Sivu 1/1

Kokeneempien neuvoja -95 Mondeon käyntihäiriöihin ym.

Lähetetty: 18 Marras 2006 17:22
Kirjoittaja fordko?
Tältä foorumilta luulis apua löytyvän...Todettakoon näin alkajaisiksi et auton laitto ei oo vahvimpia puoliani ja nyt vielä ostin vm. -95 farkku-Mondeon 1.8 ruiskukoneella! Mittarilukema on 151 tkm, josta ite oon ajanut 800 km. Auto oli seissyt melkein vuoden kun ostin sen. Koneremppa on tehty 10/05 (vaihdettu sylinterin kansi, männänrenkaat, koneistus, tulpat, ö.paineanturi...).

Tyhjäkäynti on ollut koko ajan hieman epätasainen, kierrokset tykkäävät vaellella ylösalas. Jos ei kaasua polkaise kerran, kaks pohjaan ennen starttaamista ni auto ei pysy käynnissä vaan kierrokset laskevat alas kunnes kone sammuu. Mutta kun pumpaa kaasupoljinta kerran, kaks ja sit starttaa ni ei ongelmia, käynnissä pysyy. Osaisko joku valaista miksi näin? (Öljyt vaihtanut huoltomies sanoi et kaasun tunnistin olisi väärässä asennossa ja siks auto välillä sammuilee...? Ihmetteli myöskin mielestään hieman outoa käyntiääntä ja oli sitä mieltä et yks venttiileistä olisi jumissa...).

Nyt on sit ilmennyt pahempi käyntiprobleema. Ajossa kone nykii, vars matalilla kierroksilla ja kaupungissa ajettaessa. Tyhjäkäynti seilaa n. 500 rpm ja 1500 rpm välissä. Kone ei vastaa kaasuun kunnolla ja tehoa häviää. Maantieajossa ei tuota nykimistä juurikaan esiinny, kulkee ihan ok ja konekin vastaa kaasuun. (Ja kun kunnolla antaa kaasua ni konehuoneesta kuuluu ihmeellinen "sirinä" jota ei taas kuulu matalilla kierroksilla ajettaessa. Mistäköhän tuotakin alkaa selvittämään)? Mutta kaupunkiajossa nykii, nykii, ei vastaa kaasuun kunnolla ja tyhjäkäynti seilaa eestaas..Ihan ku ois yks pytty välillä pimeänä...Oisko jollain vinkkejä miltä suunnalta lähteä vikaa etsimään? Itelle tulee ekana mieleen tulppien vaihto..

Tyhjäkäynnillä kone "kilkattaa" vähän kuin dieseli ja semmonen ihme nakutus kuuluu. Onks tää tyypillistä 1.8 Mondeoille? Vai venttiilihomma tms.? Jostain luin että 1.8 Mondeoille ois käynnistyksen jälkeen ominaista moottorin koliseminen, koska koneessa liikaa välyksiä...

Tää on mun eka ruiskukoneinen auto joten onko jotain erityistä huomioonotettavaa ruiskokoneen hoidossa?

Etukäteen kiitän viisaampien vastauksista!!!

Lähetetty: 18 Marras 2006 18:04
Kirjoittaja liuhu
itsellä auttoi tilkka masinolia noihin käynti häiriöihin.
varsinkin,jos auto on seissyt pitkään vajaalla tankilla,niin kosteutta on kertynyt varmasti.ehkä se polttoaine suodattimen vaihto voisi olla myös paikallaan!?

Lähetetty: 18 Marras 2006 18:09
Kirjoittaja fordko?
Jep, eilen tungin masinolia tankkiin. Tänään ku ajelin duuniin ni hiukkasen paremmin kävi mut kyl edelleen nyki samat oireet ilmassa, ehkä vaan pienemmässä mittakaavassa...On kyllä käynyt mielessä vaihtaa bensansuodatin, vars ku auto seisonut niinkin kauan. Onkse paha vaihtaa ite?

Lähetetty: 18 Marras 2006 21:11
Kirjoittaja liuhu
saa varmasti itsekkin vaihdettua,mutta itellä on aika tiukalla!esim.fordin huolto tekee sen nopeasti.

Lähetetty: 18 Marras 2006 23:20
Kirjoittaja Monteonisti
Nuin vähän ajettuun koneremppa tehty? :shock:
Nykiminen kiihdytyksessä johtuu useinmiten tulpista tai niiden johdoista. Pintakaasulla ajettaessa nykytys johtuu usein EGR:stä. Epätasainen tyhjäkäynti tai kierrosten jääminen toviksi ylös johtuu usein tyhjäkäyntivenasta. Usein myös ohjaustehostimen viallinen anturi heittelee kierroksia. Itsellä hampaan verran pielessä oleva jakohihna aiheutti outoja sammumisia, samoin kontaktihäiriö jakajalle tulevissa johdoissa. Jos tartatessa pitää kaasua painella niin venat saattaa jumittaa, siis säätö jättää ne hieman auki, yleisin syy kait väärä öljy tai viallinen paineanturi. 8)
Suodatin tankin vieressä pelkääjän puolella ainakin sedanissa. Helppo vaihtaa jos alle pääsee, katso kuitenkin oikea virtaussuunta ennen vaihtoa! :roll:

Lähetetty: 19 Marras 2006 11:47
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti: Suodatin tankin vieressä pelkääjän puolella ainakin sedanissa. Helppo vaihtaa jos alle pääsee, katso kuitenkin oikea virtaussuunta ennen vaihtoa! :roll:
Mulla on ainakin ne "nipsit" joista pitää puristaa että letku lähtee irti ni tosi jumissa, vaikka kuinka painaa niin ei aukee :?

Lähetetty: 19 Marras 2006 16:36
Kirjoittaja fordko?
Eli tulpat vaihtoon, ehkä myös johdot. Ilmeisesti tuo MAF kannattaa putsata? Voiko sen putsata ihan crc:llä?

Oon haulla hakenut aiempia kirjoituksia aiheesta ja oon ymmärtänyt että tyhjäkäyntiventtiili sijaitsis -95 Mondeoissa imusarjan alla? Mistäköhän päin tuo egr-venttiili sitten löytyy? Pitänee putsata sekin. Entäs ohjaustehostimen anturi ja mistä tunnistan et se on viallinen? Prkl, näitä autoja ja tietämättömyyttäni! :)

Lähetetty: 19 Marras 2006 16:47
Kirjoittaja essapant
Itse tarkistaisin, että onko imuilmavuoto. Se aiheuttaa ainakin tuota tyhjäkäynnin seilaamista. Omassa Mondeossa oli aikoinaan sellainen T-haara mennyt puhki. T-haara löytyi ohuista letkuista koneen ja tulipellin välistä. Konepelti auki ja auto käynnis, niin pitäis kuulua jonkinasteista suhinaa, mut ei välttämättä.

Lähetetty: 20 Marras 2006 17:56
Kirjoittaja Buster
fordko? kirjoitti:Eli tulpat vaihtoon, ehkä myös johdot. Ilmeisesti tuo MAF kannattaa putsata? Voiko sen putsata ihan crc:llä?
Itse kuulin aikoinaan että tuohon MAFfiin ei sais ruiskuttaa crc:tä vaan jotain elektroniikan puhdistusspräytä

Lähetetty: 20 Marras 2006 18:25
Kirjoittaja latku
Buster kirjoitti: Itse kuulin aikoinaan että tuohon MAFfiin ei sais ruiskuttaa crc:tä vaan jotain elektroniikan puhdistusspräytä
Itse suihkutin normaalia crc:tä enkä huomannut huonontavaa vaikutusta tjsp...joten melko hifistelyä tämä puhe on että ei saisi laittaa.

Lähetetty: 21 Marras 2006 22:34
Kirjoittaja tohvo75
tulpan johdot pitää uusia samalla kuin tulpat ,jos ei ole uusittu niitä rempan yhteydessä.
maf lankojen putsaukseen suosittelen käyttämään jotain puhdistus ainetta ei crc koska se jättää voitelevan kalvon kuumalangoille,crc ei hajota maffia mutta se likaantuu selvästi nopeemmin crc putsauksen jälkeen ja tästä on oma kohtasta kokemusta.
tää ei oo hifistelyä vaan järkevää,hifistely on aivan jotain muuta.
ja vasta egr tulppauksen jälkeen ei oo tarvinnu juurikaan putsailla :lol:
1.8 moottorissa tosiaan on aika karhee käynti ääni kylmänä,olikohan se 97 vuosimalliiin asti.
toi bensan suodatin vaihtoon ja joku ruiskun puhistus aine kannattaa kans tyrkätä tankkiin

Lähetetty: 22 Marras 2006 22:31
Kirjoittaja DMR
Omassa Mondeossa oli juuri samanlaista ongelmaa ja ne kaikki aiheutti juuri tuo essapantin mainitsema imupuolen T-liitin. MAF:nkin putsasin vikaa etsiessä ihan elektroniikanpuhdistusspraylla.

