Sivu 1/2

Mondeo nykii

Lähetetty: 26 Loka 2006 21:59
Kirjoittaja Mikkihiiri
Eli ei löydy vastaavaa topiccia.
Auto nykii ajettaessa tasakaasulla 3 vaihteella n.1800 rpm/40km/h. myös kiihdyttäessä 3 vaihteella 1500 -2000rpm nykii koko alueen. kun päästää kaasun antaa moottorin jarruttaa painaa varovasi uudelleen nytkähtää. Egr tulpattu, molemmat lambdat vaihdettu, ei vikakoodeja, tulpilla ajettu joku 35km, tulpanjohdot kyllä alkuperäiset mutta mitattu ok ei katkoksia.

Lähetetty: 26 Loka 2006 22:12
Kirjoittaja Mikkihiiri
Lambdat vaihdettu vikakoodien takia,(ei nykinyt silloin) ja laturi myös vaihdettu noin 700km sitten nykiminen alkoi viimeviikolla.

Lähetetty: 26 Loka 2006 22:15
Kirjoittaja Mikkihiiri
Autoa kokeiltu ajaa Lambdan johto irti ei vaikutusta, ilmanmäärämittarin johto irti nyki kovemmin kaasua painettaessa, ei tasa kierroksilla.

Lähetetty: 26 Loka 2006 22:42
Kirjoittaja Larsanjus
Sama vika rahikaisella. Ilmamäärämittarin putsaamisella irrotuksella ei vaikutusta asiaan.
Syykin on todennäköisesti tiedossa, en vain ole ehtinyt korjata. Kyseessä moottorin etummainen kiinnike/kumipusla, fordin nimellä kutsutaan "vääntömomentinrajoittimeksi".
Kyseinen palikka on rungossa kiinni oleva holkki jonka sisällä moottorissa kiinni oleva "tappi" ja välissä kumia(tai toisinpäin kiinitykset, en muista)
Itsellä väliaikainen apu oli tunkata konetta hieman ylös ja työntää joka puolelle pyöreää liitosta paloja 6mm paksusta kumimatosta.
Nyt jo osa paloista lennellyt pois ja nykii lievästi.
Osa itessään maksaa fordilla ~68e jos en väärin muista. Vaihto vaatii auton pukeille ja koooorkea tunkki tai vinssi moottorin nostamiseen.

Lähetetty: 27 Loka 2006 00:21
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkista tulppien posliinit, siis ettei ole halkeamia! 8)

Lähetetty: 27 Loka 2006 09:04
Kirjoittaja Mikkihiiri
Tarkistin tulpat ei halkeamia kärkivälit oikeat ei mitään silmin näkyvää vikaa, myös väri oli hyvä ei laihalla tai rikkaalla. en oikeen jaksa uskoa et toi tyyny aiheuttaa tasakaasulla nykimistä.

Lähetetty: 27 Loka 2006 14:42
Kirjoittaja paspe
täälläkin sama vika...olisi kiva kuulla,jos joku löytää ratkaisun...

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:11
Kirjoittaja Mikkihiiri
Koko päivä tutkittu autoa. ei löytynyt mitään vikaa. Putsasin tuon jopa tyhjäkäyntiventtiilin mutta ei vaikutusta. soitin Fordille eipä hekään osaa sanoa sit enää mitään muuta ku että viedä sinne.

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:28
Kirjoittaja Ghostman_132
Mikkihiiri kirjoitti:Tarkistin tulpat ei halkeamia kärkivälit oikeat ei mitään silmin näkyvää vikaa, myös väri oli hyvä ei laihalla tai rikkaalla. en oikeen jaksa uskoa et toi tyyny aiheuttaa tasakaasulla nykimistä.
Minkäs värinen ton tulpan täytyy olla, kun auto käy oikealla seoksella? Ja minkäs väriset liian rikkaalla tai liian laihalla seoksella?

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:33
Kirjoittaja pappa
Huokaus.

Se on Ford, se nykii.

:lol:

Itsellänikin on tuollainen ongelma. Itse asiassa kun
muistelen noita kaikkia Fordeja mitä mulla on ollut, niin kaikki
ne on aina jollain tavalla nykineet - siitä tuo eka kommentti.

Mutta, joo. Mulla on kuvatunlainen ongelma ollut jo pitkään.
Auto on 2.9V6 24V mallia -95/96 Cosworth.

Auto on vajaan vuoden ollut minulla ja sitä ennen jollain, joka
on autoaan vähemmän rakastanut.

