Sivu 1/1

Mondeo 2002 TDCi vaihteistoöljyn vaihto?

Lähetetty: 20 Loka 2006 20:54
Kirjoittaja pikku-matti
Huolto-ohjelmassa tuota ei taida olla mutta jotenkin tuntuu "karhealta" tuo vaihteisto ja ajattelin josko kokeilisi onko 175tkm ajetut öljyt syynä tuohon. Onko iso homma tuo vaihto ja mitä öljyä tilalle?

Voihan tuo laatikon karheus olla "tyyppivikakin" edellinen TDDi Focus oli vielä karkeampi.

Lähetetty: 20 Loka 2006 21:11
Kirjoittaja Mizka
Tottakai vaihteisto vaatii toimiakseen puhtaan öljyn. Se, ettö onko vahinko jo tapahtunut, voi vain arvailla. Autoilla ei tehtaiden ajattelutavan mukaan ole tarkoitus ajaa yli 200 tkm, joka usein määritellään mm. vaihteiston kestoiäksi vaikkapa takuuasioissa. Vaihda ihmeessä siihen uudet öljyt, ei se pahaa tee ja oikean öljyn saat varmasti varaosaliikkeistä tai paikalliselta "Ford-diileriltä".

Lähetetty: 20 Loka 2006 23:31
Kirjoittaja Luigi81
Ei niitä öljyjä tarvi imasta kun on tyhjennysproppukin(!) :o
1,9 litraa 75W/90 puoli-synteettistä sinne menee. Ei kyllä ole juu huolto-ohjelmassa, ainakaan ekaan 300tkm:ään :lol:

Lähetetty: 20 Loka 2006 23:35
Kirjoittaja Monteonisti
Aina kannattaa vaihtaa vähintäin 100tkm välein. Minä vaihdan aina ostamiini autoihin mahdollisimman pian, siis käytettyihin jos on ajettu yli 100tkm. 8)

Lähetetty: 20 Loka 2006 23:44
Kirjoittaja Luigi81
Ja jos on automaatti (mitä siis kysyjän autoon ei ole saanutkaan?)
niin suositeltava vaihtoväli on 20000km

Lähetetty: 21 Loka 2006 19:57
Kirjoittaja KajS
Aiheen aloittajalle: onko niissä lootissa tarpeeksi öljyä?

Olipahan ihan triviaalikysymys, mutta öljyjen tasoja saa seurata ja lisätä tuoreemmissakin vehkeissä. Ja öljyä saa laittaa ainakin noihin etuvetovehkeisiin ihan täyttöreiän alareunaan asti.

Ja sinne lootaan kelpaa ihan se vaihteistoölppä, jota foord-dealerit myy ko. malleihin, motonjet-luovuutta hankintaan ei tarvita.

Monteonistin vinkit vihteistoöljyjen vaihdoista on täyttä asiaa; toimin noin ooppeleiden kanssa ja vaihteistot skulas ja fudas. Siis vaihtovälit manuaalilla max 100000 km ja tomaatilla max 20000 km sanoi sitten tosiasiantuntijat mitä tahansa.

Mutta kertokaa alan raati kaksi juttua:

1) Missä on 05 taunuksen MTX75:ssa tyhjennysproppu?
2) Miten imet 02 fiikkuksen IB5:sesta öljyt tarkistusreiästä?

Noihin kun vielä saan vastauksen, niin autokatoksessamme on kaksi "ikuista" vaihteistoa.

Lähetetty: 22 Loka 2006 00:13
Kirjoittaja Monteonisti
1) Missä on 05 taunuksen MTX75:ssa tyhjennysproppu?
2) Miten imet 02 fiikkuksen IB5:sesta öljyt tarkistusreiästä?
Oli Eskossa -92 muistaakseni MTX75 tai ainakaan ei ollut poistotulppaa, uudemmassa Eskossa kylläkin on, tosin aika "piilossa", samoin Monteossani oli poistotulppa, siis jommassa kummassa oli "piilossa" (?). Ostin manuaalisen imupoistajan, kustansi jotain 5€. Eihän tuolla kaikkea saa pois mutta kuitenkin enimmät, jotain reilu 2 litraa muistaakseni. Samalla voi sitten puskea uudet sisään! 8) "Taunuksen" öljytilavuus on kait jotain 2,6 litraa? :?:

Lähetetty: 22 Loka 2006 08:18
Kirjoittaja Megado
Monteonisti kirjoitti: Oli Eskossa -92 muistaakseni MTX75
-92 Escossa IB5. Escojen MTX75: XR3i, TD ja RS2k. IB5 ja BC laatikoissa voi täyttöreijästä tai pakkivalonkatkaisijan poistamalla imasta tyhjiöpumpulla vanhat ölpät pois.

Lähetetty: 22 Loka 2006 15:28
Kirjoittaja Masaman
Ja jos on automaatti (mitä siis kysyjän autoon ei ole saanutkaan?)
niin suositeltava vaihtoväli on 20000km
Eipä kuulunut 2004 mallin mondeon huolto-ohjelmaan durashift automaatin öljynvaihto. Eikä manuaaliinkaan. Merkkihuollon mukaan "niitä ei ole tapana vaihtaa" kyllä sieltä kuitenkin öljyt löyty.

Lähetetty: 25 Loka 2006 13:26
Kirjoittaja KajS
Kiitoksia herrat Megado ja Monteonisti,

Pakkivalonkatkaisijan poistamalla on hieno vinkki, nimittäin mun imuvaihtajalla ei päässyt täyttöaukosta sisään IBvitoseen fiikkuksessa.

"Samalla voi sitten puskea uudet sisään!" heh, mulla on kaksi tuollaista imuvaihtajaa: eka on poisimemistä varten ja kakkonen on ns. siisti, sillä laitetaan vain uutta sisään.

"Eipä kuulunut 2004 mallin mondeon huolto-ohjelmaan durashift automaatin öljynvaihto. Eikä manuaaliinkaan."

Eipä kuulu; foordin huolto-ohjelmat on aina olleet mallia "asiakas rikkoo autonsa itse". Kun ostin vuonna 1992 sen '88 transiitin, huolto-ihminen suositteli vaihteisto- ja peräöljyjyen vaihtoa 80000 km kohdalla. Huolto-ohje puhui "kestovoidelluista" vaihteistosta ja perästä.

Samalla reseptillä nykyään "rikotaan" esim. kaikkien Chrysler Voyagereiden automaattilootat, kun tulkitaan huolto-ohjeita tms. Tehtaan huoltomanuaalin mukaan ei dodgeramvaniinkaan tarvinnut ikinä vaihtaa tomaattiöljyjä, jos kyseessä oli henkilökuljetukseen tarkoitettu wagon-versio. Joopajoo, poiki sekin loota, vaikka öljyjä vaihdeltiin.

Sori, Ylläpito, offtopikkia, en huomannut keskustelukerhon ovella liikennemerkkiä "innostuminen kielletty".