-93 SCorpio Cosworth 24V Automaatti (A4LD) temppuilee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

-93 SCorpio Cosworth 24V Automaatti (A4LD) temppuilee

Viesti Kirjoittaja pappa »

Moro!

Onkos kellään kokemusta:

Pistän auton käyntiin niin joskus ei halua ottaa pykälää sisään millään.
Kun laittaa kepukan D / R / 2 / 1 asennoille, ei tapahdu yhtikäs mitään.
Sitten kun hetken jaksaa odotella, saattaa pykälä nytkähtää päälle.
Kun pelaa, pelaa nätisti, vaihtaa nätisti, ei pidä ääntä eikä odotuta
vaihdetta.

Auto tuli hiljattain Saksasta ja vaihteisto toimi ihan moitteetta matkan
keskeltä Saksaa laivalle ja laivalta kotiin.

On kolariauto, lievä nokkapusu, joka on taittanut öljynlauhduttimen
nurin, mutta se ei vuoda eikä ole rusinana.

Tästä riippunee auton kohtalo, kuoleeko vaiko elääkö. Olisi sääli
tappaa, sillä enpäs ole aikoihin noin hyväkuntoista tuon ikäistä autoa
nähnyt. Aivan ruosteeton, ei edes kaaret ole mädät ja käy nätisti ja
lähtee kuin kuppa Töölöstä.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Mulla tuo sama loota teki kanssa ettei ottanut vaihdetta päälle. Samoilla ongelmilla kuin sinulla. Joskus kierrosten nosto auttoi jarrua samalla painaen. :D
Vika oli turbiinissa.
Viimeksi muokannut tommi.r, 18 Marras 2006 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XR3i
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

4rd kirjoitti:Mulla tuo sama loota teki kanssa ettei ottanut vaihdetta päälle.
Vika oli turbiinissa.
Montako euroa ? :cry:
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

En korjannut koskaan vaan vaihdoin manuaali lootan.

Kuulin silloin että suodattimen vaihto ja öljyjen vaihto saattaa auttaa, mutta mulla oli turbiini pas-ka siitä.
XR3i
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Jep MT75 ois kova sana. Semmoinen löytyisikin kotoa, mutta sitten pitäis
tappaa 4x4 ...

Vaikeita päätöksiä...

:wink:
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No eikös siinä ilmeinen vika olisi jos kerran (automaatin???) öljynlauhdutin on kasassa. Voi öljynkierto laatikolla olla vähän heikkoa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

No o. Vaan kun se ei ole KASASSA, on ottanut vähän turpaansa,
mutta ei umpiläjässä. Ehdottomasti epäillyin osa tähän mennessä,
koska muuten vaihtaa kun enkeli silloin kun on hetken aikaa
ajeltu...

Totta moses se pitää ensin hutkia, mutta vinkkejä vastaanotellaan
mieluusti...
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Onhan se lauhdutin tossa kossussa myös jäähdyttimeen ympätty? Jos niin pitää vaihtaa koko setti.
XR3i
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

4rd kirjoitti:Onhan se lauhdutin tossa kossussa myös jäähdyttimeen ympätty? Jos niin pitää vaihtaa koko setti.
Hum.

-96 Cossussani homma menee muistaakseni niin että toi
ohjaustehostimen litku kulkee syylarin sivun kautta ja automaatti
oilit menee oman pienen lauhduttimen läpi, joka on siinä
syylarin alaosassa (sopivassa paikassa keräämässä kaiken
rottaa isomman)

Ja olen pontevasti sitä mieltä että tossa -93 Cossussa on
sama juttu. Syylari siinä on uusi - Made By Ford. Sakumanni
jolta se haettiin oli alkanut sitä rahalla kunnostamaan, mutta
into loppui kesken. Puskurikin on uusi, tosin CL mallin ja vanhemman
kopan. Kuten konepeltikin :D Riemukkaan sininen konepelti,
joka ei istu sinne päinkään...
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

pappa kirjoitti: Montako euroa ? :cry:
normaaliin 2.3 dohc automaattiin oli muistaaksen 600 € mut cossuun varmaan enemmän
-P-
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja -P- »

pappa kirjoitti:Jep MT75 ois kova sana. Semmoinen löytyisikin kotoa, mutta sitten pitäis
tappaa 4x4 ...

