Sivu 1/1

Xenon-valot jälkiasennuksena MK3 Mondeoon?

Lähetetty: 29 Loka 2006 14:58
Kirjoittaja korgie
Onko kukaan laittanut/laitattanut xenoneja jälkiasennuksena? Onko noista tarvikemuunnossarjoista mihinkään ja miten on niiden laillisuus tieliikennekäytössä? Onko järkevämpää etsiä jostain purkaamolta alkuperäiset umpiot xenoneilla; niissähän silloin kai olisi se automaattinen korkeudensäätökin...?

Lähetetty: 29 Loka 2006 15:15
Kirjoittaja TeRoK
No mun mielestä siitä on ollut juttua, ettei noku umpioon sais laittaa xenoneita maantie käytössä. joku varmaan sitte varmistaa/kumoaa väitteen.

Lähetetty: 29 Loka 2006 18:00
Kirjoittaja Megado
Taitaa ainoastaa Hella:lla on ainoat E-hyväksytyt HID:et ja tietysti fordilla varaosana.

Lähetetty: 30 Loka 2006 01:30
Kirjoittaja pikku-matti
Tuskin on tuo umpio hyväksytty xenonille. Tuo orkkis xenon kun linssityyppinen. Ainakin jos ajaa vierekkäin ilman normaalin ja xenon umpion on näkyy ero tosi selvästi. Tänään juuri vaihdoin renkaat ja samalla lampun kanssa kurkin läpi teknistä puolta niin ihmettelin että mitenköhän tuo korkeudensäätö on noissa toteutettu??! Mitään antureita ei ainakaan osunut silmiin taka-akselilla.

Kaverin V40 volvo xenoneilla käyttää valot ylä ja ala-asennossa käynnistettäessä (kalibroi tms?) mutta tuo oma ei kyllä mielestäni mitään tuollaista tee. Melkeinpä nyt vaan kun on joutunut pitkiä valoja käyttämään on tullut mieleen että pitäisikö nuo kusen keltaiset pitkätkin vähän kaasuttaa :roll:

Lähetetty: 30 Loka 2006 10:53
Kirjoittaja Megado
Se selviää kysymällä fordilta, mutta ei niihin xenon valoihin mitään erityyppistä umpiota tarvitse, sen tarvitsee vain kestää se valo "uv-säteet" ettei haalistu heijastus pinta, monet v40:set mitä on vastaan tullut on ollut samanlaisella umpiolla ku tavalliset.sitten jos haluat projektiovalot ja HID:et on asia erikseen.

Lähetetty: 30 Loka 2006 11:18
Kirjoittaja TeRoK
Jaa. Mun mielestä joskus vaan oli juttua, että tulee liian kirkas noku umpiolla. Ei kai sitten.

Lähetetty: 01 Marras 2006 16:27
Kirjoittaja overboost

Lähetetty: 01 Marras 2006 18:36
Kirjoittaja Rahnu
pikku-matti kirjoitti:Tuskin on tuo umpio hyväksytty xenonille. Tuo orkkis xenon kun linssityyppinen. Ainakin jos ajaa vierekkäin ilman normaalin ja xenon umpion on näkyy ero tosi selvästi. Tänään juuri vaihdoin renkaat ja samalla lampun kanssa kurkin läpi teknistä puolta niin ihmettelin että mitenköhän tuo korkeudensäätö on noissa toteutettu??! Mitään antureita ei ainakaan osunut silmiin taka-akselilla.

Kaverin V40 volvo xenoneilla käyttää valot ylä ja ala-asennossa käynnistettäessä (kalibroi tms?) mutta tuo oma ei kyllä mielestäni mitään tuollaista tee. Melkeinpä nyt vaan kun on joutunut pitkiä valoja käyttämään on tullut mieleen että pitäisikö nuo kusen keltaiset pitkätkin vähän kaasuttaa :roll:
Tossa omassa Focuksessa on xenonit+automaattinen korkeudensäätö, siellä on edessä alustassa sellaiset "vatupassit" jotka sitä kallistusta/kuormaa mittaa.

Lähetetty: 24 Marras 2007 11:19
Kirjoittaja TDK
Jatkan tähän onko kukaan laittanu xenon-sarjaa mk2 mondeoon? Kiinnostais että mahtuuko umpion sisälle vai pitääkö jättää takakansi pois? Ballastihan ei mahdu sen kyllä tiesin mutta poltin ja piuhat? Laillisuudesta ei tarvi alkaa valistaan laitan ne oli laillista tai ei.