Oireet ovat:
* Nykii tasaisella nopeudella, alle 90km/h mittarinopeutta
eli kierrokset siellä n. 2000 kieppeillä.
* Nykiminen vähenee kun ajetaan S - moodissa (elektronisesti
ohjattu automaattiloota)
* Kun autolla on ajeltu ja pysähdytään, jää kierrokset yli 1000rpm
ja joskus jopa nousevat ja laskevat, mutta heiluu tuossa 1100-
1500 rpm kieppeillä. Kierrosten jääminen korkealle ilmestyi kun
viimein kaikki happitunnistimet oli vaihdettu.
* Kun em. jälkeen sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen,
ei kierrokset lähde vaeltamaan - vaatii ajelua/kierroksia/tai jotain.

Seuraavat toimenpiteet on tehty:
* Jakopään remontti (ei mitään tekemistä tämän aiheen kanssa)
* Molemmat KATit uusittu. (toinen oli tyhjä ja toinen tukossa)
* Kaikki 4 happitunnistinta uusittu (3 oli rikki)
* EGR Oli tulpattu kun auto tuli mulle, ei vaikutusta, joten otin
tulppauksen pois ja palautin alkuperäisen p**kan kierrätyksen
* Ilmanputsari, pa-suodatin, öljyt+suodatin vaihdettu
* Tyhjäkäyntiventtiili putsattu
* Yms.

Seuraava uusittava kohde on:
* Uudet tulpat

Epäilyksen alla on myös:
* Polttoaineen paineensäädin ja tämä voi osua muillekin ?
Aiheesta on pitkä kertomus osoitteessa:
http://www.fordscorpio.co.uk/obd2scan6.htm

Kertokaa kokemuksianne, minäkin kerron kun tutkimukset
taas jatkuvat

:D

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:34
Kirjoittaja Mikkihiiri
Tulpan hyvä väri on sellainen vaaleanruskea, vähän niiku toffeen värinen. Liian laihalla on valkonen. Ja rikkaalla musta.

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:38
Kirjoittaja Aaltonen
yksi mikä tuosta kierrosten seilaamisesta lämpimällä koneella tuli mieleen, niin imu vuoto, kylmänä ihan tiivis tietenkin,mutta kun saa lämpö niin rupee elämään.

:?: tiedä sitten..

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:55
Kirjoittaja Herkko
Mulle Voortilta kerran kertoivat,että
huohotinventtiili kannattas joskus
vaihtaa,paskottuessaan kuulemma
aiheuttaa nykimistä.
Kone mihin neuvo kuului,oli 1.8 zetec.

Lähetetty: 27 Loka 2006 20:12
Kirjoittaja pappa
Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:yksi mikä tuosta kierrosten seilaamisesta lämpimällä koneella tuli mieleen, niin imu vuoto, kylmänä ihan tiivis tietenkin,mutta kun saa lämpö niin rupee elämään.

:?: tiedä sitten..
Kyllä, tuo on hyvä lähtökohta. Tuli tehtyä toi zekkaus suurinpiirtein
ekaksi, koska ihan selvästi OLI ilmavuotoja. Muutamat letkut oli
hapertuneet jne - ja saattaa niitä olla vieläkin.

Tulppia ei perhana löytynyt paikallisesta Marketista, kai se on
maanantaina pyydettävä Fordin huollossa vaihtamaan ne sikahintaiset
tulpat...

Toi huohotinventtiili taitaa tässä tapauksessa olla yhtäkuin EGR, sekin
on mahdollinen jumiutuja. Kunhan tässä jostain löytyy kelloon lisää
tunteja, niin käyn sorkkimassa kaikki noi läpi ja katotaan sitten missä
mennään.

Tiedottelen kun homma etenee.

Lähetetty: 27 Loka 2006 20:34
Kirjoittaja Mikkihiiri
Jos joku löytää vian ni pistetäänpä niitä tänne kaikkien tiedoksi.
:D

Lähetetty: 28 Loka 2006 00:37
Kirjoittaja Herkko
Herkko kirjoitti:Mulle Voortilta kerran kertoivat,että
huohotinventtiili kannattas joskus
vaihtaa,paskottuessaan kuulemma
aiheuttaa nykimistä.
Kone mihin neuvo kuului,oli 1.8 zetec.
Itse itseäni lainaten :)
Mainitsin ko.asiassa Voortille
EGR venttiilistä ja sanoivat juurikin,
että siitä ei välttämättä mahdollinen
nykiminen johdu vaan tuosta
"huohotinventtiilistä".

Sitä missä ja mikä se on,
voin tunnustaa etten tiedä :oops:

Zetecillä kun on tullu vaan
ajettua,ei rassattua.

