Sivu 1/2
Sierran päästöongelma tietäjiä?
Lähetetty: 17 Loka 2006 17:22
Kirjoittaja jiiwee
Elikkä kovemmilla kierroksilla heittää arvot metsään, tyhjäkäynnillä reilusti alle sallitun.
Yli 2000rpm:
CO- 1,63 sallittu 0,30 tyhjäkäynti- 0,01
HC- 117 sallittu 100 tyhjäkäynti- 42
Lambda- 0,96 sallittu 0,97-1,03
O2- 0,30 sallittu 5,00 tyhjäkäynti- 0,35
...elikkä mitähän tolle tekis???
Lähetetty: 17 Loka 2006 18:12
Kirjoittaja tupu
lambda anturi rikki.
Lähetetty: 17 Loka 2006 20:08
Kirjoittaja jaska74
ruisku, kaasari, katti? eli mikä kone...
Lähetetty: 17 Loka 2006 22:28
Kirjoittaja TeRoK
Ei taida olla ainakaan katillinen jos sallittu lambda arvo on noin suuri.
Omassa ainakin katto katsastaja arvot uusiks kun oli tullu virheellinen arvo lambdalle. Sallittu oli 0.3 ja mulla oli 0.47 Kyllä se sitte oli kuitenki alempi kun uusiks mitattiin.
Joo jos on ruisku niin vois lambda olla rikki. Jos ei niin ainakin seokset on pielessä.
Lähetetty: 17 Loka 2006 23:57
Kirjoittaja jiiwee
... unohtu taas nuo auton tiedot, eli vähäpäästöinen 2.9 efi. Lambda näyttää melko uudelle, vaikka eihän se sitä sano , että on ehjä. Eniten mietityttää nuo häkäpäästöt. Katistako ei johdu?
Lähetetty: 18 Loka 2006 00:01
Kirjoittaja jiiwee
Ja onkohan 2.0 dohc:ssa samanlainen lambda, jos vaikka keverilta lainais ja kokeilis, ennenkuin uuden ostaa?
Lähetetty: 18 Loka 2006 02:07
Kirjoittaja TeRoK
...ttu. Puhui läpiä päähänsä hän. Sallittu lambdahan oli joo 0,97-1,03 ja mulla oli eka 1,047.
eniwei. Ihan rajojen sisällehän sulla toi lambda menikin. En osannu eka lukea sun kaaviota
Kattihan siellä on kyllä yks toden näkönen. Kato ainakin, ettei oo mitään ylimääräsiä saumoja siinä. Ei tiä vaikka olis joku edellinen omistaja kuorinut sisuskalut pois

Lähetetty: 18 Loka 2006 08:36
Kirjoittaja GeeTee-
Mä en tuosta kaavasta ymmärrä vieläkää mtn..

Lähetetty: 18 Loka 2006 08:53
Kirjoittaja jiiwee
Kävi tuon "kaavan" kanssa näköjään niin, että osa puuttuu..
Ideana oli et siinä on ensin kierroksilla mitattu arvo, sitten sallittu arvo, sitten PITI lukea tyhjäkäynti ja se viimeinen luku rivillä on se mitattu tyhjäk. arvo. Nyt tota ei ainenkaan kukaan tajuu!
Joka tapauksessa, katti ei ole alkuperäinen vaan yleismallin tarvike, eikä näytä kovin uudelta. En kyllä tiedä sitäkään riittääkö katin kapasiteetti em. koneelle, mutta ilmeisesti on aiemmin riittänyt, koska ainenkaan viimeiseen vuoteen sitä ei ole vaihdettu. Olis tossa yks irrallinen sitikan katti jota vois tietty kokeilla..
Lähetetty: 18 Loka 2006 12:12
Kirjoittaja TeRoK
Mihin se on sijoitettuna? Eli se on ilmeisesti aika kaukana koneesta siellä missä putkisto muuttuu yksi putkiseksi?
Sitä saa vaan aika paljon kenkiä ennen kuin se lämpiää tarpeeksi.
Lähetetty: 18 Loka 2006 13:57
Kirjoittaja samiharju
pistä uus lambaada vaan suosiolla, ei maksa kauheen paljoo jos et alkuperäistä hae (30-50eur kaiketi) ja on helppo vaihtaa.
Selvennetään nyt tähän päästörajoja samalla. 77 malliseen ei vielä tehdä päästömittausta.
-1/78-10/-86 välillä Häkä (CO) max 4,5, palamattomat hiilivedyt (HC) max 1000, jälkihappi (O2) max 5. mitataan vain tyhjäkäynnillä.
-10/86- jos ei merkintää "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori", Häkä (CO) max 3,5, palamattomat hiilivedyt (HC) max 600, jälkihappi (O2) max 5. mitataan vain tyhjäkäynnillä.
-jos vähäpäästöinen tai merkintä "kolmitoimikatalysaattori", tyhjäkäynnillä Häkä (CO) max 0,5, palamattomat hiilivedyt (HC) max 100, jälkihappi (O2) max 5, ~2000rpm Häkä (CO) max 0,3, palamattomat hiilivedyt (HC) max 100, jälkihappi (O2) max 5 ja lambda 0,97-1,03 välillä. mitataan siis sekä tyhjäkäynnillä että ~2000rpm.
Mikäli pakoputkisto vuotaa tms nousee jälkihappi normaalia ylemmäs, kattiautolla se haittaa kierroksilla mitattavaa lambda-arvoa; näyttää että kävisi laihalla vaikkei käykään. Mikäli CO eli häkä on yli 6 määrätään auto ajokieltoon.
Dieseleille tehdään mittaus vuosimallista -80 eteenpäin, K-arvo vapaastihengittävällä max 2,5, ahdetulla max 3,0 ja euro-IV päästönormien mukaisilla (ihan uudet) max 1,5. mikäli K-arvo on yli 4 määrätään auto ajokieltoon.
Lähetetty: 18 Loka 2006 14:00
Kirjoittaja samiharju
vielä jatkan hieman. Mikäli HC etenkin tyhjäkäynnillä on hieman korkea niin useimmiten auttaa a) tulppien vaihto b) moottoritielle kolmosella ja HANAA.. eli se on tukossa. yleisin syy huonoon mittaustulokseen...
Lähetetty: 18 Loka 2006 17:17
Kirjoittaja tupu
Yleensä rikkinäisellä katilla tyhjäkäynti arvot on korkeat ja kierroksilla hyvät. onko 2 lambda-anturia? omassa 2.9i;ssä ainakin on.

Lähetetty: 18 Loka 2006 22:59
Kirjoittaja jiiwee
Tulpat yms. ok, ei pitäis olla tukossakaan

ja melkein puoli tuntia kierrätysrääkkiä testerissä, jota ennen kengitin ihan kunnolla. Eli katin voisi kuvitella olleen lämmin. Katti on vaihdelaatikon alla, sen laipan jälkeen missä putket yhtyy. Ja on ainoastaan yhdellä lambdalla.
Lähetetty: 18 Loka 2006 23:15
Kirjoittaja jiiwee
... ja jos ja kun sinne katin ja lambdan vaihtaa, niin onko vielä jotain säätökikkoja, mitä voi tehdä kun saa auton mittariin kii? Olen nimittäin ihan pihalla näistä hienosäätöhommista... nimimerkillä: rautakangenkin solmuun saanut.

Lähetetty: 19 Loka 2006 00:21
Kirjoittaja Aksu
samiharju kirjoitti: Mikäli CO eli häkä on yli 6 määrätään auto ajokieltoon.
Enpä taida viedä autoa lähellekään konttoria.
Laajakaistan jännite pyörii tyhjäkäynnillä 1,6-1,7V(2.25V ~ CO3,5) tuntumassa
Lastu ei aivan kohdallaan

Lähetetty: 19 Loka 2006 01:00
Kirjoittaja jiiwee
Hel****ti vie, nää on niitä häkäpönttöautoja, tosi harvinaisia, valmistettu vain talvisodan jalkeen. Pienempää koivupilkettä pannuun, niin palaa puhtaammin...

ja anteeks tää kommentti, taitaa kuskilla arvot mennä yli sallitun 8)
Lähetetty: 19 Loka 2006 10:57
Kirjoittaja samiharju
kyllä sa lambda oikein toimiessaan hoitaa seoksen säädön ihan mallikkaasti.. nyt se näyttää käyvän hieman rikkaalla; uus lambda vain ja taas toimii.
Lähetetty: 19 Loka 2006 11:37
Kirjoittaja jate2
Halvimman lambdan saa bilikasta, myös motonet on asiallisen hintainen.
Tarvikelambdan mukana tulee liittimet ja kutistesukkaa, käytettävä niitä liitoksessa. Tulee varmin ja kestävin liitos.
Lähetetty: 19 Loka 2006 12:08
Kirjoittaja Vempula
Niin piti vaan sanoa(vaikkei nyt siitä kiinni olisikaan).. että jos putkessa on pientäkin vuotoa niin arvot menee heti persiilleen..
Yks mikä kannattaa myös kattoa on pakosarja. Kaverilla oli pikkasen yks kiinnike löysällä niin tyhjäkäyntiarvot oli heti liian suuret (katDOHC.), kun tarkasti pakosarjan kiinnitykset niin johan oli kohillaa

..
vittumaisia tommoset kat-määräykset

Lähetetty: 19 Loka 2006 17:59
Kirjoittaja jiiwee
Putken vuotohan nostaa vissiinkin sitä happiarvoa. Eikä kyllä vuoda putki..
Lähetetty: 19 Loka 2006 20:20
Kirjoittaja jusep
vähän off topicia: mut laita sinne putkeen ainakii yks vaimennin nii ei häiritse sen katsastus inssin herkkää sävelkorvaa...

Lähetetty: 19 Loka 2006 21:17
Kirjoittaja jiiwee
jusep kirjoitti:vähän off topicia: mut laita sinne putkeen ainakii yks vaimennin nii ei häiritse sen katsastus inssin herkkää sävelkorvaa...

Löydät sen vaimentimen kohta sellaisesta paikasta mihin aurinko ei paista
Mistä tulikin mieleeni, että paljonkohan on desibeliraja autossa ja miten mitataan? Samanlainen putki on, kuin neljässä edellisessäkin autossa ja nyt onkin yhtä-äkkiä liian kovat äänet .......kele.
Lähetetty: 20 Loka 2006 17:19
Kirjoittaja jaska74
muistin varassa on että ha ois 88db ja paku 92db.
kerran nimittäin letukkani hylättiin konttorilla sen takia
mittaus tapahtuu siten että toinen inssi seisoo tienposkessa mittari kourassa ja toinen inssi ajaa "täysiä" ohi
Lähetetty: 20 Loka 2006 20:16
Kirjoittaja Iso PeBe
jaska74 kirjoitti:muistin varassa on että ha ois 88db ja paku 92db.
kerran nimittäin letukkani hylättiin konttorilla sen takia
mittaus tapahtuu siten että toinen inssi seisoo tienposkessa mittari kourassa ja toinen inssi ajaa "täysiä" ohi
Maksaako tuo db-mittaus muuten extraa?