Sivu 1/2
Mondeo jako kohdilleen ! KIIRE !
Lähetetty: 27 Loka 2006 20:05
Kirjoittaja Poude
Dodii elikkä Mondeohan nalkuttaa kun diisseli, ja vahva epäily on että jako on persiillään kun edellinen omistaja on itse vaihtanu hihnan, joka on hyvässä kunnossa, vuotavan vesipumpun vaihdan huomenna, mutta samalla kertaa laitetaan siis jako täydellisesti kohdilleen, jospa nakutus johtuisi siitä. Mitään ajoitusmerkkejä ei löydy

joten nyt kysyn missä asennossa minkäkin pitää olla jne, nyt kumpikin nokka-akseli on semmoisessa asennossa että päissä olevat urat ovat suorassa ylöspäin, pako suorassa mutta imu aavistuksen verran vinossa! pitääkö niiden olla kumpikin samalla kohdalla? Ja kampiakselin "ohjuritappi" millä moniurahihnapyörä laitetaan kohdilleen ja se tappi osoittaa nyt siis suoraan alaspäin. Ois vähän kiire kun pitäs päästä ajoon ja mondy seisoo nyt autotallissa purettuna, enään jako kohdalleen,vesipumppu kiinni ja muut osat kiinni ja toivotaan että nakutus häviää ja vesi pysyy sisällä

KIITOS NAM.
Lähetetty: 27 Loka 2006 20:08
Kirjoittaja jaska74
Lähetetty: 27 Loka 2006 20:24
Kirjoittaja Poude
LAINAUS KÄYTTÄJÄLTÄ TUPU:
ei taida olla merkkejä. nokat ajoitetaan ottamalla venttiilikoppa pois, ja
nokkien päissä on urat, joihin työnnetään 5mm paksu lattarauta molempien
urien "läpi" kannen pinnan myötäisesti. kuva vois selventää asiaa
ja käyntiinlähtöön vaikuttaa varmasti jos on jako sivussa.
-----------------------------
Eli niiden urien PITÄÄ olla samassa asennossa? ei viittis ottaa riskiä ettei nakuta viimisen kerran.. entäs missä kampiakselin pitää olla kun nää nokat on kannen myötäisesti?
Lähetetty: 27 Loka 2006 20:30
Kirjoittaja jaska74
siinä viimesessä kirjotuksessa oli linkki jossa oli ihan kuva...
Lähetetty: 27 Loka 2006 20:42
Kirjoittaja Poude
Eli siis itte kampiakselissa ei oo mitään merkkiä, vaan siinä moniurahihnapyörässä, se sitten pistetään ton merkin kohdalle ja samalla nokkien pitäs olla kannen suuntasesti. Jos näin on niin huomenna näin tapahtuu. vielä kun asian varmistais joku semmonen kuka on ite tehny jakopäärempan niin avot.
Lähetetty: 27 Loka 2006 21:17
Kirjoittaja pescortt
Poude kirjoitti:Eli siis itte kampiakselissa ei oo mitään merkkiä, vaan siinä moniurahihnapyörässä, se sitten pistetään ton merkin kohdalle ja samalla nokkien pitäs olla kannen suuntasesti. Jos näin on niin huomenna näin tapahtuu. vielä kun asian varmistais joku semmonen kuka on ite tehny jokopäärempan niin avot.
Asia on just näin! Merkki kiilahihna(moniura)pyörässä on sen ulkolaidassa ja toinen kohdistus on öljypohjassa kiilahihnapyörän keskeltä pystysuoraan katsottuna oikealla puolella.
Lähetetty: 27 Loka 2006 21:33
Kirjoittaja pescortt
Asia on just näin! Merkki kiilahihna(moniura)pyörässä on sen ulkolaidassa ja toinen kohdistus on öljypohjassa kiilahihnapyörän keskeltä pystysuoraan katsottuna oikealla puolella.[/quote]
Lisäys aiheeseen. Toi Luigi81:n linkki
http://www.ghostaholic.com/datas/users/ ... onokka.jpg
puhuu tuhat sanaa
Lähetetty: 27 Loka 2006 21:38
Kirjoittaja Poude
No nyt selkis! Tänks

huomenna kaikki kohdalleen ja saa nähä loppuuko nakutus ja lähteekö ilman kaasua käymään. tuntuu melko paljolta kun pako on ehkä hampaan/puoli verran imua edellä

saa nähdä missä asennossa kampiakseli on..sitä en kerenny vielä vilkaseen..
Lähetetty: 28 Loka 2006 01:20
Kirjoittaja Monteonisti
Voi kauhia!
Kait ainoat luotettavat merkit on ne nokkien päässä olevat urat ja asettuvat latan mentäviksi kun ykönen on kohdallaan? 8)
Tietenkin myös ryyskiilan pitää osoittaa ylös!

