Sivu 1/1
Sivuikkunan sulanapitäminen?
Lähetetty: 22 Loka 2006 21:49
Kirjoittaja Horkki
Ensimmäiset pakkaset mondeolle (2.5 gt vm98) ja ilmiöksi tuli että automaatti asennolla (ilmastointi) tai sitten täysillä puhalluksella sivulasit eivät vain suostu pysymään sulana. Ikkunan vierestä pitäisi kai puhaltaa (kunnolla?). Sieltä tulee vain semmoinen lehmän henkäys oli asennot mitkä tahansa. Onko jossain tukos vai enkö vain osaa vai onko se ominaisuus? Autossa muuten kyllä tarkenee ~22-25 astetta lämpöä mutta ärsyttävää ettei sivulasit ole edestä eikä takaa muutakuin huurussa.
Huomenna lasinpesu nesteellä pesen kaikesta rasvasta ja muusta skeidasta, tuskin auttaa muttei pahenakkaan. Onko vastaavaa ollut muilla?
Lähetetty: 22 Loka 2006 22:13
Kirjoittaja jaska74
mulla on sierrassa sama ongelma kuskin ikkunassa, huurtuu aina vittumaisesti peilin edestä
Lähetetty: 22 Loka 2006 22:20
Kirjoittaja jnr21
mk1 mondeossa sama juttu, ei jostain syystä puhalla oikeen yhtään sivuikkunoille.
Lähetetty: 23 Loka 2006 08:29
Kirjoittaja latku
Täällä tuntuu mk1 monttu stw:ssä olevan samaa vikaa..
Lähetetty: 23 Loka 2006 09:44
Kirjoittaja ÄrÄssä
-92 RS2000:ssa samaa vikaa. Ei puhalla kunnolla mistään reiästä.
Lähetetty: 23 Loka 2006 15:39
Kirjoittaja Megado
Ootko kuunnellut siirtääkö namiskat niitä venttiilejä siellä kojiksen alla.
Ja se että ne kuskin puoli yleensä huurtuu, niin tulet autoon esim. märin
kengin jonka johdosta kosteus lisääntyy sisätilassa. ja muutenkin
pakkasilla auton sisällä kosteus lisääntyy heti kun se alkaa lämpeämään.
Lämpimän ilman tuloon voi vielä vaikuttaa että siellä
raitisilmasuodattimen päällä on lehtiä ja muuta roskaa (jos siis ko.
suodatin on), jos suodatinta ei ole, niin sitten siellä lämpökennon päällä
on noita roskia. Ja vielä yksi, jos auto ei lämpiä kunnolla, onko termari
vaihdettu koska? Itsellä on se kuskinpuolen suulake
ikkunalle suunnattuna ja ikkuna pysyy auki. Tässä litaniaa

Lähetetty: 23 Loka 2006 20:14
Kirjoittaja jannaka
Kuten jo aiemmin jossain threadissa olen maininnut niin huurtumisen mondeossa voi estää poistamalla raitisilmasuodattimen (siellä ulkopuolella tuulilasin edessä olevien ritilöiden alla). Sain vinkin ex appiukolta, jolla mondeoita ollut useampikin.
Itse en ole pois viitsinyt ottaa, eli sivulasit huurussa. Kun ei (tässä vanhassa versiossa ainakaan) saa jaettua puhallusta sekä sivuikkunoille että tuulilasille samaan aikaan. Veivaan siis kojetaulussa olevaa säädintä edestakaisin. Pysyy mukavasti hereillä pitkälläkin matkalla

