Sivu 1/1

automaattivaihteisto

Lähetetty: 11 Huhti 2005 19:19
Kirjoittaja tomaattimonttu
Terve!

Mulla on Mondeo 2,0 automaatti. Joskus kakkoselle vaihtaessa hieman potkaisee. Samaten D:ltä P:lle laittaessa. Ei aina, mutta välillä.
Vaihdon pehmeyteen voi vaikuttaa kaasupolkimen asennolla.

Eipä liene ominaisuus, ennemminkin vika..
Mistä on kysymys? Kokemuksia tai muuten tietoa.
Kaikki tieto koskien automaattivaihteistoja tervetullutta.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 20:12
Kirjoittaja TeRoK
Öljy vähissä tai pannat löysällä veikkaisin.
D:ltä P:lle laitettaessahan pitäis painaa jarrua eli ei pitäis potkaista.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 20:39
Kirjoittaja tomaattimonttu
Niin, toki painan jarrua P:lle siirrettäessä, mutta silti tuntuu (auton paikallaan seistessä) terävä nykäys ja kuuluva kolahdus.

Öljyä lootassa on. Jos pannat löysät, mitä tulisi tehdä?
Vahingoittuuko laatikko lisää jos jatkan huolettomasti ajamista?
Onko edessäni isokin vaihteistoremontti?

Hyvät neuvot tarpeen..
Kiitos!

Lähetetty: 11 Huhti 2005 20:50
Kirjoittaja janzamar
öljyt katsotaan käynnissä pykälä päällä..
ihan noin varmistukseksi?

Lähetetty: 11 Huhti 2005 20:55
Kirjoittaja tomaattimonttu
Juu, hyvä huomio kyllä. Olen toiminut näin.
Kuten korjauskäsikirjassa neuvotaan, olen myös käynyt ensin kaikki asennot läpi (12DNRP) ja jättänyt sitten P:lle.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 20:59
Kirjoittaja TeRoK
No ainakin noissa vanhoissa C3 lootissa ne pannat pystyi kiristämään.
Luulisi että näin on myös uudemmissa. Kannattaa käydä kysymässä esim. Fordin huollosta mminkälainen homma on jos ne kiristää voi.
Ei kai se heti mitään riko mutta joutuuhan siellä osat koville kun on väljää.
Eli kannattaa kyllä huoltaa ajoissa. Uusi loota kun maksaa maltaita.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:03
Kirjoittaja janzamar
vanha c3 makso 250 Motor Teamin kautta..
tiedä vaikka niillä olis se siellä vieläkin,mutta
eri asia käykö sitten taas tuohon..?
jonkunmoinen takuukin niillä on.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:12
Kirjoittaja tomaattimonttu
Ahaa, pannat voidaan siis kiristää. En tiennyt, kun en automaattivaihteistojen tekniikkaa oikein tunne.

Onko tiedossanne automaattivaihteistoihin erikoistuneita korjaamoja, mieluiten varsinais-suomesta?
Vai luotanko Stockmanniin?

En toki Stockmannin tietoja/taitoja rohkene epäillä, mutta aiemmin muissa asioissa siellä liikkuessani kysyin huoltoneuvojalta ohimennen AT-öljyjen vaihtohintaa. Minulle kerrottiin, ettei tarvitse vaihtaa, koska "Fordin mukaan alkuperäiset öljyt ovat ikuiset". Sanatarkasti näin.
Mielestäni kovin erikoista.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:28
Kirjoittaja VesQ
Niinhän se on suuniteltu että kestää auton elinkaaren joka tuntuu noissa uusissa tehtaan mielestä olevan jotain 5v ja 100tkm, sitten ku me täällä suomessa laskemme 300tkm suomen ilmastossa niin ...

Eihän suurimmassa osassa yli 80 luvun autoissa ole manuaalilaatikoissa edes tyhjennysroppua ja joissain ei ole edes täyttö/tarkistus saati sitten tyhjennystä

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:37
Kirjoittaja TeRoK
Joo kyllähän C3 lootia saaki puol ilmaseksi. Tuskin vaan sopii mondeoon kun taitaa kaikki olla takatuuppareihin ja lisäks se on vaan 3 vaihteinen.

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:39
Kirjoittaja janzamar
:oops: .....niinpä..ei mee millään :lol:

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:40
Kirjoittaja janzamar
hämäännyin kun sitkeesti väitetään että kaikki fordit on taunuksia.. :lol:

Lähetetty: 11 Huhti 2005 21:43
Kirjoittaja TeRoK
:D :D :D

Lähetetty: 12 Huhti 2005 00:29
Kirjoittaja Sine
Kehottaisin kyllä vaihtamaan öljyt säännöllisesti automaattilaatikkoon. Vaikka se maksaakin jonkun verran, niin se on silti halvempi juttu kuin paskaksi mennyt laatikko. Scorpion A4LD laatikkoon vaihdatin öljyt reilu 2 viikkoa sitten ja öljy haisi jo hieman palaneelle. Fordin suositus taitaa olla 60 tai 80 tkm, mutta Suomen olosuhteissa sen saa melkein puolittaa.

Samaten jarrupannat kiristettiin paikallisessa Ford-huollossa (EH-Auto). Ohjeet tähän malliin löytyy kyllä netistä ja myös itseltäni, mutta joku erikoistyökalu siihen oppaan mukaan tarvittaan (kun on säädöt niin hankalassa paikassa), niin jätin työn viisaammille.

Säädön jälkeen tuntuu, että laatikko vaihtaa hieman korkeammilla kierroksilla. Muutenkin tuntuu toimivan jotenkin jämäkämmin ja tarkemmin.

Lähetetty: 12 Huhti 2005 16:57
Kirjoittaja TeRoK
Mikäs tomaatti tossa mondeossa muuten on tyypiltään? Tuskin A4LD sentään kun sekin on takatuuppareihin sopiva.

Onkos se sitte ATX, CTX tai CD4E?

Lähetetty: 12 Huhti 2005 17:01
Kirjoittaja lalli69
½ minuutin kuukletuksella: CD4E

Lähetetty: 12 Huhti 2005 17:08
Kirjoittaja TeRoK
Mutta munpa ei tarvinnu kuuklettaa ollenkaan kun joku muu pääsi pätemään. :wink: :D Meinasin että jos joku tykkää vastata niin vastaa.
Kaatuuko foorumi nyt tähän infernaaliseen mokaan. :twisted:

Lähetetty: 12 Huhti 2005 21:22
Kirjoittaja lalli69
TeRoK kirjoitti:Mutta munpa ei tarvinnu kuuklettaa ollenkaan kun joku muu pääsi pätemään. :wink: :D Meinasin että jos joku tykkää vastata niin vastaa.
Kaatuuko foorumi nyt tähän infernaaliseen mokaan. :twisted:
Niinhän se on, että tyhmä paljon työtä tekee, mutta viisas pääsee vähemmällä. :wink:

Syy kuuklen mainostamiseen siinä, että muutkin oppisi sitä käyttämään, kun osn se niin mahtava keksintö. 8) :lol: