Scorpion päästöt
Lähetetty: 09 Loka 2006 16:54
Mistäköhän alkaisi vikaa ettimään kun tänään tapahtui seuraavaa:
Menin aamulla loimaalla pakokaasutestiin. Katit oli vielä sen verran kylmät, että sovittiin, että ajan lämmittelylenkin. Lenkin aikana auto alkoi pätkiä ja hyytyi kokonaan. Vähän aikaa starttailin sitä tien vieressä ilman, että se lähti käyntiin. Pakoputkesta pöllähti aina mustaa ja tuli pirun paha haju. Lopulta se lähti käyntiin ja ajelin n.40km koskelle jonka aikana vika hävisi kokonaan.
Koskella pakokaasutestissä saatiin korkeilla kierroksilla oikeat lukemat, mutta tyhjäkäynnillä lambda oli liian korkealla.
Menin kotiin ja löin auton kiinni diagnostiikka töpseliin.
Koodeja tuli: mm. TPS, ACT ja ECT oli jättänyt kam muistiin vikakoodin. Myös pakopuolen paine oli ollut jossain vaiheessa korkealla.
Nollasin koodit ja noita ei enää tullut.
Mutta auto käynnissä tehtävä testi antoi viat: vasen lambda laihalla ja moottorin kierrosluku ylittänyt testin raja-arvot.
Ja kun kävin uudelleen mittaamassa päästöt niin olikin jo vähän kaikki arvot sekasin. Myös tyhjäkäynti pomppi ja auto sammuili. Kotona se ei taas sitä tehnyt
Eli olisko päästöihin syynä rikkoutunut katti? Vai mites toi lambda. Sitähän ei kai oikein saa kokeiltua muuta kuin vaihtamalla, että onko lambda rikki vai aiheuttaako joku muu lambdan laihat arvot???
Menin aamulla loimaalla pakokaasutestiin. Katit oli vielä sen verran kylmät, että sovittiin, että ajan lämmittelylenkin. Lenkin aikana auto alkoi pätkiä ja hyytyi kokonaan. Vähän aikaa starttailin sitä tien vieressä ilman, että se lähti käyntiin. Pakoputkesta pöllähti aina mustaa ja tuli pirun paha haju. Lopulta se lähti käyntiin ja ajelin n.40km koskelle jonka aikana vika hävisi kokonaan.
Koskella pakokaasutestissä saatiin korkeilla kierroksilla oikeat lukemat, mutta tyhjäkäynnillä lambda oli liian korkealla.
Menin kotiin ja löin auton kiinni diagnostiikka töpseliin.
Koodeja tuli: mm. TPS, ACT ja ECT oli jättänyt kam muistiin vikakoodin. Myös pakopuolen paine oli ollut jossain vaiheessa korkealla.
Nollasin koodit ja noita ei enää tullut.
Mutta auto käynnissä tehtävä testi antoi viat: vasen lambda laihalla ja moottorin kierrosluku ylittänyt testin raja-arvot.
Ja kun kävin uudelleen mittaamassa päästöt niin olikin jo vähän kaikki arvot sekasin. Myös tyhjäkäynti pomppi ja auto sammuili. Kotona se ei taas sitä tehnyt
Eli olisko päästöihin syynä rikkoutunut katti? Vai mites toi lambda. Sitähän ei kai oikein saa kokeiltua muuta kuin vaihtamalla, että onko lambda rikki vai aiheuttaako joku muu lambdan laihat arvot???