En näe mitään järkeä putsailla antureita millään muulla kuin juuri puhdistusspraylla. Se maksaa kuitenkin vain 3€ / pullo ja haihtuu kokonaan, toisin kuin esim. CRC.

Lähetetty: 24 Marras 2006 12:53
Kirjoittaja Japi
DMR kirjoitti:Omassa Mondeossa oli juuri samanlaista ongelmaa ja ne kaikki aiheutti juuri tuo essapantin mainitsema imupuolen T-liitin. MAF:nkin putsasin vikaa etsiessä ihan elektroniikanpuhdistusspraylla.

En näe mitään järkeä putsailla antureita millään muulla kuin juuri puhdistusspraylla. Se maksaa kuitenkin vain 3€ / pullo ja haihtuu kokonaan, toisin kuin esim. CRC.
Aamen. T-kappale kanssa oma suosikkini tuohon ongelmaan.
Ja niiden MAFin vastuslankojen putsauksesta: käytetään sitten vain ja ainoastaan sellaisia aineita, jotka eivät jätä mitään jäämiä sinne lankoihin. Kuvitelkaapas miten sen CRCn sisältämälle öljylle käy, kun langat kuumennetaan >~600°C lämpötilaan... Hetki saattaa mennä, mutta lopulta ovat kyllä niin paskaiset, ettei putsailut auta vaan joutuu ostamaan vain ja ainoastaan tuon CRCn vuoksi kokonaan uuden mittarin...

Lähetetty: 24 Marras 2006 16:51
Kirjoittaja liuhu

Lähetetty: 25 Marras 2006 01:54
Kirjoittaja Monteonisti
Suodattimen "klipsit" yleensä antaa periksi, siis saa letkun irti, jos sopivilla pihdeillä puristaa "sopivasti"! 8) Minä olen "tavallista" CRC:tä ruutannut MAFille ja ei ole suuttunut koska kait rasva palaa kuumuudessa pois? :roll:
Jos suodattimen letkujen "klipsit" hajoaa niin voi laittaa tilalle klemmarit! 8)

Lähetetty: 25 Marras 2006 23:56
Kirjoittaja Japi
Monteonisti kirjoitti:Suodattimen "klipsit" yleensä antaa periksi, siis saa letkun irti, jos sopivilla pihdeillä puristaa "sopivasti"! 8) Minä olen "tavallista" CRC:tä ruutannut MAFille ja ei ole suuttunut koska kait rasva palaa kuumuudessa pois? :roll:
Jos suodattimen letkujen "klipsit" hajoaa niin voi laittaa tilalle klemmarit! 8)
Palaahan se rasva pois, ainakin osittain. Se mitä jää jäljelle ei tee todellakaan langoille hyvää. Tuo mainitsemani 600°C lämpötila ei siis ole ns. toimintalämpötila, vaan puhdistustoiminto - käynnistyksen yhteydessä langat kuumennetaan tilapäisesti tuohon lämpötilaan epäpuhtauksien poistamiseksi.
Miksi siis pitäisi ihan ehdoin tahdoin liata niitä lankoja ruikkimalla sinne öljyä, joka tuossa lämpötilassa ei varmasti lähde kokonaan pois langoista...

Re: Kokeneempien neuvoja -95 Mondeon käyntihäiriöihin ym.

Lähetetty: 15 Elo 2010 18:56
Kirjoittaja Janita
Miten tuon t-kappaleen saa vaihettua? Tai siis pittääkö siitä purkaa kuin palijo tavaraa päältä pois ja voiko siinä onnistua särkemään jotaki? Tuli haettua sihisevä mondeo ja aikani tutkailtua sitä tulin siihen tulokseen että vuoto on siinä kohtaa.