makeboy
Joo niin escorthan se siis mullakin. Tilasin maanantaille huoltoon ajan, jossa tarkastetaan alusta.
Tuo raidetanko pitää muistaa myös tarkastaa, koska oireet kerran ovat just samat.

Lähetetty: 01 Kesä 2006 20:38
Kirjoittaja Obelix
urpo kirjoitti:En tiedä Focuksesta mutta kolahduksen liikkeellelähdössä, kääntäessä ja peruuttaessa aiheutti ainakin Escortissa oikea raidetangon sisänivel.
Pitääkö tehdä 4-pyöräsuuntaus, jos vaihtaa raidetangon ja/tai sisänivelen?
Voiko muuten pelkkää tankoa vaihtaa, eli meneekö myös sisänivel vaihtoon, eli onko nivel integroitu tankoon?

Mun Mondeossa (-02) voi olla raidetanko vaihdon tarpeessa, kun viat juuri samanlaiset.
Klonksahdusta ei tosin kuulu (tai sitä ei huomaa) ajossa, vain liikkeelle lähdettäessä ja varsinkin käännettäessä (suunnalla ei väliä).
Jos ajaa hitaasti ei kuulu klonksahdusta, mutta heti kun laittaa kaasua, klonksahtaa apukuskin puolelta.
Olen käyttänyt autoa merkkihuollossa ja sieltä sanottiin, että raidetangossa on hieman väljää ja vaihtoa ei kannattane vielä tehdä.
Raidetangon pää on kuulemma ok (varmaankin renkaan puolella oleva nivel?)

Lähetetty: 01 Kesä 2006 20:40
Kirjoittaja Obelix
Simprider kirjoitti:Eikös noissa ole ollut poljinasetelma ja ohjausakselt joskus löysällä ja kolahdelleet tulipeltiin?
Onko Mondeoissa (-02) esiintynyt samanlaista vikaa?