Sivu 1/1

Nokat ja venttiilit (ohc moottori)

Lähetetty: 06 Helmi 2005 11:25
Kirjoittaja Aaltonen
eikös tuo sano nosto noissa ohc koneilla vähän johda harhaan koska siinähän periaatteessa pitäis olla lasku..
ja kuinkas isot venttiilit saa 2.0l ohc koneeseen?

Lähetetty: 06 Helmi 2005 11:27
Kirjoittaja Aaltonen
niin ja minkäs laisia nokkia ootte laittanu nouihin koneisii

Lähetetty: 06 Helmi 2005 11:37
Kirjoittaja ZyaS
voi se olla jollekkin "harhaan johtava" käsite mutta kun nokka akseli tarkastellaan esim. paperilla niin...

Lähetetty: 06 Helmi 2005 11:38
Kirjoittaja Aaltonen
niin mutta kuintenkin :D

Lähetetty: 06 Helmi 2005 12:58
Kirjoittaja p3
mikä pyörien nousee niin se myös laskee :lol:
juontaisko sivuventtiili vehkeistä se termi.
300 40/80 80/40 sopii moneen käyttöön ja on helppo ajoittaa

Lähetetty: 06 Helmi 2005 14:50
Kirjoittaja Aaltonen
missäs hinnoissa noin nokka sarjat pyörii ja löytyykö jostain muusta auto merkistä sopivat venat valmiiks

Lähetetty: 06 Helmi 2005 15:28
Kirjoittaja p3
eiköhän 2.0 pärjää aika pitkälle vakio venttiilellä, tietenki työstetyt vähän auttaa.
katoppa vauhtiputkien sivuilta hintoja.

Re: Nokat ja venttiilit

Lähetetty: 21 Huhti 2005 12:16
Kirjoittaja ana78
Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:eikös tuo sano nosto noissa ohc koneilla vähän johda harhaan koska siinähän periaatteessa pitäis olla lasku..
ja kuinkas isot venttiilit saa 2.0l ohc koneeseen?
45.7 imu ja 38.1 pakovena suurimmat.. Jotkut on laitattanu siitäki isommat, mut vaatii jo venttiilin kulmien muutoksia, saattaapi olla kallista, mut elämä on!

Lähetetty: 21 Huhti 2005 14:00
Kirjoittaja Mak383
Itellä ihan vakiokansi vakioventtiileillä. Kent Camsin nokka (FR34, 263astetta, imunosto 12,62mm, pakonosto 12,31mm). Seuraajat ja jäykemmät jouset Kent Camsilta. Ja hyvin rokkaa :)

Lähetetty: 21 Huhti 2005 14:41
Kirjoittaja Eemeli
Elikkäs se on NOSTO siksi koska sillä tarkoitetaan paljonko akselissa oleva nokka nousee nolla kohdastaan, eli nokan alapuolta ylemmäksi.

Nokan nosto ei merkkaa sitä paljonko venttiili aukeaa, koska siihen vaikuttaa ratkaisevasti seuraajien vipusuhde ja asento( Esim. OHC).

Jos nokka painaisi suoraan venttiili varren päähän silloin se aukeaisi noston verran.

Menipa vaikeaksi selittää. :wink:

Venttiileistä nuo 45,7/38.1 venttiilit on suurimmat jotka sinne saa suoraan paikalleen ilman kulmien muutoksia. Maksavat n. 20€/kpl

Nokka-akseleita on tusinoittain erilaisia OHC koneeseen. Nokan valinta riippuu paljolti mihin käyttöön kone tulee ja mitä muuta koneessa on. Esim. Ruisku vai kaasari.

Kannattaa katsoa:

http://www.burtonpower.com
http://www.enem.se
http://www.pipercams.com
http://www.catcams.com
http://www.kentcams.com

Vai olikos toi Kentcamssi ja Catcamssi nyt sitten loppupeleis sama valmistaja.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 18:15
Kirjoittaja kynsi
Todellinen nosto mitataan kyllä suoraan venttiilistä.
Ja jotakin osviittaa saa 1.6 kertaa nokan ja perusympyrän erotus. Tällä kerrannaisella mulla piti tulla yli 12mm, mutta todellisuudessa se jäi alle. Venttiilien pituudella voidaan hakea suurta nousua kestävyyden kustannuksella ja toisinpäin.

Mulla Gt-motorin hioma gt7tb. Imu 294ast 7.5mm nokalta. Pako 294 ast 7.5mm nokalta.

Todellinen: Imu 288ast 11.45 venttiililtä (periaatteessa olisin voinut ottaa hieman varresta poies ja saada 12mm). Pako 292ast 10.8mm venttiililtä. Pakopuolelle asensin jatkopalat pienentääkseni nousua (voisi olla yli12mm).

Ajoitus 33-75 70-42 Koneen kyljessä on puhallin.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 18:21
Kirjoittaja ZyaS
millä/mistä kohti oot mitannu noin "todelliset" asteet ja aukeemiset?? nollasta? jos oikein ymmärsin niin venttiilistä mitannu/katsonut?? vai?? :shock:

nokan muoto vaikuttaa asteisiin helvetisti... kun niitä mittaa siis..

EDIT: hittoako mä sekoilen.. no voihan sen tietenki keinuvivustakin mitata... :roll:

Lähetetty: 21 Huhti 2005 18:51
Kirjoittaja lalli69
Eemeli kirjoitti:
Vai olikos toi Kentcamssi ja Catcamssi nyt sitten loppupeleis sama valmistaja.
Tuosta en oo varma, mutta Ainakin Cat Cams on nykyään Crane Camsin tytäryhtiö, joka valmistaa euroautoihin Euro-Crane merkkisiä nenäkeppejä.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 19:31
Kirjoittaja make89
Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:missäs hinnoissa noin nokka sarjat pyörii ja löytyykö jostain muusta auto merkistä sopivat venat valmiiks

Autoracing:lla kent cams: nokkasarja semmonen 500€

Lähetetty: 21 Huhti 2005 19:42
Kirjoittaja ZyaS
make89 kirjoitti:
Autoracing:lla kent cams: nokkasarja semmonen 500€
no joo.. autoracingillä maksaa kaikki paljon..

no ei oo ilmasta rallyrace:ssakaan
nokkasarjat 265€-519€...

Elämä on. ;)

Lähetetty: 21 Huhti 2005 20:01
Kirjoittaja kynsi
Nuo on nollista eli mainosasteita. Mittasin noston retainerin laelta ja jousialusesta mauserilla vaan. Välyksillä imu 20 pako 25. Venanvarrenkumien takia rajoitin noston.


Esimerkiksi: Venttiili kiinni mitta olisi 37mm. Venttiili auki 25.5. Nousu on 37-25.5mm = 11.5mm...

Lähetetty: 21 Huhti 2005 20:14
Kirjoittaja kynsi
Nokan hionta muistaakseni 83e ja uudet seuraajat 60 e, vai oliko peräti 40e. Jatkopalat 80e (8kpl) joista tarvi 4, eli 4 jäi ylimääräiseksi.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 21:35
Kirjoittaja s.o.h.c
ZyaS kirjoitti: no joo.. autoracingillä maksaa kaikki paljon..

no ei oo ilmasta rallyrace:ssakaan
nokkasarjat 265€-519€...

Elämä on. ;)
Just tilasin nokkasarjan rallyrace:sta. Eihän noi viritysosat missään halpoja ole mutta kun on "pakko" virittää :D

Lähetetty: 21 Huhti 2005 21:56
Kirjoittaja ZyaS
s.o.h.c kirjoitti: Just tilasin nokkasarjan rallyrace:sta. Eihän noi viritysosat missään halpoja ole mutta kun on "pakko" virittää :D
meillä onkin kallis harrastus.. 8)

Lähetetty: 21 Huhti 2005 22:52
Kirjoittaja Jaakko85
/\ tohon ekkeriiskös pistit kalliilla nokan ? :D :lol:

Lähetetty: 22 Huhti 2005 02:14
Kirjoittaja Eemeli
lalli69 kirjoitti: Tuosta en oo varma, mutta Ainakin Cat Cams on nykyään Crane Camsin tytäryhtiö, joka valmistaa euroautoihin Euro-Crane merkkisiä nenäkeppejä.
Niinpäs olikin... muistelin väärin. Kaveri tilas Cranen nokan ja nokka tuli Catcamsin laatikos.