Sivu 1/1

Sierran vaihdelaatikon takapään tiiviste

Lähetetty: 13 Huhti 2005 13:14
Kirjoittaja othintsa
Terve,

Sierran laatikko laski toissapäivänä pienen lätäkön alleen, sen jälkeen pysynyt taas maa kuivana auton alla. Aikaisemmin ei ole vuotanut, joten olettaisin öljyä vielä olevan, sillä ulos tullut määrä ei ollut kuitenkaan suuri.

Onko tuo takapään (lätäkön sijainnin perusteella päätelty) tiiviste niin helppo vaihtaa kuin oletan - kardaani irti ja tiiviste vaihtoon? Oletan myös, että siellä on stefa. Meneekö pieleen?

1,8 ja nelivaihteisella laatikolla, jonka tyyppikoodia tms. en tiedä. Ko. laatikkoa (eikä edes moottoria) kun ei löydy edes auton omasta ohjekirjasta...

Etukäteen kiitellen,

Otto

Lähetetty: 13 Huhti 2005 16:21
Kirjoittaja VesQ
Onko pakkilukko kepissä vai ei, se on hyvä tuntomerkki näin aluksi,

Yleensä ottaen homma menee juurikin noin eli vetää kardaanin ulos (joutuu varmaan keskilaakerin kannakkeen irroittamaan jotta tulee tarpeeksi taakse) ja siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä, laatikon päässä on stefa joka tulee sitä kardaanin sileää osaa vastaan. Stefa pois vaikka rukarilla vääntämällä ja uusi tilalle vaikka vanhan avulla lyömällä. Se kardaanin sileä osa toimii myös laakerina eli jos on kamalan väljä niin saattaa hajottaa stefan

Lähetetty: 13 Huhti 2005 16:50
Kirjoittaja lalli69
Varmaan joutuu irroittamaan kardaanin myös takapäästä...

Lähetetty: 13 Huhti 2005 16:53
Kirjoittaja VesQ
Voi olla, en ole sierraan niin perehtynyt, mutta heittäisin arvion että voisi sen verran taipua ristikoista että tulisi ulos ilman takapään irrotusta

No se ei kuitenkaan ole kuin 4 pulttia takapäästä +2 keskilaakerista

Lähetetty: 14 Huhti 2005 11:15
Kirjoittaja othintsa
Kiitoksia vastauksista!

Peruutusvaihde on ykkösen vieressä ja mallia paina keppiä alas.

Hyvä kun homma näyttää olevan niin yksinkertainen kuin toivoinkin. Käytäntö voi sitten olla jotain muuta jumittuneiden pulttien muodossa... Tuossa samalla voisi sitten vaihtaa kardaanin tukilaakerin, rättinivelen ja vaihdelaatikon tukikumin, joka on ollut ostettuna jo hyvän tovin.

Lähetetty: 14 Huhti 2005 12:07
Kirjoittaja lalli69
Mistä ostit rättinivelen?
Joskus sellaista etsin, ja olis pitänyt ostaa koko kardaani. :?
Ittellä on loodat aina vuotaneet senverran ettei ole ollut pulttien kanssa ongelmia. :wink:

Lähetetty: 14 Huhti 2005 14:17
Kirjoittaja othintsa
No voi räkä - tuo kuulosti pelottavalta. Uutta rättiniveltä ei nimittäin ole, mutta sen vaihto on ollut mielessä muutaman vuoden. Vaihdelaatikon tukikumi sen sijaan on valmiina.

Onko siis näin, että ihan Fordilta pitäs ottaa koko paketti kardaaneineen päivineen? Siinä tapauksessa jää tekemättä.

Re: Stefan vaihto MT75

Lähetetty: 14 Huhti 2005 21:35
Kirjoittaja TuneGi
Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.

Lähetetty: 14 Huhti 2005 21:36
Kirjoittaja ZyaS
no hyvinkään fordilla oli viellä joskus reilu vuos takaperin pelkkä sierran rättinivel varatossa..

Re: Stefan vaihto MT75

Lähetetty: 14 Huhti 2005 22:06
Kirjoittaja VesQ
TuneGi kirjoitti:Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.
Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyä :D

Lähetetty: 14 Huhti 2005 22:59
Kirjoittaja lalli69
ZyaS kirjoitti:no hyvinkään fordilla oli viellä joskus reilu vuos takaperin pelkkä sierran rättinivel varatossa..
Kysyin joskus seinäjoen/kauhajoen fordilta, niin olis kuulemma pitänyt ostaa koko kardaani... :?

Re: Stefan vaihto MT75

Lähetetty: 15 Huhti 2005 08:15
Kirjoittaja othintsa
[quote="VesQ"][quote="TuneGi"]Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.[/quote]

Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyä :D[/quote]

No juuri puoli tuntia sitten vein Scorpion kytkinremppaan, päätin tällä kertaa olla itse sekaantumatta. Se on juurikin MT75-laatikolla.

Kirjoittelinkin aikaisemmin 2,3 Scorpioon liittyvistä kokemuksista ja joo... viime viikonloppuna alkoi kytkin luistamaan. Hienoa! Autolla ajettu 89000, kaksi edellistä omistajaa saisivat ilmeisesti ajaa automaatilla. Itse ehdin ajaa 3000 kilsaa ja sen verran syletti, että en edes harkinnut tuohon hommaan ryhtymistä. Maksetaan tämän kerran, toivottavasti menee remppa edes nappiin.

Sierrassa on nyt mittarissa 348 tkm - alkuperäisellä kytkimellä.

Lähetetty: 15 Huhti 2005 09:41
Kirjoittaja Eemeli
VesQ kirjoitti:siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä
Joka on oikealta nimeltään: jocke :wink: