Sivu 1/2

Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 13 Marras 2006 21:52
Kirjoittaja riesaracing
Joo, eli vaihdettiin kaverin kanssa jäähdytysnesteet sierraan, ajettiin noin tunnin verran, jonka jälkeen sierra on seisonut ~2 viikkoa ulkona. Vietiin auto lämpimään talliin sulamaan ja koitettiin seuraavana päivänä käynnistellä sitä, mutta eihän se lähtenyt käyntiin.. Ruvettiin sitten katsomaan pellin alle ja huomattiin, että jäähdytysnesteet olivat myös kadonneet jonnekin. Letkuissa ei ainankaan esiintynyt minkäänlaisia vuotoja, joten olisiko mahdollisesti syyläri sökönä?

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:06
Kirjoittaja janzamar
Aukesko termari ekassa täytössä?
Yleensä sinä vaiheessa katoaa jonkin verran ja pitää kaataa lisää.

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:15
Kirjoittaja Luigi81
Joo eli siis ilmasitteko koko systeemin? Kuten janzamar jo sano,niin aluks sitä nestettä "hukkuu" sinne kun paikat täyttyy...lisää nestettä ja auton käyttöä paisuntasäiliön korkki auki,käsin "lutkuttaa" ylä- ja alavesiletkuja ja lisää taas nestettä....

Mutta mutta jos siis ei kerran lähde edes kone käymään, kannattaa katsoa ettei ne vedet ole siellä öljypohjassa..... :shock:

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:16
Kirjoittaja tommi.r
Kyllä ne nesteet ulos tulis jos syyläri olis rikki, ja kyllä auton pitäis käyntiin lähteä vaikka siellä ei olis jäähdytysnestettä tipan tippaa. Tällä käyntiin lähtemisellä ei ole mitään tekemistä nesteiden vaihdon kanssa ellei ne nesteet ole sitten jostain syystä mennyt öljyjen joukkoon tai sitten muuten vaan olette tuhonneet jotain oleellista. Paljonko sitä uutta nestettä meni sinne? Menihän ne nesteet oikeeseen reikään? :D

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:21
Kirjoittaja riesaracing
kyllä laitettiin sitä nestettä sinne säiliöön ihan reilusti ja nesteet hävis vasta kun starttailtiin jonkin aikaa.. voisko olla, et nuo nesteet olis päässy jostain syystä öljypohjaan? kuinka sitten tulisi toimia?

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:26
Kirjoittaja tommi.r
Öljypohjasta proppu auki ja öljyt vatiin. Jos öljyt on just vaihdettu niin käytä puhdasta vatia, että voit laittaa samat takas.

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:29
Kirjoittaja riesaracing
ei mut lähinnä meinasin et mitä tehdä jos ne nesteet joutuu sinne öljypohjaan kerta toisensa jälkeen?

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:37
Kirjoittaja tommi.r
riesaracing kirjoitti:ei mut lähinnä meinasin et mitä tehdä jos ne nesteet joutuu sinne öljypohjaan kerta toisensa jälkeen?
No sillon sulla on lohko/kansi halki tai kansipahvi mennyt. Ei ne sinne muuten joudu, muutakuin laittamalla. Toimiko tää sun autos ihan ookoo ennen tätä nesteen vaihtoa?

Lähetetty: 13 Marras 2006 22:42
Kirjoittaja janzamar
riesaracing kirjoitti:kyllä laitettiin sitä nestettä sinne säiliöön ihan reilusti ja nesteet hävis vasta kun starttailtiin jonkin aikaa.. voisko olla, et nuo nesteet olis päässy jostain syystä öljypohjaan? kuinka sitten tulisi toimia?
Mutta käytittekö lämpimäksi sen auton syylaria täytellessä?

Lähetetty: 14 Marras 2006 13:55
Kirjoittaja riesaracing
joo käytettiin kyllä auto lämpimäksi nesteiden vaihdon jälkeen. Auto toimi moitteettomasti ennen nesteiden laittoa ja vielä sen jälkeenkin, mutta kun auto seisoi noin 2 viikkoa ulkona ilman että sillä ajettiin metriäkään niin ei enää lähtenyt käyntiin ja nesteet oli hävinnyt. Kenties hävinnyt sitten starttailtaessa..?

Lähetetty: 14 Marras 2006 14:07
Kirjoittaja janzamar
On kummallista..
Mutta jos kattois ensin ihan avaamalla öljypropun,jos ne nesteet on siellä öljypohjassa,niin ne tulee ensimmäisenä pihalle.
Öljyt vasta sitten..