Lähetetty: 24 Loka 2006 08:09
Kirjoittaja Horkki
Megado kirjoitti:Ootko kuunnellut siirtääkö namiskat niitä venttiilejä siellä kojiksen alla.
Ja se että ne kuskin puoli yleensä huurtuu, niin tulet autoon esim. märin
kengin jonka johdosta kosteus lisääntyy sisätilassa. ja muutenkin
pakkasilla auton sisällä kosteus lisääntyy heti kun se alkaa lämpeämään.
Lämpimän ilman tuloon voi vielä vaikuttaa että siellä
raitisilmasuodattimen päällä on lehtiä ja muuta roskaa (jos siis ko.
suodatin on), jos suodatinta ei ole, niin sitten siellä lämpökennon päällä
on noita roskia. Ja vielä yksi, jos auto ei lämpiä kunnolla, onko termari
vaihdettu koska? Itsellä on se kuskinpuolen suulake
ikkunalle suunnattuna ja ikkuna pysyy auki. Tässä litaniaa

Auto lämpiää kunnolla,suulaketta ei voi ohjata ikkunaan koska ikkunalle on oma suulakkeensa. Kosteudesta niin todnäk 300km matkalla olisi luullut jo haihtuneen. Termari on uusi. Muuten kyllä puhaltaa mutta ikkunat sivulta huurtuvat. Pitänee testa tota raitisilma suodattimen poistoa/vaihtoa.
Lähetetty: 24 Loka 2006 12:40
Kirjoittaja GeeTee-
Kyyllähän sen lasille saa käännettyy.. Peilikolmiosta puhaltaa tutkimuksieni mukaan tuulilasiasennolla, ja kojiksesta sitten sillä asennolla missä on nuoli päähän
Kolmostehollakaan ei älyttömän lujaa tuu ilmaa tuolta peilikolmiosta, mutta se on kumminki niin lähellä lasia ettei sieltä älyttömän kovaa tarvii puhaltaakkaa. Onko sulla kolmiot kunnolla kiinni ja tilassansa + onko "peitetulpat" ehjät? jotku meinaan tekee niihin reijän poisotto tilanteessa ja tällä tod. näk. saavutetaan sen vähäisenkin ilmamäärän katoaminen jonnekin muualle kun sinne ruudulle (ei pahempaa virhettä voisi tehdä) ja jotkut kuulemma on asentanu jopa diskantin sinne putkeen

Noo, kaikki arvostaa niitä omia juttujansa..
Koita aukasta ovi ja koita kuinka lujaa sieltä (kojiksen) rööristä puhaltaa, jos ero on suunnaton sen röörin ja peilikolmion reikien välillä niin onkelmaa on jossain kohtaa ovessa
Lähetetty: 25 Loka 2006 18:06
Kirjoittaja Horkki
EI sitä edelleenkään sinne lasille saa käännettyä (vähän alareunaan)kun se ei ole sinne edes tarkoitettu, ikkunan alareunassa on ovessa ne 5 reikää joista puhaltaa ikkunaan. Vika korjautui raitisilma suodattimen pois otolla. Eipä sitä tarvi ku ei tuota siitinpölyäkään kauheena enää ole.
Lähetetty: 25 Loka 2006 19:13
Kirjoittaja jiiwee
Useimmiten vika juuri tukkoisessa ja/tai märässä raitisilmasuodattimessa. Jos lämppärin kenno vuotaa, huurtuu ikkunat myös ja jos lämppärin kenno ihan tukossa, niin puhallusteho heikko.
Lähetetty: 25 Loka 2006 21:55
Kirjoittaja GeeTee-
Horkki kirjoitti:EI sitä edelleenkään sinne lasille saa käännettyä (vähän alareunaan)kun se ei ole sinne edes tarkoitettu, ikkunan alareunassa on ovessa ne 5 reikää joista puhaltaa ikkunaan. Vika korjautui raitisilma suodattimen pois otolla. Eipä sitä tarvi ku ei tuota siitinpölyäkään kauheena enää ole.
Kyllä se pirun suulake vaan sinne lasille taittuu, justiin koitin. ei ihan peilin edestä asti ota, mutta siihen kyllä mistä silmät tähyää vasurilta tulevia. Vaan alareunaan? Tuo puhaltaa vasemmalle ja ylös käännettynä suoraan A-pilariin, ei siis voi jäädä liian matalalle