Lähetetty: 24 Marras 2007 16:24
Kirjoittaja Regu
Ainkin escortissa joutui toistaiseksi jättämään takakannet pois, mutta katsotaan jos modailis ne sopiviksi

Lähetetty: 26 Marras 2007 20:16
Kirjoittaja TDK
Doddii nyt on xenonit asennettu puolivaloihin. Ero vanhoihin aivan älytön. Umoioiden takakannet mahtui paikalleen tosin niihin joutui poraamaan läpiviennit xenonin piuhoille. Ja autohan oli mk2 mondeo. Tosin nyt ei pitkillä valoilla tee mitään joten xenonit tulossa niihinkin... 8)

Lähetetty: 28 Marras 2007 16:41
Kirjoittaja WSE
Xenoneista:
Automaattinen korkeudensäätö pitää olla 2000 vuosimallissa ja uudemmissa.
95-2000 riittää sisältä käsin (ajonaikana) säädettävä korkeudensäätö.
95 vanhemmissa ei ole ajonaikaisen korkeudensäädön vaatimusta.

Lähetetty: 29 Marras 2007 17:19
Kirjoittaja TDK
Joo tota kävin katsurille näyttään ja totes että muuten ok mutta pesulaite uupuu, tuontiauto kun on. Eli riittää normi korkeussäätö sisältä. Pitkiin valoihin saa laittaa ilman noitakin kuten myös lisäpitkiin. Ei vaadi pesuria eikä säätöä. Tosin pitkä pitää olla omassa umpiossaan eli h4 ei käy.

Nii ja nyt on ksenonit pitkissäkin. Näkeee 8)

Lähetetty: 29 Marras 2007 22:09
Kirjoittaja jamppevaan
Meneekös alkuperäiset xenon umpiot ihan heittämällä kiinnni mk3 monkkuun(jossa ei alunperin ole xenoneita), vai pitääkö johdutuksia muuttaa/tehdä uudelleen, kokemuksia?

Jos tuollaiset joskus hommaisi...

Lähetetty: 14 Joulu 2007 20:58
Kirjoittaja Dreever
TDK kirjoitti:Doddii nyt on xenonit asennettu puolivaloihin. Ero vanhoihin aivan älytön. Umoioiden takakannet mahtui paikalleen tosin niihin joutui poraamaan läpiviennit xenonin piuhoille. Ja autohan oli mk2 mondeo. Tosin nyt ei pitkillä valoilla tee mitään joten xenonit tulossa niihinkin... 8)
Eli laitoit vakio umpioihin?? Kuvio on ilmeisesti ihan kelvollinen? Mistä hankit muunnossarjan ja onko ne vieläkin ihan tolkuttoman hintaisia?

Muistaisin lukeneeni jostain että xenoneilla pitää olla xenonumpio, merkintä lasissa kuten e-hyväksyntäkin, voisko olla että riippuu insinöörin tiedoista ja viitseliäisyydestä yms että vaatiiko xenonumpiot...?

Juu toiset sanoo että normiumpiossa voi kuvio olla mitä sattuu, mutta linssi umpiossa se toimii yleensä. Tiedä häntä...

Lähetetty: 15 Joulu 2007 21:08
Kirjoittaja TDK
Ainakin tossa kuvio toimii tosi hyvin. Eli ovat vakio umpioissa. sarjan ostin tuolta http://www.tarvikemotti.com ja olikohan 179€ hintaa. Tuolla taas sanoivat että kuvio voi yhtä hyvin mennä päin peetä linssilläkin. Meikäläisen järjellä ainakaan vois kuvitella että menis kuvio sekavaksi sen kummemminko halogeeneilläkään.

Lähetetty: 15 Joulu 2007 23:14
Kirjoittaja Dreever
No toi on hyvä tieto että ko sarja pelaa. Itseasiassa mikä tahansa sarja pitäs pelata koska polttimot on varmasti saman kokoisia. Silloin tällöin kuulee että kuvio ei toimi normiumpiolla jälkiasennus xenoneilla, mutta saahan sen tosiaan sekaisin halogeenillakin. Silloin tosin polttimo pitää asentaa väärin / vinoon... Näkisin että kuvio riippuu valopisteestä ja senhän täytyy olla sama (oikein asennetuilla) samanmallisilla polttimoilla. Itse aattelin parantaa (lähi)valoja vaihtamalla umpiot, johdotuksen ja +??% polttimot. Mutta koska motonetissä umpiot maksaa vissiin n.80e kpl ni eiköhän ole fiksumpaa laittaa vanhoihin umpioihin toi xenonsarja joka ei teetä juuri enempää töitä eikä kulujakaan. Kiitoksia että jaoit tietojasi!

Xenon-valot jälkiasennuksena MK3 Mondeoon?

Lähetetty: 16 Tammi 2008 18:31
Kirjoittaja CouDi
Onkos kukaan katsastanu autoaan noitten jälkiasennus Xenonien kans? Siis kiinnostas nimenomaan MK3 mondeon omistajat.
Mietin vaan tässä ite, että pitäskö vaihtaa katsastukseen normi polttimot paikolleen...