Lähetetty: 14 Marras 2006 14:22
Kirjoittaja tursas
..merkillistä...olikos se jäähdytysnestetilavuus ny 7 litraa vihreetä litkua...enpä usko, että se katoais mihinkään öljypohjaan... :roll:

Lähetetty: 14 Marras 2006 14:52
Kirjoittaja henu
olenko sokea vai eikö kukaan sanonut jo et kattokee ny ekaks iha öljytikusta et onko sellasta vaaleeta töhnää öljynseassa

Lähetetty: 14 Marras 2006 15:03
Kirjoittaja janzamar
:lol: No niin..
ja se ettei syylarissa mitään näy,ei tarkota että kaikki nesteet on kadonneet.
Ja se ettei starttaa ei nyt välttämättä johdu tuosta nesteen häviämisestä ollenkaan. Pahimmillaan kyllä voi..

Lähetetty: 14 Marras 2006 15:18
Kirjoittaja Riesa2.0
janzamar kirjoitti::lol: No niin..
ja se ettei syylarissa mitään näy,ei tarkota että kaikki nesteet on kadonneet.


Sierrassahan ei edes sinne syyläriin näe, ainakaan näissä uudemmissa, mutta ei sinne paisuntasäiliöönkään nyt paljoa sovi. Koittaakaa nyt lisätä sinne sitä nestettä ja katsokaa paljonko sitä menee sinne lisää. Ei ne kaikki ole voinut mihinkään vuottaa. :roll: Ja tarkastaakaa nyt varoiksi sieltä öljytikusta öljyjen väri että onko se normaali.

Lähetetty: 14 Marras 2006 18:01
Kirjoittaja Mr_Who
Itellä tossa oli samaa ongelmaa jäähynesteitten kanssa. Sillon sen ainaki huomaa, ettei nestettä ole, kun auto käy normaalia kuumempana ja lämmituyslaite ei enää puhalla lämmintä ilmaa. :D Sitte ku lisäs nestettä, niin johan autto(tietty). Vika mulla tossa oli se, kun kahesta liitoksesta kusi vedet pihalle vesipumpun luolta (70km:n matkan aikana kusi koko säiliön tyhjäks). Kiristimien vaiholla vuodot loppu. Nyt saa taas rauhassa ajella. Tosin tulee usempaan oteeseen kurkattua pellin alle, että kaikki on ok. :)

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 03 Tammi 2013 16:03
Kirjoittaja duckworth
Nostetaanpa TODELLA VANHA ketju ylös, itsellä on nyt samanlainen mysteeri, että autosta on jäähdytysnestettä kadonnut kun se on seissyt 4 viikkoa kylmässä tallissa, tässähän oli väillä 20 asteen pakkasia. Outoa tässä on se että, ulkoisia vuotoja ei näy, öljyt näyttää puhtailta tikusta katsottuna ja auto toimi normaalisti kun sillä viimeksi kuukausi sitten ajoin. Mikäs tässä nyt mättää??

Käytän vihreää nestettä ja auto on sierra ohc 2.0, joka on täysin koneremontoitu.

E: Semmonen vielä että ajaessa kesällä tuli joskus sellainen jäähdytysnesteenhaju kabiniin, vaikkei höyryä noussutkaan, oireileeko lämppärinkenno näin kun se vuotaa??? Ainoa vanha osa konetilassa :roll:

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 03 Tammi 2013 16:30
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:Nostetaanpa TODELLA VANHA ketju ylös, itsellä on nyt samanlainen mysteeri, että autosta on jäähdytysnestettä kadonnut kun se on seissyt 4 viikkoa kylmässä tallissa, tässähän oli väillä 20 asteen pakkasia. Outoa tässä on se että, ulkoisia vuotoja ei näy, öljyt näyttää puhtailta tikusta katsottuna ja auto toimi normaalisti kun sillä viimeksi kuukausi sitten ajoin. Mikäs tässä nyt mättää??

Käytän vihreää nestettä ja auto on sierra ohc 2.0, joka on täysin koneremontoitu.

E: Semmonen vielä että ajaessa kesällä tuli joskus sellainen jäähdytysnesteenhaju kabiniin, vaikkei höyryä noussutkaan, oireileeko lämppärinkenno näin kun se vuotaa??? Ainoa vanha osa konetilassa :roll:
Kyllähän se haju kabiiniin tulee jos lämppäri vuotaa.
Vetääkö lasit huuruun kostealla kelillä tai pakkasella ?

