Sivu 1/2
Sierra 2.0 -89 (lämmityksen jälkee ei lähe käyntii)
Lähetetty: 14 Marras 2006 11:30
Kirjoittaja fragmented
Elikkäs, vika on laatuaan semmonen...talvella auto ei meinaa millään lähteä käyntii kun se on ollu lämmityksessä, kylmänä lähtee ihan heti käyntii kyllä. Missä voisi olla vikaa? kyseessä on siis se semmonen "erittäin hieno" sähköinen kaasari härveli. Toivoisin todella joltain apua, oisko kosteutta? jos niin miten saa pois?
Lähetetty: 14 Marras 2006 13:49
Kirjoittaja tursas
Lähteekös yhtä huonosti käyntiin kun on ollut lämmityksessä ja kun kone on ajettu lämpimäksi. Onks tää siis kaasari vai ruikku vehje ?
Mun eukko ei ikinä muista, että lämpimänä pitää kaasu pistää puolilleen, ku starttaa...
olikohan se nyt niin..(ohjekirjassa, lämpimänä käynnistys)

Lähetetty: 14 Marras 2006 15:06
Kirjoittaja fragmented
ajon jälkeen lämpöisenä ei todellakaan ole niin tuskallista kun lohkolämmityksen jälkeen, saa ruksuttaa useita minuutteja ilman lupauksen häivääkään...äsken tossa kävin normia räpläystä sille tekemäs, suurimmat räpellykset mitä tein oli: (en sitte oikeesti tiedä autoista mitään niin selitykset on sen mukaiset

) avasin kaasarin kyljessä olevan pyöreän mötikän missä on sen kaasarin päällä olevan läpän "jousi", kun se tuntu kitisevän ja oli vähän jumin olonen, lievästi crc:llä putsailin sitä ja sen jälkee se kävi liikkumaa sujuvasti, sitte irrottelin tulpanjohtoja ja kattelin et tulpat on tiukalla, yhen tulpan se yläpään kärki oli jotenkin löysällä, kun näytti olevan joku kierre kärki siinä tjtn, sen kiristin

tulpat oli väriltään kait ihan ok. sitte irrottelin sytkäboksin sen ison johdon ja puhaltelin sinne yms räpeltelin ja laitoin takas kii. ja ILMEISESTI virranjakajan kannen irrotin ja luonnollisesti laitoin takas paikoilleen pienen puhaltelun jälkeen

(ei saa nauraa mun selityksille, ootas mitä lopussa sanon) sitte avasin sulakerasian ja katoin kaikki sulakkeet ja paukuttelin solenoideja tjtn semmosia ne lienee

kaikki sulakkeet oli ehjiä, ja koko tän prosessin ajan mulla oli auto lämmityksessä,eli auto lämpeni varmaan noin tunnin, sen tein piruuttani kokeilun vuoksi, menin starttaamaa autoa ni se hurahti ykkösellä käyntiin, oisko luulotauti tai auton joku jekku että toimitaapas nytte ku omistaja luuli korjanneensa vian??

niin ja kyllä on kyseessä kaasari, jonkunmoinen weeberi,automaattiryypyllä, mekaanisen vastakohta kuulemma eli sähkökaasari tai jotain

Lähetetty: 14 Marras 2006 15:11
Kirjoittaja TeRoK
Sitä sähkökaasaria mä epäilisin. Saatto vika olla siinä, että kun sitä ryypyn mekanismia roplasit niin alkoi pelaamaan paremmin.
Jos se sekoili ennen sen verran, että veti ryypyn päälle vaikka lohkolämmitin oli koneen vesitilaa lämmittänytkin.
Voi olla ettei se tunnistanut tätä "lämmitysmuotoa".
Lähetetty: 14 Marras 2006 15:15
Kirjoittaja fragmented
oiskos sitte mitää vielä mitä vois tsekata jos jäi toimiminen tähän yhtee kertaa, kun yleensä auto on ollu lämmitykses 2h jonka jälkee se ei oo lähteny käyntii...nyt oli arviolta tunnin...on noi autot sitte kans yksiä

Lähetetty: 14 Marras 2006 15:20
Kirjoittaja tursas
..samanlainen kaasari ku mulla, automaattiryyppy toimii sähköllä....sen toimintaa on hyvä vähän seurailla, jotta saa sen kohalleen säädettyy ja muistaa, että se menee päälle kylmästä koneesta vasta ku kaasun polkasee pohjaan, hakuun automaattiryyppy, ni asiaa löytyy lisää...

Lähetetty: 14 Marras 2006 15:59
Kirjoittaja fragmented
joo sen verran tiiän et toi on todella ongelmallinen toi sähkökaasari...millanen homma on päästä siitä/sen ongelmista eroon?
Lähetetty: 15 Marras 2006 07:34
Kirjoittaja tursas
Se on ihan hyvä systeemi ku se toimii....tuolla sitä pyöriteltiin....
viewtopic.php?t=7595&highlight=automaattiryyppy
....vähän perehtyy siihen simppelin jousen ja ryypyn logiikkaan, oikea säätö ja vähän crceetä perään, ni se on siinä, unohda omat käsiryyppyviritykset 8)
Lähetetty: 15 Marras 2006 15:48
Kirjoittaja fragmented
niin ja en usko että väärä lämppäri on kyseessä, kun alko vasta tänä talvena tuo ongelma ja lämppäri lienee ollu autossa ties kuin monta vuotta
Lähetetty: 15 Marras 2006 16:02
Kirjoittaja tursas
Vastasiin pitempään tuolla toisessa topicissa, mulla oli vuosi sitten vaikeuksia samanlailla, kun jousi oli katkennut päästään ja homma saatiin kuntoon...

Lähetetty: 16 Marras 2006 13:10
Kirjoittaja fragmented
Joo elikkäs kokeilin tota tursaan ohjetta, mut en mä saanu sitä läppää skulaamaa sillee niinku sen kait pitäis...se läppä on koko ajan vaa auki eli pystyssä, tossa kuvassa vielä näkyy missä asennossa...nyt loppu ohjeet kesken enkä osaa tehä mitää...HEEEELP? jotain jousen tarkistusta,vaihtoa tms??
http://i4.photobucket.com/albums/y150/s ... uva002.jpg
Lähetetty: 16 Marras 2006 13:39
Kirjoittaja tursas
- no niin, nyt siis kun kaasun painaa pohjaan tai kääntää kaasuvaijerin kaasuvivusta kaasun pohjaan, niin läpän pitäis loksahtaa (kylmän)jousen voimalla melkein kiinni (ryyppy päällä).
- jos näin ei käy, niin on kaksi vikamahdollisuutta: 1. jousipoikki (tai ei kiinni läpän kääntövivussa) tai sitten 2. mustajousikupu on väärässä kohdassa säädettynä (se pyörii ympyrää ku 3 ruuvia löysää
- seuraavaksi mustasta jousikuvusta piuha pois ja kolme ruuvia auki ja kattoo miksi se jousi ei käännä sitä ryyppyläppää kiinni, siis silloin kun taas samanaikaisesti kääntää kaasun pohjaan ja vapauttaa sen läpän liikkeen menemään kiinni.
- jousi siis kääntelee koneen ollessa kylmä läpän kiinni ja lämmettyään(sähköllä) läpän auki.
Lähetetty: 16 Marras 2006 13:41
Kirjoittaja janzamar
Tuossa asennossa se ryyppy on pois päältä.
Pitäis kai mennä kylmänä päälle kun polkaisee kaasun pohjaan,ja sitten
laskee pikkuhiljaa jos toimii,menee myös pois päältä nopealla polkaisulla.
Kai,mulla ei ole tuommoista ryyppyä ollut omissa,yksi on kyllä jostain tullut laatikkoon..
Lähetetty: 16 Marras 2006 13:49
Kirjoittaja fragmented
Sen verran mä koitin tossa että kylmänä jumitin sen läpän kiinni, ja menin starttaamaan, lähti käyntii mut ei pysy ollenkaa käynnis, siis kylmä kone ja läppä kiinni (=ryyppy päällä??)
Lähetetty: 16 Marras 2006 13:54
Kirjoittaja janzamar
Kokeileppa vaihtaa uudet tulpat?
Lähetetty: 16 Marras 2006 13:57
Kirjoittaja tursas
....se ryyppyläppähän siis ei pidä olla ihan kiinni vaan noissa korjausohjeissa yleensä neuvotaan, että se pitää olla sen verran rakosellaan, että sinne mahtuu juuri ja juuri olikse nyt 3 vai 4 mm poranterä siihen rakoon, en huomannu sanoa ja siitä se sitten lähtee pikkuhiljaa aukeemaan...

Lähetetty: 16 Marras 2006 14:00
Kirjoittaja fragmented
nyt kävi kiinnostaa
http://i4.photobucket.com/albums/y150/sutari/ryyppy.jpg Onko niin että kaikissa pitäisi tuollanen jousi olla?
Lähetetty: 16 Marras 2006 14:07
Kirjoittaja fragmented
Sori tää menee hankalaks ku oon nyyppä

niin siis oletetaan että nyt lähen fiksaamaa sitä, auto on kylmä...otan sen putsarin hittoo siit, avaan sen jousikotelon, missä asennossa sen pitikään nyt olla? ilmeisesti auki? ja pitääkö sen olla ihan niin auki kun se voi olla...ja sitte rupean veivaamaa sitä koteloa ja kaasua niin että kun kaasun rykäsee pohjaa,ni sen läpän pitäis mennä kiinni siten että siihen jää n.3-4mm rakoa?
Lähetetty: 16 Marras 2006 14:11
Kirjoittaja tursas
...toihan nyt siis ei ole se ryyppyjousi eikä musta ryyppykupu vaan toi on siellä pull down unitissa, eli mitä janzamar sano, että mikä polkasussa palauttas sen läpän auki. Näitä kahta systeemiä ei nyt pidä sotkea keskenään. Korjaa ensin se ryyppyjousi ja sitten mee tonne pull down yksikköön....

Lähetetty: 16 Marras 2006 14:14
Kirjoittaja fragmented
vilkase tota kuvaa tuolta manuaalista minkä laitoin linkillä tohon, tuolla mun kaasarissa ei ollu tommosta jousta missään näkyvissä...
Lähetetty: 16 Marras 2006 14:15
Kirjoittaja fragmented
käyn napsii pari kuvaa ni voin kertoo enemmän

Lähetetty: 16 Marras 2006 14:18
Kirjoittaja tursas
fragmented kirjoitti:Sori tää menee hankalaks ku oon nyyppä

niin siis oletetaan että nyt lähen fiksaamaa sitä, auto on kylmä...otan sen putsarin hittoo siit, avaan sen jousikotelon, missä asennossa sen pitikään nyt olla? ilmeisesti auki? ja pitääkö sen olla ihan niin auki kun se voi olla...ja sitte rupean veivaamaa sitä koteloa ja kaasua niin että kun kaasun rykäsee pohjaa,ni sen läpän pitäis mennä kiinni siten että siihen jää n.3-4mm rakoa?
Onks se jousi ehjä, siis se kellojousi siellä kuvan mustan kuvun sisällä, jos on niin pyöritä kupua (ruuvit melkein kiinni) siten, että läppään jää 3 mm:n rako. Ruuvit kiinni ja sähkö kiinni ja pistä kone käyntiin ja kato alkaako jousi kääntää ittekseen läppää auki...
Lähetetty: 16 Marras 2006 14:31
Kirjoittaja fragmented
http://i4.photobucket.com/albums/y150/sutari/sff.jpg eli siis tässä on elävä kuva omasta kaasarista ja tässä tuo ohjekirjan kuva
http://i4.photobucket.com/albums/y150/sutari/ryyppy.jpg
siis mulla ei tota yhtä jousta ole siellä? onko se tarkoituksellista vai onko tuollanen juosi kadonnu?
Lähetetty: 16 Marras 2006 14:33
Kirjoittaja fragmented
jaa niin jos siinä itse mustassa kuvussa olevaa jousta tarkotat, ni se kyllä on kunnossa...eli siis se mekaniikka toimii kun sitä käsin pyörittelee...eli ennenkun konetta käynnistelen tai teen mitään, niin käännän sitä kupua niin että tulee se 3mm:n rakonen?
Lähetetty: 16 Marras 2006 14:41
Kirjoittaja janzamar
Joo,kylmänä läppä paikalleen.
Korjasin yhden tyypin tuommoisen kaasarin jokunen viikko takaperin,sillä oli tuon "livekuvassa" olevan ryypyn selkäpuolella jossain
joku muovinen osa,jonka pää oli murtunut,mutta silloin nuo ryypyn läpät ei olleet mukana ollenkaan.
Joku millin pala puuttui jonkun lirpakkeen päästä ja huomasin vahingossa.
Luulen kumminkin että tuo käymättömyys johtuu jostain sytkän tai bensan saannin puolelta enemmänkin,mutta onhan toimiva ryyppy ihan hyvä apu myös.