Lähetetty: 28 Loka 2006 10:21
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti:Voi kauhia!
Kait ainoat luotettavat merkit on ne nokkien päässä olevat urat ja asettuvat latan mentäviksi kun ykönen on kohdallaan? 8)
Tietenkin myös ryyskiilan pitää osoittaa ylös!

Siis eihän se kiila ny ylös saa sojottaa? eiks sen pitäis tonne alaviistoon oikeelle missä se merkkikin on?
Eli eiks sen pitäs olla niin että 5mm latta nokkien läpi kannen suuntasesti, ja samalla pitäs kampiakselin merkin olla oikeelle alaviistoon siinä merkin kohdalla? Vai suoraan ylöspäin?..noo eiköhän tuo muutenkin selviä ite kattomalla kun auto kuitenkin kävi pienen nakutuksen kans ennen remppaa, joten eiköhän se suht kohdallaan oo. hienosäätöö hienosäätöö..
Lähetetty: 28 Loka 2006 14:04
Kirjoittaja Luigi81
Tässäpä selostus irrotuksesta.....
http://www.ghostaholic.com/datas/users/ ... eoirti.jpg
Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti...

Lähetetty: 28 Loka 2006 21:14
Kirjoittaja Poude
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Remontti suoritettu,jako kohdallaan ja vesipumppu vaihdettu.
Auto käymään ja ei edes lupaa, kaasu pohjaan--> auto käynnistyi ja diisseli meteli paheni vaan! mikä muu voi aiheuttaa diisseli-äänen kun väärä jako.. ja siihen myös vaikuttaa huono käyntiin lähtö.
Kai toi on pajalle vietävä, ilman autoo moooonta päivää, ite tekemällä pari päivää..
Tainno vois sitä kerran vielä yrittää

..
ihme jos on jako taas vituillaan kun laitoin priimasti kohdalleen, kiersin pari kierrosta ja katoin uusiks ja oli vieläkin..jopa kiristyksen jälkeen oli hyvä

Lähetetty: 28 Loka 2006 21:50
Kirjoittaja jaska74
sytkä pielessä, ja pahasti....
Lähetetty: 28 Loka 2006 21:55
Kirjoittaja janzamar
Ei oo tosiaan oikein muita vaihtoehtoja..paitsi jos tulpanjohdot on menny ristiin.
Lähetetty: 28 Loka 2006 22:06
Kirjoittaja Poude
janzamar kirjoitti:Ei oo tosiaan oikein muita vaihtoehtoja..paitsi jos tulpanjohdot on menny ristiin.
No ei siitä varmaan nakutusta tuu
Lähetetty: 28 Loka 2006 22:07
Kirjoittaja Poude
jaska74 kirjoitti:sytkä pielessä, ja pahasti....
Mitäs pitäis tehdä jotta se saatais kuntoon?
Lähetetty: 28 Loka 2006 22:29
Kirjoittaja Luigi81
Siis onko toi muuten kunnossa paitsi että pitää karmeeta nakutusta..? ELi onko tehot tallella ja vastaako kaasuun hyvin?
Lähetetty: 28 Loka 2006 22:35
Kirjoittaja Poude
Luigi81 kirjoitti:Siis onko toi muuten kunnossa paitsi että pitää karmeeta nakutusta..? ELi onko tehot tallella ja vastaako kaasuun hyvin?
Tehot on mun tietäkseni tallella, tai ainakin ennen omaa remppaa oli, vastas kaasuun jne ja siis käymään lähti todella huonosti (kaasun kera). vanha omistaja on ite vaihtanu jakohihnan ja siinä vissiin menny jako sekasin ja koitin pistään kohdalle niin paheni vaan, käytin noin 10sek ja rupes vatuttaan niin lähin saunaan.
huomena uusiks, ei toi paha homma oo kun kerran sen on tehny, ja kun ei tarvi sitä pirun vesipumppua irrottaa ku letkujen irrottamiseen menee ainakin tunti. Pihdit luistaa aina ja heti ku saa kiinni ni napsahtaa sormille
Lähetetty: 28 Loka 2006 22:49
Kirjoittaja Monteonisti
Lainaus:
Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti..
Ei varmaan aina!
Mutta jos "ryyskiila" ei näytä ylöspäin kun latta menee paikalleen, niin takuulla on ajoitus pielessä!
Toinen juttu on sitten hihnapyörän merkki, jälkimmäinen, sen pitää osoitaa kopan merkkiin! 8)
Lähetetty: 28 Loka 2006 23:06
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti:Lainaus:
Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti..
Ei varmaan aina!
Mutta jos "ryyskiila" ei näytä ylöspäin kun latta menee paikalleen, niin takuulla on ajoitus pielessä!
Toinen juttu on sitten hihnapyörän merkki, jälkimmäinen, sen pitää osoitaa kopan merkkiin! 8)
Jooooo käsitin vähän väärin ton sun kiilas

tottamooses sen pitää näyttää ylös mutta sen ajotusmerkin sinne alaviistoon...oisko mulla ny prkl kuitenkin menny se jako sen verran pieleen hihnaa kiristäessä, vaikka kuinka tarkkaan laitoin! vinkkejä! kiitos. latta pitää nokat paikoillaan mutta mikä pitäs kammen kun hihnan kiristää? siirtyy kuitenkin aina vähäsen..ja vaikka sai kohdalleen ja koneen pyöräytti pari kierrosta ja katto onko säilyny niin aavistuksen verran oli siirtyny..niin kauan laitoin kun oli priima..mutta nak nak nak joten joku meni mönkään.
Lähetetty: 28 Loka 2006 23:09
Kirjoittaja Luigi81
Monteonisti kirjoitti:Lainaus:
Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti..
Ei varmaan aina!
Mutta jos "ryyskiila" ei näytä ylöspäin kun latta menee paikalleen, niin takuulla on ajoitus pielessä!
Toinen juttu on sitten hihnapyörän merkki, jälkimmäinen, sen pitää osoitaa kopan merkkiin! 8)
Joo luulin et tarkotit tolla tota ajotusmerkkiä,mun moka

Lähetetty: 28 Loka 2006 23:39
Kirjoittaja Monteonisti
Kannattaa aina laiton jälkeen pyörittää konetta kampuran mutterista pari kierrosta myötäpäivään ja tarkistaa, siis yleensä jää löysyyttä johonkin ja vähän heittää, uusi pyöritys ja tarkistus jne. 8)
Jos muu ei auta niin pitää säätää nokkapyöristä. 8)
Olen purkanut ja kasannut "satoja" motteja "sadoista" eri merkeistä ja yleensä onnistunut, jos ei ekalla, niin toisella kerralla, kolmas on tyhmyyttä!

Kerran yhdessä meni vähän ajoitus pieleen kun en honannut että motti on kallistettu!

No, pari tiimaa, pari tupakkia ja pari kaljaa korjas tilanteen!

Lähetetty: 29 Loka 2006 09:55
Kirjoittaja Poude
Joo siis tein sillai että hihna pois, nokkien väliin rauta, kamura kohdalleen, hihna kiinni ja kiristys, mutta aina kampura pyörähti vähän ja joutu laittaan uudestaan.. sitten pistin vähän ylemmäks ajotusmerkkiä että jos säkällä osuis kohdalleen ja monen yrityskerran jälkeen meni, pyöräytin konetta ja siinä pysy. MUTTA kai se sitten kuitenki meni *ituiks kun nakuttaa pahemmin kun ennen. Pakko purkaa kaikki tänään uudestaan, täytyy kokeilla aina käyntiin ilman laturia, vesipumppua jne vehkeitä ettei niitä tarvi aina kasata, kyllähän se kone 10 sekkaa voi ilman laturia ja vettäkin käydä.
Tulos: ei onnaa.. aina kun konetta pyöräyttää niin menee jako sekasin

Lähetetty: 29 Loka 2006 14:02
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti:
Jos muu ei auta niin pitää säätää nokkapyöristä. 8)
Eli siis what?

Lähetetty: 29 Loka 2006 16:30
Kirjoittaja Ghostman_132
Mie ainakin vaihtaessani laitoin levyn nokkien taakse jotta ne on oikeassa kohdassa -> sitten laitoin kampiakselin mahdollisimman lähelle oikeata (oli aina vähän vinossa vaikka siirsi vain yhden hampaan verran -> Kiristin hihnan ja avasin nokkapyörät -> Laitoin kampiakselin oikeeseen kohtaan ja viimesenä kiristin nokkapyörät. Hyvin on pelittänyt uudella hihnalla