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 03 Tammi 2013 16:34
Kirjoittaja duckworth
okei.. Motonetti näyttää myyvän noita tarvikkeena, onko kokemuksia laadun suhteen?

juu vetää huuruun...

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 05 Tammi 2013 01:07
Kirjoittaja Tessu
Niin eikös se Riesa ollu ensin tallissa seisomassa? meinaan vaan kun luki toisella kerralla että oli pihalla?
No oli niin tai näin se ei vaikuta,MUTTA ei se vesi kyl siel öljypohjassakaan ole!
Jostain vuotaa tai ei täyttyny kunnolla täyteen,itelläkin hävii kovalla pakkasella Riesassa ja Escossa vettä,Escossa vuotaa syylärinpääty ja Riesassa varmaan pikkuhalkeema tai sitten letku tiputtaa,MUTTA noissa tapauksissa ei kyllä ole kaikki hävinny minnekkään!
Eikä tosiaankaan ees tiedä jollei avaa alavesiletkua et onko sieltä KAIKKI pois?
Mulla käyny myös vanhoissa autoissa NIIN että on alkanukkin vesipumppu vuotaa uusilla nesteillä,se kun tulee pienemmästäkin raosta kuin pelkkä vesi,kolmeen autoon oon sentakia vaihtanu vesipumpun joten enää en kyl nesteitä turhaan vaihda!

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 07 Tammi 2013 01:41
Kirjoittaja Fyyra
Mulla kun oli sierrasta kansi irti ja luonnollisesti nesteet vaihtuivat, ekalla kertaa kun käytti lämpimäksi paikallaan ja ajoi pienen testilenkin. Sai lisäillä nestettä muutamaan otteeseen. Nesteet pysyivät useamman päivän ylärajassa. Sitten meniköhän viikkoakaan niin paisuntasäiliössä oli helmi vain pohjalla. Täytin säiliön ja nesteet ovat lähemmäs kuukauden ainakin pysyneet ylärajassa.

Ei näkynyt mitään selvää vuoto kohtaakaan, vaikee oli uskoo että se koneenkaan puolelta söis sitä. En tiedä missä oli vika, vai oli vikaa edes. Korjaantui tässä tapauksessa vain nestettä lisäämällä.

Autona oli tosin peltoauto/jäärata auto. Tappio ei olisi ollut niin kamala vaikka olisi ajanut ilman nesteitäkin.

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 07 Tammi 2013 10:55
Kirjoittaja duckworth
Juu, tilasin tosiaan jo uuden lämppärinkennon, ja yritän raportoida tänne, kuinka käy :)

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 08 Tammi 2013 12:37
Kirjoittaja duckworth
Ennen kuin rupean purkamaan kojelautaa, niin kysynpä vaan että voiko tota kennoa pystyä purkamaan konetilanpuolelta, kun joku täällä joskus taisi niin mainita...??

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 08 Tammi 2013 18:46
Kirjoittaja JyriN
Siis lämppärin kenno irti konetilan puolelta? Ei pysty, vaan se liukuu sivuttain apukuskin jalkatilaan sieltä putki-läppä-kotelon sisältä. Konetilan puolelta joutuu tietty ottamaan ne 2 vesiletkua irti.

Tuon kennon vaihto onnistuu purkamatta kamalasti, muistaakseni apukuskin jalkatilan "katon" joutuu irroittamaan ja pitiköhän sen muovikotelon pultit avata, jotta se pääsee vähän liikkumaan? Taisimpa joutua kumminkin irroittamaan kojelaudan alaosan myös - tuosta on jo aikaa kun tuota ropailin: blogimerkintä oli toukokuulta 2011.

Enemmän tuossa tulee ikävä valoa ja paria ylimääräistä selkänikamaa. :lol:

Re: Sierran jäähdytysnesteet kateissa..

Lähetetty: 10 Tammi 2013 14:17
Kirjoittaja duckworth
Joo joutu irrottaan sekä kuskin että apparin puolelta alaosat kojelaudasta, että sai ne itse lämmityslaitteen pultit irti, sitten sai kauan ähkiä ja riuhtoa, että sai laittetta sen verran kauas tulipellistä, jotta vastaavasti kennon saa vedettyä sivulle. Nyt on siis uusikenno jos sisässä, ja seurvaava homma olisi kiristellä letkut, lisäillä nesteet, ja odotella mahdollisimman lauhaa päivää koneen pyörittelyyn.

PS.Vastaan ehkä vähän itselleni, mutta kun tuli tuolla aiemmin lupailtua pieni raportti :D