Lähetetty: 25 Loka 2006 23:30
Kirjoittaja jiiwee
lapazu kirjoitti:
Ja milläs lämppärin kennon (ja ilmastoinnin höyrystimen kennon) saa tukkoon? No sillä suodattimen poistolla...
Eli kun vaihtaa suodattimen riittävän usein.... Myös lattiamattoihin kertynyt kosteus voi nousta huuruksi ikkunoihin. Varsinkin vanhemmissa autoissa kannattaa niitä tarkkailla ja kesällä kuivailla. Helpommalla toki pääsee kun ajelee lasit huurussa

Lähetetty: 26 Loka 2006 12:22
Kirjoittaja fiesta89
Pystyiskö sinne sivuikkunoille johtaviin kanaviin puhaltamaan huoltoseman paineilmaa? Jos siellä on roskia niin ne saattaa lähteä liikkeelle takaisin tulosuuntaansa.
Itse joskus kesällä ujutin sitä letkua sinne varmaan melkein metrin ja samalla puhaltelin ja pyöritin letkua. Kannattaa varoa ettei se liipaisin jää mihinkään kiinni, parempi jos sen pystyy poistamaan homman ajaksi. Jos se menee lämppärin kennolle niin sitäkin kannattaa varoa.
Lähetetty: 26 Loka 2006 16:37
Kirjoittaja TuomasS
Taitaa olla voortien tyyppivika ettei ikkunat pysy sulana. Tätä automerkkiä ei ole mielestäni tehty Suomen kylmiin olosuhteisiin. Omassa Focuksessakin on lähes aina kylmällä sivuikkunat huurussa/jäässä. Tätä ennen olen ajanut bmw:llä ja volvolla. Näissä ei ollut huurteiden kanssa mitään ongelmia sivulaseissa kun ne sulasivat auki yhtä nopeasti kuin tuulilaskin. Jos joutuu jotain suodattimia irrotteleen parantaakseen huurtumistilanetta niin eiköhän sekin kerro jo jotain heikosta suunnittelusta.
Lähetetty: 26 Loka 2006 16:40
Kirjoittaja jaska74
niimpä, onkos se ainakin 9000 saabi missä on takaikkunoihikin omat suulakkeet
Lähetetty: 26 Loka 2006 21:44
Kirjoittaja Herkko
TuomasS kirjoitti:Taitaa olla voortien tyyppivika ettei ikkunat pysy sulana. Tätä automerkkiä ei ole mielestäni tehty Suomen kylmiin olosuhteisiin. Omassa Focuksessakin on lähes aina kylmällä sivuikkunat huurussa/jäässä. Tätä ennen olen ajanut bmw:llä ja volvolla. Näissä ei ollut huurteiden kanssa mitään ongelmia sivulaseissa kun ne sulasivat auki yhtä nopeasti kuin tuulilaskin. Jos joutuu jotain suodattimia irrotteleen parantaakseen huurtumistilanetta niin eiköhän sekin kerro jo jotain heikosta suunnittelusta.
En allekirjottaisi ko.väitettä,itellä on
kyllä Taunuksesta Mondeoon pysyny
lasit huuruitta,tosin ensin mainitussa
paremmin.
Ei se ole automerkistä kiinni,jos
raitisilmasuodatin kostuu ja sen takia
ikkunat huurtuu.
Samaa paperia se on Volvossakin.
Mondeoon olen kyllä säännöllisesti
suotimen vaihtanut,voi olla
osansa asiaan.
vm.-90 Transitilla muuten enimmäkseen
talvella ajelen ja on meinaan kuuma,
eikä huurru klasit pätkääkään
Ps.aika ahkeraan nuo Voortin insinöörit
täällä napapiirillä ovat testailleet
vuosikymmeniä joka tammikuu,
että luulis siellä "kenttätietämystä"
olevan.