Viisaat kertokoon enemmän...

Lähetetty: 28 Loka 2006 01:05
Kirjoittaja Monteonisti
Monteon huohitinvena on kait motin edessä olevan kotelon kyljessä, seuraa letkua. Meillä Eskossa EGR:n tukkiminen petti ja kyllä meni tupakkia ennenkuin huomasin! :oops: Minulla Monteossa nykimiseen autoi kun putsasin jakajaan tulevat kaksi johtoliitosta ja ruutasin lopuksi CRC:tä niihin, tosin putsailin muitakin samalla. Joillain on ohjaintehostimen viallinen anturi aiheuttanut outoja oireita ja samoin lämpötila-anturitkin. 8)

Lähetetty: 28 Loka 2006 21:18
Kirjoittaja pappa
Huokaus...

Muistelen että -69 1.3 KENT Esconi ei nykinyt, kun
piti huolen että kärkiväli katkojan kärjillä oli kunnossa
ja että tulpat oli kunnossa. Eikä se prkle edes hajonnut
millään... Puuhun piti ajaa ennen kuin tokeni.

Mutta silloin olinkin nuori ja hurja, nyt yli kaksikymmentä
vuotta myöhemmin olen enää hurja.

:D

Kiitos vinkeistä, kaikki on kokeiltava kun aika antaa myöten.

Lähetetty: 30 Loka 2006 16:23
Kirjoittaja Mikkihiiri
Perhana kävin tankkaamassa. kulutus 13.2l/100km
ennen sentään pääsi alta 10. Siksi vaihdoin silloin nuo lambdat ku kulutus nousi ja vikakoodit ilmoitti lambdoista. Nyt ei ole vikakoodeja mutta kulutus on pysynyt samassa.

Lähetetty: 30 Loka 2006 23:30
Kirjoittaja Monteonisti
Onko tehot tallella? Ettei vain olis "vikasietotilassa"? 8)

Lähetetty: 31 Loka 2006 11:59
Kirjoittaja Mikkihiiri
Kyllä tehot on tallella. Soitin juuri aamulla yhdellä korjaamolle joka on erikoistunut Fordeihin, ni sanos että 99.9% MAF rikki. Tilasin sitten äskön uuden. se ei edes aina kuulemma anna vikakoodia ei ainakaan mulla mutta katotaan nyt ku uus tulee ens maanantaina. Yllätys Taas (V6 Ei ole varastossa.)

Lähetetty: 31 Loka 2006 16:38
Kirjoittaja anyr78
Omassa -97 v6 mondeossa auttoi tulpanjohtojen vaihto. Mittaus näytti ok, mutta kun ei enää muuta keksinyt niin piuhat uusiksi ja jo loppui alle 2500rpm:n nykiminen. (oli alk.per.)

Lähetetty: 07 Marras 2006 16:10
Kirjoittaja Mondeomies
postaan piruuttani minäkin. ittellä 2.0 autom. mondeo mk2. varvit rupesi "seilaamaan" tyhjäkäynnillä ja ajattelin kans noita kaikkia edellisiä kikkaroita syypäiksi. tovin siinä tiirailtuani huomasin että se ilmaboksi mikä on kaasuläpän päällä heilui kun siihen kädellä koski. niinpä niin... ilmakotelon kiinnikepultin kaasuläppäkotelonpuoleinen pää mihin se pultti pitäis ruuvata oli kadonnut murusina jonnekkin... eli syypää varvien heittelehtimiseen on imuilmavuoto! kun se vuoto on kerran kaasuläppäkotelon päässä niin eihän silloin mitkään ilma-anturit ynnä muut hoksaa sitä :x hohhoijjaa! aina elämä potkii!

Lähetetty: 07 Marras 2006 16:39
Kirjoittaja Larsanjus
Omassani löytyi todennäköisesti toinenkin osasyyllinen tuohon nykimiseen. Vaihdelaatikkoa irrottaessani (jotain tuli voimalla ulos kyljestä) Totesin myös ilmanputsarikotelon alla olevan laatikon kannakkeen olevan katki, ihan kylmällä voimalla pultti katkennut. Saa nähdä miten pelaa kun saan kasattua.

Lähetetty: 10 Marras 2006 16:20
Kirjoittaja Mikkihiiri
No niin Ilmanmäärämittari vaihdettu, nykimen loppui ainoo vaan et joskus ku painaa nopeasti kaasua tuntuu pieni nykäisy. ajettuani velipojan Passattia se tekee samanlaisen pienen nytkähdyksen. Eli minulla ainakin auttoi tuo anturin vaihto. :lol: