Sivu 1/1

Scorpion kaasuvaijeri

Lähetetty: 11 Huhti 2005 16:52
Kirjoittaja Sine
Auto: Scorpio 2.8i V6 vm. -86 + A4LD automaatti

Nyt aletaan pikku hiljaa tarvitsemaan neuvoja, mistä löytäisin kaasuvaijerin autoon. Entinen alkaa olla varsin mielenkiintoisessa kunnossa. Ford ei enää toimita osaa (löytyi varmaan minun historiassa ensimmäinen osa jota ei enää saa), eikä siten luonnollisesti myös Tero Anttila Oy. Paikalliset varaosaliikkeet myyvät ei oota, kun ei kirjat edes tunne koko auton kombinaatiota.

Otan ehdotuksia mielelläni vastaan paikoista, josta tuota vaijeria kannattaisi vielä kysellä. Onko jossakin muussa sama vaijeri kuin 2.8:ssa, ehkä 2.0 OHC:ssa?

Sanoivat paikallisella Fordilla, että 2.9:n vaijeri on eri varaosakoodilla. Katselin netistä löytyneitä 2.9:n kuvia ja siitä saattaisi käydä vaijeri. Jaksaisiko joku 2.9 ja A4LD:n omistaja ottaa omastaan kuvia kaasuläpän seutuvilta? Kiinnostaisi tietää millainen vaijerin pää siinä on ja jos se sattuisi olemaan samanlainen, niin sitten pitää hankkia 2.9:n kaasuvaijeri.

------

Etsittiin paikallisen Fordin varaosamyyjän kanssa pitkään ja hartaasti sopiva osaa, mutta nyt kaipaisin edelleen tietoja 2.0:n ja 2.9:n vaijerin päistä, että uskaltaisi ostaa sellaisen.

Tässä pari kuvaa (kuva1 kaasuläpän pää ja kuva2 polkimen pää), jos auttaisi samanlaisen kaapelin tunnistuksessa. Lähinnä nuo päät ovat olennaiset ja että löytyy automaattilaatikon kick-down kaapelille oleva metallinen lisäkaulus vaijerin kaasuläpän päästä.

Missä muussa autossa/mallissa on samanlaiset päät?

Polkimen päässä näyttäisi olevan pallopää, joka tulee kiinni polkimen hahloon.

Scorpio 2.8i EFi aut. -86 kaasuvaijerin Ford varaosanumero on (finish koodi) 6154899 ja "paketissa" pitäisi lukea 856B-9C799-SE

Eikä haittaa, jos pituus ei ole ihan justiinsa. Yllättävän lyhyt on minusta tuo Scorpion kaapeli, Sierrassa (1.6/1.8 ) on paljon pidempi. Sierra 2.0 (OHC) - 2.3 (V6) näytti olevan saman pituinen, kun testasin sitä (päät olivat kuitenkin väärät).

--

Pystyykö tuollaista kaapelia jotenkin korjaamaan, kun se ei ole täysin poikki? Tinaamalla?

Lähetetty: 11 Huhti 2005 17:35
Kirjoittaja VesQ
Hmm pahan pistit, mitenkäs tuo kick-down vaijeri on yhteydessä itse kaasuvaijeriin, eli onko tuo musta mötikkä joka liikullaa kickdownin vaijeria niin kiinni siinä kaasuvaijerissa vai vaijerin kuoressa, eli jos se ei ole siinä vaijerissa kiinni niin voi tietysti vaihtaa tuohon vanhaan kuoreen vaijerin sisälle ja niitata sopivat päät siihen mutta jos se on kiinni siinä vaijerissa niin menee vaikeaksi

Tuollainen köyhänmiehen hätäpatentti voisi olla esim sokeripala jolla jatkaa tuon jos katkeaa, mutta se ei varmaan kauaa pysy

Tinaus ei taida onnistua koska tuo vaijeri kuitenkin kääntyilee yms että ei varmaan tina pidä siinä

Lähetetty: 11 Huhti 2005 19:05
Kirjoittaja janzamar
messingillä voisi onnistua juotoskorjaus.
ja asennusrimasta voi ottaa muovin päältä pois,pelkkä
metalliosa kiinni niin ei takerru pahemmin..

Lähetetty: 12 Huhti 2005 00:42
Kirjoittaja Sine
VesQ kirjoitti:Hmm pahan pistit, mitenkäs tuo kick-down vaijeri on yhteydessä itse kaasuvaijeriin, eli onko tuo musta mötikkä joka liikullaa kickdownin vaijeria niin kiinni siinä kaasuvaijerissa vai vaijerin kuoressa, eli jos se ei ole siinä vaijerissa kiinni niin voi tietysti vaihtaa tuohon vanhaan kuoreen vaijerin sisälle ja niitata sopivat päät siihen mutta jos se on kiinni siinä vaijerissa niin menee vaikeaksi

Tuollainen köyhänmiehen hätäpatentti voisi olla esim sokeripala jolla jatkaa tuon jos katkeaa, mutta se ei varmaan kauaa pysy

Tinaus ei taida onnistua koska tuo vaijeri kuitenkin kääntyilee yms että ei varmaan tina pidä siinä
Mitenhän osaisi selittää, että muutkin ymmärtävät.. eli kick-down kaapelin musta mötikkä tulee kaasuvaijerin päälle ja sen saa siitä pois, kun pujottaa. Kun runttaa kaasun pohjaan, niin se musta osa liikkuu n. 10 mm vasemmalle ja kertoo automaatille, että yksi vaihde pienempää kiitos.

Vaijeri ei ole menossa poikki tuosta kohdasta missä on paljon noita jouhia (vai mikä lie niiden yksittäisten nimi), vaan kuvassa ihan oikealla olevan valkoisen vaijerin säätömutteri osan ja mustan vaijerin kuoren välistä. Vaijeri kulki ihmeellisellä mutkalla yhden ilmastoinnin kompuran putken alla, joten siinä lienee syy sen kulumiseen/hankautumiseen. Kuori on mennyt poikki ja siitä alkanut hankautuminen. Hyvin toimittu.. :evil:

Lähetetty: 13 Huhti 2005 00:40
Kirjoittaja Sine
Miten tuon vaijerin pään saa irti polkimesta? Tänään yritin pallopäästä nyhtää ruuvarilla / pihdeillä ja hieman se ulos tulikin. Kovin paljoa ei tullut ulos päin, kun irtonaisia "jouhia" oli toisella puolella hujan hajan. Joku kumi tuntui olevan siellä alla. Pitääkö tähän olla joku erikoistyökalu, jolla vaijerin pään saa irti vai miten tulkitsin Haynesin korjauskäsikirjaa? Kaiken kruunaa äärimmäisen pieni työtila grrr.. :evil: