Sivu 1/1
Peruutusvalot ei pala......missä vika?
Lähetetty: 24 Loka 2006 19:59
Kirjoittaja Mystery47
Tulin huomanneeksi että autossani (Ford Escort EFI 1.6 -91) ei pala peruuttaessa peruutusvalot. Omistan Fordin korjausoppaan ja sieltä ei käyny ilmi vastausta ongelmaani...vaan muihin valoihin kyllä. Ja Fordin omasta manuaalistakaan ei ollut tähän ongelmaan vastausta.
Olisiko kenelläkään tietoa mistä lähtä vikaa etsimään? Sulakkeissa ei ole vikaa, ne olen tarkistanut. Ja missäköhän sijaitsee kytkin peruutusvaloille? Jos semmonen on.....tyhmä ku olen....
Kiitollisena vastauksia odottelen....
Lähetetty: 24 Loka 2006 20:16
Kirjoittaja TeRoK
Polttimot on tietty tarkistettu??? Sitte seuraavaksi maadoitus. Ja jos löytyy mittari tai valokynä niin tuleeko jännitettä valoille.
Lähetetty: 24 Loka 2006 20:33
Kirjoittaja Mystery47
Polttimot on molemmat vaihdettu uusiin. Ei toivottua tulosta. Mutta maadoituksesta ei ole hajua ja virtoja en ole tarkistanu....elikkä niillä voisi sitten lähtä etenee.....mutta jos vastaan tulee edelleen ongelmia niin onko kyseisiin valoihin jonkinlainen kytkin ja missä ja mahdolliset johdotukset?

Tutkisin mieluusti kaikki mahdolliset paikat mitä vaan voi tutkia kyseisen ongelman osalta.

Lähetetty: 24 Loka 2006 22:45
Kirjoittaja Suamine
Vaihdelaatikon etupäähän tulee liitin, otappa irti ja putsaa kunnolla, ja kokeile sitten

Lähetetty: 24 Loka 2006 22:46
Kirjoittaja Luigi81
Yleensä peruutusvalon kytkin löytyy vaihdelaatikon kyljestä.
Lähetetty: 24 Loka 2006 23:06
Kirjoittaja Mystery47
Katselin vastauksianne ja uudestaan tuota katkaisin juttua...niin löytypä sieltä kirjasta sittenki asiaa....Täytyy tarkistaa hetimiten tuon kytkimen toiminta ja puhdistus.....
Kiitokset näistä vastauksista....uskon että pääsen vielä voiton puolelle...
Ps. Ilmottelen ku homma toimii...

Lähetetty: 25 Loka 2006 08:34
Kirjoittaja tursas
...tiedä sitten selviitkö putsaamisella, voihan se olla että ne kytkimen piuhaliitokset on hapettunu. Kytke ne kaks kytkimen piuhaa yhteen (ei runkoon) ni näät heti onks se vika kytkimessä = pakit syttyy palamaan. Ja jos näin käy niin ostasin heti uuden kytkimen ja vaihtasin paikoilleen (Motossa)
PERUUTUSVALON KATKAISIJA FORD ESCORT 91--00 ORION 91-92
Ei automaattivaihteisiin, ellei toisin sanota!
Escort --96 jos liitin = (ú.). . . . . . . . . . . . . . . 37-6107 9.90 ???
Ellei ne pakit syty ku piuhat pistää yhteen, ni vika on jossain muualla ja kytkimen voi jättää rauhaan mun ymmärtääkseni.

Lähetetty: 26 Loka 2006 19:52
Kirjoittaja Mystery47
Tänään tarkistin piuhan joka menee katkaisimelle.....likainen ja öljyinen oli. No putsasin sen ja irrotin liittimen ja ihmetykseksi huomasin et puhdas oli sisältä. Kun liitintä tarkistelin enempi niin kaksi johtoa liittimelle menee, mutta jokin kolmas reikä pistokkeesta oli "sulanut".
Liekö siellä on kolme johtoa ja tämä kolmas pistokkeen reikä estää valojen toiminnan. Ja miks se on "sulanut"? Tässä vaiheessa alkaa epäilyttään jo selkeesti valojen toimimattomuus....Kytkimiä saa Motonetista juu...mut onko kellään tietoa mistä vois saada noita johtoja(jotka menee katkaisimelle) liittimillä uusina?
Kokeilen kyllä ensin tuon johtojen yhdistämisen ennen hankintoja....säästäähän siinäkin mahdollisesti eurot.
Kiitokset taas näistäkin jelpeistä....
Ps. Mahtaneeko sulakerasiassa ollut rautalanka-patentti(oli siellä missä pitäisi 10A sulake olla ja joka suojaa vilkku/peruutusvaloja) olla syynä mahdolliseen sulamiseen.....

Poistin kyseisen värkin välittömästi pois rasiasta ja laitoin sulakkeen tilalle...ja vilkut pelaa edelleen....ei ymmärrä...

Lähetetty: 27 Loka 2006 10:40
Kirjoittaja tursas
Kattelin tossa Sierran kytkentäkaaviota, toi kytkin on siellä 134 REVERSING LAMP SWITCH, löytyy varmaan sieltä sun korjausoppaan kaavioista ja pari piuhaa siihen menee, toinen tulee sulakkeilta ja toinen menee pakkilampuille, uusisin tarvittaessa kytkimen....ja jos se liitin on viottunu mä pistäisin piuhat poikki ja korvaisin ne tavallisilla lattaliittimillä ja erkkaa ympärille......
...niin ja oisko se just se viallinen pakkivalokytkin sitten polttanu sitä sulaketta ja se ois korvattu klemmarilla, jotta ees vilkut toimis ja sitten liittimet ois sulanu, jaa-a....

Lähetetty: 27 Loka 2006 15:50
Kirjoittaja kd
Mystery47 kirjoitti:
Ps. Mahtaneeko sulakerasiassa ollut rautalanka-patentti(oli siellä missä pitäisi 10A sulake olla ja joka suojaa vilkku/peruutusvaloja) olla syynä mahdolliseen sulamiseen.....

Hyvin mahdollista...
Silloin kun korvataan sulakkeita nauloilla tms niin joku muu sitten kärähtää kuin sulake.