Tyhmä kyssäri :oops:

Kuin niin tappaa :?: :?: :?: Mulla on neliveto(-92) ja luulen laatikon olevan tuo MT75. Ainakin näin minulle kerrottiin :roll:

-P-
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"

"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

Öljyt vähissä ? Jos tarkistat niin kone on oltava lämmin ja käynnissä...
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin tai sitte on vaan yksinkertasesti öljynkierto heikentynyt, muttei kokonaan estynyt ton kasassa olevan lauhduttimen takia.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

A4LD / A4LD-E automaatteja on vain kahdenlaisia. RIkkinäisiä ja niitä jotka ovat menossa rikki ihan pian. Näin yks tuttu on mulle opastanut ja pakko se on uskoa; mulla on ollut 3 laatikkoa joista yksiköön ei pelannut temppuilematta.
arwi

Automaattivika Mondeossa

Viesti Kirjoittaja arwi »

Samanlainen vika oli ollut meitin Mondeossa. Oli ajettu vähillä öljyillä. Entinen omistaja laittoi laatikon kuntoon vaihtamalla turbiinin ja kaikki filtterit lootaan. Tietty voi johtua muistakin jutuista.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Jos öljyt on vähissä, on vaihteiden kytkeytyminen koko ajan hidasta. Toi öljycoolerin kierto ei vaikuta numeroiden löytymiseen mitenkään. Tosin ajastaan sitten meno loppuu kun takapää lootasta käy kuivana.
Hankala arpoa vikaa, mutta tohon temppuluun riittää jo jumittava öljynpaineen säätöventtiili. Saattaa olla joku muukin kara mikä jumittaa venttiilikoneistossa.
Turbiini yleensä pitää jonkunlaista meteliä ennenkuin hiljenee lopullisesti.
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

Jos öljyt on vähissä, on vaihteiden kytkeytyminen koko ajan hidasta
Ei, ensi oire on just yllämainittu:
Pistän auton käyntiin niin joskus ei halua ottaa pykälää sisään millään.
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

-P- kirjoitti:
Tyhmä kyssäri :oops:

Kuin niin tappaa :?: :?: :?: Mulla on neliveto(-92) ja luulen laatikon olevan tuo MT75. Ainakin näin minulle kerrottiin :roll:

-P-
No kattos kun mulla on kotosalla 4x4 auto ja jos meinaisin että
ottaisin MT75 lootan käyttöön, se pitäisi purkaa tuosta 4x4 autosta :)

Jolloin se reppana kuolisi...
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Kiitokset!

Hyviä neuvoja, kyselin kautta rantain myös UK:n Scorppari ihmisiltä
ja nuo parhaat osumat oli:

* öljy vähissä
* venttiili tms. jumissa - kannattaa puhdistuttaa autoboxiin
perehtyneillä henkilöillä.

" if not low oil is most likely sticking valve, which will require fitting new/ good S/hand valve block, or strip down and clean valve block. A job for a good auto specialist as these valve blocks are very complex. "

Tämä tuli automaatteja aikoinaan työkseen korjailleelta henkilöltä.

En valitettavasti ennätä tässä lähipäivinä todentamaan, mikä
noista osuu parhaiten kohdalle, mutta postailen vastauksen
kun sen saan. Voi mennä aikaa, auto vielä tullin siirtokilvissä
ja meinasi käyttää sitä "aliarvioitavana" tullissa ennen kuin
ryhdyn korjailemaan enemmän.

Vaihteet menee päälle kuin unelma silloin kun ne on löytyneet.
Ongelmaa on vain hetken käynnistyksen jälkeen. Laatikko ei
juuri ääntele. Ja koko koppa liikkuu niin että rustot selässä
naksuu kun sitä polkee. TeRoK tietää tunteen :) Tuntuu
liikahtavan ketterämmin kuin toi mun -96 Cossu vaikka teoriassa
onkin vähempi kaakkeja.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

En oikeastaan tiedä kun omassa on mt-75 :oops:
On kyllä käynyt mielessä, että olis kiva omistaa taas tomaattikin, mutta suoritus ja taloudellisuus arvojen heikkeneminen ja kauhupuheet laatikon kestosta cossussa on toistaiseksi rauhottaneet mieltä :D

Mutta uskoa voin kyllä ,että liikkuu kivasti tomaatillakin. Olis mielenkiintosta päästä joskus tommosen alkup. cossun kyytiin.
Ei oikein osaa kuvitella mielessä minkälaista mielihyvää teettää kun kickdown vaihtaa pykälää pienempään tossa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Kyllähän noi lähtee paremmin manuaalilla kommennettuna, tomaatti ottaa
aina veronsa :(

Mutta onhan se kiva silloin kuin toimii :)

Oletko itse tehnyt MT75 konversion vai oliko se jo tehty kun
auton hankit? Se on harkinnassa tuon -96 Cossun kanssa -
ja voi tulla harkintaan myös tän -93 Cossunkin kanssa jos
tuota autoloodaa joutuu kovasti tuunaamaan.

-96 Cossussa momentinmuunnin eli turbiini pitää jo ääntä,
saattaa olla että sen loota poksahtaa ennemmin, toivottavasti
ei kuitenkaan ennen kuin saan ton -93 kilpiin.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tähän oli jo tehty muutos kun ostin. Nimimerkki Skorppi oli sen tehnyt.
Joo kyllä tomaatti on kiva varsinkin kutoskoneen perässä. Itellä oli ennen granada 2.8 koneella ja automaatilla ja oli kyllä kiva ajella. Tajuttoman alitehonen kikkare vaan granadan kokoseen autoon kun oli vielä kaasariversio.

Mites tossa mulkkarissa mahto olla... Kuinka mä muistelen, että siihen olis ollu pahempi temppu vaihtaa tota manuaalia.
Olisko ollu luistoneston kanssa jotain tekemisissä tjtn.???
Tai jotenkin se on ainakin EEC-V yksikön kanssa yhteistyössä...
Siinähän on jo toi "täyselektroninen" A4LDE.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Yes, täyselektroninen kaiken sotkeva systeemihän se.

Luistoneston kanssa voi tulla ongelmaa ja varmaan monta
muutakin mutkaa matkassa. Toivotaan että autoloota kestää
niin kauan että saan jonkun projekteista maantielle ja
sitten voi laittaa ton mulkoisen korjuuseen.

Luistonesto on osoittautunut näin talvella aika hyvin toimivaksi.
Winter asennolla pitää kohtuullisen hyvin auton linjassa kun
meinaa alkaa sutimaan, mutta toisaalta taas joskus tuppaa
olemaan vähän liiankin herkkä.

Jos jollakulla on kokemusta A4LDE -> MT75 konversiosta,
niin kuulisin mielelläni. Jos vaikka tulee eteen toi homma.

Mulla on paketissa PP-Pointin kaverilta ostettu 2.3DOHC+A4LDE,
mutta loota ei kestä Cossun konetta, joten sitä ei uskalla
edes ajatella.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
ghiaman
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Helmi 2005 11:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ghiaman »

Tero on oikeessa.Siinä oli joku jippo johdotuksessa kun mt-75:sen vaihtoi mulkosilmään.Koitan ehtiä sen linkin ja laittaa tänne jos joku haluaa siihen tutustua tarkemmin.Ite myös just hommasin taxfreen tosin ilman laatikkoa ja mt-75 tulee alle.Ruottista ostin koko auton laatikon takia . 2.9i 12v stw.Tuossa -76 3.0 ghia ranatassa on sama vika että kun pakittaa pihasta tielle niin hetken kun oottaa(käy vaikka kaffilla)niin eteenpäinvaihe ottaa kiinni.Samoin pakkia joutuu tieten ootteleen.Öljyä on tarpeeks mutta turbiini kolisee ikävästi.Siinäkö syy.Muinaisissa scorppareissani joissa oli a4ld oli vikana että 4:sen lukko ei ottanut kiinni.Se kait yleisin noitten vika.
2.8i chasseur stw -80
2.9 cosworth scorpio -97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eiks noissa C3 laatikoissa pystyny vanteita kiristämään jos luistaa tai kestää kauan kytkeä.

A4LD:ssä ei taida enää pystyä????
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin