Sivu 1/1

ohc:n ahtaminen

Lähetetty: 18 Marras 2006 23:19
Kirjoittaja tahti-pera
Eli suunnitteilla olisi 1.6 ohc:n ahtaminen (escort mk2). Ja kysymys kuuluisikin että millaisilla männillä tämä kannattaisi toteuttaa? kestäisikö alakerta vakiona mitään? Ja jos alakerta olisi vakio niin miten purituspaineta saisi laskettua? Jotkut ovat kuulemma tehneet ihan kahdella kansipahvilla! kestääkö tällainen rakenne mitään? Ja onko kanteen tarpeellista tehdä muita muutoksia?

:oops:

Re: ohc:n ahtaminen

Lähetetty: 19 Marras 2006 11:37
Kirjoittaja Pappa- igor
tahti-pera kirjoitti:Eli suunnitteilla olisi 1.6 ohc:n ahtaminen (escort mk2). Ja kysymys kuuluisikin että millaisilla männillä tämä kannattaisi toteuttaa? kestäisikö alakerta vakiona mitään? Ja jos alakerta olisi vakio niin miten purituspaineta saisi laskettua? Jotkut ovat kuulemma tehneet ihan kahdella kansipahvilla! kestääkö tällainen rakenne mitään? Ja onko kanteen tarpeellista tehdä muita muutoksia?

:oops:
varmaankin kaikista helpoin tapa laskea puristussuhdetta on vaihtaa kakstonnisen oharin kansi... mutta en silti näkis sitäkään tarpeellisemmaksi... ei muuta kun reilu kilo painetta ja reilusti kakkua niin alkaa välmäri laulaan :wink: ja kyllä se vikansa ilmottaa :lol:

Lähetetty: 19 Marras 2006 14:28
Kirjoittaja TuningUkkeli
Olipas vitun hyvä vastaus... :roll:

Lähetetty: 19 Marras 2006 18:25
Kirjoittaja jjracing
Tässäkin moottorissa voi käyttää kuplan mäntiä kokoa 88,00mm edellyttäen(ei tosin mikään wiseco,mutta ei hintakaan), että kone on std mitoissa sylinteriensä osalta. Männät jäävät n. 1,5mm kansi tasosta joten puristussuhde putoaa. Vakio koneesta saa puristuksen putoamaan kaksi litraisen kannella. Stokka turboissa oli vakio kannentiivisteen lisäksi reilun millin paksuinen kuparinen tiiviste kaverina. Ei kanavien siistimisestä ainakaan haittaa ole, pakokanavia ei ainakaan katukäytössä ole tarvista suurentaa,jos teho tavoite maltillinen. Kannattaa tarkistaa laakereiden ja öljypumpun kunto ja suosittelen vaihtamaan ainakin korkeapaine öljypumpun lisääntyvän kuomituksen takia.

Lähetetty: 19 Marras 2006 18:49
Kirjoittaja tahti-pera
Mistä näitä kyseisiä kuplan mäntiä (mahle?) olisi mahdollista saada? ja missä hinnoissa liikutaan?

Lähetetty: 19 Marras 2006 19:11
Kirjoittaja Bootsi
http://www.aircooled.fi/shop/

Tuolta ehkä halvimmalla.
OHC:n ahtamisesta on useampia Topicceja jo avattu... tutustu niihin. :wink:

Lähetetty: 19 Marras 2006 23:17
Kirjoittaja jjracing
Itse tilasin männät tuolta http://www.hotcars.net näyttävät olevan 75 juroa/kpl

Lähetetty: 20 Marras 2006 21:30
Kirjoittaja pescortt
Aihetta voisin jatkaa, että mitenhän toi Zetec-E 1.8 (115hv) ahtaminen?

Mikähän mahtaisi olla maksimi mäntä koko kyseiseen koneeseen ja olisiko suosituksia mitä kannattaisi ostaa.

Joo sattuu kellarissa olee yksi kone, josta puristukset 2 & 3 sylinteristä on finaalissa, että jos siitä alkais vaikka värkkää jotain.

Lähetetty: 21 Marras 2006 09:24
Kirjoittaja tanari
2litrasen kansi 1.6litraisessa on melkomoinen virhe, koska 2.0 palotila menee sylinteriputken yli jo, eli tiiviste ei kestä pitkään, jos edes ekaa käynnistystä. :wink:

Lähetetty: 21 Marras 2006 11:40
Kirjoittaja TVR
tanari kirjoitti:2litrasen kansi 1.6litraisessa on melkomoinen virhe, koska 2.0 palotila menee sylinteriputken yli jo, eli tiiviste ei kestä pitkään, jos edes ekaa käynnistystä. :wink:
Ei oo virhe laittaa 2,0 kantta 1,6 koneeseen, kannentiiviste vaan pitää laittaa 2,0 koneen tiiviste.
Lisäksi riippuu mitä 1,6 alakertaa käyttää.
Emaxissa ja LSD alakerrassa on pienemmät männät kun niissä on 2,0 koneen isku ja tavan 66mm iskulla olevissa alakerroissa sit isompi mäntä.

Normi 66mm iskulla olevaan alakertaan kuplan 90,5mm 34mm lakikorkeudella olevat mahlet ja 2,0 is:än (F) kanget niin kankisuhde tulee hyvä ja pikkasen kuutiotkin lisääntyy, lisäksi vakio 2,0 kansi päälle.
45mm vaakatuplat cooleri ja TO4 52/48 turbo, tolla paketilla 13.1/178 varttimaili MK2 eskolla ja penkitettiin 250hv Karalalla.

Lähetetty: 21 Joulu 2006 20:33
Kirjoittaja tahti-pera
Sen verran viellä kysyttävä, että onko tässä escortissa siis käytetty ihan tavallista´1.6 lohkoa? mihin kokoon on porattu?(alunperin ollut n.88mm?) Olen käsittänyt ettei 2.0f kankia pystyisi hyödyntämään 1.6:ssa. Itseltä löytyisi nimittäin kyseiset f.kanget hyllystä ja hienoa jos saisin ne jotenkin hyödynnettyä tässä 1.6 projektissa!

Ja kiitokset vastauksista!

Lähetetty: 25 Joulu 2006 09:11
Kirjoittaja samiharju
http://www.lautamakimotorsport.fi sieltä saa kans mahleja ja ohc osia.

mä tein kakstonnisen turbo oharin pari vuotta takaperin, paljon en kerinnyt sillä ajaa kun työttömäksi jäin ja myin pois.. enivei, rakentelupäiväkirja löytyy tuolta -> http://www.netikka.net/samih/tboproj.html

Lähetetty: 25 Joulu 2006 10:51
Kirjoittaja TVR
tahti-pera kirjoitti:Sen verran viellä kysyttävä, että onko tässä escortissa siis käytetty ihan tavallista´1.6 lohkoa? mihin kokoon on porattu?(alunperin ollut n.88mm?) Olen käsittänyt ettei 2.0f kankia pystyisi hyödyntämään 1.6:ssa. Itseltä löytyisi nimittäin kyseiset f.kanget hyllystä ja hienoa jos saisin ne jotenkin hyödynnettyä tässä 1.6 projektissa!

Ja kiitokset vastauksista!
Kyllä ne f-kanget käy normi 1,6 lohkoon kun porauttaa lohkoon ne kuplan 90,5mm männät 34mm lakikorkeudella, siinä normi lohkossa on just 88 orkkis poraus.
Saat varmuuden kun mittaat sen 1,6:sen kangen alasilmän keskeltä vakio männän lakeen matkan, ja sit f-kanget alasilmän keskeltä yläsilmän keskelle (127mm) ja lisäät siihen sen kuplan männän 34mm=161mm.
Sama mitta pitäs tulla siitä 1,6 paketista.

Lähetetty: 25 Joulu 2006 15:24
Kirjoittaja j-k
Minä meinasin kanssa mahlettaa tuon tanarin, mutta nyt kun kävin katsastuskonttorilla ja huomasin kotteron olevan hitsaamaton (etujarruista jäi leimaamatta :oops: ) niin ajattelin sen saavan sitten parasta :lol: kuten prätkänikin.
Eli heitän tuon sierran ruiskutekniikan ja koneen laatikon kanssa sellaisenaan sisään nyt ja ajan yhden kauden vaikka vaparilla ja rakennan tuon toisen sierran koneen wisecoilla ja crowerin kangilla.
Rahaa varmaan palaa tonni tai kaksi, mutta jos koppa on hyvä niin tekniikkaan kannattaa panostaa. Ja onhan se siirrettävissä seuraavaan ruhoon kun aika koittaa...

Lähetetty: 26 Joulu 2006 23:35
Kirjoittaja tahti-pera
Vähän samaan aiheeseen liittyen tuli mieleen parikysymystä ajatellen kaverin "huumori" taunusta. Eli kaverilla on suunnitteilla jäärata käyttöön pienimuotoinen turbo-taunus projekti :) . Eli mahd. pienellä budjetilla on tekemässä.kestävyydellä ei ole tässä niin merkitystä, joten mitään "turhaa"ei pellin alle laiteta. Autoon on jo ahdin ja kaasutin (mallia stockmanni sierra), ja ajatuksena olisi laitta kaksi kansipahvi (Kuten myös stockmanni sierrassa), mutta sierroissa on käsittäkseni ollut tiivisteiden välissä peltilevy (?), onko tämä tarpeellinen? ja jos on niin mistä näitä saa? Sitten toinen pään raapimista aiheuttava asia oli tämä virranjakaja. taunksessa on kärjellinen, joka ei käsittääkseni ole hyvä turbon kanssa. mietimmekin että käykö sierran järjetön jakaja taunuksen (2.0) lohkoon heittämällä???

Lähetetty: 27 Joulu 2006 09:31
Kirjoittaja janzamar
Kärjetön käy,ja täälläkin joku kauppaili joskus
kupari-tivareita kanteen, paksuuksissa oli valinnan varaakin.
En kyllä muista kuka niitä myi..

Lähetetty: 27 Joulu 2006 10:46
Kirjoittaja j-k
Mulle jäi vähän epäselväksi noiden wisecoiden kohdalta, eli pitääkö puristuksia pudottaa jyrsimällä männistä osa pois (on kuulemma 10mm ainetta) vai onko valmiiksi matalia kuten mahleja löytyy? Jos joutuu jyrsimään niin paljonko?

Lähetetty: 27 Joulu 2006 11:49
Kirjoittaja TVR
j-k kirjoitti:Mulle jäi vähän epäselväksi noiden wisecoiden kohdalta, eli pitääkö puristuksia pudottaa jyrsimällä männistä osa pois (on kuulemma 10mm ainetta) vai onko valmiiksi matalia kuten mahleja löytyy? Jos joutuu jyrsimään niin paljonko?
Kyllä wisecoilta löytyy erikorkuisia mäntiä, ja saa vaikka omalla mitalla jos tahtoo. Erilaisia mäntiä saa muuten aivan kaikilta valmistajilta.
Jos et tiedä minkä korkuinen mäntä sinulle tulisi olla, tai jos männänpään muoto täytyisi olla speciaali, myyjä tarjoaa sinulle +10mm laella olevaa aihio mäntää. Se siis on koneistettava omien tarpeidesi mukaan.
Männänpäässä siis vara koneistaa se 10 mm pois ja se on vielä riittävän paksu ottamaan palotapahtuman kuormitukset vastaan.

Jos et tarvitse mitään erikoista männänpään muotoa eli esim. tasalaki mäntä sinulle kelpaa, laske männänkorkeus tarpeesi iskunpituudesta, kiertokangen pituudesta ja lohkon korkeudesta. Lisäksi kannattaa laskea/mitata millaiset palotilat sinulla on käytössä jotta saat männän korkeudella passattua puristus-suhteen kohdalleen. Palotilan tilavuuteen lasketaan kannenpalotila, kannentiiviste, männänlaesta kansitasoon jäävä matka, (jos mäntä tulee yli lohkon tason se on vähennettävä) ja männänpäässä olevat venttiilikolot/kuoppa. Kun olet selvittänyt nämä tiedot voit katsoa luettelosta suoraan millaisen männän otat.

Jos 2,0 ohc:ta turbottaa niin cosworttiin tarkoitettu mäntä (kuoppa keskellä) hyvä vaihtoehto. Tämän mallisella männällä saadaan hyödynnettyä ohc:n kannen paljealueita ja pakokaasujen poisto sylinteristä toimii hyvin ja moottori toimii ala-alueilla sekä väli-alueilla paremmin. Sama laen malli toimii samoin myös 1,6 moottorissa.

Re: ohc:n ahtaminen

Lähetetty: 15 Touko 2008 15:15
Kirjoittaja viagratabu
itsellä on 2.0 ohc turbo ja olen rakentanut sen saabin kierto kangilla ja 92mm vw mahleilla ja tipan verran (5cl) joutu avartaan kantta että saatiin puristukset kohilleen, olikohan 8.1 vai 8.2 paikkeilla... mitä ootte tuosta "projektista" mieltä :D
ja hei mitä tota en tahdo oikein saada autoo säätöön niin kysynpä että pitääkö tuos olla sellanen virranjakaja jos on alipaine kello vai mikä, nyt on kii sellanen...