Sivu 1/2

auraus vai haritus?? (escort mk4)

Lähetetty: 21 Marras 2006 10:51
Kirjoittaja Euratom
Pitääkö tämmösen neloskoppasen vm89 Escortin (1,3l hcs) aurata vai harittaa ja mitkähän ovat mahdollisesti ne maagiset arvot??

Auttaako aurauksen laittaminen nollaan vai pahentaako se vain tilannetta?

Lähetetty: 21 Marras 2006 12:18
Kirjoittaja Jaawa
Pahentaa mitä tilannetta? Mun käsityksen mukaan minkään auton ei kuulu aurata eikä harittaa. Aurauskulmia säädettäessä suurimmassa osassa autoja jos heittoa on se on aurauksen puolelle. Maaginen luku on nolla, pienet heitot vihreellä suuntaan tai toiseen

Lähetetty: 21 Marras 2006 12:53
Kirjoittaja lalli69
Etuvetoisen auton kuuluu harittaa.
Jos arvot on aivan nollassa auton keula hakee koko ajan jonnekkin...

Lähetetty: 21 Marras 2006 13:06
Kirjoittaja Jaawa
Joka päivä oppii jotain uutta :)

Lähetetty: 21 Marras 2006 14:02
Kirjoittaja tursas
Täällä sitä haritusasiaa on taas pyöritelty Haynesin englanniksi....
= Toe setting
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-10.pdf
ainakin viimesellä sivulla ja muuallakin...
ja täältä voi sitten ladata loputkin manuaalit Escoon
http://www.fordfans.cz/download_man.htm
... :roll:

...jos mä nyt yhtään ymmärrän englantia niin noi arvot ainakin näissä vuosimalleissa olisi:
May 1983 models onward:
Checking tolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm toe-in to 5.5 mm toe-out
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out
...elikkäs ne pyörät siis voi joko aurata tai harittaa...kunhan ovat mahdollisimman suorassa eteenpäin...merkillistä...en ymmärrä...
..ei kun siis pitää vähän ainakin näissä malleissa harittaa (toe out):roll:

Lähetetty: 21 Marras 2006 15:06
Kirjoittaja Mataz
ainakin mk5 eskon pitää AURATA, vaikka etuvetoinen onkin... :!:

itellä kun oli lipsahtanu harituksen puolelle (ei edes paljoa), niin heti rupes syömään renkaita sisäreunasta.

Lähetetty: 21 Marras 2006 23:04
Kirjoittaja jesse1987
Mataz kirjoitti:ainakin mk5 eskon pitää AURATA, vaikka etuvetoinen onkin... :!:

itellä kun oli lipsahtanu harituksen puolelle (ei edes paljoa), niin heti rupes syömään renkaita sisäreunasta.
itelläkin söi ihan pirusti renkaiden sisälaitoja kun oli haritusta, myös veteli ihan pirusti :x aurauksen säädön jälkeen oli kuin ihan eri auto ajaa, alkuun tuntu ihan pirun oudolta :D parani siis huomattavasti.

Lähetetty: 22 Marras 2006 11:37
Kirjoittaja Euratom
Ajattelin vain kysellä että mikä ois sellanen optimi säätö tuohon neloskoppaseen escorttiin kun siitäkin on erilaisia mielipiteitä liikenteessä.. :roll:

Oppaiden mukaanko neloskoppasen escortin pitäisi harittaa??
Kukaan kokeillut kääntää aurauksen puolelle tai nollaan ja mitkä ovat mahdolliset vaikutukset?? vetelyä, puskemista jne??
:roll:

Lähetetty: 22 Marras 2006 11:48
Kirjoittaja Luigi81
Autodata ainakin kertoo että pitää harittaa...pistäs autos tarkka malli, ja onko farmari,3 ovinen vai 5 ovinen jne. saa tarkat tiedot katottua

Lähetetty: 22 Marras 2006 12:43
Kirjoittaja tursas
No toi Haynes suosittelee, että sen pitäis harittaa:
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out

Elikkä jos ymmärrän oikein, ja toi on siis haritus yhteensä, niin kumpikin pyörä osottaa about 1-1,5 mm ulospäin keskilinjastaan ja harittaa siis -83 Escoissa ja siitä uudemmissa......ja Sierroissa on samat luvut mutta aurauksen puolella....

Sehän tässä mua ihmetyttää ku mä oon luullu, että noissa aurauksissa ja harituksissa puhutaan yleensä senteistä, mutta noi ohjeet puhuu milleistä niin kotosalla ja mittanauhalla tuskin tollasiin tarkkuuksiin päästään... :roll:

Lähetetty: 22 Marras 2006 13:43
Kirjoittaja JesseT
Yleensä konsensuksen mukaan mitä enemmän mk4 escossa on haritusta, sen liukkaammin se menee radalla. Tosin käyttöautossa joku 2mm on varmaan aika maksimi.

Lähetetty: 22 Marras 2006 14:25
Kirjoittaja TeRoK
Mulla sanoo ainakin opas näin:

Escort/orion -86
1/86-7/90

Säätöarvot: -2.0mm/0.0mm tai -0.2ast./0ast.
Tarkastusarvot: -3,5mm/+1,5mm tai -0,35ast./+0,15ast.

turbomallilla omat arvot.

mk5 ekkeri näkyy juu olevan vallan aurauksen puolella.

Lähetetty: 22 Marras 2006 19:42
Kirjoittaja Euratom
Minun katiskahan on kaksovinen escortti, 1.3l Hcs koneella varustettu menopeli, vuosimalli on 89 paperin mukaan.. :roll:

Lähetetty: 22 Marras 2006 22:46
Kirjoittaja Ghostman_132
Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?

Lähetetty: 22 Marras 2006 22:49
Kirjoittaja Luigi81
Ristiriitaista tietoa, mulla ohjekirja näyttää näin

Yhteenvetona vois kai todeta että kun laittaa aurauksen nollaan niin ei ainakaan kauheasti pahenna tilannetta....(..kait)

Lähetetty: 24 Marras 2006 13:52
Kirjoittaja Megado
Niin ja kannattaa sitten vaihtaa ne kaikki auraukseen/haritukseen vaikuttavat osat. Ei ole mitää järkeä säätää niitä jos jossain on väljää :twisted: :roll:

Lähetetty: 24 Marras 2006 14:27
Kirjoittaja tursas
Ghostman_132 kirjoitti:Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
Mondeon Haynes väittää tämmöstä:
Front wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm to 3.5 mm toe-out (0°05’ to 0°35’ toe-out)
Adjustment setting (if required) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.0 mm ± 1.0 mm toe-out (0°20’ ± 0°10’ toe-out)
Rear wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required:
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm toe-in to 0.1 mm toe-out (0°38’ toe-in to 0°02’ toe-out)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.7 mm toe-in to 1.3 mm toe-out (0°27’ toe-in to 0°13’ toe-out)
Adjustment setting (if required):
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 mm ± 1.2 mm toe-in (0°18’ ± 0°12’ toe-in)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.7 mm ± 1.2 mm toe-in (0°07’ ± 0°12’ toe-in)

...eli etupyörät(front wheel) harittaa ja takapyörät(rear wheel) auraa :roll:

Lähetetty: 24 Marras 2006 15:17
Kirjoittaja Ghostman_132
tursas kirjoitti: Mondeon Haynes väittää tämmöstä:
Front wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm to 3.5 mm toe-out (0°05’ to 0°35’ toe-out)
Adjustment setting (if required) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.0 mm ± 1.0 mm toe-out (0°20’ ± 0°10’ toe-out)
Rear wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required:
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm toe-in to 0.1 mm toe-out (0°38’ toe-in to 0°02’ toe-out)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.7 mm toe-in to 1.3 mm toe-out (0°27’ toe-in to 0°13’ toe-out)
Adjustment setting (if required):
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 mm ± 1.2 mm toe-in (0°18’ ± 0°12’ toe-in)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.7 mm ± 1.2 mm toe-in (0°07’ ± 0°12’ toe-in)

...eli etupyörät(front wheel) harittaa ja takapyörät(rear wheel) auraa :roll:
Joo kiitos :) Saas nähdä toimiiko noi säädöt myös madalletuissa... Toivotaan että käy :)

Lähetetty: 25 Marras 2006 21:36
Kirjoittaja Monteonisti
Ennen tosiaan kaikki etuvetoset haritti ja takavetoset auras. Nykyään myös etuvetoset yleensä auraa, riippuu tosiaan "ripustuksen" rakenteesta! 8)
90-luvun Eskoissa kait kaikissa on aurausta jos kaikki OK? :roll:

Lähetetty: 28 Marras 2006 20:50
Kirjoittaja evolution
ja muistakaa se että kun autoa madalletaan niin camber menee negatiiviselle(useimmissa) jolloin aurausta lisätään jotta gummit kuluu tasaisesti
Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
paha sanoa mikä kuuluisi olla auraus, on lähinnä tapauskohtainen ja AINA säädettävä sen mukaan mitä camber kulma näyttää jos autoa on madallettu(muutenkin olisi hiukan hyvä kattoa arvoja "ristiin")

mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.

ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.

Lähetetty: 28 Marras 2006 22:16
Kirjoittaja Ghostman_132
evolution kirjoitti:ja muistakaa se että kun autoa madalletaan niin camber menee negatiiviselle(useimmissa) jolloin aurausta lisätään jotta gummit kuluu tasaisesti
paha sanoa mikä kuuluisi olla auraus, on lähinnä tapauskohtainen ja AINA säädettävä sen mukaan mitä camber kulma näyttää jos autoa on madallettu(muutenkin olisi hiukan hyvä kattoa arvoja "ristiin")

mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.

ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.
No kysyin Vianorista kulmien säätöä, mutta sanoivat etteivät tiedä miten kulmat pitäisi olla madalletuissa. Joten en mene sinne ainakaan vielä koska ei sitä viiti 70€ hukkaan heittää :D Eikö ne siellä näe sitä camber kulmaa ja voi sen avulla säätää? Luulis nyt että ammattilaiset osais sen tehdä. Mutta mistä mie sen tietäisin. Niin ja alatukivarret on vuoden vanhat. Joten en usko niiden nyt pahemmin olevan väljiä, vaikka madalletuissa tuppaakin olemaan lyhyempi ikäisiä.

Yritin kivitilastakin kysellä kulmia madallettuun, mutta ei ollut huolto päällikkö paikalla ja sanoivat että "tuu tänne näyttään" niinkuin aina...

Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:00
Kirjoittaja Timppasavosta
Mikäli Mondeossa on sama periaate kuin Focuksessa tuon joustinjalan ja pyörännvan kiinnityksen suhteen, niin pystykallistuksen kulmaa ei pysty säätämään... Kun siihen ei ole tehty säätöä! Aurauksen kyllä voi säätää, mutta kallistumaa ei. Eli jos renkaat on madalluksen jälkeen niin kuin "harakoneen pyörät", niin ei auta valittaa... Näin ainakin madalletussa MK1 Focuksessa.

Ai niin, olen säädättänyt Iisalmen Vianorilla kulmat ja hinta on ollut 50 € jo pitkään... Ja kulmat on säädetty normaaleihin arvoihin, vaikka on madallettu.

Lähetetty: 27 Tammi 2007 12:05
Kirjoittaja Euratom
Mihin tämä perustuu että neloskoppasessa escortissa pitäisi olla haritusta (n.2mm?)? :?

Onko auto helpompi hallita käännöksissä vai? Miten tämä haritus vähentää terävää vetelyä ja leijamaisuutta mukamas? :wink:

Kommentteja ja niille perusteluja.. kiitos!

Lähetetty: 27 Tammi 2007 12:56
Kirjoittaja tupu
Euratom kirjoitti:Mihin tämä perustuu että neloskoppasessa escortissa pitäisi olla haritusta (n.2mm?)? :?

Onko auto helpompi hallita käännöksissä vai? Miten tämä haritus vähentää terävää vetelyä ja leijamaisuutta mukamas? :wink:

Kommentteja ja niille perusteluja.. kiitos!
Haritus lisää vetelyä. itse ainakin säädän aurauksen puolelle 1-2milliä, oli auto mikä hyvänsä, paljon parempi ajettava. :wink:

Lähetetty: 27 Tammi 2007 14:11
Kirjoittaja Tag
Timppasavosta kirjoitti:Mikäli Mondeossa on sama periaate kuin Focuksessa tuon joustinjalan ja pyörännvan kiinnityksen suhteen, niin pystykallistuksen kulmaa ei pysty säätämään... Kun siihen ei ole tehty säätöä! Aurauksen kyllä voi säätää, mutta kallistumaa ei. Eli jos renkaat on madalluksen jälkeen niin kuin "harakoneen pyörät", niin ei auta valittaa... Näin ainakin madalletussa MK1 Focuksessa.
Jos näin on niin mitä osia tuonne alustaan sitten pitäis vaihtaa, kun kuskin puolelta kuluu renkaiden sisäreunat ja apparin puolelta ulkoreunat..vai olikohan toisin päin? :roll: