Sivu 1/1

Sierra 1.6 cvh -91/tyhjäkäyntiongelma(ko) + liuta kysymyksiä

Lähetetty: 23 Loka 2006 11:19
Kirjoittaja ilehmus
Noniin, ensimmäinen kirjoitettu viesti ikinä vaikka foorumia onkin tullut ahkerasti luettua. Monet asiat ja ongelmat ovat selvinneet ja valottuneet foorumin avulla, kiitokset siitä. Tähän ongelmaan en ole kuitenkaan yrityksistä huolimatta onnistunut löytämään mitään selkeää..

Eli siis kyseisen mallinen ruosteläjäni tykkää temppuilla tyhjäkäynnin kanssa. Ainakin oletan, että kyse on siitä. Nimittäin ongelmana on se, että toisinaan (ei siis tosiaankaan aina - riippuu vissiin kuun ja tähtien asennosta, vuoroveden vaiheesta ja muista epämääräisistä seikoista) kun vauhdista vaihtaa vaihdetta, kytkintä alaspainettaessa kierrokset nousevat ja vähän aikaa koholla oltuaan tippuvat normaalitasolle (jos siis pitää kytkintä niin kauan alhaalla). Jos taas tekee niin, että antaa kaasun olla ylhäällä tovin ennenkuin kytkintä alas painaa, eivät kierrokset nouse.

Olen itse miettinyt mahdollisiksi vaihtoehdoiksi jumittavan kaasuvaijerin, tyhjäkäyntisäätimen tai MAP-anturin. Voisiko jokin imuvuoto tehdä tuollaista? Tai mahdollisesti lämpötila-anturi? Vikakoodeja en ole vielä lukenut.

Jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, on tyhjäkäynnissä myös muuta häikkää. Tyhjäkäynnin kierrokset tykkäävät seilata 900-1300 rpm välillä mutta se todennäköisesti saattaisi korjaantua samalla kuin tuo toinenkin vika.

Sitten niihin muihin kysymyksiin, tai pikemminkin tarkennuksiin. Eli kun ei kuitenkaan osaa pitää tuota härveliä nykyisessä kunnossaan vaan se vaatii parantelua sun muuta osakseen. Aloitetaan takapään osista.

Eli meneekö esimerkiksi cossu-sierran takakelkka/-apurunko/mikälie tavallisiin kiinnikkeisiin? Onko muiden sierrojen takarungoissa eroa? Esim. nelivedon ja tavallisen takavetoisen 1.6/2.0 takarungot, ovatko samanlaisia? Meneekö cossun perä tavalliseen takarunkoon ja päinvastoin? Lukkoperä kun on tarkoitus, luonnollisesti, laittaa kiinni jossain vaiheessa, samoin kuin takavakaaja ja ne levyjarrut, josta pääsemmekin toiseen aiheeseen.

Levyjarrut vaativat levyjarrun navat. Näitä ilmeisesti löytyy farkuista, XR4:sta ja cossuista. Takavakaaja taitaa myös vaatia omanlaisensa tukivarret taakse. Menevätkö erilaiset tukivarret ristiin erilaisten takarunkojen kanssa? Tämä kysymys taitaisi kyllä oikeastaan kuulua alustan puolelle, tai jonnekin projektiosioon..

Lyhennettynä siis kysymykset: takarunkojen erot (mitkä perät sopivat mihinkin?) ja takatukivarsien erot (takavakaajan kiinnikkeet, levyjarrujen sopivuus).

Ja sitten enemmän tekniikkaan kuuluvaa. Ajattelin päivittää väljän 1.6 koneen 1.8 tai 2.0 zeteciksi, koska OHC on hiukkasen vanhanaikainen ja DOHC-koneissa tuntuu olevan kovasti ongelmia halkeilevan kannen takia. Lisäksi zetecissä on ilmeisesti potentiaalia jonkin verran virittelyynkin. Pakosarjan joutuu itse vääntämään / muokkaamaan jostain muusta mutta onko siinä muuten mitään suurempia ongelmia? Type9 tai MT75 lodju taitaa mennä ihan pulttaamalla kiinni. Sopiva vauhtipyörä ja kytkin löytynevät Burtonilta. Mitenkäs moottorinkiinnikkeet? Täytyykö ne tehdä itse vai käyvätkö jonkin muun koneen kiinnikkeet suoraan? Sähköjen kanssa saattaa jonkin verran joutua ihmettelemään mutta ei kai mitään kovin ihmeellistä?

Oho. Tulihan tekstiä.