Sivu 1/1

Focus luistonesto/ESP jälkiasennus

Lähetetty: 22 Loka 2006 00:45
Kirjoittaja siilo
Hei

Tutkailin tuossa Focucsen korjauskäsikirjaa. Siellä mainittiin että luistonesto käyttää ABS-jarrujen kanssa samaa systeemiä, eli ilmeiseti tarkoitetaan pyörän navoissa olevia abs-antureita+electroniikkaa.

Luistonesto/ ESP luonnollisesti vaatii kiihtyvyysanturit ja kytkimen. Kytkimelle on paikka ja johdot etuistuinten välissä. Onkohan noita kiihtyvyysantureita mahdollista asentaa jälkikäteen, eli löytyykö antureille piuhat valmiina.... ja miten on moottorin ohjausjärjestelmän laita.

Asiasta kiinnostunut

Lähetetty: 22 Loka 2006 01:20
Kirjoittaja NiceMan
Taitaa tarvita muutakin kuin pelkän anturin... saattaa olla boxit eri ja kaapeloinnista saataa puuttua jotain...

Lähetetty: 23 Loka 2006 01:51
Kirjoittaja pikku-matti
lapazu kirjoitti:Jep ja ABS:n pumppu on eri.
Mistähän tuon eron näkee? Omassa on ainakin ESPin nappula ja kojetauluun syttyy hetkeksi mutkittelevan auton kuva käynnistettäessä mutta ainakaan märällä asfaltilla en ole saanut mitään eloa tuohon systeemiin. Tiedä sitten kuinka herkästi tuon pitäisi puuttua peliin..tulisi ensilumi niin pääsisi kokeilemaan onko tuota ESPiä tuossa autossa oikeasti vaike pelkkä sutimisenesto.

Lähetetty: 23 Loka 2006 21:19
Kirjoittaja msanta
Omassa Focuksessani (Td farmari vm. 2000) on luistonrajoitin (EDS), joka toimii pienellä auton nopeudella jarruttamalla luistavaa pyörää, jolloin veto siirtyy vetopyörästön kautta toiseen vetävään pyörään. ABS-anturit etupyörissä antavat tietokoneelle tiedon pyörien eri nopeudesta. Merkkinä toiminnosta on kojetaulussa vilkkuva merkkivalo. Mitään katkaisinta ei ole, luistonrajoitin on aina päällä. Tämän toiminnon jälkiasentaminen luulisi olevan helppoa, komponentithan ovat autossa olemassa. Ajonvakautus onkin sitten varmaan eri juttu, joka vaatii lisäkomponentteja toimiakseen.

Lähetetty: 24 Loka 2006 09:23
Kirjoittaja jpisteh
ABS muuttaminen ESP-järjestelmäksi ei ole mahdoton tehtävä osaavalle kaverille, mutta kuitenkin kuolemaan tuomittu juttu. Todennäköisesti jotain ohjelmointejakin se vaatii..

Tuollaisia tulee mieleen...
- Hydrauliyksikkö
- Kiihtyvyystunnistin
- Pyörähtämistunnistimet
- Johtosarja
- Ohjauspyörän asemantunnistus

Tarkastaa, että ABSissa jo olevat tunnistimet ovat samoja molemmissa järjestelmissä.

j.h

Lähetetty: 24 Loka 2006 09:25
Kirjoittaja jpisteh
msanta kirjoitti:Omassa Focuksessani (Td farmari vm. 2000) on luistonrajoitin (EDS), joka toimii pienellä auton nopeudella jarruttamalla luistavaa pyörää, jolloin veto siirtyy vetopyörästön kautta toiseen vetävään pyörään. ABS-anturit etupyörissä antavat tietokoneelle tiedon pyörien eri nopeudesta. Merkkinä toiminnosta on kojetaulussa vilkkuva merkkivalo. Mitään katkaisinta ei ole, luistonrajoitin on aina päällä. Tämän toiminnon jälkiasentaminen luulisi olevan helppoa, komponentithan ovat autossa olemassa. Ajonvakautus onkin sitten varmaan eri juttu, joka vaatii lisäkomponentteja toimiakseen.
Helppoahan se, kun vain osaa ja vaihtaa hydrauli- ja ohjainyksikön. EDS vaatii pari venttiiliä hydrauliyksikköön verrattuna ABS:ään.

j.h

Lähetetty: 24 Loka 2006 14:43
Kirjoittaja KajS
ESP-jälkiasennushommat jätän asiantuntijoille, mutta oikean ESPin ja vaan sen sutimisen eston eron demosin itselleni soratiellä viime viikonloppuna:

Oma mondeo '05 väläytti ESP-valoa siirryttäessä asfaltilta soralle, nimismiehenkiharat ja kevyt kiihdytys herätti sutimisenestotaipumuksen. Seuraava alamäki oli kuin kuulalaakereilla olisi ajanut, joten leikin sitten rattia kääntelemällä. ESP vilkkui ja meno vakautui.

Sitten sama paikka ja otteet 96 automaattimondeolla, jossa luistonesto: nimismiehenkiharat ja kevyt kiihdytys herätti sen valon, jossa sutiva pyörankuva. Alamäessä kuulalaakerisoralla valo ei syttynyt ja auton sai kulkemaan hetkellisesti hiukan kylki edellä.

Eli oikea ESP herää vaikka kaasupoljin ylhäällä, kunhan sivuttaisluistoa on havaittavissa. perustuu kait pyörien välisiin nopeuseroihin.

***linkistä*** voi sitten maallikot sivistää itseään aiheesta (germaanilinkki, löytyy sieltä ameriikankielinenkin)

Lähetetty: 01 Marras 2006 16:08
Kirjoittaja pikku-matti
Noniin..tänään käyty testaamassa tuo ESP..On muuten melko hieno systeemi, jäisellä parkkipaikalla kitkat alla ei millään saanut autoa luisuun. Pikkusenkin nopeampi käännös ratista niin ESP valo syttyi ja luisu katkesi kuin seinään. Ihmeen hiljainen myös toiminnaltaan, esim Renault Lagunan ESP piti melkoista rapsutusta/nakutusta..

Re: Fiesta ESP jälkiasennus

Lähetetty: 31 Loka 2012 00:34
Kirjoittaja kaali81
Herätetäänpä tämä keskustelu taas henkiin... Nyt olisi ongelmana 2010 mallinen Fiesta, luulisi tässä autossa jo olevan suurimman osan ESP:hen tarvittavasta elektroniikasta, mutta varmaan pitäisi vaihtaa juurikin jotain hyrdauliikka puolelta, kiihtyvyysanturit ja muut hässäkät kun varmasti on jo asennettuna... Sitten vaan uutta softaa koneeseen ja AVOT!

Mutta, onko se näin helppoa? Onko jollain jonkinlaista kokemusta asiasta.

Tarvitsisin myös samaiseen Fiestaan sopivan alkuperäisen Ratin, jossa painikkeet vakionopeudensäätimelle, saa tarjota!!!

Kiitos ja kumarrus, Kaali

Re: Focus luistonesto/ESP jälkiasennus

Lähetetty: 06 Marras 2012 16:38
Kirjoittaja kaali81
Uppia... Anybody? Hajuakaan onko tämä mahdollista toteuttaa jälkiasennuksena fiestaan?